Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Bygork » 26. jan 2018, 18:08

Hej

Hvad er en rimelige pris for en Mauser 98 ombygget til jagtriffel i 8x57 js(IS), med original aftræk ? Riflen er er egentlig pæn med jagtskæfte og ikke videre slidt eller rusten (pæn brunering). Bagkappen skal skiftes da den har slået noget af. Der er stålbaser og kikkertringe monteret. Jeg kan se på piben at den ser lidt urenset ud, men riffelgangene virker umiddelbart tydelige, og forhandleren skal åbenbart bare af med den uden nogen garanti. Piben bliver tyndere i hakkende overgang mod mundingen, så måske er der tale om en original pibe Tænker om den med tiden skal indgå i et ombygningsprojekt ;-) Men tænker om de 1400,- han forlanger er langt over den reelle markedpris ?

Slettet bruger

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Slettet bruger » 26. jan 2018, 19:13

Lyder som original pibe - forvent der skal skiftes pibe og aftræk.
Jeg har en du kan få for det halve - snelleaftræk og sidesikring, ved ikke hvordan den skyder men det kan vi finde ud af.
Og tror du bor i nærheden - riflen befinder sig i nærheden af Horsens.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Ras.Killing » 2. feb 2018, 14:25

bygork skrev:Forhandleren skal åbenbart bare af med den uden nogen garanti.
Uanset hvad forhandleren så ellers siger, så vil du altid have 2 års reklamationsret - også på brugte våben.

Skal han sælge den uden garanti, så skal den sælges engro.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af T-REX » 2. feb 2018, 16:48

Hvis det f.eks. er EAW eller Recknagel(ERA) montager og ringe, så er prisen lavere, end kikkertmontagen...

En godt slidt Mauser 98 jagtmodel, fra Østjysk koster 1495, uden kikkertmontage.

Så prisen, er efter min mening, ikke skræmmende.
Men spørg, om du kan prøveskyde den, og se, om du kan leve med, hvordan den skyder.

Den har muligvis fået en ny pibe, samtidig med, at den er ombygget, til jagtriffel, så hvor udskudt piben er, kan være svært, at svare på.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Aratan » 2. feb 2018, 19:16

Ras.Killing skrev:
bygork skrev:Forhandleren skal åbenbart bare af med den uden nogen garanti.
Uanset hvad forhandleren så ellers siger, så vil du altid have 2 års reklamationsret - også på brugte våben.

Skal han sælge den uden garanti, så skal den sælges engro.
Engros = som handelskøb til en anden forhandler/professionel med CVR nummer.

Det er ikke muligt at fraskrive sig sin rettigheder til reklamation i forhold til købeloven i et forbrugerkøb...

(synes at kunne huske at det i fagsprog hedder at rettighederne til reklamation er beskyttelsespræceptive. IANAL, har haft lidt erhvervsret en gang)
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Slettet bruger

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Slettet bruger » 2. feb 2018, 22:22

Aratan skrev:
Ras.Killing skrev:
bygork skrev:Forhandleren skal åbenbart bare af med den uden nogen garanti.
Uanset hvad forhandleren så ellers siger, så vil du altid have 2 års reklamationsret - også på brugte våben.

Skal han sælge den uden garanti, så skal den sælges engro.
Engros = som handelskøb til en anden forhandler/professionel med CVR nummer.

Det er ikke muligt at fraskrive sig sin rettigheder til reklamation i forhold til købeloven i et forbrugerkøb...

(synes at kunne huske at det i fagsprog hedder at rettighederne til reklamation er beskyttelsespræceptive. IANAL, har haft lidt erhvervsret en gang)
Næ, men han kan skrive på slutsedlen ( og få købers underskrift) at riflen:
Har tendens til klikke - har problemer med fødning fra magasin - at sigtemidlerne er defekte - aftrækket defekt - at skæftet har diverse flækker og revner - at piben er udskudt, aftrækkerbøjlen er bøjet og kappen revnet.
Ok, køber kan så måske få en ny rembøjle på garanti :oops:

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Aratan » 2. feb 2018, 22:51

Klart, men så er prisen også sat derefter, den kan i hvert fald være det...

Jeg taler om den generelle “købt som beset” ansvarsfraskrivelse... Den går ikke i et forbrugerkøb, men man kan selvfølgelig godt aftale i henhold til kendte fejl...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Slettet bruger

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Slettet bruger » 3. feb 2018, 17:44

:moon:
Aratan skrev:Klart, men så er prisen også sat derefter, den kan i hvert fald være det...

Jeg taler om den generelle “købt som beset” ansvarsfraskrivelse... Den går ikke i et forbrugerkøb, men man kan selvfølgelig godt aftale i henhold til kendte fejl...
Også i henhold til ikke kendte fejl - sælgeren " sikrer sig ved at skrive som ovenstående.
En af mine kammerater købte en engrosbil, men som privat. Der havde sælger gjort som ovenstående - der var simpelthen ikke noget på den bil der ikke var defekt - ifølge slutsedlen..
Den fejlede intet, men hvis der havde været noget kunne køber ikke komme efter sælger.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Bygork » 3. feb 2018, 19:09

Hej igen. Nu vil jeg gerne lige fortælle at jeg har været i dialog med Claus omkring hans riffel. Men den var ikke klargjort til kikkert. Så ikke umiddelbart det jeg søger.

Angående mit opslag, jeg kender ejeren af jagtbutikken godt fra tidligere handler og har ikke et ondt ord at sige om ham. Han sagde det bare som det var, at han havde taget riflen i byt og ikke kendte noget til den. Den stod som da han tog imod den. Derfor kunne han intet sige/garantere om den. Men ved ikke hvad I siger til prisen, lyder den nogenlunde OK ud fra beskrivelsen ?

