Er assisted opening knive lovlige ?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Starling » 12. feb 2018, 17:06

Den nye knivlov er nu knapt så ny, og man må vel regne med at den nu fungere så nogenlunde - eller gør den ?
Jeg har kikket på følgende hjemmeside, og set at forhandleren sælger assisted opening knive fra bla, Zero Tolerance og Kershaw.

http://www.gear-up-shop.dk

Men er salget af disse knive lovlige, og er der nogen herinde der har gjort erfaringer med denne forretning. Det ville da være rart om salget af omtalte knive er lovlige.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Bofhenator » 12. feb 2018, 17:13

Jeg tror konsensus er at assisted opening tæller som springknive i politiets øjne. Har dog ikke hørt om en dom i den retning endnu.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Starling » 12. feb 2018, 17:18

Jeg føler mig fristet til at gribe telefonen, og så ringe firmaet op, og så spørge : "Er jeres assisted opening knive lovlige".
Men jeg tror at det svar jeg får er ret ligegyldigt, og derfor har jeg ikke ringet op, og spurgt dem.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af T-REX » 12. feb 2018, 18:24

Bofhenator har helt klart ret.

Assisted Opening/SpeedSafe eller hvad de kalder det, har en virkemåde, der "svarer til" en springkniv, og derfor vil de, ifølge Dansk lovgivning, være ulovlige.

"Assisted opening" er designet, til at omgås forbuddet mod Springknive, i en del Amerikanske stater.
Assisted opening knive, kan omgå dette, da en springkniv er defineret ved, at den har en decideret "udløserknap"

Dansk Lovgivning/domsafgivelse arbejderofte med et princip, der hedder "Eller lignende"/"Eller tilsvarende", så derfor er knive, med funktionen som en springkniv forbudt, selvom de ikke har en decideret udløserknap...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af C-X » 12. feb 2018, 18:30

Hvis de sælger disse knive, er det også velfortjent hvis du får tæskene for det. Det er virkelig dårlig stil, overfor kunderne. :modbat:

Priserne alene bør dog give en en idé om at handle andetsteds.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af T-REX » 12. feb 2018, 19:45

Mener du ikke: :giggle: :oops:
C-X skrev:Hvis de sælger disse knive, er det også velfortjent hvis duDE får tæskene for det. Det er virkelig dårlig stil, overfor kunderne. :modbat:

Priserne alene bør dog give en en idé om at handle andetsteds.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af C-X » 12. feb 2018, 19:54

Jo, bestemt! :mrgreen:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Starling » 13. feb 2018, 15:38

Men knivene er jo lagt frem på en let tilgængelig side. Alle kan jo se deres assisted opening knive - og det skulle da være mærkeligt om ordensmagten ikke på et tidspunkt har set lidt med på deres sider, og så standset salget. Så måske er knivene alligevel lovlige !
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Mapzter » 13. feb 2018, 16:01

Starling skrev:Men knivene er jo lagt frem på en let tilgængelig side. Alle kan jo se deres assisted opening knive - og det skulle da være mærkeligt om ordensmagten ikke på et tidspunkt har set lidt med på deres sider, og så standset salget.
Du har høje tanker om hvilket opsøgende net-arbejde Politiet foretager :fun:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Starling » 13. feb 2018, 16:21

Jeg har netop foretaget en opringning til omtalte firma http://www.gear-up-shop.dk

Samtalen forløb godt og sammenkogt sagde sælger til mig:
Firmaet har i dag haft besøg af en politimand der ikke havde noget imod assisted opening knive. Så status i dag er at disse knive er lovlige - om der på et senere tidspunkt så kommer ændringer ved ingen. Sælger har solgt assisted opening knive til flere politi og militær personer. Sælger ved godt at der skrives på diverse forums om dette emne, og det irriterede ham lidt, da knivene ikke er springknive, men fuldt lovlige knive.
Jeg tør godt købe en Kershaw eller Zero Tolerance. Men tage den med på bodega vil jeg nok næppe :fun:

Jeg er efter samtalen blevet afklaret i dette spørgsmål.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af PSindrup » 13. feb 2018, 16:34

