Centurion skrev:En blankvåbentilladelse er et officielt dokument.
Der er rettet i den tilladelse politiet i denne sag fremlægger som bevis.
Den er simpelthen forfalsket.
Principielt er der i min optik tale om dokumentfalsk, og jeg synes at det er hårrejsende, at nogen myndighed kan finde på sådan noget. Om ikke andet fordi det er så let gennemskueligt. Det er bare pinligt.
Medmindre altså at de bare trækker tilladelsen fra et IT-system, uden at tænke på at skabelon er blevet ændret siden udstedelsen.Centurion skrev:En blankvåbentilladelse er et officielt dokument.
Der er rettet i den tilladelse politiet i denne sag fremlægger som bevis.
Den er simpelthen forfalsket.
Principielt er der i min optik tale om dokumentfalsk, og jeg synes at det er hårrejsende, at nogen myndighed kan finde på sådan noget. Om ikke andet fordi det er så let gennemskueligt. Det er bare pinligt.
ReneKJ skrev:
Medmindre altså at de bare trækker tilladelsen fra et IT-system, uden at tænke på at skabelon er blevet ændret siden udstedelsen.
Det behøves ikke være bevidst dokumentfalsk.
Men egenligt syntes jeg ikke at kernen i sagen er halsknive ikke er nævnt specifikt som undtaget.
Det kan vises at Snazzy var i god tro, men kniven er stadigt ulovlig.
Det mere interessante er i hvilken grad en borger kan forventes at holde sig opdateret om den legale status af ting de har tilladelse til, men som ikke er centralt registrerede.
Skal man som indehaver af en blankvåbentilladelse abonnere på lovtidende? Eller ville det være mere rimeligt at forvente at staten sender opdateringer ud til dem der bliver berørt af ændringer til deres gyldige tilladelse?
Elbæk skrev:Grunden til uoverensstemmelsen i teksten mellem din tilladelse og den af politiet fremlagte, skal findes i det faktum at den af politiet fremlagte ganske enkelt er printet ud med udgangspunkt i den gældende udformning (skabelon). At det har dannet udgangspunkt for en udsættelse af sagen, finder jeg besynderligt - med mindre anklageren har fremsat påstand om at din (fysiske) tilladelse er et falsum. Alternativt er det dommeren som prøver at sende et diskret signal til anklageren om at de nok har brug for at stramme sig an i den her sag - det kan være både godt og skidt for dig. Mest skidt, for det som dommeren reelt har gjort er at give anklagemyndigheden tid til at rydde op i deres sag - frem for at frafalde tiltalen mod dig med baggrund i samme.
Det interessante ved den her sag er spørgsmålet om hvorvidt teksten på din fysiske tilladelse er juridisk bindende - eller om det forventes at du, som indehaver af tilladelsen, skal holde dig opdateret om evt. ændringer i hvad en "erhverve & besidde" tilladelse til samling af blankvåben dækker over. Principielt så jeg gerne det første, men jeg ville nok sætte mine penge på det sidste.
Du skal have stor tak for at holde os opdateret,Snazzy skrev:Elbæk skrev:Grunden til uoverensstemmelsen i teksten mellem din tilladelse og den af politiet fremlagte, skal findes i det faktum at den af politiet fremlagte ganske enkelt er printet ud med udgangspunkt i den gældende udformning (skabelon). At det har dannet udgangspunkt for en udsættelse af sagen, finder jeg besynderligt - med mindre anklageren har fremsat påstand om at din (fysiske) tilladelse er et falsum. Alternativt er det dommeren som prøver at sende et diskret signal til anklageren om at de nok har brug for at stramme sig an i den her sag - det kan være både godt og skidt for dig. Mest skidt, for det som dommeren reelt har gjort er at give anklagemyndigheden tid til at rydde op i deres sag - frem for at frafalde tiltalen mod dig med baggrund i samme.
Det interessante ved den her sag er spørgsmålet om hvorvidt teksten på din fysiske tilladelse er juridisk bindende - eller om det forventes at du, som indehaver af tilladelsen, skal holde dig opdateret om evt. ændringer i hvad en "erhverve & besidde" tilladelse til samling af blankvåben dækker over. Principielt så jeg gerne det første, men jeg ville nok sætte mine penge på det sidste.
Hmm ja, jeg kan sagtens se din pointe. - Dog mente min advokat vi havde forspringet da vi havde fremlagt den "rigtige tilladelse" først
Oh well... Vi ser hvad der sker. Man håber vel altid det bliver til ens egen fordel.
