Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Ras.Killing » 30. nov 2017, 15:06

En lille hyggetråd her til de kolde dage :biggrin: hvor vi kan nørde lidt med våben og dele erfaringer på godt og ondt.

Tanken er at fortælle om et våben man har ejet eller bare prøvet, hvor man er blevet overrasket enten den ene eller anden vej - eller begge dele :thumbup: alle typer skydevåben tæller, lige fra slangebøsse til kampvogn.

Jeg vil ligge ud. Købte for nogle år siden en Ruger MKII - en pisse fed pistol i min verden! Og jeg glædede mig som et lille barn på at SKV'en kom... men den skuffede fælt :thumbdown: trods opgradering med andet skæfte, aftræk osv., så var det bare aldrig en pistol jeg blev gode venner med, og det blev et kortvarigt bekendtskab.

For nyligt købte jeg en High Standard supermatic trophy. Det var egentlig ikke planen jeg skulle have en 22.LR pistol, men den var billig - so what the heck! Modsat Rugeren var der her ingen forventninger til pistolen, andet end at jeg altid ville kunne sælge den igen... Men den har til gengæld overrasket positivt :biggrin: langt bedre aftræk og alt i alt en meget fin og velskydende pistol til prisen. Det er faktisk nok et af de yndlings våben som ligger i skabet pt., og kan ikke forstille mig at den bliver solgt igen :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Mapzter » 30. nov 2017, 15:26

Jeg har også to, som begge stammer tilbage fra starten på min karriere som pistolskytte.

H&K USP:
USP9.jpg
USP9.jpg (63.4 KiB) Vist 16461 gange
Da jeg skulle til at anskaffe min første grovpistol, var jeg overbevist om at det skulle være en H&K USP. Heldigvis havde min gode ven og klubkammerat Fast Fumble købt en USP Expert, så jeg havde rig lejlighed til at prøve at skyde med den. Ganske hurtigt gik det op for mig, at grebet samt magasinudløseren passede ret dårligt til min hånd. Jeg skød ikke specielt præcist med USP'en, og jeg havde problemer med at skifte magasin hurtigt, så det begyndte at virke som en dårlig ide at købe sådan en.
1911:
springfield_1911.jpg
springfield_1911.jpg (32.91 KiB) Vist 16461 gange
Til gengæld fik jeg mulighed for at prøve en anden klubkammerats 1911, og den føltes som en naturlig forlængelse af mig. Så det endte med at jeg overtalte ham til at sælge den, og jeg skød med den i en årrække, indtil jeg endte med at sælge den pga. manglende kendskab til hvordan man kunne have mere end 2 9mm pistoler. I år har jeg så igen anskaffet en 1911 (en SIG Sauer denne gang), efter at ha' undværet sådan en i omkring 10 år, og det har været en fornøjelse at vende tilbage til rødderne.
sig_sauer_1911.jpg
sig_sauer_1911.jpg (26.35 KiB) Vist 16461 gange
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Gunslinger » 30. nov 2017, 21:58

Da jeg boede i Tyskland i 2004 fik jeg kontakt til det lokale skyttemiljø. Et af medlemmerne havde en Freedom Arms i .454 Casull. Jeg havde prøvet en .44 Magnum på det tidspunkt, som jeg synes gav noget af et spark. Reinhart ladede selvfølgelig selv sine .454 Casull +P patroner. 300gr Hornady projektiler og Hogdon H110 krudt. Jeg vidste ikke helt hvad jeg var gået ind til, men det skulle jeg snart finde ud af. Det første skud var som at blive væltet omkuld af en mindre orkan, sikke et drøn. Man vænnede sig aldrig rigtig til det. 10 skud så var jeg kureret og havde ikke lyst til at skyde mere.

