ID på våbenskab, spørgsmål angående skafor blår
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 1 time
ID på våbenskab, spørgsmål angående skafor blår
Hej NVF
Sagen er den at jeg har fået købt mig et våbenskab (brugt), men jeg har fået mig en del tvivl omkring skabet og skafor blår i det hele taget.
Først og fremmest ville jeg høre om der var nogen som kan genkende skabets ID?
Og så til den lidt vigtigere del.
Tidligere ejer oplyste mig at skabet var skafor blå godkendt og lovligt til opbevaring af våben, men siden jeg har købt mig skabet har jeg ikke kunne finde nogen skafor blå mærkat inde i skabet.
Så jeg ville lige høre om der var nogen der kunne fortælle mig om skabet er lovligt/skafor blå godkendt, eller om de skal sidde en mærkat i skabet?
Jeg har vedhæftet billede af skabet, hvis der kræves mere detaljerede/specifikke billeder så skriv endelig ;)
Jeg er ny til det her værk så håber der er læseligt og til at forstå.
Hilsen Marinus
Sagen er den at jeg har fået købt mig et våbenskab (brugt), men jeg har fået mig en del tvivl omkring skabet og skafor blår i det hele taget.
Først og fremmest ville jeg høre om der var nogen som kan genkende skabets ID?
Og så til den lidt vigtigere del.
Tidligere ejer oplyste mig at skabet var skafor blå godkendt og lovligt til opbevaring af våben, men siden jeg har købt mig skabet har jeg ikke kunne finde nogen skafor blå mærkat inde i skabet.
Så jeg ville lige høre om der var nogen der kunne fortælle mig om skabet er lovligt/skafor blå godkendt, eller om de skal sidde en mærkat i skabet?
Jeg har vedhæftet billede af skabet, hvis der kræves mere detaljerede/specifikke billeder så skriv endelig ;)
Jeg er ny til det her værk så håber der er læseligt og til at forstå.
Hilsen Marinus
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Re: ID på våbenskab, spørgsmål angående skafor blår
For mig at se, er der ingen tvivl om, at skabet er beregnet til opbevaring af skydevåben og ammunition. Fin detalje med udskæringerne i dørhylden, så du kan have to rensestokke til at hænge der.
Da reglerne om opbevaring i sikringsskab kom omkring år 2000 var der mange små fabrikanter der drømte om stor rigdom ved at producere skabene, så der var mange forskellige fabrikater. I starten blev der ikke klæbet "Skafor blå" mærkater ind i skabene, men det fremgik ofte af kvitteringen/fakturaen at skabet var godkendt. Der er altså ikke krav om mærkat i skabet, men det er da skønnest når det er der.
Så man kan godt vende spørgsmålet om, og sige: Kan nogen bevise, at skabt ikke er skafor blå ? Hvis svaret er nej, ville jeg ganske roligt bolte det forsvarligt fast og så bruge det til våben og ammunition.
Men jeg ville også efterforske skabts oprindelse ganske vedholdende. Hvem har oprindeligt købt det, og hvor handlede han? Måske kan man opspore forhandleren og derigennem producenten. Står der slet ingenting om model nr, producent eller forhandler nogen steder på skabet? Hvad oplyser sælgeren om skabets oprindelse?
Da reglerne om opbevaring i sikringsskab kom omkring år 2000 var der mange små fabrikanter der drømte om stor rigdom ved at producere skabene, så der var mange forskellige fabrikater. I starten blev der ikke klæbet "Skafor blå" mærkater ind i skabene, men det fremgik ofte af kvitteringen/fakturaen at skabet var godkendt. Der er altså ikke krav om mærkat i skabet, men det er da skønnest når det er der.
Så man kan godt vende spørgsmålet om, og sige: Kan nogen bevise, at skabt ikke er skafor blå ? Hvis svaret er nej, ville jeg ganske roligt bolte det forsvarligt fast og så bruge det til våben og ammunition.
