Der er kommet ny våbenbekendtgørelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Re: Der er kommet ny våbenbekendtgørelse

Indlæg af Fast Fumble » 5. feb 2018, 14:50

LapuaMagnum skrev:Folk skal selvfølgelig ikke fremvise en SKV6 hvis de ellers er godkendt SKV1 samt hvis de er godkendt til enten SKV2 eller SKV3 på det våben de har med til stævne. Det jeg mener, og kan kun tale for mig selv, er at man bør fremvise at man er i besiddelse af korrekt dokumentation når man ankommer til et stævne. Man gør det jo egentlig på Kalvebod hvor man skal vise en tilladelse for at kunne skyde. Det er længe siden jeg har været til et stævne så husker ikke om der var våbenkontrol.

Du må endelig ikke tro at jeg vil stramme noget som helst, da jeg går ind for et frit våbenmiljø for dem som opfører sig ordentligt og har det som interesse.
Ok, nu er jeg med :-)

Man skal allerede i dag på forlangende fremvise SKV2 og kvittering for medlemskab af Skytteforening (egne våben) eller Transporttilladelse og SKV3 (lånte skytteforeningsvåben), ved konkurrence.

Det nye vi debatterer her, er SKV6, som nu skal:
- Fremvises når du overlades våben i klubber hvor du ikke har SKV2
- Fremvises ved træning i klubber hvor du ikke har SKV2, selv hvis du kun bruger dine egne våben
- Fremvises når du deltager i konkurrence

Nu provokerer jeg lidt, for det er lidt uklart hvilke af de 3 udsagn der er sande. Kun det første udsagn fremgår af bekendtgørelsen. SKV Brøndby mener de to første udsagn skal gælde. Jeg tror, at hvis den tolkning at der ikke er OVERLADELSE af våben som skal reguleres, men skydningen i det hele taget, så må det sidste udsagn også skulle opfyldes.

Humlen her er, at en SKV6 er en man skal ansøge om til den forening man vil skyde i, og ikke ens hjem-forening. Så hvis jeg deltager i stævner i 10 foreninger ud over min hjem-forening, så skal jeg ansøge om SKV6 i 10 foreninger (og det passer vist ret godt med mine faktiske forhold). Men jeg kender terrænpistol skytter som nok skal have op mod 20 SKV6'er.

Jeg bemandede våbenopbevaringen til Landsstævne 2017, og hyggede mig derfor med at kontrollere tilladelser på alle de indleverede våben. Der ER en høj grad af selvdisciplin og kontrol i skyttekredse i Danmark, det bliver ikke det vi går ned på. Ikke et eneste manglede der dokumentation på (okay, enkelte måtte have et bud ud på tur, for at fremskaffe glemt tilladelse, men fremskaffet blev det).

Og til FBN:
Du ejer skam stadig dine våben, men de er registreret gennem en skytteforening, og hvis du vil låne dem ud, låner du våben ud som "registrerede i din forening". Man kan sige du låner dem ud, som repræsentant for din forening. Der er juridisk ikke forskel på om det er DIG eller FORENINGEN som låner våbnet ud. Derfor kan en skytte godt låne DIT våben med til et stævne, blot han har lovlig adgang til våbnet. Papir-dokumentationen er den samme (fx transport tilladelse) som hvis det var et af foreningens våben der blev lånt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 5. feb 2018, 15:02

FBN skrev:Har lige fået verificeret at DGI og Danskskytte Union
har valgt at tolke regler mest firkantet som muligt :thumbdown:
Hvem har du snakket med?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 5. feb 2018, 15:23

Fast fumbler

Ja du ejer dit egen våben.

Det jeg skriver at at DGI / SKYU tolker
lovteksten at det våben som du selv har
købt og betalt er “Overdraget” af Foreningen til dig.

Så derfor må du bruge den i den forening “A” som du er
medlem af og har SKV2 skyde med den.