Der skulle gå mange år før jeg prøvede noget lignende. 12 år for at være eksakt. Sidste år i Las Vegas fik jeg mulighed for at prøve en ombygget H&K 91 i .308. Fullauto og med 4" pibe :axe Der var mere tale om egentlig shellshock end muzzleblast. Det sortnede for øjnene og man blev fuldstændig blændet af mundingsilden, der på størrelse med en 200 liters tromle 40cm foran hovedet, fyldte det meste af båsen på indendørsbanen. At skyde .308 har aldrig været så underholdende.

Brugeravatar
DeagleFrank
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 67
Tilmeldt: 9. okt 2017, 19:56
Interesser: Grovpistol
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af DeagleFrank » 30. nov 2017, 22:53

Jeg er netop kommet hjem fra min skytteklub, hvor et af medlemmerne var så elskværdig at lade mig prøve hans Neuhausen, med .22 vekselsæt.

Efter et par magasiner var jeg FULDSTÆNDIG solgt til stanglakrids :shock:

Det er en fantastisk skyder, som lå formidabelt i min hånd, havde et helt utrolig aftræk, utrolige tolerancer og slædeføring som gik i smør.

Jeg lagde ham øjeblikkeligt i armlås for at tvinge ham til at sælge den til mig, men den gik sku´ ikke :cry: :cry:

Skyderen var fra ´52, mente jeg at han sagde, og var en "civil"-udgave .
Ufatteligt at en pistol med de år på bagen og x-antal skud igennem sig, stadig kan præstere på den måde.

Så nu er jeg tvunget til at skal have fundet mig sådan en skyder snarest muligt ! !
Men jeg skal lige finde finanserne til det først :wall:

.....Er der nogen som vil købe en skør brun labrador, et sæt tvillinger på 12 år og en brugt plæneklipper :fun: :rolf: :fun: :rolf:
Slava Ukraini!
Desert Eagle MK VII .357 magnum
Arsenal Firearms Strike One Speed 9mm
Hatsan PS Guard 12/76 (ombygget til "fattigmands" Benelli M4)

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Elbæk » 1. dec 2017, 00:42

Overrasket mest positivt: Det må være en Radom Vis 35 (med forlænget "DK venlig" pibe). Det er ikke den bedst skydende 9 mm jeg har skudt med (den titel tilfalder, delt, SigSauer P226 og Neuhausen), men det er - med en god margin - det våben jeg har skudt med som har overrasket mig mest i positiv retning. Af alle sidevåben, anvendt på tysk side under anden verdenskrig, er det min ubetingede favorit. Jeg ville stadig vælge en 1911 eller en Hi-Power frem for en Vis 35, men Hi-Poweren kun med en meget lille margin. Hvis man ikke skulle skæmme den med en forlænget pibe, ville jeg nok have en Vis 35 i skabet nu.
En skarp nummer to er faktisk Glock 17DK - den siger mig intet rent materiale- og designmæssigt, men for hulen det er en fin skydemaskine.

Overrasket mest negativt: Min, nu solgte, fuldskæftede Remington 600 Mohawk i .243 Win. Jeg havde ønsket mig en i lang tid i .243 Win, fandt en, gav lidt for meget for den, brugte en masse tid på at sætte den i stand (uden at skyde med den først) - kun for at opdage jeg, med flere forskellige fabrikater og typer ammunition, ikke kunne få den til at samle tre skud inden for 15 cm på 50 meter. Jeg havde den med på jagt et par gange, men tog mig selv i at sidde og håbe på at det ikke kom dyr forbi, fordi jeg ikke var sikker på mit våben. Den blev solgt kort herefter til en samler som havde flere i forvejen. Det er til stadighed et af det smukkeste våben jeg har ejet - men samtidig det absolut dårligst skydende.
En tæt to'er kunne være Khan Artemis K200 Camo - jeg nåede at have tre hjemme, med forskellige defekter, før jeg opgav...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Refraktorius » 1. dec 2017, 08:26

Pistol M/46 (Browning Hi-power)

En klassisk og berømt pistol med et aftræk som et hakkeskaft der trækkes gennem et badekar fyldt med brosten.
Vi blev aldrig venner, men af ren stædighed tvang jeg mig til at øve mig med den, til jeg i det mindste skød bedre med den, end de andre der prøvede.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Fast Fumble » 1. dec 2017, 09:03

Fantastisk beskrivelse, Ref!

