Kniv med hjem fra USAi check-in bagage
Kniv med hjem fra USAi check-in bagage
Hej Alle
I forbindelse med en kommende rejse til USA planlægger jeg at tage en en foldekniv med hjem somm er låsbar, enhåndsbetjent og med et blad på 3".
Jeg vil tage den med i check-in bagagen.
Er det lovligt og eller kan det medføre problemer?
Mvh
C.
I forbindelse med en kommende rejse til USA planlægger jeg at tage en en foldekniv med hjem somm er låsbar, enhåndsbetjent og med et blad på 3".
Jeg vil tage den med i check-in bagagen.
Er det lovligt og eller kan det medføre problemer?
Mvh
C.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Re: Kniv med hjem fra USAi check-in bagage
Ja til begge spørgsmål.
Det lyder som en kniv der er meget anvendelig til jagt, fiskeri, udeliv og mange andre anerkendelsesværdig formål, så den er da helt sikkert lovlig, også at indføre.
Men render du ind i Tolder Kjeld kan han nå at give mange problemr før du er hjemme, det er set før.
Det lyder som en kniv der er meget anvendelig til jagt, fiskeri, udeliv og mange andre anerkendelsesværdig formål, så den er da helt sikkert lovlig, også at indføre.
Men render du ind i Tolder Kjeld kan han nå at give mange problemr før du er hjemme, det er set før.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
HVIS det nu ikke var en "almindelig" kniv, så skulle du have en blankvåbentilladelse, og en importtilladelse.
Og du ville have samme problem hvis du stødte ind i Tolder-Kjeld
Hilsen Kenneth
Og du ville have samme problem hvis du stødte ind i Tolder-Kjeld

Hilsen Kenneth
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
men hvilken kniv er det mere præcist vi taler om?
En "rimelig almindelig kniv" vil formodentligt skabe færre komplikationer end en der hedder "Throat Ripper", har modhager og pigge over det hele og leveres i en gavepose der er udformet som et blodplettet mumificeret scrotum (med vedhæng).
Edit: Slået på målstregen af Kenneth
En "rimelig almindelig kniv" vil formodentligt skabe færre komplikationer end en der hedder "Throat Ripper", har modhager og pigge over det hele og leveres i en gavepose der er udformet som et blodplettet mumificeret scrotum (med vedhæng).
Edit: Slået på målstregen af Kenneth

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Velkommen til
Som allerede beskrevet af de øvrige ærede debatører her i tråden kan du roligt medbringe kniven (i den indskrevne baggage) – når blot den opfylder kriterierne for at kunne anvendes til anerkendelsesværdige formål herhjemme. Er kniven dog et bæst, der matcher Refrak’s beskrivelse ovenfor, må du nok imødese ”visse udfordringer” med toldere og politi.
Prøv evt. at se denne tråd fra november sidste år om ganske samme emne: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=71236
Jeg har som nævnt i pågældende tråd selv taget tilsvarende låsbare, enhåndsbetjente foldeknive med hjem fra USA ved flere lejligheder (jeg rejste indtil for nyligt til USA 5 - 6 gange årligt). Og ved en enkelt lejlighed ”kom jeg til” at tage så meget med hjem, at jeg overskred toldgrænsen. Og som den ærlige mand jeg er (no pun intended..
) fik jeg nogle af de ”for mange” knive fortoldet. Der var overhovedet ingen problemer med tolderne i lufthavnen vedr. disse knive og sagen var en ren ekspeditionssag.
God fornøjelse
Oscar123

Som allerede beskrevet af de øvrige ærede debatører her i tråden kan du roligt medbringe kniven (i den indskrevne baggage) – når blot den opfylder kriterierne for at kunne anvendes til anerkendelsesværdige formål herhjemme. Er kniven dog et bæst, der matcher Refrak’s beskrivelse ovenfor, må du nok imødese ”visse udfordringer” med toldere og politi.
Prøv evt. at se denne tråd fra november sidste år om ganske samme emne: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=71236
Jeg har som nævnt i pågældende tråd selv taget tilsvarende låsbare, enhåndsbetjente foldeknive med hjem fra USA ved flere lejligheder (jeg rejste indtil for nyligt til USA 5 - 6 gange årligt). Og ved en enkelt lejlighed ”kom jeg til” at tage så meget med hjem, at jeg overskred toldgrænsen. Og som den ærlige mand jeg er (no pun intended..

