Regression (ikke i psykologisk forstand)

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 28. jan 2018, 13:21

Efter år med Sauer, en Mauser og Carl Gustaf begyndte jeg at savne the simplicity ved en god fjederriflel; nem og tilgængelig skydning her og der uden bane osv.

Jeg tænkte over hvilken model jeg mest har fortrudt salget af (der har været mange...)

Uden tvivl min hw50s! Ikke den mest voldsomme kanon, men tunet leverer den fornem præcision på den lækreste måde i en let konfiguration.

Hjemtaget fra Holland til lidt over 200 euro. 16 joule udgave. Piben renset og indskydning med en kikkert fra lageret. Twang og lidt træghed i maskineriet :blink: Maccari kit bestilt.

Så skal den ha max tuning + komplet polering af aftrækket.
IMG_20180128_130003.jpg
IMG_20180128_125728.jpg
IMG_20180128_125929.jpg
Vedhæftede filer
IMG_20180128_130003.jpg
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af C-X » 28. jan 2018, 14:51

Velkommen tilbage. Man må aldrig mangle en god fjederskuder.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Sort » 29. jan 2018, 00:00

Velkommen hjem og god fornøjelse.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 29. jan 2018, 19:23

Det er ligeså sjovt, som jeg husker det. Desværre husker konen også den collateral damage, der spontant kan opstå, når man hygger sig.

Skydekasse med faldmål og snoretræk bikset sammen.

Senere en gang sort og hvid maling + noget på hængslerne, så de dækker hele hullet.

Jeg kan mærke, at ladearmen skærer furer i cylinderen (typisk hw50), så ikke mere skydning før den er tunet.
Vedhæftede filer
IMG_20180129_191719.jpg
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Fanastril
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 30. jan 2013, 17:59
Interesser: plinking
Geografisk sted: Øresund
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Fanastril » 30. jan 2018, 11:34

Longrifle,

Det kan synes som om, præcisionen bliver dårligere, om man skruer af korn og kærv (og kun bruger kikkert), i hvert fald skete det, med min HW50S. Værd at undersøge?

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 30. jan 2018, 14:23

Det kan ikke være tilfældet. Så skulle forreste sigtemiddel have en indflydelse på løbets svingninger...Ikke noget jeg tidligere har bemærket.

Fandt ud af, at problemet med ladearmens slitage på cylinderen er løst med en indsats i ladearmens kløft, som nu holder ladearmen fri af cylinderen.

MEN det øger trykket på ladearmens "sko" indeni cylinderen (den der trykker stemplet tilbage), så den skærer en fuge på hver side af åbningen indeni cylinderen. Skoen har en lidt grov finish, så den blev stonet og poleret, og cylinderen blev matpoleret og slebet indvendigt.
IMG_20180130_141329.jpg
IMG_20180130_141244.jpg
IMG_20180130_103139.jpg
IMG_20180130_103139.jpg
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Fanastril
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 30. jan 2013, 17:59
Interesser: plinking
Geografisk sted: Øresund
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Fanastril » 30. jan 2018, 18:57

Longrifle skrev:Det kan ikke være tilfældet. Så skulle forreste sigtemiddel have en indflydelse på løbets svingninger...Ikke noget jeg tidligere har bemærket.
Begge sigtemidler, ikke kun det forreste. Jeg mener også, det er mærkeligt. Men det var min erfaring. Og det skal vel testes og dobbelttestes, før man kategorisk kan afvise det? Eller er det fuldstændig umuligt? Den står i mit sommerhus, så der går et stykke tid. . .