H&K USP Expert'en på billedet i #2 post var faktisk min.
Jeg købte den sprit-ny, og var 100% overbevist om at det var pistolen keg skulle vinde verden med! Jeg havde ikke skudt med den, men når jeg holdt den i hånden, fik jeg associationer til det gamle digt:

Hånd i hånd
Hånd i den
Den i hånd
Den i den

Jeg var nyforelsket!
Det tog mig ½ år at erkende, at jeg ikke kunne ramme en skid med den. Men den var stadig lækker!
Så prøvede jeg at tæmme den med en hjemmefremstillet 280g løbsvægt. Det hjalp lidt, men træerne voksede ikke ind i himlen. Men pis med det, nu skulle jeg i gang med IPSC, og det er jo det pistolen er lavet til! Endda helt ud til kanten af regelsættet, så man skal montere en kort hammer, for at overholde IPSC målene for Standard pistoler. Efter et par måneder på IPSC, var jeg klar over at det her kommer aldrig til at fungere. Kan man ikke ramme med den, når man står stille og har god tid, så kan man da SLET IKKE, hvis man skal skynde sig! Og skifte magasin kunne jeg heller ikke, med den noget aparte magasinudløser.

Den blev solgt videre til en klubkammerat, som brugte den en tid som begynder-grov-pistol, og så videre til endnu en klubkammerat, som stadig har den. Og som vidnesbyrd om hvor forskellige mennesker er, så er ham der har den nu, UTROLIG glad for den. Han kan også ramme med den! Han har haft mange andre H&K i sit liv, og forstår slet ikke hvorfor jeg blev skuffet over den, han elsker den! (han skyder dog ikke IPSC).

Mest positive overraskelse?
Min Infinity SightTracker i kaliber .40 S&W. Den kommer jeg aldrig til at skilles fra. Den er jo bare en 2011 pistol (Widebody 1911) ligesom alle de andre. Og da jeg købte den, havde jeg allerede 2 magen til i 9mm, så hvordan kunne jeg blive overrasket?
Joh, jeg forventede den ville være svær at skyde med i IPSC, og det er jo ligesom det den er købt til. Rekylen på en .40 er pænt voldsom, og der skal jo skydes hurtigt i IPSC, så jeg forventede at rekylkontrol ville blive "a bitch". Men når jeg skyder med den, har jeg en klar fornemmelse af, at bare jeg peger i den rigtige kompas-retning, så rammer jeg A-zonen! Jeg har faktisk NEMMERE ved at ramme med den, end med den 9mm jeg har, som ellers er fuldstændig magen til. Også på en 15m bane.
Det er sgu sært. Men også sært dejligt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af The Mauer » 4. dec 2017, 16:45

Browning x-bolt stainless stalker i 30-06.

Fik den aldrig til at skyde præcist nok. Heller ikke selvom jeg stivede forskæftet af med alustænger, og epoxy. Og jeg havde mange slags ammo igennem den. Tror kun jeg havde den i et halvt års tid så var det ud igen.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Kristian_J » 4. dec 2017, 17:37

Glock 17

Hele ideen med at den var let og robust var lig mig, indtil jeg fik skudt med en. Al for meget rekyl pga den lette vægt og den lå heller ikke særlig godt i hånden.

Der lærte jeg, at man skal prøve inden man køber :thumbup:
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Longrifle » 9. dec 2017, 21:24

Mest positive overraskelse: Star B...

Spansk 1911 lignende 9 mm. Med små mil spec sigtemidler. A true joy to shoot! Det er nok den 9 mm jeg har skudt bedst med, men selvfølgelig skulle jeg sælge den.