Men jeg ville også efterforske skabts oprindelse ganske vedholdende. Hvem har oprindeligt købt det, og hvor handlede han? Måske kan man opspore forhandleren og derigennem producenten. Står der slet ingenting om model nr, producent eller forhandler nogen steder på skabet? Hvad oplyser sælgeren om skabets oprindelse?
Senest rettet af Lassescout 17. feb 2018, 15:53, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Kristian_J
- Platin Member
- Interesser: Langdistanceskydning
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 111 times
Det kan da sagtens være til ens yndlingskoste samt hylder til fejebakker, håndkoste, skopudse grej m.m.Lassescout skrev:For mig at se, er der ingen tvivl om, at skabet er beregnet til opbevaring af skydevåben og ammunition. Fin detalje med udskæringerne i dørhylden, så du kan have to rensestokke til at hænge der.
... assistance from a distance!
- BoPe
- Silver Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 38 times
Kontakt Forsikring og Pension, som er den brancheforening, som står for det gamle Skafor system.
Hvis de siger, at der altid skal være en blå mærkat, så har du svaret der.
Nogen gange, kan limen på mærkaten dog tørre ud, og mærkaten falde af.
Hvis du ved præcist hvilken model og hvilket mærke det er, så kan de også sende dig dokumentation på, om det er godkendt eller ej.
Hvis du ikke kender modellen/mærkaten, så har du et problem, for så kan du jo ikke godt gøre, at du har opbevaret dine våben i et skafor blå skab, eller et sikringsniveau, der svarer dertil.
Du kan finde Forsikring og Pension på http://www.forsikringogpension.dk
Hvis de siger, at der altid skal være en blå mærkat, så har du svaret der.
Nogen gange, kan limen på mærkaten dog tørre ud, og mærkaten falde af.
Hvis du ved præcist hvilken model og hvilket mærke det er, så kan de også sende dig dokumentation på, om det er godkendt eller ej.
Hvis du ikke kender modellen/mærkaten, så har du et problem, for så kan du jo ikke godt gøre, at du har opbevaret dine våben i et skafor blå skab, eller et sikringsniveau, der svarer dertil.
Du kan finde Forsikring og Pension på http://www.forsikringogpension.dk
-
- This member is
- Interesser: Historisk skydning
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 11 times
Hvor mange låseknaster har den.
Kan kun lige se 2 stk.
Og har ikke set et godkendt Våbenskab med kun 2 knaster.
Men det ligner der er 2 mere skjult i karmen.
Nogle tyske våbenskabe har kun 2 men deres niveau er lavere.
og desværre har model nummeret nok stået på klistermærket.
Men håber nogen herinde har et magen til og kan give dig model nummeret.
Kan kun lige se 2 stk.
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Det ligner en del det Nordmark skab jeg engang havde, bare i en bredere model. Godkendelsen var i almindeligt blåt papir og limet på indersiden af lågen, men var ikke sat specielt godt på.
-
- Bronze Member
Vil du måske kunne huske mere specifikt hvor på lågen? Jeg fandt det her som godt kunne ligne noget gammelt lim, siddende øverst mod højre på lågen.DB89 skrev:Det ligner en del det Nordmark skab jeg engang havde, bare i en bredere model. Godkendelsen var i almindeligt blåt papir og limet på indersiden af lågen, men var ikke sat specielt godt på.
-
- Bronze Member
Der er 4 låseknaster i lågen. 2 på siden og 1 i hver ende.FraBjerget skrev:Hvor mange låseknaster har den.
Kan kun lige se 2 stk.
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Øverst på lågen. Muligvis venstre, men lignede at det nærmest bare var smidt på.
-
- Bronze Member
Jeg har ikke selv meget forstand på det, men vil du mene at billedet kunne ligne resterne af et sådan mærkat?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Det er 100% et skafor blå.
Importeret af Jaguar Gruppen fra Polen.
