Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af Christensen » 25. jan 2018, 13:43

Kære NVF

Jeg har købt en Sako 75 synthetic stainless i 308 win brugt hos torsbo handel i sverige. Desværre oplever jeg to problemer med den :cry: , og da torsbo handel ikke ligger lige rundt om hjørnet vil jeg gerne have identificeret hvad fejlene er inden jeg skriver til dem. Derfor vil jeg høre om der skulle være nogle sako nørder eller våbenteknisk stærke der kunne identificere hvad fejlene er.

Første problem: Fødefejl/jamming
Jeg har medkøbt et ekstra magasin så jeg har 2 magasiner. Desværre føder den kun korrekt fra et af magasiner. Der er forskel på magasinerne. Det der ikke føder korrekt/jammer fra har et B stemplet ind i bagenden af magasinet og de skrå slidse der er skåret ind i læberne på magasinet er korte og symmetriske mens det der føder korrekt har længere og asymmetiske slidser, se billede neden under.
Magasin - 1.jpg
Magasin - 2.jpg

Mit bud er jeg har fået et magasin med til kaliber 22-250, se denne tråd på andet forum: https://www.thestalkingdirectory.co.uk/ ... -magazines


Andet problem: Klikkere
Riflen klikker regelmæssigt, jeg har skudt en 30-35 skud med norma jaktfelt og det har givet 3 klikkere. Derfor har jeg undersøgt bundstykket. Det ser ikke ud som om firing pin(dansk navn?) kan komme korrekt ud af bundstykket og derfor ikke slår særligt hårdt an på patronen, se billedet neden under. Bolthoved af min sako 75 ved siden af min sauer 202 med firing pin skubbet så langt frem den fysisk kan komme.
Sako 75 bundstykke problemer - 02 copy 2.jpg
Når jeg ser bagenden af bundstykket ser det heller ikke ud til at firing pin kan komme tilstrække langt frem, billedet neden under. Sako 75 ved siden af sauer 202.
Sako 75 bundstykke problemer - 01 copy 2.jpg
Når jeg kigger ned i bundstykket så er der en forsværing, hvor jeg har målt afstanden til 5 cm fra bagenden af bundstykket. Beklager billede kvaliteten, men det var det bedste min iphone kunne klare.
Sako 75 bundstykke problemer - 09.jpg
Sako 75 bundstykke problemer - 09.jpg (311.17 KiB) Vist 11919 gange
Jeg har så prøve at sætte firing pin i og markeret hvor langt den kunne komme ind.
Sako 75 bundstykke problemer - 05 copy.jpg
Og bagefter taget ud og målt.
Sako 75 bundstykke problemer - 07.jpg
Ud fra ovenstående er min teori at firing pin ikke kan komme tilstrækkeligt langt frem pga. forsnævring i bundstykket ikke passer firing pin. Det betyder at firing pin kommer til at hvile på kanten af det stykke jeg har markeret som 5 cm. Det ser ud som om den ikke er bygget til dette og det har resulteret i en revne i firing pin
Sako 75 bundstykke problemer - 10.jpg
Jeg tror alle delene til bundstykket er tilstede, og korrekt samlet.
Sako 75 bundstykke problemer - 06 copy.jpg
Min teori er at delene i bundstykket ikke passer sammen, enten er firing pin den forkert eller også er selv "housing" den forkerte. housing er stemplet med et S. Ellers skal firing pin hvile på andre flader fx pga der sidder fremmedlegemer i bundstykket.


Er der nogen der har andre ideer eller kan understøtte mine teorier/konklusioner?

Mvh
Christensen

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af LJ » 25. jan 2018, 17:13

Det burde ikke tage ret lang tid at ændre kanterne på det magasin men hvis det er en garanti og/eller reklamationssag gør man klogt i ikke at pille selv uden særdeles klare aftaler med sælger.
Dit bundstykke er straks en værre sag. Slagstiften, revnen mv. gør at du nok ikke har andet valg end at kontakte dem. Du har jo gjort et fint forarbejde ☺
Send dem en mail, jo før jo bedre.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af Bemoni1 » 25. jan 2018, 17:58

Nu så jeg først nu, at det er en brugt riffel! Men, magasinet til højre er uoriginalt, fligene på svøbet er ikke magen til det originale. Der er ikke stor forskel, men den som er der, gør hele forskellen.
Det kan hurtigt laves til noget som virker, men det skal du ikke selv gøre ( reklamation )

Bundstykket derimod, er en mere alvorlig sag! Nu ved jeg ikke om det har et nummer, nogle gange er de sidste tre cifre i riflens nummer stemplet i bundstykket.
Hvis det er tilfældet her og de ikke stemmer sammen, så har du fået noget, som ikke passer til riflen.
Under alle omstændigheder, så er det samlet af dele, som ikke passer sammen ( reklamation ).
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af Grendel » 25. jan 2018, 19:44

Det ser også ud til at plastik follower på magasin b er bredere end magasin a og magasinet kunne være til en anden kaliber?
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af TheDarkSide » 25. jan 2018, 20:30

Du kan formentlig se tre cifre på bundstykket, jeg kan i hvert fald se der står noget på billede nr. 4, på undersiden af ladegrebet. Det skulle gerne være de sidste tre cifre på våbennr på låsen. Det er det i hvert fald på min Tikka T3..
Der er helt klart noget galt med bundstykket og det er måske modificeret eller repareret..