Negativ.. USP compact. Det kræver meget øvelse at beherske den. (Min H&K .45 tactical er lige modsat)
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Kleth » 9. dec 2017, 22:02

Heldigvis flest på det positive
Jeg havde altid set mig selv som en under middel skytte for jeg kunne bare ikke skyde bedre, end hvad der svarede til bunden af en ølflaske uanset hvad jeg fodrede min riffel med, men en dag på skydebanen fik jeg stukket en Sauer 90 .270win i hånden og for første gang skød jeg en gruppe på under 30mm på 100m.
En anden god oplevelse var da jeg havde købt en stærkt afkortet og ret slidt Tikka 55 LSA, som skulle havde været donor til et riffelprojekt, men første gang jeg skød med den, lavede den en fin trekløver med 168gr Barnaul SP. Den er pt den riffel jeg har leveret mest hårvildt med og med den rigtige chauffør og ladning kan den stadig skyde sub-moa og den tåler nogle ret hårde ladninger - Jeg tænker den kunne fortjene en S&L pibe og blive til en 7mm-08AIom nogle år.

Den mest kedelige oplevelse med et våben har nok været den Newton riffel som jeg købte på auktion og som manglede en låseknast og derfor fik jeg aldrig skudt med den. Det tog så et halvt år at få reklamationen igennem.
Jeg havde heller ikke været så heldig med min første riffel, en Howa 1500 der skød udmærket men fordi bore var ude af center og piben krum, så når den skulle skydes ind ramte jeg på bane 6 når jeg sigtede til højre for bane 9 selv om jeg havde bore-sightet.
Den er så blevet opgraderet til 7-08AI, var på papiret i første skud og kan skyde HiH.
Lidt den samme historie med den brugte CZ527 i .223Rem jeg købte, den skulle have ny slagfjeder og stift, men piben var ikke god længere, så den blev opgraderet til .300 AAC Blackout og kan nu skyde HiH.

At få en kompetent bøssemager til at sætte en ny pibe på en ellers glimrende men slidt riffel, kan virkeligt bringe den riffel ind i en ny æra.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Marius » 10. dec 2017, 12:52

Positive overraskelse
Lathi L-35, da jeg først så dan tænkte jeg at nogen havde fået den skøre ide at parre en P08 med en Puch Maxi.
Men nøj hvor var den venlig at skyde med!

Negative
En co2 pistol jeg hyggede med på en ferie, aftrækket føltes som om man skulle presse en coladåse sammen med én finger og der var proppet en reklameavis ind i coladåsen. Det var næsten en befrielse at kyle den i skraldespanden.
Aftrækket var så slemt, at det senere hen har deltaget i flere mareridt
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

CPH50
Banned
Banned
Indlæg: 23
Tilmeldt: 2. jan 2017, 14:03
Interesser: Pistol
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af CPH50 » 2. jan 2018, 16:22

Sjov tråd.

Jeg tænker, at alle de beretninger om brugere, der ikke har kunnet ramme med den og den pistol, har mere med brugeren end våbnet at gøre.

Jeg skyder markant bedre med Glock og USP Compact, end alt andet. Men det handler kun om én enkelt ting, nemlig antallet af skud jeg har afgivet med netop de to platforme.

Skyder du nok, så VIL platformen en dag føles naturlig og præcis.

Hvis det kræver 10.000 skud af blive kompetent med en våbenplatform, og man stopper efter 4000 fordi man ikke kan ramme, er det ikke platformen der er noget galt med, men snarere tålmodigheden :)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af C-X » 2. jan 2018, 17:15

Positivt overrasket; Marlin 1895 i .45/70 Government. Det var en blidere rekyl end ventet, et langt skub fremfor et hårdt slag. Håndteringen er SJOV!, som f.eks. en pumpgun også er det. Selvom det er en groft bygget arbejdsriffel, så føles den bare perfekt, på sin egen uperfekte måde.
En brugers slug gun, bør også fremhæves. Det er sataneme skægt!