Det er en Femmer med sidehylde.
S202 6,5x55 LH
270win vekselpibe
Zeiss HT 3-12x56 ASV+
Stalon Whisper Lyddæmper
Browning 525 Game 12/76 71cm LH
Browning 725 Black Gold UK 20/76 76cm
Miruko 600 12/70 71cm LH
Baikal IJ27 12/76 m. chokes
Savage m.110 30.06 LH
Zeiss V 10x42 FL T* Lotutec
270win vekselpibe
Zeiss HT 3-12x56 ASV+
Stalon Whisper Lyddæmper
Browning 525 Game 12/76 71cm LH
Browning 725 Black Gold UK 20/76 76cm
Miruko 600 12/70 71cm LH
Baikal IJ27 12/76 m. chokes
Savage m.110 30.06 LH
Zeiss V 10x42 FL T* Lotutec
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Laurtiz har et Normark skab til salg, der kan man se mærkaten:mairnuskc skrev:Vil du måske kunne huske mere specifikt hvor på lågen? Jeg fandt det her som godt kunne ligne noget gammelt lim, siddende øverst mod højre på lågen.DB89 skrev:Det ligner en del det Nordmark skab jeg engang havde, bare i en bredere model. Godkendelsen var i almindeligt blåt papir og limet på indersiden af lågen, men var ikke sat specielt godt på.
http://www.lauritz.com/da/auktion/norma ... /i3598929/
-
- Bronze Member
Tusind tak fra hjælpen!FilenC skrev:Det er 100% et skafor blå.
Det er uden tvivl jaguargrupppens MD1 skab :) De ser ens ud og har de samme mål :)
Endnu engang, tak! :)
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Lassescout skrev:For mig at se, er der ingen tvivl om, at skabet er beregnet til opbevaring af skydevåben og ammunition. Fin detalje med udskæringerne i dørhylden, så du kan have to rensestokke til at hænge der.
Er det ikke relativt modigt at tænke sådan især lige når det omhandler våben, du har jo pligt til at opbevare dem i et godkendt skab, så tænker ikke det er noget at spøge med
-
- Bronze Member
Der vil jeg give dig ret, men da jeg har fundet ID på skabet, og har fået bekræftet at det er et godkendt skab, ser jeg ikke noget problem i at bruge skabet ;)Morten273 skrev: Er det ikke relativt modigt at tænke sådan især lige når det omhandler våben, du har jo pligt til at opbevare dem i et godkendt skab, så tænker ikke det er noget at spøge med
-
- Platin Member
Skide godt,mairnuskc skrev:Der vil jeg give dig ret, men da jeg har fundet ID på skabet, og har fået bekræftet at det er et godkendt skab, ser jeg ikke noget problem i at bruge skabet ;)Morten273 skrev: Er det ikke relativt modigt at tænke sådan især lige når det omhandler våben, du har jo pligt til at opbevare dem i et godkendt skab, så tænker ikke det er noget at spøge med
Det var mere bare der ikke var en der skød sig selv i foden, ved at have en skab hvor der er bare den mindste tvivl om det er godkendt eller ej.
Det kunne gå hen og blive en træls affære hvis man ikke lige kunne bevise at det var godkendt
- BoPe
- Silver Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 38 times
Nu da du har fået modelnummeret, kunne du maile Forsikring og Pension, og spørge om de kan sende dig den oprindelige Skafor godkendelse, hvis foto og mål passer, så står du jo ganske godt. Hvis ikke sælger også ligefrem finder en gammel kvittering.