Starling skrev:Jeg har netop foretaget en opringning til omtalte firma http://www.gear-up-shop.dk

Samtalen forløb godt og sammenkogt sagde sælger til mig:
Firmaet har i dag haft besøg af en politimand der ikke havde noget imod assisted opening knive. Så status i dag er at disse knive er lovlige - om der på et senere tidspunkt så kommer ændringer ved ingen. Sælger har solgt assisted opening knive til flere politi og militær personer. Sælger ved godt at der skrives på diverse forums om dette emne, og det irriterede ham lidt, da knivene ikke er springknive, men fuldt lovlige knive.
Jeg tør godt købe en Kershaw eller Zero Tolerance. Men tage den med på bodega vil jeg nok næppe :fun:

Jeg er efter samtalen blevet afklaret i dette spørgsmål.
En "tilfældig" politimand (betjent) ved formodentlig lige så meget (eller lidt) om knivloven som du og jeg, så det ville jeg - på ingen måde - tage som udtryk for noget som helst.

Brug din/jeres sunde fornuft - i forhold til den knap så fornuftige knivlov - og spørg dig/jer selv hvad ordensmagten ville syntes om at du havde "behov for" en kniv af denne type ...

Peter

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Starling » 13. feb 2018, 16:43

PSindrup skrev:
Starling skrev:Jeg har netop foretaget en opringning til omtalte firma http://www.gear-up-shop.dk

Samtalen forløb godt og sammenkogt sagde sælger til mig:
Firmaet har i dag haft besøg af en politimand der ikke havde noget imod assisted opening knive. Så status i dag er at disse knive er lovlige - om der på et senere tidspunkt så kommer ændringer ved ingen. Sælger har solgt assisted opening knive til flere politi og militær personer. Sælger ved godt at der skrives på diverse forums om dette emne, og det irriterede ham lidt, da knivene ikke er springknive, men fuldt lovlige knive.
Jeg tør godt købe en Kershaw eller Zero Tolerance. Men tage den med på bodega vil jeg nok næppe :fun:

Jeg er efter samtalen blevet afklaret i dette spørgsmål.
En "tilfældig" politimand (betjent) ved formodentlig lige så meget (eller lidt) om knivloven som du og jeg, så det ville jeg - på ingen måde - tage som udtryk for noget som helst.

Brug din/jeres sunde fornuft - i forhold til den knap så fornuftige knivlov - og spørg dig/jer selv hvad ordensmagten ville syntes om at du havde "behov for" en kniv af denne type ...

Peter
Nu er der jo også den mulighed at man beholder kniven i hjemmet, og ikke render rundt i byen med den. Det er da positivt at der er forhandlere der vil tage smarte knive hjem til deres kunder. Jeg er ærligt talt træt af knive fra Linder og Herbertz !
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af C-X » 13. feb 2018, 17:41

Der er masser af knive at få, men det er eddermugme dumt, at købe sig ulovlige knive, uanset om det er til samlingen i skuffen eller daglig brug, og det er endnu dummere at sælge dem til sine kunder. Vi har set rigeligt med almindelige danskere, der er dømt for brud på våbenloven, helt uforvarende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Ferguson » 13. feb 2018, 18:26

Jeg sendte dem et link til dette forum's indlæg, uden at tage stilling eller have en mening om noget som helst.
Kun for at gøre dem opmærksom på at der kunne være et problem.

Dette svar har jeg modtaget fra firmaet i dag.


Hej xxx

Vi takker for din henvendelse og den information du lægger for dagen og den er meget interessant og helt sikkert noget vi vil kigge nærmere på.

Dog har vi også læst lovteksten igennem og har rigtig mange kunder der er betjente og på nuværende tidspunkt er vi af den klare opfattelse at de såkaldte ”Assisted Opening” knive IKKE er ulovlige i Danmark.

Du referere til politiets udlæg, hvilket udlæg er der her tale om og er dette en officiel instans hos det danske politi der er kommet med et udlæg eller en udtalelse på området. Kan du evt. give os oplysninger herom?