Skuffelser har jeg ikke haft mange af, da jeg ofte er ret kritisk, mht værktøj. Dog er jeg alligevel blevet ramt af følelsen, ved mange taktiske våben; rasleværk og dårlig balance. Trods tiltrækkende udseende, så er det nogle gange nok at røre, jeg behøver ikke altid prøve.
Måske er det alligevel som barndommens Gamo'er - sjove trods de åbenlyse fejl, bare man afstemmer sine forventninger!

Uha, jeg håber der en dag kommer et stort shoot-out i NVF regi, som jeg kan deltage i, så jeg kan få prøvet en masse underlige og spændende skydejern. Det vil helt sikkert give noget til erfaringsbanken.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Langenge » 2. jan 2018, 18:37

:thumbup: Min Schultz & Larsen jagtriffel fra mellemkrigstiden.
Bygget på en M89 lås, men med S&L pibe og snelle og et smukt jagtskæfte.
I sin tid købt som et samlerobjekt, men den viste sig at skyde formidabelt :smile:
Min i et og alt foretrukne jagtriffel.

:thumbdown: Min TOZ salonriffel, som godt nok rammer som den skal, men det er aldrig rigtigt lykkedes mig, at få den til ikke at lave tilfældige klikkere. Det kommer måske en dag, når jeg tager mig sammen, og får den nøjere undersøgt.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Mapzter » 2. jan 2018, 18:47

CPH50 skrev:Skyder du nok, så VIL platformen en dag føles naturlig og præcis.
Bestemt. Men hvis man fra starten skyder bedre med et våben kontra et andet, så ser jeg som sportsskytte ikke megen grund til vælge den man skyder værre med.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Refraktorius » 3. jan 2018, 09:03

CPH50 skrev:Sjov tråd.

Jeg tænker, at alle de beretninger om brugere, der ikke har kunnet ramme med den og den pistol, har mere med brugeren end våbnet at gøre.
.....
Jeg er enig i, at træning har meget at sige, men det er langt fra hele historien.

Jeg har aldrig mødt et (korrekt fungerende) våben jeg ikke kunne ramme med, men nogen af dem har været sværere end andre. Og nogen har bare "ligget i hånden som om vi var skabt til hinanden".

Jeg kan stadig huske en "Agner" salonpistol som jeg fik i hånden for mere end 25 år siden. Den havde en defekt slagstift, men de af skuddene der gik af, var ren fornøjelse.
Hvis våbnet og skytten ikke passer sammen anatomisk, så er der meget, meget langt i mål.

Det som er kernen i problemet er, at man er nødt til at vælge nogle dimensioner og parametre i konstruktionen. Man designer efter det man regner med, er en gennemsnitlig anatomi for brugergruppen. Men den person som passer til "gennemsnittet" udgør ikke flertallet. Han er derimod meget sjælden, hvis han overhovedet findes!

Men det var en svær erkendelse at komme til (og det kostede liv indtil man gjorde det):
https://www.thestar.com/news/insight/20 ... rages.html

Men det er i bund og grund derfor man bøjer skæfter på haglgeværer, kan flytte rundt på sædet i bilen, kikkertmontager varieres i højde og øjenafstand, kontorstole strutter af håndtag og præcisionsvåben kan variere vinkler og placeringer af alle de ting der rører skytten.


Selv "main stream militærvåben" kommer i dag med justeringsmuligheder.


...... Det var en meget lang måde at skrive: "Nej, det er jeg ikke enig med dig i".
:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

CPH50
Banned
Banned
Indlæg: 23
Tilmeldt: 2. jan 2017, 14:03
Interesser: Pistol
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af CPH50 » 3. jan 2018, 14:54

Pointen min var blot, at hvis man gider(eller er tvunget :P) til at skyde meget med en våbenplatform, så bliver du god, uagtet at våbnet ikke et det, der måske er mest "optimalt" til dig. For jeg giver dig helt ret i, at vi er anatomisk forskellige.