Men i eks Forening B hvor du er medlem men ikke
har SKV2 eller skv3 skal du nu havde skv6 for at skyde
med dit eget våben som du har SKV2 på i forening “A”

Og til “Ras”

SKV kontoret DGI vi er 2 som har spurgt dem hver især
dernede og læser du på begge SKV afdelingernes hjemmeside
er det også pludseligt det de skriver.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Grendel » 5. feb 2018, 16:11

FBN skrev:
SKV kontoret DGI vi er 2 som har spurgt dem hver især
dernede og læser du på begge SKV afdelingernes hjemmeside
er det også pludseligt det de skriver.
Nej, for det var også det, jeg skrev her i tråden, sidst i december .. :blink:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 5. feb 2018, 21:34

Hold da helt fast en gang ævl, er der dog ingen som vil gå i rette med vores organisationer ? :wall:
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 5. feb 2018, 21:42

"I plukker i teksten de skriver i starten citat :

Som led i regeringens bandepakke, træder der en ny våbenbekendtgørelse i kraft den 01/01 2018. Den får betydning for alle vores skytteforeninger – fordi medlemmer, der ikke benytter eget våben"

Øhh. Har alle bandemedlemmer ikke deres egne våben ?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 6. feb 2018, 02:59

Nu har jeg i hvert fald sendt følgende mail til et par højstående personer fra henholdsvis DGI og DSkyU - så må vi se hvad svar jeg får tilbage :biggrin:
Hej XXX

Jeg skriver til dig fordi at jeg har et par spørgsmål vedr. den nye SKV6. Der er nemlig nogle ting der ikke giver mening for mig - eller som jeg i hvert fald ikke forstår.

Jeg ved ikke om du er rette mand at spørge, i så fald må du gerne henvise mig til vedkommende.

Jeg var egentlig af den overbevisning, at hvis jeg har en SKV2 på et våben, eller en SKV3 på et lånt våben igennem min forening, så havde jeg ikke behov for SKV6 når disse skulle benyttes i en anden forening.

Men nu læser jeg de retningslinjer som SKV har lavet for SKV6: (vedhæftet billede fra SKV's hjemmeside)
FAQ SKV6.jpg
FAQ SKV6.jpg (85.02 KiB) Vist 4247 gange
​Altså jeg skal have en SKV6 hvis jeg ønsker at skyde i forening B, selvom jeg medbringer eget våben på SKV2 fra forening A.

Denne tolkning af loven kan jeg ikke forstå. For når jeg læser ændringerne til §22 i Bekendtgørelsen om våben og ammunition så skrives der følgende: (udklip fra bekendtgørelsen)
§22.jpg
§22.jpg (32 KiB) Vist 4247 gange

For mig at se synes det ret tydeligt, at §22 tager stilling til hvem skytteforeninger må overlade foreningens og dens medlemmers våben.

Men når jeg møder op i forening B, så er det jo netop ikke pågældende forenings våben som de overlader til mig, men mit eget.

Skal det forstås således at SKV tolker §22 på en sådan måde, at så snart der skydes med et våben i forening B, så er man blevet overladt et våben i foreingen og skal have SKV6, uagtet om man så selv havde medbragt våbnet til at starte med?

Er det tilfældet syntes jeg der er tale om en meget skæv tolkning af reglerne, som gør tingene mere indviklet for skytterne end det behøves.

Hvad værre er, at når man så læser videre i FAQ om SKV6, så skrives der: (igen et udklip fra SKV's hjemmeside)
Gæsteskytte.jpg
Gæsteskytte.jpg (72.92 KiB) Vist 4247 gange
Her skriver man jo stort set det stik modsatte af hvad man skrev længere oppe. Altså ''Selve det at du skyder hos en anden forening kræver ikke SKV6-godkendelse, da du ikke er medlem, men gæsteskytte''​

Skal det forstås således, at hvis jeg tager ud og træner i forening B, så skal jeg have SKV6 da jeg overlades et våben (mit eget) i foreningen, men hvis jeg køre ud og skyder et stævne i selv samme forening B, så behøver jeg ikke en SKV6, da det er forening A som har overladt mig et/mit våben?

Jeg syntes det virker tvetydigt... og man vælger her at fortolke §22 på to vidt forskellige måder - afhængig af situationen der skydes i.

Når man læser §22, så næves der ingen steder undtagelser i form af f.eks stævnedeltagelse. Ej heller er et begreb som ''gæsteskytte'' at finde i bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen tager udelukkende stilling til hvem en forening må overlade deres våben.

Altså enten må det vel kræve en SKV6 når man skal bruge/overlades et SKV2/3 registreret våben uden for forening A - eller også må det ikke. Man kan da ikke have to forskellige situationer, når det er den samme lovtekst der tages udgangspunkt i?

Jeg ser frem til en besvarelse af overstående spørgsmål.

Skyttehilsner - XXX
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 6. feb 2018, 06:11

Som jeg læser det:

Hvis du har SKV2/3 i en forening, men også er medlem af andre skytteforeninger, så skal du have SKV6, i den/de foreninger, der ikke har med din SKV2/SKV3 at gøre.