Hvis der bliver dømt på området eller loven skulle ændre sig, så vil vores salg af ”Assisted Opening” knive selvfølgelig ændre sig øjeblikkeligt, det er helt naturligt.

Der er dog meget grå-zone-snak pt. om mange forskellige knive, da loven er meget bred i sin tekst og rigtig nok giver den enkelte politibetjent og dommer et bredt råderum at dømme ud fra.

Vi ville nu også, lige tage hvad der bliver skrevet i et forum på internettet, lidt med et gran salt. Dermed ikke sagt at dette ikke kan være korrekt, men vi er ikke officielt blevet informeret herom endnu og har immer væk alle vores lovmæssige tilladelser på plads.

Vi takker igen for din henvendelse og du må endelig vende tilbage, hvis du har spørgsmål eller evt. nyheder på området der er fra officiel side.

Forsat god dag.


Med venlig hilsen

GEAR UP TACTICAL ApS

Godthåbsvej 131
2000 Frederiksberg
+45 31 37 01 80
info@gear-up.eu

CVR/SE-nummer: 34 58 71 16
Senest rettet af Lycon 27. jun 2018, 12:07, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af PSindrup » 13. feb 2018, 18:50

Jeg hæfter mig ved (min understregning)
Dog har vi også læst lovteksten igennem og har rigtig mange kunder der er betjente og på nuværende tidspunkt er vi af den klare opfattelse at de såkaldte ”Assisted Opening” knive IKKE er ulovlige i Danmark.
Den dag jeg står i retten sigtet for overtrædelse af knivloven, er jeg 100% sikker at dommeren giver fanden i hvad der var butikkens "klare opfattelse" af hvad der var lovligt og hvad der ikke var.

Peter

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Ferguson » 13. feb 2018, 19:02

Ja, og her har vi jo et eksempel på hvad der sker, hvis man bestiller en kniv der beviseligt er med assisted opening, fra udlandet.

viewtopic.php?f=53&t=71777

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af C-X » 13. feb 2018, 19:07

Mjaeh, uden en sigtelse endsige en dom, så er den lidt la-la. Jeg ville dog tage imod sådan en sagsbehandling med kyshånd, med de odds i situationen.

Man kan jo altid sende en officiel forespørgsel gennem systemet...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Malte59 » 13. feb 2018, 19:57

Det eneste der bliver sagt til forsvar for AO-knive er, at den butik der sælger dem anser dem for lovlige!
spring (engelsk) = fjeder = fjederpåvirket kniv = springkniv. Det er den følge af slutninger, som jeg antager, at en dommer vil komme frem til. Indtil det modsatte viser sig at være tilfældet - så holder jeg mig fra dem..

politi.dk skriver således om EDC knive:

Også for så vidt angår de almindelige små foldeknive – fx lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv mv. – vil det bero på en konkret vurdering, om der foreligger omstændigheder, som gør, at der foreligger et anerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven.

Ved denne vurdering vil der, i lighed med hvad der gælder for andre knive, skulle lægges vægt på knivens art, anvendelsesområde og den situation, hvorunder kniven besiddes. Det vil her skulle indgå i vurderingen, at de små foldeknive typisk har et bredere anvendelsesområde end andre knive og kan bruges til mange forskellige og pludseligt opståede dagligdags praktiske gøremål.

(min fremhævelse med fed skrift)

.. læg mærke til, at der skal lægges vægt på art og anvendelsesområde. Jeg vil gerne høre en troværdig forklaring på, at man har praktisk anvendelse for en AO'er .. men ok, hvis man visiteres hængende på en bjergskråning med kun en fri hånd - så kan det da godt være, at den går :blink:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af C-X » 13. feb 2018, 20:04

Det dybt uansvarlige er, at man gambler med kundernes retsstilling for, at sælge en vare. En vare som inden andre butikker vil røre med en ildtang, herhjemme. Man har end ikke undersøgt retstilstanden for disse knive, ved at rådføre sig med sit Våbenkontor og få en officiel velsignelse.