Sagt på en anden måde, vejen til kompetence er selvfølgelig forskellig afhængig af værktøj, noget passer bedre end andre, men i sidste ende, så bliver man god, det er bare et spørgsmål om hvor mange skud og scenarier du skal igennem :)

Jeg kunne ikke ramme med Glocken i starten. Det irriterede mig, så derfor bankede jeg tusindvis af skud igennem den, med det resultat, at det er den platform, sammen med USP compacten, jeg rammer bedst med, og føler mig mest komfortabel med.

Brugeravatar
EKAS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 30. maj 2007, 16:03
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af EKAS » 10. jan 2018, 10:16

Morini 102 E
Købte den fra ny hos en forhandler og med løbsvægt skød den faktisk fremragende - dog kun nogle æsker så kom funkefejlene
Morini 102 E.jpg
Morini 102 E.jpg (9.34 KiB) Vist 14966 gange
(Billedet er klippet fra nettet)
Det viste sig at den kørte fint hvis rekylfjedrene blev skiftet jævnligt - så jeg fik via adgang til en maskine lavet er lager :smile:
Men så begyndte elektronikken også at knirke :rolf:
Efter adskillige reklamationer og fabriksbesøg blev den solgt tilbage til forhandleren
Ja, jeg griner stort af det i dag men dengang var det ærgerligt
Jeg ved fra andre ejere, at det ikke bare var min der var et mandagseksemplar - de havde tilsvarende problemer
En dejlig skyder der aldrig var lavet færdig
EKAS
Against stupidity the gods themselves contend in vain.
(Friedrich von Schiller)

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af OverSjanten » 12. sep 2019, 21:22

Elbæk skrev:
1. dec 2017, 00:42
Overrasket mest negativt: Min, nu solgte, fuldskæftede Remington 600 Mohawk i .243 Win. Jeg havde ønsket mig en i lang tid i .243 Win, fandt en, gav lidt for meget for den, brugte en masse tid på at sætte den i stand (uden at skyde med den først) - kun for at opdage jeg, med flere forskellige fabrikater og typer ammunition, ikke kunne få den til at samle tre skud inden for 15 cm på 50 meter. Jeg havde den med på jagt et par gange, men tog mig selv i at sidde og håbe på at det ikke kom dyr forbi, fordi jeg ikke var sikker på mit våben. Den blev solgt kort herefter til en samler som havde flere i forvejen. Det er til stadighed et af det smukkeste våben jeg har ejet - men samtidig det absolut dårligst skydende.
En tæt to'er kunne være Khan Artemis K200 Camo - jeg nåede at have tre hjemme, med forskellige defekter, før jeg opgav...
@Elbæk... A question, Sir?
Jeg er måååske ved at få et chrush på en Remmy 600 Mohawk, cal .308 med fuldskæfte.
Din beskrivelse af din gør mig dog lidt beklemt bed et fast forhold ...

Mener du det specifikt var din der skød dårligt, eller er det modellen der ikke er god? :what:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Slettet bruger

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Slettet bruger » 12. sep 2019, 23:10

OverSjanten skrev:
12. sep 2019, 21:22
Elbæk skrev:
1. dec 2017, 00:42
Overrasket mest negativt: Min, nu solgte, fuldskæftede Remington 600 Mohawk i .243 Win. Jeg havde ønsket mig en i lang tid i .243 Win, fandt en, gav lidt for meget for den, brugte en masse tid på at sætte den i stand (uden at skyde med den først) - kun for at opdage jeg, med flere forskellige fabrikater og typer ammunition, ikke kunne få den til at samle tre skud inden for 15 cm på 50 meter. Jeg havde den med på jagt et par gange, men tog mig selv i at sidde og håbe på at det ikke kom dyr forbi, fordi jeg ikke var sikker på mit våben. Den blev solgt kort herefter til en samler som havde flere i forvejen. Det er til stadighed et af det smukkeste våben jeg har ejet - men samtidig det absolut dårligst skydende.
En tæt to'er kunne være Khan Artemis K200 Camo - jeg nåede at have tre hjemme, med forskellige defekter, før jeg opgav...
@Elbæk... A question, Sir?
Jeg er måååske ved at få et chrush på en Remmy 600 Mohawk, cal .308 med fuldskæfte.
Din beskrivelse af din gør mig dog lidt beklemt bed et fast forhold ...