Hvis du er medlem af 3 foreninger, og har SKV2 og SKV3 i den første, og SKV3, i nr. 2, så skal du have SKV6, i Forening nr. 3.(Med mindre du får en SKV3)

Så du skal have en mindst en af SKV2/3/6 i samtlige foreninger du er medlem af.

Når du er gæsteskytte, så er du netop gæst, og ikke medlem, og skyder, på din normale forenings SKV2/SKV3
Som Jeg læser det, der er SKV6, kun for foreningens egne medlemmer, på deres egne baner.
Skal du låne våben, til Konkurrencer, på andres baner, så er det jo SKV3.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 6. feb 2018, 08:28

JRexA skrev:Som jeg læser det:

Hvis du har SKV2/3 i en forening, men også er medlem af andre skytteforeninger, så skal du have SKV6, i den/de foreninger, der ikke har med din SKV2/SKV3 at gøre.

Hvis du er medlem af 3 foreninger, og har SKV2 og SKV3 i den første, og SKV3, i nr. 2, så skal du have SKV6, i Forening nr. 3.(Med mindre du får en SKV3)

Så du skal have en mindst en af SKV2/3/6 i samtlige foreninger du er medlem af.

Når du er gæsteskytte, så er du netop gæst, og ikke medlem, og skyder, på din normale forenings SKV2/SKV3
Som Jeg læser det, der er SKV6, kun for foreningens egne medlemmer, på deres egne baner.
Skal du låne våben, til Konkurrencer, på andres baner, så er det jo SKV3.
Ja, det er også sådan de fleste af os læser SKV's vejledning og FAQ for SKV6.
Det er bare ikke det der står i Bekendtgørelsen. (Altså... Hvis jeg læser den korrekt.)

JRexA, prøve at nærlæse bekendtgørelsen, og se om du kan finde lovmæssigt grundlag for det du lige har skrevet.
Slava Ukraini!

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 6. feb 2018, 17:05

Fast Fumble skrev:
JRexA, prøve at nærlæse bekendtgørelsen, og se om du kan finde lovmæssigt grundlag for det du lige har skrevet.
§ 22. Skytteforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til medlemmer af den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. § 48, eller til medlemmer, der er godkendt gennem foreningen efter stk. 5 eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
Som jeg læser det:
§ 48 er generel, og "Andre tilladelser" er = SKV3 og SKV6
§ 48. Våbentilladelse, samtykke til våbenpåtegning og jagttegn samt andre tilladelser eller godkendelser efter våbenloven og denne bekendtgørelse kan kun gives til personer, om hvis personlige forhold og hidtidige vandel, der ikke foreligger oplysninger, som gør det betænkeligt at imødekomme ansøgningen.
SKV1 og SKV2 ligger også, under § 48, men er specificeret selvstændigt.
Stk 5 kræver Godkendelse efter § 48

§ 10 (og § 9) = SKV2
§ 10. En våbenpåtegning efter § 9 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politiet i hvert enkelt tilfælde.
§ 14 = SKV1
§ 14. Et bestyrelsesmedlem for en skytteforening under DGI, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund kan tillade, at medlemmer af foreningen til brug ved nærmere angivne skydekonkurrencer og øvelsesskydninger transporterer:

Stk. 2. En tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis bestyrelsesmedlemmet og medlemmet af foreningen er godkendt hertil af politiet, jf. § 48(Rex: SKV3), eller har våbenpåtegning.
Alle SKV tilladelser er "bundet" til en specifik forening, derfor har man brug, for en separat SKV, for hver forening, hvor man er medlem.

Paragrafferne er "sakset" herfra.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=185167
T-Rex

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 6. feb 2018, 17:18

JRexA skrev:Alle SKV tilladelser er "bundet" til en specifik forening, derfor har man brug, for en separat SKV, for hver forening, hvor man er medlem.
Ikke korrekt...

Men man har brug for en separat SKV i hver forening hvor man ønsker at låne et våben.

Dilemmaet her går så på, hvorvidt det at medbringe eget våben fra forening A til forening B, er at overlades et våben fra forening B.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 6. feb 2018, 18:32

Lige netop, Ras.K!