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 30. jan 2018, 19:31

Intet er umuligt....og det er jo let at efterprøve, når du besøger sommerhuset næste gang.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Happy » 30. jan 2018, 19:57

Fanastril skrev:
Longrifle skrev:Det kan ikke være tilfældet. Så skulle forreste sigtemiddel have en indflydelse på løbets svingninger...Ikke noget jeg tidligere har bemærket.
Begge sigtemidler, ikke kun det forreste. Jeg mener også, det er mærkeligt. Men det var min erfaring. Og det skal vel testes og dobbelttestes, før man kategorisk kan afvise det? Eller er det fuldstændig umuligt? Den står i mit sommerhus, så der går et stykke tid. . .
Har faktisk oplevet noget tilsvarende, bade på knækløbet og fastløbet (tydeligst på knækløbet model)... ikke nogen voldsom afvigelse, men..... og jeg kan heller Ikke umiddelbart forklare fænomenet. Mvh Happy :smile:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 30. jan 2018, 20:25

I skal ha briller....:-)
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Happy » 30. jan 2018, 20:41

Longrifle skrev:I skal ha briller....:-)
:fun: Det har Jeg allerede ! (Og de virker fint :giggle: ). Nu kan jeg kun tale for mig selv - og jeg har overvejet om, at det for mig personligt - er noget rent psykologisk - i den forstand - at jeg måske simpelthen bare, er mere sjusket med mine skud - når at jeg anvender et kikkertsigt, på et luft-gevær (At jeg i forvejen, har en personlig anti-parti imod anvendelse af kikkertsigte - på luft-gevær - gør det jo nok ikke ikke bedre).... synes ikke at de faste-sigtemidler vægt-mæssigt - er af en størrelse som burde have nogen reel betydning (svingnings-mæssigt).... (Kikkertsigte høre - for mig personligt - hjemme på et snig-skytte-våben - og Ikke på sports eller jagt-våben... men Vi lever i et frit land.. Og jeg har Ikke det store problem med, at andre/nogle er af en anden mening).
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Fanastril
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 30. jan 2013, 17:59
Interesser: plinking
Geografisk sted: Øresund
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Fanastril » 30. jan 2018, 21:13

For at præcisere, jeg bruger uanset kikkert, men først med, og så uden, sigtemidler. Måske er den lille vægtforskel, med til at stabilisere riflen?

Brillerne blev fjernet med Lasik for 10 år tilbage :shock: :tmg:

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Happy » 31. jan 2018, 03:13

Fanastril skrev:For at præcisere, jeg bruger uanset kikkert, men først med, og så uden, sigtemidler. Måske er den lille vægtforskel, med til at stabilisere riflen?

Brillerne blev fjernet med Lasik for 10 år tilbage :shock: :tmg:
Tror jeg vil overveje, at teste det på min PCP Hatsan BT 65 SB med kikkert - ved lejlighed - altså med og uden faste sigte-midler monteret (hvis, at jeg kan få det foreste sigte af) - for den har jo da ikke ret mange vibrationer, som kan påvirke resultatet... :beback: og så måske også på et tids-punkt lave en lille test med min gamle Diana 52èr og en af de gamle knæk-løbede - som også har en kikkert monteret (der ved jeg, at jeg kan af-montere de faste-sigte-midler både bagerste og i front).
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Flagg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 19. dec 2005, 21:24
Interesser: 4.5 mm. Plinking.
Geografisk sted: Vestjylland
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 34 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Flagg » 31. jan 2018, 03:58

Den skal du nok blive glad for.

:numberone:

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 31. jan 2018, 08:58

Flagg skrev:Den skal du nok blive glad for.

:numberone:
Du har da vist min gamle.... :eek:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Fanastril
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 30. jan 2013, 17:59
Interesser: plinking
Geografisk sted: Øresund
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Fanastril » 31. jan 2018, 16:54

Happy skrev: Tror jeg vil overveje, at teste det på min PCP Hatsan BT 65 SB med kikkert - ved lejlighed - altså med og uden faste sigte-midler monteret (hvis, at jeg kan få det foreste sigte af) - for den har jo da ikke ret mange vibrationer, som kan påvirke resultatet... :beback: og så måske også på et tids-punkt lave en lille test med min gamle Diana 52èr og en af de gamle knæk-løbede - som også har en kikkert monteret (der ved jeg, at jeg kan af-montere de faste-sigte-midler både bagerste og i front).
Ser frem til resultatet, Happy! :NVFrules:

Switz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 11. feb 2011, 09:34
Interesser: Skytte
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Switz » 31. jan 2018, 17:17

lækker lille skyder:), har selv haft en i hånden 1 gang. Den var godtnok precis og velskydende. dog er min sammenligning så også en billig kina skyder .
Ruger Black Hawk . 177. 4x32