Mener du det specifikt var din der skød dårligt, eller er det modellen der ikke er god? :what:
Rolig nu, jeg kender et par stykker der har/ har haft 600 Mohawk, der skød/ skyder ganske fornuftigt.
En .308 er svær ikke at få til at skyde - noget helt andet med en .243.
Sig til hvis ........ jeg kan et par tricks, eller også kender jeg en der kan.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Elbæk » 12. sep 2019, 23:12

OverSjanten skrev:
12. sep 2019, 21:22
Elbæk skrev:
1. dec 2017, 00:42
Overrasket mest negativt: Min, nu solgte, fuldskæftede Remington 600 Mohawk i .243 Win. Jeg havde ønsket mig en i lang tid i .243 Win, fandt en, gav lidt for meget for den, brugte en masse tid på at sætte den i stand (uden at skyde med den først) - kun for at opdage jeg, med flere forskellige fabrikater og typer ammunition, ikke kunne få den til at samle tre skud inden for 15 cm på 50 meter. Jeg havde den med på jagt et par gange, men tog mig selv i at sidde og håbe på at det ikke kom dyr forbi, fordi jeg ikke var sikker på mit våben. Den blev solgt kort herefter til en samler som havde flere i forvejen. Det er til stadighed et af det smukkeste våben jeg har ejet - men samtidig det absolut dårligst skydende.
En tæt to'er kunne være Khan Artemis K200 Camo - jeg nåede at have tre hjemme, med forskellige defekter, før jeg opgav...
@Elbæk... A question, Sir?
Jeg er måååske ved at få et chrush på en Remmy 600 Mohawk, cal .308 med fuldskæfte.
Din beskrivelse af din gør mig dog lidt beklemt bed et fast forhold ...

Mener du det specifikt var din der skød dårligt, eller er det modellen der ikke er god? :what:
Det lader til at være modellen generelt, det er i hvert fald hvad Google siger. Ham jeg solgte riflen til havde en inkarneret samler af Remington 600 Mohawk rifler med som backup (det var ikke samleren selv som købte riflen, som jeg ellers skrev ovenfor, jeg huskede forkert), da han var forbi for at besigtige riflen - og han (samleren) kunne bekræfte at de generelt ikke er særlig præcise, uanset kaliber.

Personligt var min erfaring at første skud (fra kold pibe) altid sad samme sted, men at andet og tredje skud sad lavt og enten til højre eller venstre (alternerende) - en typisk treskudsgruppe på 50 m var en nogenlunde ligebenet trekant med sider på 15-18 cm.
Skød man piben rigtig varm - og det blev den efter relativt få skud - så åbnede grupperne endnu mere op og skuddene sad over det hele i skiven, men altid lavere end det første skud fra kold pibe.

Piben stod pænt med skarpe riffelgange (og en VFG renseprop i den rigtige størrelse gik stramt igennem hele vejen), så den var ikke skudt ud. Kronen var ligeledes pæn. Aftrækket var ok, uden at være decideret godt. Jeg prøvede at løsne lidt på skruen som holdt piben fast i forskæftet - og tillige at fjerne den helt - ingen af disse ting gjorde noget positivt for præcisionen.

Jeg prøvede ikke mere end et par forskellige typer ammunition i den - det var ellers planen. Men, da jeg fik muligheden for at sælge den med minimalt tab, til en som var indforstået med at den ikke samlede skudden, så valgte jeg at sælge den og koncentrere mig om andre projekter.