-
- Platin Member
Det mener jeg nu ikke. Du kører ikke rundt med en fartskriver i bilen så du hele tiden kan bevise at du har overholdt fartgrænserne. På samme måde behøver du ikke kunne bevise at skabet er Skafor blå. Der er rigtig mange ting ved det skab der tyder på, at det er bygget til jægerne i "første bølge" dengang alle skulle anskaffe deres første skab. De skabe var alle Skafor blå selvom det ikke stod skrevet i dem alle. Så jeg tror bare aldrig det vil blive genstand for tvivl hvis der sker noget.Morten273 skrev:Skide godt,mairnuskc skrev:Der vil jeg give dig ret, men da jeg har fundet ID på skabet, og har fået bekræftet at det er et godkendt skab, ser jeg ikke noget problem i at bruge skabet ;)Morten273 skrev: Er det ikke relativt modigt at tænke sådan især lige når det omhandler våben, du har jo pligt til at opbevare dem i et godkendt skab, så tænker ikke det er noget at spøge med
Det var mere bare der ikke var en der skød sig selv i foden, ved at have en skab hvor der er bare den mindste tvivl om det er godkendt eller ej.
Det kunne gå hen og blive en træls affære hvis man ikke lige kunne bevise at det var godkendt
Men igen, jeg skrev bare hvad jeg ville gøre og turde. Jeg forstår godt de der ikke ville. sådan et brugt femmerskab repræsenterer ikke den store værdi, så man kunne også vælge at bruge det til alt muligt andet, og så købe et skab med tydelig mærkning til våbenopbevaring. Det skal man gøre som man selv synes.
Jeg har fulgt med i de våbensager der har været beskrevet gennem de seneste mange år. Der har været våbenejere som kom i problemer med opbevaringsreglerne fordi skabet ikke var boltet fast. Det er fan#me også for dumt.
Der har også været sager hvor tyvene har fundet nøglen til våbenskabet i hjemmet og stjålet våbnene. Det har ført til et par sigtelser, men jeg mener våbenejerne klarede frisag. Men jeg har endnu ikke set sager hvor skabets godkendelse har været betvivlet. Så min konklusion indtil videre er, at hvis skabet er købt som et skafor blå og det ligner det rigtig meget, så er det ikke det der bliver rejst tvivl om hvis våbnene bliver stjålet. Så er det vigtigere at bolte det forsvarligt fast og opbevare nøglerne ordentligt.
Hilsen Lasse.
-
- Platin Member
Lassescout skrev:Det mener jeg nu ikke. Du kører ikke rundt med en fartskriver i bilen så du hele tiden kan bevise at du har overholdt fartgrænserne. På samme måde behøver du ikke kunne bevise at skabet er Skafor blå. Der er rigtig mange ting ved det skab der tyder på, at det er bygget til jægerne i "første bølge" dengang alle skulle anskaffe deres første skab. De skabe var alle Skafor blå selvom det ikke stod skrevet i dem alle. Så jeg tror bare aldrig det vil blive genstand for tvivl hvis der sker noget.Morten273 skrev:Skide godt,mairnuskc skrev:Der vil jeg give dig ret, men da jeg har fundet ID på skabet, og har fået bekræftet at det er et godkendt skab, ser jeg ikke noget problem i at bruge skabet ;)Morten273 skrev: Er det ikke relativt modigt at tænke sådan især lige når det omhandler våben, du har jo pligt til at opbevare dem i et godkendt skab, så tænker ikke det er noget at spøge med
Men igen, jeg skrev bare hvad jeg ville gøre og turde. Jeg forstår godt de der ikke ville. sådan et brugt femmerskab repræsenterer ikke den store værdi, så man kunne også vælge at bruge det til alt muligt andet, og så købe et skab med tydelig mærkning til våbenopbevaring. Det skal man gøre som man selv synes.
Jeg har fulgt med i de våbensager der har været beskrevet gennem de seneste mange år. Der har været våbenejere som kom i problemer med opbevaringsreglerne fordi skabet ikke var boltet fast. Det er fan#me også for dumt.
