BB guns.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

BB guns.

Indlæg af Lycon » 7. dec 2004, 22:25

I Danmark har luftgeværet altid været en del af en rask drengs hverdag, i hvert fald der hvor jeg kommer fra. Fælles for dem alle var dog, om endt de fandtes i alle afskygninger, at de skød med det klassiske Diabolo hagl og som oftest var geværerne riflede.

I USA derimod har det altid være det glatløbede luftgevær der skød med kaliber .177 (4,5mm) bly- eller stålkugler, de såkaldte BB guns som de bliver kaldt, der var de dominerende.

Det var det firma som vi i dag kender under navnet Daisy Outdoor Products, der startede succesen. Daisy blev oprindeligt stiftet helt tilbage i 1882, som Plymouth Iron Windmill Company, og som navnet antyder, var de dengang udelukkende beskæftiget med vindmølle produktion. I slutningen af 1886 blev fabrikken introduceret for den lokale opfinder Mr. Clarence Hamilton´s sidste nye ide. Det var en kombination af plademetal, tråd og skruer, der ved hjælp at komprimeret luft kunne affyre en bly kugle. Konstruktionen kunne kun svagt mindede om et våben. Opfindelsen blev introduceret for direktøren af Plymouth Iron Windmill Company, Hr. Lewis Cass Hough. Da han prøvede den udbrød han straks begejstret, "Boy, that's a Daisy!". Dengang var navnet Daisy et udtryk for noget vildt eller fantastisk, men i dag ville han nok have udbrudt, That is one hell of a mother :censored: .

Man ændrede herefter drastisk på markedsføringsstrategien af vindmøller, i det man nu startede en niche produktion af Daisy geværer og forærede dem som gave til farmere der købte en vindmølle. Imidlertid blev ideen en så stor succes, at man den 26. januar 1896 besluttede at ændre navnet til Daisy Manufacturing Company, Inc., samtidig med, at man helt droppede produktionen af vindmøller til fordel for BB guns.

Snart blev den lille Daisy BB gun varemærke og symbol for Amerikas ungdom. Konkurrencen var dog hård og nye firmaer skød hele tiden op, her i blandt, Bulls Eye, Dewey, Hero, Dandy og Atlas. De kunne dog ikke stå distancen og lukkede en efter en igen. Gennem årene udviklede og ekspandere Daisy Manufacturing Company og mange forskellige modeller blev tilføjet produktionslinien. En enkelt model har dog skilt sig markant ud og særligt været med til at gøre hvad Daisy er i dag, og det var Model Red Ryder. Den blev udviklet i 1938 og er siden produceret i 9 millioner eksemplarer hvilket har gjort den til den mest kendte BB gun nogensinde.

”BB” står for Ball-Bearing (kugleleje). Den originale BB kaliber i bly er .177 (4,5mm)og vægten er 8.0 grain (0,5 gr.). I stål måler de i praksis kun mellem .162 og .175 (4,1 – 4,4mm) og vejer typisk 5,3 grain (0,35gr.) Blyhaglet gik man dog bort fra til fordel for stålhaglet. Det viste sig at blyhaglet let lod sig deformere i magasinet under leg, hvilket førte til mange blokeringer af piben. Med stålhaglet vandt man også en lidt højere hastighed samt bedre ballistik, dette er dog på bekostning af præcisionen. En anden stor ulempe med stålhaglene er, at der er garanti for re-bounce.

Stålhaglet blev dog først introduceret i 1925, og som med så meget andet, ved lidt af en tilfældighed. I samme by som Daisy fabrikken, fandtes også en fabrik der lavede kuglelejer, hvor de lokale børn fik udleveret kasserede kuglelejer som supplement til de noget dyre Daisy blyhagl. Daisy fik efterfølgende indleveret en del geværer til reparation pga. fastsiddende stålhagl i piben, pga. de varierende størrelser, og slutteligt købte Daisy kugleleje fabrikken og iværksatte deres egen produktion af BB hagl til deres geværer. Oprindelig ville Daisy have markedsført haglene under navnet, ”Shot For The Guns”, men uvist af hvilke årsager blev navnet ”BB” hængende.
I 1958 ekspanderede virksomheden yderligere og flyttede fra Plymouth til Rogers, Arkansas og i dag bliver Daisy solgt i stort set alle lande og på fem kontinenter og alligevel er BB guns praktisk taget ukendt i Danmark, jeg har i hvert fald aldrig set dem til salg herhjemme. Daisy Manufacturing Company er i dag verdens ældste luftvåben producent.

