Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?

Indlæg af Leadbyte » 28. feb 2018, 22:41

noget jeg har tænkt lidt over:

angumentet er, han bør ikke dømmes fordi det ikke står på hans tilladelse at den IKKE omfatter disse knive...
(altfor mange negationer, ved det godt, men det er sent og jeg er træt... work with me guys ;) )

jeg har en blankvåbentilladelse, fra dengang enhåndsbetjente knive var no-go,
det står sikkert på tilladelsen (jeg kan ikke lige finde den pt, så jeg kan ikke checke) at den ikke omfatter disse knive...

hvis jeg køber en enhåndsbetjente kniv nu, skal jeg så dømmes for det, fordi min tilladelse ikke gælder dem??

jeg tror ikke det er det argument man skal hænge hele sagen op på.
Murphy var optimist.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?

Indlæg af Elbæk » 28. feb 2018, 23:52

Leadbyte skrev:noget jeg har tænkt lidt over:

angumentet er, han bør ikke dømmes fordi det ikke står på hans tilladelse at den IKKE omfatter disse knive...
(altfor mange negationer, ved det godt, men det er sent og jeg er træt... work with me guys ;) )

jeg har en blankvåbentilladelse, fra dengang enhåndsbetjente knive var no-go,
det står sikkert på tilladelsen (jeg kan ikke lige finde den pt, så jeg kan ikke checke) at den ikke omfatter disse knive...

hvis jeg køber en enhåndsbetjente kniv nu, skal jeg så dømmes for det, fordi min tilladelse ikke gælder dem??

jeg tror ikke det er det argument man skal hænge hele sagen op på.
Du kan ikke blive dømt for noget som ikke længere er ulovligt, lige meget hvordan din tilladelse er formuleret.

Det er jo ikke sådan at enhåndsbetjente knive blev lovlige, for alle andre end dem som har en ældre erhverve og besidde tilladelse til blankvåben.

Fordi en ting, muligvis, virker den ene vej, virker den ikke nødvendigvis den anden vej.

Men, jeg vil heller ikke sætte penge på at retten vil tillægge den specifikke formulering af OPs tilladelse nogen særlig værdi i denne sag.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 1. mar 2018, 10:17

Jeg har fundet noget, som muligvis kan hjælpe.
Hvis fx OP har orienteret sig om ændringerne i våbenloven i 2016 ved hjælp af TV2.
Så kan OP i god tro have importeret en halskniv, da denne ikke er nævnt undtaget på OP's tilladelse - og det i pressen er fremhævet, at man kan få tilladelse til disse fra Politiet.
Se http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-06-2 ... opmaerksom
Der er dermed lagt op til, at det kun er særligt farlige knive, som er fuldstændig ulovlige medmindre man har fået en særlig tilladelse af politiet til at have dem på sig. Se faktaboksen for en oversigt over alle de ulovlige knive.
Disse knive er ulovlige:

Det kræver tilladelse fra politiet at have disse våben:

Knive der overstiger 12 centimeter (Medmindre den er udformet til et konkret, lovligt gøremål)
Knive med tværstillet greb beregnet til stød.
Springknive og springstiletter.
Faldknive og faldstiletter.
Foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive).
Knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd.
Kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lignende.
Kårdestokke og andre blankvåben, der fremtræder som en anden genstand.
Kilde TV2 29. jun. 2016, 13:07 - Opd. 29. jun. 2016, 15:55

Mine fremhævelser pointerer, at hvis man i '16 orienterede sig i pressen vedrørende lovændring OG anskaffede eller var i besiddelse af en blankvåbentilladelse, så var man i god tro ift. om man skulle være særlig opmærksom på halsknive, idet man jf. artiklen lovligt kunne besidde disse vha. tilladelse. OP's iagtagelse omkring formuleringer på sin tilladelse understøtter dermed, hvad der var at læse i pressen på det tidspunkt, eftersom OP's tilladelse er fremsendt d. 15 Juni 2016.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 1. mar 2018, 13:39

Se nu begynder det at ligne noget:)

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 1. mar 2018, 13:44

Marius skrev:Jeg har fundet noget, som muligvis kan hjælpe...
:DancingBanana: :rock: :bowdown:
Hvis den holder så skylder OP dig et par gode flasker. :biggrin:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 1. mar 2018, 20:51