Svaret undrer mig dog på ingen måde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Martensit » 13. feb 2018, 23:28

Jeg kan på ingen måde anbefale at handle der. Jeg var inde i deres butik for et par år siden for at købe en magasin taske til en bekendt, det er muligt det er min halvfede antitaktiske tyndarmede civile figur der gjorde det, men, jeg har indtryk af, at de ikke er interesserede i at sælge noget til nogen, der ikke praler med hvor mange skalpe de har i bæltet og fik en afsindig ringe betjening.

Hvad angår deres - "en betjent har set vi sælger dem", hvis han får rabat og pissegod service så har han ingen interesse i, at de forsvinder.

De fleste moderne knive kan åbnes forbandet hurtigt, især hvis man har øvet sig lidt. De fjeder assisterede knive åbner forbandet hurtigt, hver gang, selv for den utrænede.
Hvis jeg stod i et retslokale og skulle argumentere for hvorfor jeg mener det er en springkniv, så ville jeg bare sammenligne dem med en almindelig foldekniv der kan åbnes langsomt og kontrolleret, og så fortælle historien om hvordan de blev til, for at omgå det forbud der blev indført i New York i 1958, og hurtigt spredte sig til flere stater.
Så sidder modparten tilbage og har en kniv der ikke kan åbne langsomt og skal komme med en søforklaring om hvorfor det at bygge en kniv der baseret på en teknisk amerikansk definition ikke er en springkniv men har de tilnærmelsesvis samme egenskaber ikke skal betragtes som en springkniv i Danmark.
Godt man arbejder i nattøj til dagligt og ikke i en retssal :giggle:

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af LundJensen » 14. feb 2018, 09:31

Når en kniv benævnes AO betyder det vel at der er en eller anden mekanisme som hjælper bladet med at åbne ?
Tidligere fik man jo bøde for at have enhåndsbetjente knive (dem med den lille knop på siden af bladet så den kunne åbnes med tommeltotten) men sådan forstår jeg det ikke er længere ? Denne type er lovlige nu og det er kun hvis bladet er ex. fjederdrevet at der er et problem ?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af T-REX » 14. feb 2018, 14:53

Nu kender jeg kun Kershaw SPEEDSAFE®, da jeg har haft skilt et par af mine Kershaw knive ad.

Denne benytter en fjeder (Torsion bar) til at åbne knivsbladet.
A SPEEDSAFE® FAQ
What is SpeedSafe®?
SpeedSafe is a patented system that assists the user to smoothly open any SpeedSafe knife with a manual push on the blade's thumb stud or pull back on the flipper. SpeedSafe is built into many of Kershaw's best-selling knives.

How does SpeedSafe work?
The heart of SpeedSafe is its torsion bar. Closed, the torsion bar helps prevent the knife from being opened by "gravity;" it creates a bias toward the closed position. To open the knife, the user applies manual pressure to the thumb stud or flipper to overcome the resistance of the torsion bar. This enables the torsion bar to move along a track in the handle and assist you to open the knife.The blade opens smoothly and locks into position, ready for use.

Is a SpeedSafe knife a switchblade?
No, SpeedSafe knives are not switchblades. There are many unique features of SpeedSafe knives that make them quite different than knives that are considered switchblades. Unlike a switchblade, SpeedSafe blades DO NOT deploy with the push of a button in the handle or by gravity alone. Instead, the user must overcome the torsion bar's resistance in order to engage the SpeedSafe system. Because of this, SpeedSafe knives fall fully outside the Federal definition of a switchblade. However, due to the complexity and constantly changing nature of these laws and regulations, it is impossible for Kershaw Knives to be aware of every restriction in every location in which our knives are sold or carried. It is the responsibility of the buyer to investigate and comply with the laws and regulations that apply in his or her specific area.

Who uses SpeedSafe knives?
SpeedSafe® was specifically designed for sporting, work, or everyday situations where one-handed opening is preferable and safer. Its safe, efficient opening has made it a popular choice for hunters, fishermen, and those who require the one-hand opening function on the job-site.