I dag modtog jeg så min Red Ryder med posten. Efter 1½ års søgen lykkedes det mig, at finde en virksomhed som havde modellen og samtidig var villige til at sende den til Danmark for et overskueligt beløb. Det blev det engelske firma http://www.bullnet.co.uk der kunne levere varen til den nette sum af 104.00 Uk Pounds alt inklusiv. Geværet koster i USA kun 45,00 U.S. Dollars, så billigt er det ikke.

Her er lidt fakta fra Daisy´s egen hjemmeside, om den luftbøsse jeg har købt:
Billede

DAISY Model 1938 Red Ryder.

  • Vægt: 2.20 lbs. (1.kg.)
    System: Lever Action, fjeder.
    Sigtemidler: Justerbar korn og kærv.
    Sikring: Manuel, aftrækker blokering.
    Udgangshastighed Vo: 280 fps. (85 m/s)
    Total længde: 35,4 inch. (90 cm.)
    Pibe: Glatløbet stål.
    Kaliber: .177 (4,5mm) BB.
    Skæfte: Patineret massivt træ med logo.
    Maksimal rækkevidde: 195 yards. (178 m.)
    Magasin kapacitet: 650 stk.
    Baskyle: Plademetal.
The Dane var så flink lige at komme forbi med sin lomme-kronograf så jeg kunne efterprøve de oplyste data. Desværre forholder det sig ingen lunde anderledes, med det afslappede forhold til faktuelle data, end det gør med alle mulige andre luftvåben producenter. Mundingshastigheden er med stålhaglet kun 70 m/s og med blyhaglet kun 65 m/s, jeg skal dog ikke kunne udelukke at den stiger lidt efterhånden som den bliver skud til. Faktisk var der en lille stigning at spore på de sidste testskud.

Som I vil se ud af de data er det ikke nogen kraftig sag, men man skal her holde sig for øje med hvilket formål den er anskaffet og tiltænkes anvendt. Jeg mener det er et godt gevær at lære børn (og dem har jeg massere af) at omgås våben på en naturlig og sikker måde. Den er ligeledes god til at undervise børn i sikkerhed og grundprincipperne i skydningens ædle kunst.

At der er 650 stk. hagl i magasinet finder jeg også svært tiltalende, i det de slipper for, med blåfrosne fingre at skulle fumle med små hagl. Kort sagt, spænd bøjlen og du er kørende, min ældste knægt er kørende i flere timer på en enkelt opfyldning.

Finishing er som man kan forvente af et amerikansk masseproduceret stykke legetøj. Hele ”løbet” og ”baskylen” er lavet ud af ét stykke udstanset pladeblik der er bukket, foldet og efterfølgende malet sort. Inde i løbet ligger den rigtige stålpibe, faktisk efter samme system som en shrouded pibe, som vi kender det fra FXéren. Hulrummet her tjener dog ikke som dæmper men som magasin for de 650 hagl den kan indeholde på én gang.

Kolbe og forskæfte er af det de kalder solid wood, og er rent faktisk et stykke træ. Efter mit lægmands skøn er det en bøge kæp der er anvendt. Det værste er næsten, at nu er både spændbøjle og aftrækker lavet i et polymer agtigt plastmateriale. :evil:

En god feature er, at når ungerne spænder bøjlen så skal den trækkes gennem 7 klik før den er spændt, lidt lige som Diana´s beartrap system på 52-54 modellerne. Dette gør at hvis ungen mister grebet midt i spændfasen, så får han ikke noget i klemme, da fjederen bliver fanget i det sidst passerede ”klik”.