Der har også været sager hvor tyvene har fundet nøglen til våbenskabet i hjemmet og stjålet våbnene. Det har ført til et par sigtelser, men jeg mener våbenejerne klarede frisag. Men jeg har endnu ikke set sager hvor skabets godkendelse har været betvivlet. Så min konklusion indtil videre er, at hvis skabet er købt som et skafor blå og det ligner det rigtig meget, så er det ikke det der bliver rejst tvivl om hvis våbnene bliver stjålet. Så er det vigtigere at bolte det forsvarligt fast og opbevare nøglerne ordentligt.
Mit bud er hvis forsikringen ser sit snit til det, så prøver de at komme uden om at betale, hvis de kan.
Finder de så ud af ens skab ikke umiddelbar har en godkendelse, så tror jeg nemt det kan blive en træls sag.
I en bil har du jo også stelnr og derved dataerklæring på den er godkendt til brug i DK. Og kører du feks rundt med anden godkendt undervogn, ja så skal der også vedhæftes en dataerklæring til syn.
Tricket her er jo også det beror på et skøn, ”sikringsniveau, der svarer hertil i henhold til våbenbekendtgørelsen." http://www.forsikringogpension.dk/virks ... nskabe.pdf
Hvordan sikrer man sig så, at det er et skab der svarer til feks blå skafor. Uden at have noget konkret dokumentation i form at bevis på det enten er blå skafor, eller har været igennem test der sikrer at det er blå skafor tilsvarende.
- HenrikFS
- Bronze Member
- Interesser: Baneskydning, luftvåben, knive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 4 times
Jeg blander mig lige da jeg står for at anskaffe mig et våbenskab. Som jeg kan læse mig til er det ikke muligt at handle med et Skafor Blå godkendt skab uden at tale med sit forsikringsselskab hvis skabet fortsat skal overholde reglerne.
JF skriver om emnet:
“Hvis du har et våbenskab som er godkendt efter Skafor Blå, så har du et våbenskab som lever op til lovens krav til våbenopbevaring, og som kan flyttes inden for din egen bolig uden af informere dit forsikringsselskab. Skal du flytte dit Skafor Blå eller Rød våbenskab til en ny adresse, bør du kontakte dit forsikringsselskab. Våbenskabe som kun er godkendt i Skafor Blå eller Rød kan ikke umiddelbart handles, og du bør kontakte dit forsikringsselskab, inden du køber et brugt Skafor Blå eller Rød våbenskab.”
JF skriver om emnet:
“Hvis du har et våbenskab som er godkendt efter Skafor Blå, så har du et våbenskab som lever op til lovens krav til våbenopbevaring, og som kan flyttes inden for din egen bolig uden af informere dit forsikringsselskab. Skal du flytte dit Skafor Blå eller Rød våbenskab til en ny adresse, bør du kontakte dit forsikringsselskab. Våbenskabe som kun er godkendt i Skafor Blå eller Rød kan ikke umiddelbart handles, og du bør kontakte dit forsikringsselskab, inden du køber et brugt Skafor Blå eller Rød våbenskab.”
Otterup M.77
HW 35E, Maccari Ultra Pro MK2 Kit by Longrifle,
Hawke Vantage IR 3-9X40 AO,
HW 44
Zoraki HP 01
HW 44
Zoraki HP 01
-
- Platin Member
Prøv at læse det fra F&P som Morten 273 linker til ovenfor. Efter det, er der ingen tvivl om, at du skal tale med dit forsikringsseskab før du køber et brugt skab, hvis du vil være sikker på de dækker. De er nemmest at forhandle med før du køber skabet, og i særdeleshed før du har en skade eller et indbrud. Få det på skrift hvis de siger OK til et brugt Skafor blåt skab.
Hvis de er på tværs, må man enten finde et andet skab eller et andet forsikringsselskab. Det er meget sværere når først man har en skade.
Men bortset fra forsikringsforholdene, så er der heller ingen tvivl om, at du kan købe et brugt Skafor blåt skab og opbevare dine våben lovligt i det.