Jeg kan rigtig godt lide udseendet på fuldskæftede rifler, men jeg har afholdt mig fra at anskaffe mig en anden indtil videre.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af HappyNanoq » 13. sep 2019, 04:23

Pistol.? Meeh... dont know. Har ikke rigtig nogen positiv erfaring med pistoler, jo de er skægge nok, men... blehh.

Revolver .. Ruger .44Mag med max.ladninger. Blev en smule skuffet over Dirty Harry filmene efter at have prøvet den, for havde altid tænkt den som noget absolut ultimativt og hårdtslående. Men selv som urutineret håndvåbenbruger, der 'hoppede' den ikke så meget i rekyl når jeg skød, som den gjorde i filmene. Den passede nok bare godt i hånden og derfor nem at skyde med.

MP... helt sikkert HK MP5-10SD. Virkelig behagelig og håndtérbar. PDW'en var lidt skrækindjagende, da det føles som om man uvægerligt ville stikke hånd, arm og venstre lunge ind foran. Men det er vist mere håndteringen af så lille et våben, for den var egentlig ok - men føles bare forkert.
HK varianterne prøvet i USA på en PD skydebane i 2004 sammen med LEO's.

Riffel.. helt sikkert A.I, lige fra den gamle AWM .300WM til AXMC. Skøn håndtering og ligger godt, skyder fænomenalt.
CZ fortjener nu også en klapsalve, da de i den billige ende er kommet utroligt godt med, så 550 og 527 faktisk giver rigtig meget for pengene. Føles ikke så glat og stram som en Sako, men kan bedre måle sig med Tikka T3/T3x i følelse, og skyder lige så godt.
Marlin 1895 er bare fænomenal, og det samme er Davide Pedersoli 'Sharps'.

Ruger 77 'All Weather' riflen skuffede dog fælt.
All weather konceptet med en 100% rustfri er egentlig glimrende, men det viser sig at den er lavet af mange ting, ikke kun rustfrit stål. Den ruster godt nok ikke, men tag den med på havet og lad den nyde lidt havgus og lortet irrer sammen til et punkt hvor delene går trægt og våbnet til sidst mister sin funktion.
Det kræver total adskillelse og manuel behandling af alle dene for at rette op på.


Min bedste oplevelse vil altid være Krag Jørgensen M'89 8*58R som 8-årig.
Skød næsten en hel pakke af 50 og ingen ubehag overhovedet. Nem at skyde med og dejlig håndtering og ladning.
Den er uden tvivl #1 i min bog.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af ESAF » 13. sep 2019, 06:10

Jeg må tilslutte mig den glade hvidbjørn, den riffel jeg, uden sammenligning, har været mest positivt overrasket over er også en 89er. Låsen går som Hans i Grethe, selv i godt snadret tilstand og rekylen er lige tilpas.

Det mest skuffende våben jeg har skudt med er en utroligt dyr browning haglspreder. Jeg skød bedre med både min daværende gamle baldrede baikal og med en Stevens hanebøsse. Jeg ved godt at tilpasning og tilvænning har utroligt meget at sige i den forbindelse, men oplevelsen sparede mig og mit kommende jagtliv for adskillige tusind kroner - et haglgevær til 200,- slår i hvert fald lige så godt ihjel hvis man kan ramme med det...
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Montøren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 6. sep 2005, 12:22
Geografisk sted: Lystrup
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Re: Skydevåben som har overrasket dig positivt- eller negativt!

Indlæg af Montøren » 14. sep 2019, 10:12

Min største skuffelse:
Min ønskedrøm, en Peter Stahl 1911 klon i 9 mm.

Den har konstant 2 repeteringsfejl pr. 30 skud, UANSET hvad jeg gør, og jeg har (tror jeg) prøvet ALT. :wall:
Hellere komme galt af sted end slet ikke komme af sted

Besvar