Vil nok sige jeg tror også selv jeg havde fundet sagen spændende, såfremt det ikke var min røv der var på første række :-)Lycon skrev: Du skal have stor tak for at holde os opdateret,det er en uhyre interessant sag for alle blankvåben brugere.
Uden at prale, så havde jeg faktisk en debat med ham på FB, om netop sådant noget her, i sin tid lige inden den blev underskrevet.. Han mente bestemt ikke der ville blive nogen problemer.. Jo jo..C-X skrev:Håber ikke du har for meget andet i klemme, såsom jagttegn, våbentilladelser, job der kræver ren straffeattest mm.
Og så håber jeg naturligvis, at dommeren smider sagen ad H til og beder anklaget og politi om, at foretage sig noget fornuftigt!
Nogen burde virkelig stikke denne lort op under næsen på Søren Pind, på hans facebookside og fortælle ham, hvilket fjols han har været, med sin makværkslov...
C-X skrev:Håber ikke du har for meget andet i klemme, såsom jagttegn, våbentilladelser, job der kræver ren straffeattest mm.
Og så håber jeg naturligvis, at dommeren smider sagen ad H til og beder anklaget og politi om, at foretage sig noget fornuftigt!
Nogen burde virkelig stikke denne lort op under næsen på Søren Pind, på hans facebookside og fortælle ham, hvilket fjols han har været, med sin makværkslov...
Jeg ved dårligt om jeg kan finde den igen, da det var midt i en anden debat med en masse andre... Kan bare huske at jeg netop pointerede det farlige i den såkaldte anerkendelsesværdige situation.. For i sidste ende er det jo en dommer der skal tage stilling til det, med alskens bøvl tilhørende..C-X skrev:Det synes jeg du skal genoptage, om muligt.
Oscar123 skrev:@Snazzy
Du har uden tvivl læst Allan3’s tråd, som omhandler en ganske tilsvarende sag (https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=71047)
I forbindelse med den tråd tog jeg kontakt til Kristian Petersen (Våbensmeden i Hedehusene), der er medlem i Våbenhandlerforeningen og som repræsentant derfra sidder i det ”dialogforum” som justitsministeren har oprettet omkring våbenloven.
Jf. Kristian er politiet (og anklagemyndigheden) pt. i en læringsproces vedr. den nye knivlov og der er bred enighed i forum om at følge situationen ganske nøje, idet ingen er interesseret i at tiltale ellers lovlydige borgere. Og pågældende ”dialogforum” var helt klar over politiets problematiske fortolkning af den nye lovgivning. Skulle der komme en skævvridning af lovens effektuering i forhold til hensigten har Justitsministeren lovet forummet at tage loven op til revision.
Dette hjælper dig måske ikke i den konkrete sag men som du kan se er der fokus på den.
![]()
Oscar123
Nok fordi de (vi) ikke får andet end tæv ud af at stå frem.Snazzy skrev:da der sikkert er mange der bare klapper kaje og betaler bøden, og dem hører vi jo selvfølgelig ikke om :) - Jeg overvejede det selv.
Langenge skrev:Nok fordi de (vi) ikke får andet end tæv ud af at stå frem.Snazzy skrev:da der sikkert er mange der bare klapper kaje og betaler bøden, og dem hører vi jo selvfølgelig ikke om :) - Jeg overvejede det selv.
Nej, jeg er en af dem, der på et tidspunkt valgte at betale en bøde for noget, jeg strengt taget ikke var enig i, var en overtrædelse af våbenloven.Snazzy skrev:Langenge skrev:Nok fordi de (vi) ikke får andet end tæv ud af at stå frem.Snazzy skrev:da der sikkert er mange der bare klapper kaje og betaler bøden, og dem hører vi jo selvfølgelig ikke om :) - Jeg overvejede det selv.
Har du selv været i retten da =) ?
Kunne du ikke lige tage billedet igen og sikre dig at fokus er på dokumenterne?Dane61 skrev:Ikke at jeg bibringer nyt, men her er et billede af min nu udløbne fra 07 og afløseren fra august 17.
Skal det forstås sådan at du har en tilladelse der eksplicit giver dig tilladelse til at eje enhåndsbetjente halsknive?AP-45 skrev:Dette er så mit første indlæg i forummet. Jeg skriver fordi jeg sandsynligvis/muligvis, har den nyeste blankvåben tilladelse udstedt 12.02 i år.
På min er der skrevet under vilkår: Knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af en hånd.