Slettet bruger

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Slettet bruger » 4. feb 2018, 08:58

Hvis der skal skiftes pibe, synes jeg det bliver dyrt - medmindre man synes en K98 “ bare er The Shit”
( hvad den så også er for nogen)
Et pibeskift + evt “renovering” af aftræk vil løbe op i 4-5.000,- Så er riflen i omkring 6.000,- — det kan man finde en god Sako eller Tikka eller ????
Men som sagt; er det en Mauser 98 man VIL have skal man selvfølgelig gå efter det.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af T-REX » 5. feb 2018, 00:57

Prisen, fra en forhandler, med kikkertringe, er efter min mening helt OK.
Og da det er en forhandler, du kender, så er prisen nok en tand billigere, and andres pris.

Du kan måske finde en, til 1000-1200, uden kikkertmontager, men så ryger der hurtigt 500-3000 på montager og ringe.

Du skal regne med, at jagtmæssig precision, det har sådan en 8x57IS nok, i mindst 8000-10.000 skud, og de fleste jægere, de skyder sjældent 100 skud/år, så det giver en holdbarhed, på mere end 80 år.... :giggle:

Der er flere våben, der er renset ihjel, end der er skudt ihjel....
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Langenge » 13. feb 2018, 21:12

Angående billig Mauser 8x57, så har jeg i går søgt tilladelse til den riffel omtalt af Claus.
Riflen var jo til salg her på forum, og løb op i 850,-. Dertil kom de 420,- til tilladelse, og jeg skal så give AH Larsen 700,- for at gøre klar til baser.
Det er vist en meget standard pris for en Mauser i original kaliber.
Så 1400,- for en riffel med baser, kan vist ikke siges at være ublu :???:
Men jeg glæder mig til at få min hjem :biggrin:

Men hvordan gik det med dine planer om en billig Mauser :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Bygork » 13. feb 2018, 22:32

Jeg er stadig lidt i tænkeboks om det er noget, har altid drømt om en riffel i kaliberet. Jeg har dog i forvejen flere 308w, 9,3x57 og 9,3x62. Så burde være dækket ind. Men synes riflen du købte var rigtig interessant, håber du bliver glad for den. Jeg har en lille forkærlighed for husqvarna rifler, og havde i mit stille sind håbet en dag at kunne finde en pæn husqvarna 640 (648) i 8x57is med m98 lås. Men nu må vi se hvad jeg gør

Slettet bruger

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Slettet bruger » 14. feb 2018, 09:57

Langenge skrev:Angående billig Mauser 8x57, så har jeg i går søgt tilladelse til den riffel omtalt af Claus.
Riflen var jo til salg her på forum, og løb op i 850,-. Dertil kom de 420,- til tilladelse, og jeg skal så give AH Larsen 700,- for at gøre klar til baser.
Det er vist en meget standard pris for en Mauser i original kaliber.
Så 1400,- for en riffel med baser, kan vist ikke siges at være ublu :???:
Men jeg glæder mig til at få min hjem :biggrin:

Men hvordan gik det med dine planer om en billig Mauser :???:
Spændende at have besøg af Langenge for at se på riflen ( jeg tilbød at budet ikke var bindende)
Han vidste mere om gamle rifler end jeg gjorde: det er faktisk en Otterup riffel, bygget på Mauser lås.
Bygget på Otterup geværfabrik mellem 1925 og 1935, original Otterup skæfte - aftræk - sigtemidler og pibe.
En let riffel der i det kaliber absolut ikke indbyder til “ Skydebaneriffel”, vi gættede på at riflen måske har skudt under 100 skud.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Langenge » 14. feb 2018, 14:17

Slettet bruger skrev:
Langenge skrev:Angående billig Mauser 8x57, så har jeg i går søgt tilladelse til den riffel omtalt af Claus.
Riflen var jo til salg her på forum, og løb op i 850,-. Dertil kom de 420,- til tilladelse, og jeg skal så give AH Larsen 700,- for at gøre klar til baser.
Det er vist en meget standard pris for en Mauser i original kaliber.
Så 1400,- for en riffel med baser, kan vist ikke siges at være ublu :???:
Men jeg glæder mig til at få min hjem :biggrin:

Men hvordan gik det med dine planer om en billig Mauser :???:
Spændende at have besøg af Langenge for at se på riflen ( jeg tilbød at budet ikke var bindende)
Han vidste mere om gamle rifler end jeg gjorde: det er faktisk en Otterup riffel, bygget på Mauser lås.
Bygget på Otterup geværfabrik mellem 1925 og 1935, original Otterup skæfte - aftræk - sigtemidler og pibe.
En let riffel der i det kaliber absolut ikke indbyder til “ Skydebaneriffel”, vi gættede på at riflen måske har skudt under 100 skud.
:thumbup:
Jeg har i forvejen en fuldstændig magen til, bare på en M89 lås med magasin. Samme skæfte, samme aftrækker med snelle, samme forreste og bagerste sigte.
Hvis man kigger på de første "rigtige" S&L rifler (dem med egen lås fra 1938), vil man også kunne genkende både skæftet og aftrækkeren og sigtet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Slettet bruger

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Slettet bruger » 14. feb 2018, 14:49

Men jeg må indrømme, at havde jeg vidst det var en original Otterup - havde jeg ikke sat den til salg :oops:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Vurdering af pris på Mauser 98 jagtriffel i 8x57js(is)

Indlæg af Langenge » 14. feb 2018, 14:54

Og havde jeg ikke genkendt den som en original Otterup på billederne, havde jeg heller ikke budt på den :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar