Ok, nu er jeg med :-)LapuaMagnum skrev:Folk skal selvfølgelig ikke fremvise en SKV6 hvis de ellers er godkendt SKV1 samt hvis de er godkendt til enten SKV2 eller SKV3 på det våben de har med til stævne. Det jeg mener, og kan kun tale for mig selv, er at man bør fremvise at man er i besiddelse af korrekt dokumentation når man ankommer til et stævne. Man gør det jo egentlig på Kalvebod hvor man skal vise en tilladelse for at kunne skyde. Det er længe siden jeg har været til et stævne så husker ikke om der var våbenkontrol.
Du må endelig ikke tro at jeg vil stramme noget som helst, da jeg går ind for et frit våbenmiljø for dem som opfører sig ordentligt og har det som interesse.
Man skal allerede i dag på forlangende fremvise SKV2 og kvittering for medlemskab af Skytteforening (egne våben) eller Transporttilladelse og SKV3 (lånte skytteforeningsvåben), ved konkurrence.
Det nye vi debatterer her, er SKV6, som nu skal:
- Fremvises når du overlades våben i klubber hvor du ikke har SKV2
- Fremvises ved træning i klubber hvor du ikke har SKV2, selv hvis du kun bruger dine egne våben
- Fremvises når du deltager i konkurrence
Nu provokerer jeg lidt, for det er lidt uklart hvilke af de 3 udsagn der er sande. Kun det første udsagn fremgår af bekendtgørelsen. SKV Brøndby mener de to første udsagn skal gælde. Jeg tror, at hvis den tolkning at der ikke er OVERLADELSE af våben som skal reguleres, men skydningen i det hele taget, så må det sidste udsagn også skulle opfyldes.
Humlen her er, at en SKV6 er en man skal ansøge om til den forening man vil skyde i, og ikke ens hjem-forening. Så hvis jeg deltager i stævner i 10 foreninger ud over min hjem-forening, så skal jeg ansøge om SKV6 i 10 foreninger (og det passer vist ret godt med mine faktiske forhold). Men jeg kender terrænpistol skytter som nok skal have op mod 20 SKV6'er.
Jeg bemandede våbenopbevaringen til Landsstævne 2017, og hyggede mig derfor med at kontrollere tilladelser på alle de indleverede våben. Der ER en høj grad af selvdisciplin og kontrol i skyttekredse i Danmark, det bliver ikke det vi går ned på. Ikke et eneste manglede der dokumentation på (okay, enkelte måtte have et bud ud på tur, for at fremskaffe glemt tilladelse, men fremskaffet blev det).
Og til FBN:
Du ejer skam stadig dine våben, men de er registreret gennem en skytteforening, og hvis du vil låne dem ud, låner du våben ud som "registrerede i din forening". Man kan sige du låner dem ud, som repræsentant for din forening. Der er juridisk ikke forskel på om det er DIG eller FORENINGEN som låner våbnet ud. Derfor kan en skytte godt låne DIT våben med til et stævne, blot han har lovlig adgang til våbnet. Papir-dokumentationen er den samme (fx transport tilladelse) som hvis det var et af foreningens våben der blev lånt.