God fornøjelse

Oscar123
On scene - but unseen
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Jeg tog en ka-bar usmc kniv med hjem i flyveren for 1,5 år siden. Jeg havde forinden skrevet en mail til polisen om, at jeg agtede at tage en nyerhvervet fangstkniv med hjem og vedhæftede et billede af kniven, jeg bad dem om, skriftligt, at tilkendegive at dette var ok.
Jeg fik en pæn og høflig mail tilbage samme eftermiddag hvor der stod at jeg var velkommen til at tage den pågældende kniv med til Danmark, via Tyskland. De havde sågar været så flinke at skrive det samme på engelsk nedenunder.
Alt gled let og elegant i hele tre lufthavne og ingen i de tre lande bad om at se den mail jeg rendte rundt med i lommen.
Jeg fik en pæn og høflig mail tilbage samme eftermiddag hvor der stod at jeg var velkommen til at tage den pågældende kniv med til Danmark, via Tyskland. De havde sågar været så flinke at skrive det samme på engelsk nedenunder.
Alt gled let og elegant i hele tre lufthavne og ingen i de tre lande bad om at se den mail jeg rendte rundt med i lommen.

"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Den chance ville jeg aldrig tage.
Ingen kniv i hele verden er så interessant at jeg vil risikerer alt hvad der potentielt kunne ske, med den knivlov vi har for tiden ...
Peter
Ingen kniv i hele verden er så interessant at jeg vil risikerer alt hvad der potentielt kunne ske, med den knivlov vi har for tiden ...
Peter
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Nahhh, det skal jo styres af ens eget temperament og risikovilje.
Jeg stod engang i Kenya og blev fristet til at købe en machete med hjem til forefaldende havearbejde. Jeg skulle bl.a. rydde noget brombærkrat, og det ville den da være fin til.
Det ville have været 100 % lovligt at tage den med hjem, men jeg tænkte bare, at jeg gad sku ikke stå og skændes med toldvæsen og politi om det i Kastrup hvis de så anderledes på det, så jeg lod bare være.
Så vild er jeg heller ikke med havearbejde
Jeg stod engang i Kenya og blev fristet til at købe en machete med hjem til forefaldende havearbejde. Jeg skulle bl.a. rydde noget brombærkrat, og det ville den da være fin til.
Det ville have været 100 % lovligt at tage den med hjem, men jeg tænkte bare, at jeg gad sku ikke stå og skændes med toldvæsen og politi om det i Kastrup hvis de så anderledes på det, så jeg lod bare være.
Så vild er jeg heller ikke med havearbejde

Hilsen Lasse.
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Hvad mener du?PSindrup skrev:Den chance ville jeg aldrig tage.
Peter
3" (7,62cm) er langt under grænsen på 12cm.
Derfor er kniven ikke tilladelseskrævende. Jeg er heller ikke bevidst om nogen steder hvor der står hvordan kniven skal være udformet ved mindre den bæres offentligt og bruges hertil.
Der er jo ikke tale om at personen bære kniven et offentligt sted, han transportere den jo direkte fra forhandler til sin bopæl så er der absolut ingen problemer i det. Der er taget højde for netop dette, det kan du læse direkte på politiets hjemmeside vedrørende knivloven.
Det er kun knive over 12cm som ikke må anses at være egnet til anerkendelsværdigt formål som kræver blankvåbentilladelse.
-
- UDMELDT AF NVF
Jeg mener bare at JEG aldrig ville "eksperimenterer" med at tage en hvilkensomhelst med hjem i bagagen, hvis den skulle igennem en lufthavns security. Det er en personlig holdning, som ikke lader sig rationelt forklare ...BasicReality skrev:Hvad mener du?PSindrup skrev:Den chance ville jeg aldrig tage.
Peter
Peter
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Peter Check-in bagage er den du afleverer ved skranken, hvor du normalt får udleveret boardingkort. Du skal ikke have det med gennem det "normale" security. Som andre har nævnt, så er eneste risiko i DK, hvis du render ind i en "tolder Keld" type.PSindrup skrev:Jeg mener bare at JEG aldrig ville "eksperimenterer" med at tage en hvilkensomhelst med hjem i bagagen, hvis den skulle igennem en lufthavns security. Det er en personlig holdning, som ikke lader sig rationelt forklare ...BasicReality skrev:Hvad mener du?PSindrup skrev:Den chance ville jeg aldrig tage.
Peter
Peter
-
- Silver Member
Tjah han skriver direkte at han ikke begrunder sin holdning rationelt, så er der vist ikke så meget at komme efter.DB89 skrev: Peter Check-in bagage er den du afleverer ved skranken, hvor du normalt får udleveret boardingkort. Du skal ikke have det med gennem det "normale" security. Som andre har nævnt, så er eneste risiko i DK, hvis du render ind i en "tolder Keld" type.
Til resten af folket som ikke er komplet hysteriske så er der ikke nogen problemer i at medbringe en kniv i den indskrevne bagage som ellers overholder gældende regler i Danmark.
-
- UDMELDT AF NVF
Det er jeg naturligvis helt med på. En kniv i håndbagagen ville man jo ikke komme lange med.DB89 skrev:Peter Check-in bagage er den du afleverer ved skranken, hvor du normalt får udleveret boardingkort. Du skal ikke have det med gennem det "normale" security. Som andre har nævnt, så er eneste risiko i DK, hvis du render ind i en "tolder Keld" type.PSindrup skrev:Jeg mener bare at JEG aldrig ville "eksperimenterer" med at tage en hvilkensomhelst med hjem i bagagen, hvis den skulle igennem en lufthavns security. Det er en personlig holdning, som ikke lader sig rationelt forklare ...BasicReality skrev:Hvad mener du?PSindrup skrev:Den chance ville jeg aldrig tage.
Peter
Peter
Jeg ønsker bare ikke risikoen for at måde tolder Keld
Med hysterisk hilsen
Peter
- Oscar123
- This member is
Situationen med Tolder Keld var under den tidligere knivlov, som var mere diffus end den nuværende. Tumpen kunne måske være i tvivl – men det berettigede ham naturligvis ikke til at ødelægge nogle kostbare professionelle kokkeknive. Og så endda på TV…
Situationen er i dag en helt anden – og i den konkrete situation er der ingen tvivl om at trådstarter kan medbringe den ønskede kniv. Se f.eks. Justitsministeriets egen hjemmeside om indførsel af våben: http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... -af-vaaben
Skulle trådstarter møde en tolder i lufthavnen, der skaber problemer, skal han insistere på at politiet tilkaldes således at der kan finde læring sted for den pågældende tolder...
At nogle af os ikke selv tør udnytte de muligheder, som loven giver os er naturligvis helt legitimt. Men dette skal ikke bruges som argument til at pådutte os andre disse holdninger.
For at gentage mig selv (se tidligere i tråden) så har jeg selv flere gange gjort præcis hvad trådstarter spørger om – og jeg har uden skyggen af problemer stået overfor en fornuftig tolder i Kastrup Lufthavn og fået fortoldet et antal Spyderco Manix 2 knive (låsbare enhåndsbetjente foldeknive med klingelængde på knap 9 cm).
Så glem selv-strammeriet. Go for it.
Oscar123

Situationen er i dag en helt anden – og i den konkrete situation er der ingen tvivl om at trådstarter kan medbringe den ønskede kniv. Se f.eks. Justitsministeriets egen hjemmeside om indførsel af våben: http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... -af-vaaben
Skulle trådstarter møde en tolder i lufthavnen, der skaber problemer, skal han insistere på at politiet tilkaldes således at der kan finde læring sted for den pågældende tolder...
At nogle af os ikke selv tør udnytte de muligheder, som loven giver os er naturligvis helt legitimt. Men dette skal ikke bruges som argument til at pådutte os andre disse holdninger.
For at gentage mig selv (se tidligere i tråden) så har jeg selv flere gange gjort præcis hvad trådstarter spørger om – og jeg har uden skyggen af problemer stået overfor en fornuftig tolder i Kastrup Lufthavn og fået fortoldet et antal Spyderco Manix 2 knive (låsbare enhåndsbetjente foldeknive med klingelængde på knap 9 cm).
Så glem selv-strammeriet. Go for it.

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Bare vær fuldstændig sikker på at den ikke har Assisted Opening, da det med meget stor sandsynlighed vil blive betragtet som en springkniv, her til lands, og i evt transitland.
Indgår AO eller Auto i navnet eller beskrivelsen, så bør alarmklokken ringe.
Hvis jeg nogensinde kommer derover, så vil jeg ikke kunne slæbe kufferten hjem, for bare knive og økser.
Indgår AO eller Auto i navnet eller beskrivelsen, så bør alarmklokken ringe.
Hvis jeg nogensinde kommer derover, så vil jeg ikke kunne slæbe kufferten hjem, for bare knive og økser.

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
I lighed med Oscar123, så har jeg også haft hjemtaget en kniv som dog krævede importtilladelse. Den fik tolderen at se, men det eneste han egentlig var interesseret i var hvad den havde kostet - nok fordi den kunne have været over beløbsgrænsen for told.
Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Jeg er i USA et par gange om året, og der skal altid en kniv med hjem + en hel masse andet kram. Har aldrig oplevet nogen som helst problemer, men jeg befinder mig også i normalt jagtknivssegment.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
Hej Alle
Tak for jeres kommentarer.
Som jeg læser det, så ingen problemer så længe at kbiven overholder dansk knivlov.
Kniven som det drejer sig om er en Spyderco Sage 2.

Som jeg læser det, så ingen problemer så længe at kbiven overholder dansk knivlov.

-
- Platin Member
Det er korrekt, med den undtagelse at selv hvis du har blankvåbentilladelse, så skal du have en importtilladelse, hvis kniven er "til pynt"(altså hvis du kun ville kunne købe kniven i Danmark hvis du havde en blankvåbentilladelse).
Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det burde der ikke være, nej.Champ5000 skrev:Hej Alle
Det havde været en stor hjælp for alle, hvis du allerede i dit første indlæg havde skrevet klart og tydeligt hvilken kniv det drejede sig om.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Silver Member
Kan være min længdebedømmelse halter lidt, men den kniv ligner ikke den har en klinge over 12cm. Så selv hvis han ville "have den til pynt" så er der da ikke nogen problemer i det.Kenneth Jensen skrev:Det er korrekt, med den undtagelse at selv hvis du har blankvåbentilladelse, så skal du have en importtilladelse, hvis kniven er "til pynt"(altså hvis du kun ville kunne købe kniven i Danmark hvis du havde en blankvåbentilladelse).
Hilsen Kenneth
Fra Lov om om knive og blankvåben m.v.
Ved mindre der er et eller andet jeg har fuldstændigt misforstået så betyder det at alle knive hvis klinge er under 12 cm ikke er omfattet om krav til tilladelse, selvfølgelig lige med undtagelse af de ellers forbudte knive som springknive, halsknive osv.§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende
1) skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
- Oscar123
- This member is
En Spyderco Sage 2 får du ingen problemer med i forhold til indførsel her i landet. Den kan du roligt tage med hjem.
God fornøjelse med den - den skal du nok blive godt tilfreds med. Har selv flere Spyderco knive og dem kan man ikke får for mange af...
Oscar123
God fornøjelse med den - den skal du nok blive godt tilfreds med. Har selv flere Spyderco knive og dem kan man ikke får for mange af...

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Platin Member
Vi er næsten helt enige, en bemærk at jeg svarer på hans spørgsmål. Mange knive herhjemme er ikke ulovlige, men kræver en blankvåbentilladelse, og jeg skriver at HVIS en kniv kræver en blankvåbentilladelse, så skal man have en importtilladelse. Knive på blankvåbentilladelse er kun til at hænge på væggen. Den tilladelse giver ikke ret til at bruge kniven.BasicReality skrev:Kan være min længdebedømmelse halter lidt, men den kniv ligner ikke den har en klinge over 12cm. Så selv hvis han ville "have den til pynt" så er der da ikke nogen problemer i det.Kenneth Jensen skrev:Det er korrekt, med den undtagelse at selv hvis du har blankvåbentilladelse, så skal du have en importtilladelse, hvis kniven er "til pynt"(altså hvis du kun ville kunne købe kniven i Danmark hvis du havde en blankvåbentilladelse).
Hilsen Kenneth
Fra Lov om om knive og blankvåben m.v.Ved mindre der er et eller andet jeg har fuldstændigt misforstået så betyder det at alle knive hvis klinge er under 12 cm ikke er omfattet om krav til tilladelse, selvfølgelig lige med undtagelse af de ellers forbudte knive som springknive, halsknive osv.§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende
1) skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
Jeg vil også mene at fx en bajonet(eller andre blankvåben uden et anerkendelsesværdigt formål) kræver blankvåbentilladelse, også selvom den er under 12CM - men det er jo en lidt teoretisk diskussion.
Hilsen Kenneth