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af Christensen » 25. jan 2018, 20:46

Jeg var ikke klar over at de 3 sidste nr. i våbennumret var på bundstykket. Der er ganske rigtigt et 3 cifret nr. ridset ind i bundstykket, de svare til de 3 sidste cifre i våbennumret. Så må det være slagstiften det er galt med i bundstykket.

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af Christensen » 30. jan 2018, 17:27

De har selv foreslået at sende mig et nyt magasin og ny slagstift, og det skulle blive sendt i morgen :rock:

Så må jeg se om det fikser problemet med bundstykket.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af LJ » 30. jan 2018, 17:35

Det lyder godt, så bliver den forhåbentlig funktionsdygtig igen :smile:

:thumbup: for at du kommer med en opdatering!

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af Christensen » 31. jan 2018, 21:06

Er der en hjælpsom sako 75 ejer, helst 308 win, der vil tage et billede af deres bundstykke med slagstiften skubbet frem, hvor du viser bolt shroud underside? Ligesom på det billede ovenfor hvor jeg har skrevet "Går ikke i bund".

Jeg har modtaget en ny slagstift og den går stadig ikke i bund, til gengæld kommer slagstiften meget længere ud.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af PeptoBizmo » 31. jan 2018, 22:25

Godt nok ikke en .308, men en IV låselængde:
Vedhæftede filer
20180131_222152.jpg
20180131_222132.jpg
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af Christensen » 31. jan 2018, 23:14

@PeptoBizmo: Mange tak :thumbup:

:NVFrules:

Efter at have monteret den nye slagstiften ligner det PeptoBizmo bundstykke.

Der er tydelig forskel på den yderste del af slagstiften, den er meget længere på det nye jeg har fået end den gamle som riflen kom med.
Der er også fulgt et nyt magasin med, det ligner det der fungerede upåklageligt. Det ligner at riflen nu bør være fuldt funktionsdygtig. Jeg må se at få testet på skydebane inden for den nærmeste fremtid.

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af Christensen » 3. feb 2018, 15:43

Jeg har lige været ude og skyde i dag. 2 problemer løst, et nyt problem kommet til :wall:

25 skud igennem riflen igen klikkere :thumbup:

5 skud igennem det nye magasin igen fødefejl :thumbup:

Til gengæld går bundstykket sejt/jeg skal bruge lidt kræfter når jeg har afskudt en patron og skal åbne bundstykket :evil: Jeg testede så, jeg kan fint åbne og lukke bundstykket så længe slagfjederen er spændt er der ikke noget problem, men hvis jeg på et tomt hylster tager aftrækket og prøver at åbne bundstykket så er problemet det samme som hvis jeg har skudt en patron af. Hmm hvad kan det være?

Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Norddjævleøen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af Christensen » 5. okt 2018, 22:41

En gang olie løste problemet.

Fik skåret et par cm af piben og drejet gevind for nyligt.

Her i sidste uge fik jeg endeligt testen den grundigt af, med en ASE Utra SL7 dæmper og en Zeiss 6-24x56 kikkert samt harris bipod fik jeg vredet en 16 mm center-til-center 5 skudsgruppe ud af riflen. Jeg er tilfreds :biggrin:

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af 1900 » 6. okt 2018, 08:52

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

Slettet bruger

Re: Hjælp til Sako 75 fejlfinding

Indlæg af Slettet bruger » 6. okt 2018, 19:58

Christensen skrev:
5. okt 2018, 22:41
En gang olie løste problemet.

Fik skåret et par cm af piben og drejet gevind for nyligt.

Her i sidste uge fik jeg endeligt testen den grundigt af, med en ASE Utra SL7 dæmper og en Zeiss 6-24x56 kikkert samt harris bipod fik jeg vredet en 16 mm center-til-center 5 skudsgruppe ud af riflen. Jeg er tilfreds :biggrin:
Rustfri mod rustfri = problemer.
Sørg ALTID for at der er et lag smøremiddel af godt kvalitet imellem.
Rustfri mod rustfri kan MEGET let give rivninger - også så meget at riflen næsten kan være ødelagt.

Besvar