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 31. jan 2018, 17:20

Ruger black hawk er jo en Diana 31 klon. Jeg lavede en på et tidspunkt, og den skød fint.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Airsmith » 1. feb 2018, 01:16

Longrifle skrev:Ruger black hawk er jo en Diana 31 klon. Jeg lavede en på et tidspunkt, og den skød fint.
Det er muligt det er en klon, men så er det en dårlig kopi. Jeg har et stempel liggende til sådan en, og det tydeligvis et stykke op til Diana kvalitet.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 3. feb 2018, 12:15

Mens jeg afventer maccarikittet, så afprøvede jeg en hjemmetuning. Tophat fra gammelt HW fjederstyr, foring af stempel og godt med Vmach tjære på fjederen. Alle kontaktflader poleret og skoen reblåneret. Maccari light tar og moly de rigtige steder.

Lige i skabet uden skurren fra skoen i cylinderen og et fint tjok uden twang ved skud.

Jeg tror sgu, at maccarikittet ryger på lager til fjederen bliver træt.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Airsmith » 3. feb 2018, 13:18

Longrifle skrev:Lige i skabet uden skurren fra skoen i cylinderen
Dejlig at høre at du fik problemet løst. Det er noget som kan rive op i mavesåret! Jeg har haft et lign. problem med "arvesølvet" (min mod 35), og jeg ændrede formen lidt ved slibning. Hvis problemet dukker op igen så skriv endelig, jeg har forskellige spændestænger liggende som man kan hente inspiration hos (se på).

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 3. feb 2018, 14:06

Tak! Min gamle hw85 har et helt anderledes og finere løsning med en løs "sko", der passer perfekt i rillen på både stemplet og i cylinderen. Den løsning burde de bruge på alle deres våben.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Cookiedude91
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 212
Tilmeldt: 23. maj 2010, 18:32
Interesser: luftriffel skydning
Geografisk sted: 7620 vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Cookiedude91 » 8. feb 2018, 09:51

Ja jeg kan fortælle dig at jeg blev den glade ejer af din diana 52, som du selv benævnte i salgs opslaget den gang som "longrifles svendestykke" og jeg elsker den :D
ain't nothin but a peanut

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Longrifle » 8. feb 2018, 16:17

Hmmm....Jeg har kun haft en 54´er (som der ikke var meget originalt tilbage af). Til gengæld oplevede jeg, at en 52´er kom to gange forbi værkstedet ifm. salg :biggrin:

Jeg har fået skudt et par hundrede skud med 50´eren. Jeg skal lige ha´ opbygget muskelhukommelsen igen, men jeg har da fundet ud af, at den ikke bryder sig om the artillery hold. Med et godt fast greb som på en "rigtig" riffel skyder den til gengæld - som forventet - hul i hul på de indendørs 14 meter, hvis jeg gør mit. Jeg vil dog godt ha´ et lidt lettere aftræk.

Jeg er sikker på, at når Maccari´et bliver isat, så bliver den lidt blidere og mere smooth, og dermed nemmere at lave gode grupper med.

Øvelsen er nu, at nøjes med den. Jeg kan godt mærke, at det kløer efter mere..
DSC_0004-001.JPG
DSC_0007-001.JPG
DSC_0012-001.JPG
DSC_0022-001.JPG
DSC_0015-001.JPG
DSC_0036-001.JPG
DSC_0011-002.JPG
Vedhæftede filer
DSC_0045-001.JPG
DSC_0042-001.JPG
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Regression (ikke i psykologisk forstand)

Indlæg af Happy » 8. feb 2018, 19:37

Cookiedude91 skrev:Ja jeg kan fortælle dig at jeg blev den glade ejer af din diana 52, som du selv benævnte i salgs opslaget den gang som "longrifles svendestykke" og jeg elsker den :D
Hej :smile: Diana 48 - 52 og 54 er Alle nogle - Ultra Dejlige - våben (Personligt kan jeg langt bedere li både Diana`s og Feinwekbau`s side-lever modeller - fremfor diverse mærkers under-lever modeller - men andre må skam gerne have en anden holdning). Mvh Happy :smile:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Besvar