Påfyldning af hagl sker gennem en trapdoor helt ude under forreste sigtemiddel. Traditionen tro er hele brugsvejledningen stemplet i piben sammen med patentnumre, warning disclaimer, produktions sted, samt firma navn. Kort sagt, der mangler ikke noget. Jeg vil teste akkuratessen (hvis man kan tale om en sådan) og gennemslags styrken i morgen.
Senest rettet af Lycon 8. dec 2004, 00:32, rettet i alt 1 gang.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 8. dec 2004, 12:27

Den er skøn! Glæder mig til at se skiven :mrgreen:
Husk også den meget vigtige dåse test!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 8. dec 2004, 14:00

marius skrev:Den er skøn! Glæder mig til at se skiven :mrgreen:
Husk også den meget vigtige dåse test!
Præcisionsmæssigt er den noget skrammel, på 10 meter er det mig ikke muligt at lave en samling på under størrelsen af en kagetallerken, og jeg ville sandsynligvis kunne skyde mere præcist med en slangebøsse. Den kan lige akkurat skyde helt igennem en tom coladåse på samme afstand. Dette forudsætter dog at man kan ramme dåsen hvilket faktisk er svært! Jeg har altid været sådan indrettet at jeg ikke kan lære af andres erfaringer, jeg skal absolut drage mine egne, og oftest med en økonomisk lussing som fortjenesten. Jeg må sande, at det ingenlunde er anderledes denne gang! Niels havde ellers advaret mig, meen kan man nu også stole på ham? (ja man kan, og så taler vi ikke mere om det). Konklusionen er, at bøssen kan anvendes til undervisningsbrug når førstegangs skytter (børn), skal sættes ind i grundprincipperne omkring sigteteknik, våbenhåndtering m.m., så længe afstanden ikke overstiger 5 meter.
Vedhæftede filer
BB_Gun_Red_Ryder.jpg
Jeg har for overskuelighedens skyld markeret hullerne med en blå cirkel. (Kvadraterne er 1"x 1").
BB_Gun_Red_Ryder.jpg (153.17 KiB) Vist 14112 gange
Senest rettet af Lycon 8. dec 2004, 17:58, rettet i alt 2 gange.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 8. dec 2004, 14:26

<=>

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Indlæg af Niels » 8. dec 2004, 16:05

Lycon skrev: (ja man kan, og så taler vi ikke mere om det).
( sjovt, det synes jeg faktisk vi skal snakke både meget, og længe om !)

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 8. dec 2004, 16:30

Hej,

Ja, glat løbet er nok ikke hvad det har været !!! :mrgreen: :mrgreen:

Brugeravatar
CatmanDK
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 704
Tilmeldt: 23. aug 2004, 00:20
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlæg af CatmanDK » 8. dec 2004, 18:16

hvaaaa Lycon, sagde du det var en test af din haglbøsse ? :lol:

Mvh
CatmanDK <-:
Only kill what you eat...

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 8. dec 2004, 19:26

Glem nu ikke at der er 640 tilbage i magasinet!
så på et eller andet tidspunkt skal der nok komme en samling :mrgreen:

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Indlæg af Cygnus X » 9. dec 2004, 07:27

er det med stål hagl eller bly hagl?
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 9. dec 2004, 11:48

Cygnus X skrev:er det med stål hagl eller bly hagl?
Stålhagl.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Indlæg af Cygnus X » 13. dec 2004, 12:44

kunne man forstille sig at blyhagl ville være en tand bed i præcisionen....de er jo noget større(men ikke så billige mener jeg)
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 13. dec 2004, 16:02

Cygnus X skrev:kunne man forstille sig at blyhagl ville være en tand bed i præcisionen....de er jo noget større(men ikke så billige mener jeg)
Jo det kunne man sagtens, det vil jeg også efterprøve ved lejlighed. Problemet er, at det er en lille magnet der holder BB kuglen fikseret i den korrekte position i forhold til piben, og da bly er utroligt ringe modtagelig overfor magnetisme, vil de have en tilbøjelighed til at trille ud af piben når denne vinkles nedaf!
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar