Der er kommet ny våbenbekendtgørelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Der er kommet ny våbenbekendtgørelse

Indlæg af Refraktorius » 4. feb 2018, 18:24

Mapzter skrev:
Dumpe skrev:Må jeg benytte mine våben i min forening, som dog ikke har udstedt tilladelserne.
Når de nye regler træder i kraft: Til træning, når du har fået en SKV6 i "din forening".
....
Det er forkert.

Hvis man har SKV i forvejen, så er man vandelsgodkent, og skal IKKE også have en SKV6.
Når Dumpe skriver "mine våben" så må det formodes, at han har SKV2 på dem.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 4. feb 2018, 18:30

Refraktorius skrev:
Mapzter skrev:
Dumpe skrev:Må jeg benytte mine våben i min forening, som dog ikke har udstedt tilladelserne.
Når de nye regler træder i kraft: Til træning, når du har fået en SKV6 i "din forening".
....
Det er forkert.

Hvis man har SKV i forvejen, så er man vandelsgodkent, og skal IKKE også have en SKV6.
Jeg har en skyder på en SKV og har sådan et lille gult plastikkort.
Så jeg må godt gæste en anden skytteforening, og låne en af deres skydere, og prøve lidt, bare jeg fremviser mit lille gule kort fra min "egen" skytteforening?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 4. feb 2018, 18:34

Refraktorius skrev:
Mapzter skrev:
....
Det er forkert.
Det giver heller ikke nogen mening for mig, men SKV skriver:
Hvornår skal jeg søge om en SKV6-godkendelse?

Hvis du er medlem af skytteforeningen, og er fyldt 15 år
Hvis du har jagttegn og/eller våbentilladelse
Hvis du er SKV1-godkendt igennem en anden forening
Hvis du er SKV2-godkendt igennem en anden forening
https://www.dgi.dk/SKV/seneste-nyt/arti ... foreninger

Det samme er blevet bekræftet af SKV til et af vores bestyrelsesmedlemmer.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 4. feb 2018, 18:38

Jeg bøjer mig.

(men det er godt nok tosset)

Et argument for er selvfølgelig, at SKV6 er klubbens dokumentation (stilet til klubben) for, at "han er god nok".

Men det burde være nok, at skytten viser kortet, der dokumenterer at han faktisk har lov til at have den pistol, han hiver op af tasken.

Er man villig til at forfalske det kort (og i stand til det), så tror jeg også man kan skaffe et "sort" våben.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 4. feb 2018, 18:40

Langenge skrev:
Refraktorius skrev:
Mapzter skrev:
....
Det er forkert.

Så jeg må godt gæste en anden skytteforening, og låne en af deres skydere, og prøve lidt, bare jeg fremviser mit lille gule kort fra min "egen" skytteforening?
Nej og Ja

Hvis du deltager i en konkurrence skydning i en anden klub
og din egen SKV2 våben går i stykker må du låne en..

Hvis du medlem af 2 klubber A her har du SKV2 på et
våben kan du uden problemer låne klubbens våben her
og i klub B kan du ikke låne deres våben uden en SKV6
tilladelse udstedt i Klub B, men du må bruge dit våben på
på SKV2 fra klub A .
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 4. feb 2018, 18:42

Refraktorius skrev:Jeg bøjer mig.

(men det er godt nok tosset)
Det er det, og deres vejledning er i øvrigt også selvmodsigende, da der længere nede står:
Hvornår skal jeg ikke søge om en SKV6-godkendelse?

Hvis du ikke er medlem, men ønsker at prøve skyde i foreningen
Hvis du er medlem, men ikke ønsker at få overladt et våben
Hvis du skyder med et våben du har på en SKV2 i en anden forening, så får du i min verden ikke overladt et våben.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FBN » 4. feb 2018, 18:45

Mapzter skrev:
Refraktorius skrev:
Mapzter skrev:
....
Det er forkert.
Det giver heller ikke nogen mening for mig, men SKV skriver:
Hvornår skal jeg søge om en SKV6-godkendelse?

Hvis du er medlem af skytteforeningen, og er fyldt 15 år
Hvis du har jagttegn og/eller våbentilladelse
Hvis du er SKV1-godkendt igennem en anden forening
Hvis du er SKV2-godkendt igennem en anden forening
https://www.dgi.dk/SKV/seneste-nyt/arti ... foreninger

Det samme er blevet bekræftet af SKV til et af vores bestyrelsesmedlemmer.
I plukker i teksten de skriver i starten citat :

Som led i regeringens bandepakke, træder der en ny våbenbekendtgørelse i kraft den 01/01 2018. Den får betydning for alle vores skytteforeninger – fordi medlemmer, der ikke benytter eget våben, og som er fyldt 15 år skal godkendes af politiet på en SKV6, for lovligt efter den 01/07 2018 at få overladt et våben, som tilhører den pågældende forening eller et medlem af foreningen. Det at være medlem af en skytteforening kræver ikke godkendelse, hvis pågældende ikke ønsker at få overladt våben.

Så det kan da ikke vedr dine egne SKV2 våben
MVH Frank.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 4. feb 2018, 18:54

FBN skrev:Som led i regeringens bandepakke, træder der en ny våbenbekendtgørelse i kraft den 01/01 2018. Den får betydning for alle vores skytteforeninger – fordi medlemmer, der ikke benytter eget våben, og som er fyldt 15 år skal godkendes af politiet på en SKV6, for lovligt efter den 01/07 2018 at få overladt et våben, som tilhører den pågældende forening eller et medlem af foreningen. Det at være medlem af en skytteforening kræver ikke godkendelse, hvis pågældende ikke ønsker at få overladt våben.

Enig, sådan læser jeg også bekendtgørelsen.

Desværre læser SKV den anderledes, og de er blevet enige om at det kræver SKV godkendelse i foreningen hvis du skal have overdraget våben ELLER skyde med egne våben!

Eneste undtagelse er "gæsteskytter". Du er gæsteskytter hvis du skyder de første gange (og det definerer de til 5 gange) i foreningen, eller hvis du er deltager i et stævne.

Ideen ser ud til at være:
Uanset om du låner våben eller selv medbringer dem, så skal du have en vandelsgodkendelse i hver klub du vil træne i.

Jeg finder det er en overfortolkning af bekendtgørelsen, da det må være nok at sikre at skytter kun kan få OVERLADT eller BESIDDE våben, mod en SKV godkendelse. Tilbagekaldes din SKV2 i forening A, kan du jo ikke bare skyde i forening B med egen våben - for de bliver jo inddraget! Og du kan ikke få overdraget våben i forening B, uden at have en SKV6 dér.
SKV overfortolker derfor bekendtgørelsen, så vidt jeg kan se. Men herregud, det er jo kun nogle tusinde værdiløse SKV6'er der skal udstedes, og et eller andet skal vores skattekroner jo bruges til...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 4. feb 2018, 18:57

Langenge skrev:
Refraktorius skrev:
Mapzter skrev:
....
Det er forkert.

.......BLA BLA BLA......
OK, det må jeg altså ikke. Det er ikke nok at jeg fremviser mit gule kort og låner en skyder. Men jeg må godt medbringe min egen skyder, tilhørende det gule kort, og bruge den.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FBN » 4. feb 2018, 19:03

Fast Fumble skrev:
FBN skrev:Som led i regeringens bandepakke, træder der en ny våbenbekendtgørelse i kraft den 01/01 2018. Den får betydning for alle vores skytteforeninger – fordi medlemmer, der ikke benytter eget våben, og som er fyldt 15 år skal godkendes af politiet på en SKV6, for lovligt efter den 01/07 2018 at få overladt et våben, som tilhører den pågældende forening eller et medlem af foreningen. Det at være medlem af en skytteforening kræver ikke godkendelse, hvis pågældende ikke ønsker at få overladt våben.

Enig, sådan læser jeg også bekendtgørelsen.

Desværre læser SKV den anderledes, og de er blevet enige om at det kræver SKV godkendelse i foreningen hvis du skal have overdraget våben ELLER skyde med egne våben!

Eneste undtagelse er "gæsteskytter". Du er gæsteskytter hvis du skyder de første gange (og det definerer de til 5 gange) i foreningen, eller hvis du er deltager i et stævne.

Ideen ser ud til at være:
Uanset om du låner våben eller selv medbringer dem, så skal du have en vandelsgodkendelse i hver klub du vil træne i.

Jeg finder det er en overfortolkning af bekendtgørelsen, da det må være nok at sikre at skytter kun kan få OVERLADT eller BESIDDE våben, mod en SKV godkendelse. Tilbagekaldes din SKV2 i forening A, kan du jo ikke bare skyde i forening B med egen våben - for de bliver jo inddraget! Og du kan ikke få overdraget våben i forening B, uden at have en SKV6 dér.
SKV overfortolker derfor bekendtgørelsen, så vidt jeg kan se. Men herregud, det er jo kun nogle tusinde værdiløse SKV6'er der skal udstedes, og et eller andet skal vores skattekroner jo bruges til...

Det giver slet ingen mening, så har vi skytter der skal
havde skv6 i 2 eller flere klubber, de træner i bla
IPSC Dall og terræn Ulfborg men har våben
på SKV2 i Struer.
MVH Frank.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 4. feb 2018, 19:40

Langenge skrev:
Refraktorius skrev:
Mapzter skrev:
....
Det er forkert.

Nej. Skal du låne et af deres våben skal du have SKV6 hos dem. Dit eget våben på SKV2 må du dog godt bruge i en anden forening.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 4. feb 2018, 22:02

Ja, HVIS du er SKV6 godkendt i foreningen.
Mapzter skrev:Når de nye regler træder i kraft: Til træning, når du har fået en SKV6 i "din forening".
....
Nemlig.
Refraktorius skrev:Det er forkert.
Det er IKKE SKV's tolkning!
SKV's tolkning - i hvert fald SKV Brøndby's tolkning - er at hvis du skal SKYDE (her er undtaget de første 5 skydninger, og stævneaktivitet, hvor du er "gæsteskytte"), så kræver det SKV godkendelse! Ikke kun hvis du skal have overladt våben.
Langenge skrev:Jeg har en skyder på en SKV og har sådan et lille gult plastikkort.
Nej. Eller... Jo, hvis du kun gør det et par gange (mindre end 5), så kan det godt være du må, det er jeg ikke helt skarp på, men hvis du jævnligt træner i foreningen på den måde, så skal du have en SKV6 i den forening.
Ras.Killing skrev:Nej. Skal du låne et af deres våben skal du have SKV6 hos dem. Dit eget våben på SKV2 må du dog godt bruge i en anden forening.
Nej. Sådan tolker SKV ikke bekendtgørelsen.

Som tidligere nævnt, så er jeg lidt bekymret for at SKV overfortolker bekendtgørelsen. Men jeg har ikke været med til møderne med JM, og jeg kender derfor ikke noget til hvad JM har udtalt. Det gør SKV. Og de har en holdning, som jeg derfor er nødt til at rette mig efter, uanset at jeg synes det lugter af selvstramning.
Og igen - der går jo ingen skår af nogen skytte, ved at ansøge om SKV6, det er bare spild af skattekroner og ACV medarbejder ressourcer - men hvis nogen synes det skal være sådan, så skal det da være sådan, uanset.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 4. feb 2018, 22:34

Fast Fumble skrev:
Ras.Killing skrev:Nej. Skal du låne et af deres våben skal du have SKV6 hos dem. Dit eget våben på SKV2 må du dog godt bruge i en anden forening.
Nej. Sådan tolker SKV ikke bekendtgørelsen.

Som tidligere nævnt, så er jeg lidt bekymret for at SKV overfortolker bekendtgørelsen. Men jeg har ikke været med til møderne med JM, og jeg kender derfor ikke noget til hvad JM har udtalt. Det gør SKV. Og de har en holdning, som jeg derfor er nødt til at rette mig efter, uanset at jeg synes det lugter af selvstramning.
Og igen - der går jo ingen skår af nogen skytte, ved at ansøge om SKV6, det er bare spild af skattekroner og ACV medarbejder ressourcer - men hvis nogen synes det skal være sådan, så skal det da være sådan, uanset.
Den var ny for mig...

Grundlaget for at man kan køre rundt til stævner i div. klubber uden at skulle tænke SKV6 er jo netop at man er dækket ind med sin egen SKV2/3.

Jeg kan ikke forstille mig at man skal have lavet SKV6 ved alle de klubber/stævner man vil deltage i, ej heller kan jeg forstille mig at stævnedeltagelse er at regne som en prøveskydning?

Som jeg læser bekendtgørelen vedr. SKV6, så er den kun gældende hvis du skal have overladt et våben i en given forening. Tropper man op med eget våben for man intet overladt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 4. feb 2018, 22:54

Det nye i bekendtgørelsen er bla. en ændring i §22 som siger:
§ 22. Skytteforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til medlemmer af den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. § 48, eller til medlemmer, der er godkendt gennem foreningen efter stk. 5 eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
Hvordan kan det tolkes til at jeg ikke må bruge mit eget våben fra en forening i en anden?

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 4. feb 2018, 22:58

Ras.Killing skrev:Det nye i bekendtgørelsen er bla. en ændring i §22 som siger:
§ 22. Skytteforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til medlemmer af den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. § 48, eller til medlemmer, der er godkendt gennem foreningen efter stk. 5 eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
Hvordan kan det tolkes til at jeg ikke må bruge mit eget våben fra en forening i en anden?
Tjah...
Det må du gerne spørge SKV Brøndby om, for det er deres tolkning, ikke min!
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 4. feb 2018, 23:01

Ras.Killing skrev:Grundlaget for at man kan køre rundt til stævner i div. klubber uden at skulle tænke SKV6 er jo netop at man er dækket ind med sin egen SKV2/3.

Jeg kan ikke forstille mig at man skal have lavet SKV6 ved alle de klubber/stævner man vil deltage i, ej heller kan jeg forstille mig at stævnedeltagelse er at regne som en prøveskydning?

Som jeg læser bekendtgørelen vedr. SKV6, så er den kun gældende hvis du skal have overladt et våben i en given forening. Tropper man op med eget våben for man intet overladt.
SKV skelner mellem træning og stævnedeltagelse.
Ved Stævnedeltagelse er du "gæsteskytte" i foreningen der holder stævnet, og derfor er der ikke krav om SKV6. Træner du derimod i en forening, hvor du fx er medlem, men ikke har SKV2, så kræves der SKV6 i den forening.

Ja, det er noget rod. (Og jeg tror heller ikke de tolker det rigtigt, for det der "gæsteskytte" begreb kan jeg ikke læse defineret nogen steder).
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 4. feb 2018, 23:06

Bekendtgørelsen skelner så bare imellem medlemmer og prøveskydninger (§22 stk. 2)

Hverken træning, stævnedeltagelse eller gæsteskytte er nævnt nogen steder i lovteksten.

EDIT: Og det er jo så for øvrigt kun ved brug af foreningens eller dennes medlemmers våben. Brug af eget våben er slet ikke nævnt i de ny ændringer.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 4. feb 2018, 23:36

Ras.Killing skrev:Bekendtgørelsen skelner så bare imellem medlemmer og prøveskydninger (§22 stk. 2)

Hverken træning, stævnedeltagelse eller gæsteskytte er nævnt nogen steder i lovteksten.

EDIT: Og det er jo så for øvrigt kun ved brug af foreningens eller dennes medlemmers våben. Brug af eget våben er slet ikke nævnt i de ny ændringer.
Nemmerlig.
Derfor tror jeg tolkningen er løbet lidt fra SKV Brøndby. Bekendtgørelsen er sammenhængende og konsistent, hvis der alene reguleres på OVERLADELSE af våben. Den er hullet som en si, hvis man anvender den på BRUG af våben (som vil inkludere brug af EGNE våben).

Men bekendtgørelsen mangler altså også lige at håndtere stævne deltagelse. Der er et stort hul omkring teknisk kontrol, og så er det egentlig lige meget om der fokuseres på BRUG eller OVERLADELSE. Jeg ved ikke helt hvordan vi skal bemande teknisk kontrol. De stakler skal have SKV6 i samtlige danske foreninger, og et stort antal udenlandske også :biggrin:
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 4. feb 2018, 23:54

Fast Fumble skrev:Nemmerlig.
Derfor tror jeg tolkningen er løbet lidt fra SKV Brøndby. Bekendtgørelsen er sammenhængende og konsistent, hvis der alene reguleres på OVERLADELSE af våben. Den er hullet som en si, hvis man anvender den på BRUG af våben (som vil inkludere brug af EGNE våben).
Lidt? Det er da stukket helt af for dem...
Skytteforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til medlemmer af den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. ...
Hvordan det nogensinde kan tolkes til at omhandle brug af ens eget våben ved jeg ikke.

... de er tossede de Sjællændere

Vedr. stævne, tænker du så der skal være en.''våbenkontrol'' hvor man skal fremvise gyldig tilladelse før deltagelse?

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 5. feb 2018, 00:02

Ras.Killing skrev:Vedr. stævne, tænker du så der skal være en.''våbenkontrol'' hvor man skal fremvise gyldig tilladelse før deltagelse?
Til terrænpistol stævner (nok mest DM og JM/SM) er der stikprøvekontrol af våbnene. De skal kontrolleres for overholdelse af dimensioner, sigtelinje, aftræksvægt. Dette kræver at man overlader våbnet til personer der udfører teknisk kontrol. Skal de have SKV6 i samtlige deltagende foreninger? Som cirkulæret er udformet lige nu, tror jeg desværre at ja, det skal de.

Samme med IPSC stævner, dog skal våbnet også affyres (på chronografering).

Visse terrænstævner har deltagelse af udenlandske skytter, og det har de store IPSC stævner også. Hvad gør vi lige der? Det står der ikke noget om i cirkulæret. Det er muligvis ikke et problem, for det er jo den "udleverende forening" der skal forlange SKV6, og det krav har de udenlandske foreninger næppe.
Så problemet er nok størst for indenlandske skytter.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 5. feb 2018, 00:11

Fast Fumble skrev:
Ras.Killing skrev:Vedr. stævne, tænker du så der skal være en.''våbenkontrol'' hvor man skal fremvise gyldig tilladelse før deltagelse?
Til terrænpistol stævner (nok mest DM og JM/SM) er der stikprøvekontrol af våbnene. De skal kontrolleres for overholdelse af dimensioner, sigtelinje, aftræksvægt. Dette kræver at man overlader våbnet til personer der udfører teknisk kontrol. Skal de have SKV6 i samtlige deltagende foreninger? Som cirkulæret er udformet lige nu, tror jeg desværre at ja, det skal de.

Samme med IPSC stævner, dog skal våbnet også affyres (på chronografering).

Visse terrænstævner har deltagelse af udenlandske skytter, og det har de store IPSC stævner også. Hvad gør vi lige der? Det står der ikke noget om i cirkulæret. Det er muligvis ikke et problem, for det er jo den "udleverende forening" der skal forlange SKV6, og det krav har de udenlandske foreninger næppe.
Så problemet er nok størst for indenlandske skytter.
Godt observeret! Den tror jeg da liiiige jeg vil fyre af næste gang jeg bliver udtaget til stikprøvekontrol ved et givent stævne :biggrin:

Må jeg have lov at kontrollere dit våben?

Så gerne... hvis jeg må se SKV6 for xxxxx skytteforening

:giggle:

Det er da om noget et konkret tilfælde på hvor et våben overlades fra en person/forening og til en anden.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 5. feb 2018, 10:51

Der kunne man jo lave det som man må som riffelinstruktør, altså få overladt våben i instruktionsmedgør eller ved kontrol af våben. Det virker til at det ikke er en saglig vurdering. Dog syntes jeg at det er fint ved stævner og lign. at folk SKAL fremvise dokumentation, ikke for at at minimere terrortrusler og lign. men derimod for at opretteholde en form for selvdisciplin og selvkontrol for skytterne.

Det er bare min personlige holdning.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 5. feb 2018, 12:31

LapuaMagnum skrev:Der kunne man jo lave det som man må som riffelinstruktør, altså få overladt våben i instruktionsmedgør eller ved kontrol af våben. Det virker til at det ikke er en saglig vurdering. Dog syntes jeg at det er fint ved stævner og lign. at folk SKAL fremvise dokumentation, ikke for at at minimere terrortrusler og lign. men derimod for at opretteholde en form for selvdisciplin og selvkontrol for skytterne.
Det forstår jeg ikke en meter af?
Hvad er det du synes folk skal fremvise af dokumentation ved stævner? Er det SKV6? Altså SKV6 til den forening der afholder stævnet?
Det vil give mange tusinde flere SKV6 ansøgninger, og dermed forventeligt meget længere ekspeditionstider på SKV2 behandling. Til hvilken gavn?

Selvdisciplin og selvkontrol...? Jeg er ikke helt med, tror jeg. Man skal fremover fremvise SKV6 for at kunne få overladt et våben, for egne SKV2 skal man dokumentere overholdelse af aktivitetskrav, man skal fremvise våbnet til våbenkontrol hvert år. Kan du ikke uddybe hvad det er der vil give bedre selvdisciplin og selvkontrol?
Slava Ukraini!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 5. feb 2018, 12:47

Fast Fumble skrev:
LapuaMagnum skrev:Der kunne man jo lave det som man må som riffelinstruktør, altså få overladt våben i instruktionsmedgør eller ved kontrol af våben. Det virker til at det ikke er en saglig vurdering. Dog syntes jeg at det er fint ved stævner og lign. at folk SKAL fremvise dokumentation, ikke for at at minimere terrortrusler og lign. men derimod for at opretteholde en form for selvdisciplin og selvkontrol for skytterne.
Det forstår jeg ikke en meter af?
Hvad er det du synes folk skal fremvise af dokumentation ved stævner? Er det SKV6? Altså SKV6 til den forening der afholder stævnet?
Det vil give mange tusinde flere SKV6 ansøgninger, og dermed forventeligt meget længere ekspeditionstider på SKV2 behandling. Til hvilken gavn?

Selvdisciplin og selvkontrol...? Jeg er ikke helt med, tror jeg. Man skal fremover fremvise SKV6 for at kunne få overladt et våben, for egne SKV2 skal man dokumentere overholdelse af aktivitetskrav, man skal fremvise våbnet til våbenkontrol hvert år. Kan du ikke uddybe hvad det er der vil give bedre selvdisciplin og selvkontrol?
Forstår godt du ikke forstår det :smile:

Folk skal selvfølgelig ikke fremvise en SKV6 hvis de ellers er godkendt SKV1 samt hvis de er godkendt til enten SKV2 eller SKV3 på det våben de har med til stævne. Det jeg mener, og kan kun tale for mig selv, er at man bør fremvise at man er i besiddelse af korrekt dokumentation når man ankommer til et stævne. Man gør det jo egentlig på Kalvebod hvor man skal vise en tilladelse for at kunne skyde. Det er længe siden jeg har været til et stævne så husker ikke om der var våbenkontrol.

Jeg har 1 gang glemt min våbentilladelse og havde dårlig samvittighed hele forløbet

Du må endelig ikke tro at jeg vil stramme noget som helst, da jeg går ind for et frit våbenmiljø for dem som opfører sig ordentligt og har det som interesse.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FBN » 5. feb 2018, 13:24

Har lige fået verificeret at DGI og Danskskytte Union
har valgt at tolke regler mest firkantet som muligt :thumbdown:

Hvis man vil skyde med våben SKAL man havde enten ;
SKV2 eller SKV3 eller SKV6 i samtlige skytteforeninger
man er medlem af.

Man ejer åbenbart ikke sit eget våben selv om man selv
har betalt for det, nej nej det er overdraget af
foreningen :freak:
(Overdraget betyder udlånt)
Så det bliver da vildt mange penge folk skal havde
udbetalt af deres klubber da det jo så åbenbart
ikke er en selv som ejer våbenet :blowingup:
MVH Frank.

Besvar