Den endelige beslutning afhænger vel også af hvilke våben man har. Er det en brugt riffel til 3500 kr og en no-name haglbøsse kan man vælge at være ligeglad med forsikringsdækning og bare gå efter et brugt Skafor blåt skab. Et nyt skab i EN 1143-1 grade 0 er temmelig dyrt. Har man håndgraverede våben fra Purdey og Holland & Holland skal man nok lige tage forsikringsdækningen med, og så er det nok på sin plads at vælge et dyrere skab. Det er lidt ligesom med bilen. Kører man en gammel skrammelbil, kan det godt være for dyrt at have kaskoforsikring, så må man bare æde tabet hvis det går galt.
For mig selv personligt gælder det f.eks. at mit nuværende våbenskab er købt og installeret i huset i 2010, så der er alt i orden. Forsikringen dækker, hvilket især er godt på grund af de sigtekikkerter jeg har. Imidlertid kunne jeg godt bruge et ekstra skab til opbevaring af flugtskydningspatroner, og her ville et brugt Skafor blåt skab være helt fint. Skulle det blive brudt op og patronerne stjålet, ville en manglende forsikringsdækning ikke være nogen katastrofe.
Hvis de er på tværs, må man enten finde et andet skab eller et andet forsikringsselskab. Det er meget sværere når først man har en skade.
Men bortset fra forsikringsforholdene, så er der heller ingen tvivl om, at du kan købe et brugt Skafor blåt skab og opbevare dine våben lovligt i det.
Den endelige beslutning afhænger vel også af hvilke våben man har. Er det en brugt riffel til 3500 kr og en no-name haglbøsse kan man vælge at være ligeglad med forsikringsdækning og bare gå efter et brugt Skafor blåt skab. Et nyt skab i EN 1143-1 grade 0 er temmelig dyrt. Har man håndgraverede våben fra Purdey og Holland & Holland skal man nok lige tage forsikringsdækningen med, og så er det nok på sin plads at vælge et dyrere skab. Det er lidt ligesom med bilen. Kører man en gammel skrammelbil, kan det godt være for dyrt at have kaskoforsikring, så må man bare æde tabet hvis det går galt.
For mig selv personligt gælder det f.eks. at mit nuværende våbenskab er købt og installeret i huset i 2010, så der er alt i orden. Forsikringen dækker, hvilket især er godt på grund af de sigtekikkerter jeg har. Imidlertid kunne jeg godt bruge et ekstra skab til opbevaring af flugtskydningspatroner, og her ville et brugt Skafor blåt skab være helt fint. Skulle det blive brudt op og patronerne stjålet, ville en manglende forsikringsdækning ikke være nogen katastrofe.
Hilsen Lasse.
- HenrikFS
- Bronze Member
- Interesser: Baneskydning, luftvåben, knive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 4 times
Tak for at sætte sagen i perspektiv. Det giver rigtig god mening.Lassescout skrev:Prøv at læse det fra F&P som Morten 273 linker til ovenfor. Efter det, er der ingen tvivl om, at du skal tale med dit forsikringsseskab før du køber et brugt skab, hvis du vil være sikker på de dækker. De er nemmest at forhandle med før du køber skabet, og i særdeleshed før du har en skade eller et indbrud. Få det på skrift hvis de siger OK til et brugt Skafor blåt skab.
Otterup M.77
HW 44
Zoraki HP 01
HW 44
Zoraki HP 01
- Jef
- This member is
- Interesser: jagt, lerduer
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 97 times
- Kontakt:
10.211-11171
Er skabets godkendelses nummer jvf. Skafor Blå grp2. Udstedt til Normark a/s Randers
Er skabets godkendelses nummer jvf. Skafor Blå grp2. Udstedt til Normark a/s Randers
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør
- - If it Ain´t Broke - Fix it....
APSI & DFF skydeinstruktør
- - If it Ain´t Broke - Fix it....
-
- Platin Member
God stil JefJef skrev:10.211-11171