Der står:
§ 22. Skytteforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til medlemmer af den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. § 48, eller til medlemmer, der er godkendt gennem foreningen efter stk. 5 eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
Der står ikke:
§ 22. Skytteforeninger kan lade foreningens medlemmer skyde i den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. § 48, eller til medlemmer, der er godkendt gennem foreningen efter stk. 5 eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
Og der står heller ikke:
§ 22. Skytteforeninger skal for medlemsskab forlange at medlemmer er godkendt af politiet, jf. § 48, ... efter stk. 5 [/b]eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 6. feb 2018, 18:59

Nu skal jeg lige have overblikket.
Selv om tilladelserne kommer via SKV, så er de vel stadigvæk udstedt af politiet?

Så hvis jeg ejer et våben som politiet har givet mig en personlig tilladelse til, så kan jeg ikke se at det på nogen måde kan komme på tale at en forening "overlader" våbnet til mig, uanset om jeg har registreret det gennem den forening eller ej?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 6. feb 2018, 19:20

ReneKJ skrev:Nu skal jeg lige have overblikket.
Selv om tilladelserne kommer via SKV, så er de vel stadigvæk udstedt af politiet?

Så hvis jeg ejer et våben som politiet har givet mig en personlig tilladelse til, så kan jeg ikke se at det på nogen måde kan komme på tale at en forening "overlader" våbnet til mig, uanset om jeg har registreret det gennem den forening eller ej?
Nej. Og derfor skulle det heller ikke være nødvendigt med en SKV6 når du kommer med et våben du har en personlig tilladelse til...

Men det mener SKV så at det er, hvis du vil benytte våbnet i andre foreninger end den våbnet er registreret ved.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 6. feb 2018, 20:28

SKV1: Du er bestyrelsesmedlem, i EN Specifik forening.
SKV2: Du har våbenpåtegning, underskrevet af formanden, i EN Specifik forening.
SKV3: Du er godkendt, via ansøgning, fra EN Specifik forening.
SKV6: Du er Godkendt, via EN Specifik forening.

Formanden i andre foreninger, vil ikke have en chance for at vide, om dine tilladelser, via foreninger, er tilbagekaldt.
Derfor: en SKV for hver forening, du er MEDLEM af.

At deltage i arrangementer, konkurrencer og lignende, der er du gæsteskytte, og IKKE medlem, og der gælder andre regler.
T-Rex

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 6. feb 2018, 20:31

Jeg læser "Kan overlade, hvis godkendt som: Må IKKE overlade, med mindre personen er godkendt.
T-Rex

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 6. feb 2018, 20:54

JRexA skrev:Jeg læser "Kan overlade, hvis godkendt som: Må IKKE overlade, med mindre personen er godkendt.
Ja, det er vi enige om.
Men hvad er "overlade"?
Hvis jeg er medlem af forening A, og har SKV2 på mit våben i forening A. Jeg er også medlem i forening B, men her har jeg ikke våben.
Når jeg skyder i forening B, så skyder jeg med det våben jeg har med selv, altså det jeg har SKV2 på gennem forening A.
Jeg bruger ikke forening B's våben, jeg bruger kun det våben jeg har gennem forening A på SKV2. Dermed OVERLADER forening B ikke noget våben til mig!
Forening B har heller ingen behov for at vide om jeg har SKV godkendelse, da jeg ikke låner deres våben (de overlader mig ikke våben). Hvis min vandels godkendelse tilbagekaldes, vil forening A få besked, og mit våben på SKV2 vil blive inddraget - og så har jeg ikke noget våben jeg kan skyde med i forening B. Vil jeg fortsat skyde i forening B, er jeg nu nødt til at låne et våben hos dem (så forening B skal overlade mig et våben). Men DET kræver iflg bekendtgørelsen en SKV6 i forening B, og den får jeg jo ikke, hvis min vandels godkendelse er tilbagekaldt.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 6. feb 2018, 21:12

JRexA skrev:SKV1: Du er bestyrelsesmedlem, i EN Specifik forening.
Nemmerlig.
JRexA skrev:Formanden i andre foreninger, vil ikke have en chance for at vide, om dine tilladelser, via foreninger, er tilbagekaldt.
Derfor: en SKV for hver forening, du er MEDLEM af.
Nej.
Selv på SKV's FAQ står der:
Hvornår skal jeg ikke søge om en SKV6-godkendelse?
Hvis du er medlem, men ikke ønsker at få overladt et våben.
JRexA skrev:At deltage i arrangementer, konkurrencer og lignende, der er du gæsteskytte, og IKKE medlem, og der gælder andre regler.
Ja, det er så her jeg synes kæden hopper helt af.
Det står der nemlig slet ikke noget om i bekendtgørelsen. Ikke et ord! Betegnelsen "gæsteskytte" stammer ikke fra bekendtgørelsen, og derfor tror jeg ikke på at den er juridisk gyldig. Der står noget om at man må prøve nogle gange, og det har SKV så defineret til at være 5 gange (eller måske har de aftalt det skøn med JM, det ved jeg ikke).

Men der står faktisk ikke noget i bekendtgørelsen om konkurrencer!
Det betyder, at hvis din tolkning er korrekt - altså at forening B OVERLADER et våben til skytten fra forening A, blot ved at skytten skyder med sit eget våben, som han har SKV2 på gennem forening A - så skal ALLE skytter som deltager i en konkurrence i en forening hvor de ikke har SKV2, søge SKV6 til den pågældende forening!

Og der står jo også_
»§ 22. Skytteforeninger kan overlade foreningens og dens medlemmers våben til medlemmer af den pågældende forening, der er godkendt hertil af politiet, jf. § 48, eller til medlemmer, der er godkendt gennem foreningen efter stk. 5 eller har opnået samtykke efter § 10 eller er godkendt efter § 14.
Stk. 2. Skytteforeninger kan endvidere overlade foreningens og dens medlemmers våben med en kaliber på 9 mm (. 38/. 357) eller derunder til andre personer til brug ved prøveskydninger og andre arrangementer, som foreningen er ansvarlig for at afholde.
Så hvis tolkningen af OVERLADE dækker skyttens egne medbragte våben, så kan ingen skyde til konkurrencer udenfor deres hjem-forening med kalibre større end 9mm (.38/.357).

Eller med andre ord: Tolkningen som SKV anlægger, er FORKERT!
Forening B overlader et våben, når en skytte låner et våben fra forening B, eller fra en af forening B's skytter.
Altså skal du kun have SKV6 i foreninger, hvor du vil låne våben.

Jeg tror det er derfor konkurrencer ikke er nævnt i bekendtgørelsen - fordi det ikke er nødvendigt, da skytterne til konkurrencer ikke overlades våben af den arrangerende forening. Hvis en konkurrence i forening B, hvor skytten fra forening A skyder med sit eget våben, krævede SKV6, så ville bekendtgørelsen være nødt til at definere om der er krav om SKV6 eller kontrol af våbentilladelse ved konkurrence. Og det gør den ikke. Når konkurrence ikke er nævnt, er det ikke en forglemmelse (prøveskydning og "andre arrangementer ER nævnt), det er fordi det ikke er relevant, da der her ikke finder en overladelse sted.

Problemet er så bare, at vores egne forbund ikke tolker bekendtgørelsen korrekt, og derfor vil der blive ansøgt tusindvis af unødvendige SKV6'er.
Jeg har nu ventet 12-13 uger på en SKV2 på en kaliber .22, mon det er den første effekt af det her rod?
Slava Ukraini!

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Dumpe » 6. feb 2018, 21:53

Og hvis man tager den ud af en tangent, kan man udlede at skytter der ikke har en Våbenpåtegning i den pågældende forening skal søge en SKV6.
Deraf følger at udenlandske skytter skal søge en skv6 til den forening hvori de vil skyde i ikke konkurrance mæssige øjeme, og det kan de da vist ikke.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 6. feb 2018, 21:57

Fast Fumble

Ikke nok med det men
DGI skriver man på skyde 5 gange på 12 måneder
DSKYU skriver man må skyde 5 gange på 6 måneder

Så de er ikke engang enige :wall:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 7. feb 2018, 00:49

Og skal vi tænke en smule rationælt... ja ja det skal man passe på med ved jura og politik :neutral:

Hele ordningen med SKV6 er lavet for at tvivlsomme personer ikke får adgang til skydevåben via en skytteforening. Så langt så godt :thumbup: det giver nogenlunde mening at man godt vil sikre at visse personer ikke omgås våben.

Men hvis vi så lige skal tænke det scenarie sammen med SKV2 vs. SKV6 snakken vi har lige nu...

Altså. Jeg må ikke benytte mit våben fra forening A i forening B uden at jeg har en SKV6. Hvad er det præcis man ønsker at forhindre her? At jeg stikker af med det våben jeg selv har haft med ind til at starte med?

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 7. feb 2018, 01:09

JRexA skrev:SKV1: Du er bestyrelsesmedlem, i EN Specifik forening.
Men hvis det er det argument man vil bruge, så er man jo også nød til at have en SKV6 til alle de stævner (eller rettere de foreningeer som er arrangører) man ønsker at deltage i? Altså såfremt at man mener SKV2 osv. er bundet til den forening de er tegnet i.
JRexA skrev: Formanden i andre foreninger, vil ikke have en chance for at vide, om dine tilladelser, via foreninger, er tilbagekaldt.
Formanden i forening B vil givetvis ikke få at vide hvis jeg fratages SKV2 fra forening A... Men kan vi dog ikke blive enige om, at hvis jeg fratages min SKV tilladelser, så skal jeg afskaffe mig mine våben på lovlig vis inden for en given tidsramme (hvis de da ikke allerede er blevet konfiskeret af politiet). Det kan da ikke blive et problem for formanden i forening B? Da de eneste våben jeg ville have adgang til var mine egne - som jeg ikke længere er i besiddelse af.
JRexA skrev:Derfor: en SKV for hver forening, du er MEDLEM af.
Nej... SKV6 er kun hvis man ønsker at skyde. Et medlem som ikke skyder behøves ikke have SKV.
JRexA skrev:At deltage i arrangementer, konkurrencer og lignende, der er du gæsteskytte, og IKKE medlem, og der gælder andre regler.
Jaaaaaa... Eller? Hvor står det henne? For det er ikke i bekendtgørelsen.

Det eneste sted at stævnedeltagelse og gæsteskytte fremgår er i SKV's vejleding - som jo ikke er en lovtekst, men ''bare'' en vejledning.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 7. feb 2018, 01:20

Ras.Killing skrev:Det eneste sted at stævnedeltagelse og gæsteskytte fremgår er i SKV's vejleding - som jo ikke er en lovtekst, men ''bare'' en vejledning.
Der er jo §22 stk 2:
Skytteforeninger kan endvidere overlade foreningens og dens medlemmers våben med en kaliber på 9 mm (. 38/. 357) eller derunder til andre personer til brug ved prøveskydninger og andre arrangementer, som foreningen er ansvarlig for at afholde.
Men hvis det er den man hænger sin hat på, mht. skytter fra andre foreningers deltagelse i stævner, med våben de har på SKV2 i en anden forening, så kan man pludslig ikke deltage i stævner med et våben større end kal. 38.

Jeg kan kun se det SKV har gang i som en vanvittig selvstramning, og håber der kommer nogen voksne tilstede, som kan forklare dem at:

Skytter fra forening A, der er til skydning i forening B (unaset om det er træning, stævne e.l), som benytter våben der er på SKV i forening A ikke får overladt noget som helst af forening B, og derfor under ingen omstændigheder skal bruge en SKV6 i forening B.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 7. feb 2018, 01:24

Jeg bliver sgu' nødt til at se om der er nogen forarbejder til den bekendtgørelse på Karnov, når jeg kommer på arbejde i morgen.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 7. feb 2018, 01:40

Mapzter skrev:Der er jo §22 stk 2:
Skytteforeninger kan endvidere overlade foreningens og dens medlemmers våben med en kaliber på 9 mm (. 38/. 357) eller derunder til andre personer til brug ved prøveskydninger og andre arrangementer, som foreningen er ansvarlig for at afholde.
Men hvis det er den man hænger sin hat på, mht. skytter fra andre foreningers deltagelse i stævner, med våben de har på SKV2 i en anden forening, så kan man pludslig ikke deltage i stævner med et våben større end kal. 38.
Jeg skal ikke kunne sige det. Umiddelbart ville jeg dog mene at §22 stk. 2 er tiltænkt nye skytter og personer som ellers ikke har relationer til skydning.

Altså prøveskydninger og andre arrangementer må dække over nye skytter som prøver skydning i foreningen, åbent hus arrangementer, events som f.eks polterabend osv.

Jeg finder det en meget skæv tolkning, hvis det skulle dække over aktive skytter som deltager i stævner.

Men jeg tror heller ikke at det er stk. 2 som SKV har kigget til. For de skriver jo:
Gæsteskytte.jpg
Gæsteskytte.jpg (72.92 KiB) Vist 3969 gange
Altså at man er dækket ind med sin SKV2/3 til stævner.

Jeg kan bare ikke forstå at man mener det stik modsatte når det drejer sig om træning, hvor SKV'en så er låst til den forening den er søgt igennem.

De er to HELT forskellige tolkninger af den samme lovtekst - og meget selvmodsigende.

Make Fyn fin again!

Besvar