How safe is SpeedSafe?
Very. When the user overcomes the resistance of the torsion bar, SpeedSafe assists in opening the knife. Once opened, a locking system secures the blade in position so that it does not close accidentally. When releasing the lock, the blade won't snap shut due to resistance provided by the torsion bar. Since the torsion bar provides a bias towards the closed position, it will normally hold the blade securely closed. New SpeedSafe users can ensure safe use of the technology by practicing to proficiency.
Snuppet herfra: https://kershaw.kaiusaltd.com/technology
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Rigsby » 14. feb 2018, 17:48

JRexA skrev:Bofhenator har helt klart ret.

Assisted Opening/SpeedSafe eller hvad de kalder det, har en virkemåde, der "svarer til" en springkniv, og derfor vil de, ifølge Dansk lovgivning, være ulovlige.

"Assisted opening" er designet, til at omgås forbuddet mod Springknive, i en del Amerikanske stater.
Assisted opening knive, kan omgå dette, da en springkniv er defineret ved, at den har en decideret "udløserknap"

Dansk Lovgivning/domsafgivelse arbejderofte med et princip, der hedder "Eller lignende"/"Eller tilsvarende", så derfor er knive, med funktionen som en springkniv forbudt, selvom de ikke har en decideret udløserknap...
Det er jeg ikke ubetinget enig i !!

Jeg har i flere andre tråde her i butikken påpeget at vores lovgivning på hele våbenområdet er fuldstændig mudrede og uklare, der er ingen klar definition på en springkniv i vores knivlov !!

Derfor er jeg ikke sikker på at knive med Assisted Opening er ulovlige, men heller ikke sikker på at de er lovlige, og det er en skidt situation i en retsstat som Danmark.

De meninger og antagelser som der bliver givet udtryk for ovenfor er kun ..... meninger og antagelser da der ikke er en klart defineret grænseflade imellen en kniv med AO og en springkniv.

Udfra et forsigtighedsprincip kunne man (for sin egen sikkerheds skyld) antage at de var ulovlige og derfor holde snitterne :biggrin: fra dem, alternativt kunne man antage at de er lovlige og så besidde dem indtil en dommer hjalp med at afklare spørgsmålet, man vælger selv!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 267
Tilmeldt: 20. apr 2013, 18:34
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 22 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Starling » 15. feb 2018, 16:12

Når man i Danmark beskæftiger sig med våben, så lever man livet farligt - hvad enten det er skyde eller blankvåben. Masser af politikere, folk inden for retssystemet, og bare almindelige våbenhadere, vil os våben ejere det ilde - ligegyldigt hvilken type våben der er tale om.

Skal våben hadere bestemme over os der bruger våben til fredelige formål ? Nej, det skal de ikke.
Når man omgås våben så lever man i risiko for at få problemer med systemet.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. nov 2016, 19:09
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Er assisted opening knive lovlige ?

Indlæg af Malte59 » 17. feb 2018, 12:08

Starling skrev:Når man i Danmark beskæftiger sig med våben, så lever man livet farligt - hvad enten det er skyde eller blankvåben. Masser af politikere, folk inden for retssystemet, og bare almindelige våbenhadere, vil os våben ejere det ilde - ligegyldigt hvilken type våben der er tale om.

Skal våben hadere bestemme over os der bruger våben til fredelige formål ? Nej, det skal de ikke.
Når man omgås våben så lever man i risiko for at få problemer med systemet.
Problemet er jo netop, at en kniv ikke må opfattes som et våben her til lands. Selvom det er en personlig antagelse, så er det jo netop derfor, at AO udgør et problem på linie med springknive - det er kun i våbenøjemed, hvor en fjederpåvirket kniv kan trækkes med samme hastighed og sikkerhed som en kniv med fast klinge, at åbningsmekanismen reelt udgør en forskel.
Jeg har i hvert fald ikke fantasi til at forestille mig en eneste fredelig situation, hvor AO besidder en eneste praktisk, anvendelig fordel fremfor f.eks. en flipper.
Jeg har i hvert fald tænkt mig at fortsætte med at glæde mig over, at jeg nu kan argumentere for anvendelsen af mekaniske 1-håndsknive så længe jeg ikke er i byen, til fodbold eller ude at demonstrere - i stedet for at udfordre de ny-vundne muligheder ved at gå med knive, der reelt er udviklet for at omgå et våbenforbud!

Besvar