Marius skrev:Jeg har fundet noget, som muligvis kan hjælpe.
Hvis fx OP har orienteret sig om ændringerne i våbenloven i 2016 ved hjælp af TV2.
Så kan OP i god tro have importeret en halskniv, da denne ikke er nævnt undtaget på OP's tilladelse - og det i pressen er fremhævet, at man kan få tilladelse til disse fra Politiet.
Se http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-06-2 ... opmaerksom
Der er dermed lagt op til, at det kun er særligt farlige knive, som er fuldstændig ulovlige medmindre man har fået en særlig tilladelse af politiet til at have dem på sig. Se faktaboksen for en oversigt over alle de ulovlige knive.
Disse knive er ulovlige:

Det kræver tilladelse fra politiet at have disse våben:

Knive der overstiger 12 centimeter (Medmindre den er udformet til et konkret, lovligt gøremål)
Knive med tværstillet greb beregnet til stød.
Springknive og springstiletter.
Faldknive og faldstiletter.
Foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive).
Knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd.
Kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lignende.
Kårdestokke og andre blankvåben, der fremtræder som en anden genstand.
Kilde TV2 29. jun. 2016, 13:07 - Opd. 29. jun. 2016, 15:55

Mine fremhævelser pointerer, at hvis man i '16 orienterede sig i pressen vedrørende lovændring OG anskaffede eller var i besiddelse af en blankvåbentilladelse, så var man i god tro ift. om man skulle være særlig opmærksom på halsknive, idet man jf. artiklen lovligt kunne besidde disse vha. tilladelse. OP's iagtagelse omkring formuleringer på sin tilladelse understøtter dermed, hvad der var at læse i pressen på det tidspunkt, eftersom OP's tilladelse er fremsendt d. 15 Juni 2016.
Man behøver vel ikke engang have orienteret sig i pressen? I den tidligere bekendtgørelse (såvidt jeg husker) var ordlyden noget i retning af, at de nævnte knive kun kunne erhverves og besiddes med tilladelse fra politiet.
Da tilladelsen eksplicit ekskluderer en lang række knive, men ikke halsknive, må man antage, at eftersom tilladelsen giver tilladelse til "alt" "undtagen" xyz, så omfatter tilladelsen halsknive.

Jeg synes Marius har fat i noget :biggrin:
Hvis politiet så er frække, så sigter de for manglende importtilladelse i stedet, men, det er forhåbentligvis for sent at oprette en sigtelse - der må være en forældelsesfrist.

FraBjerget
This member is
This member is
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 27 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af FraBjerget » 1. mar 2018, 21:32

Hvis det kan være en hjælp er der vist flere der har problemer med at forstå de er ulovlige.
Ved godt begrundelsen " jamen han gør det også" ikke er den bedste.
Men når de sælges åbenlyst på dba, hvad skal man så tro.
IMG_0872.PNG
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 1. mar 2018, 21:45

Hvad ordblide folk sælger i den Blå Avis, kan vel næppe være et udtryk for, om noget er lovligt eller ej
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Lovgivningen
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 87 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Snazzy » 3. mar 2018, 00:45

Jeg har svært ved at forstå Marius' input

Mener i, at fordi TV2 har skrevet man skal ha' tilladelse til nævnte knive, og halskniv ikke er nævnt i min tilladelse, at jeg så handler i god tro?

Min sag går PT på at annoncen ingen skede indholdte, anklager spurgte meget indtil hvorvidt jeg var orienteret om jeg vidste kniven kom med en skede. - Det med tilladelsen viste sig så senere hen ikke at stemme overens med politiets medbragte. - Loven er dog den samme, og har altid omhandlet halsknive, også før d. 29 juni. - Det stod bare ikke på tilladelsen.

:)

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 3. mar 2018, 07:08

Snazzy skrev:Jeg har svært ved at forstå Marius' input

Mener i, at fordi TV2 har skrevet man skal ha' tilladelse til nævnte knive, og halskniv ikke er nævnt i min tilladelse, at jeg så handler i god tro?

Min sag går PT på at annoncen ingen skede indholdte, anklager spurgte meget indtil hvorvidt jeg var orienteret om jeg vidste kniven kom med en skede. - Det med tilladelsen viste sig så senere hen ikke at stemme overens med politiets medbragte. - Loven er dog den samme, og har altid omhandlet halsknive, også før d. 29 juni. - Det stod bare ikke på tilladelsen.

:)
Jeg tænker:
1. Du har ikke vidende bestilt en halskniv, da hverken billede eller beskrivelse har informeret om at der var tale om en halskniv eller at der medfulgte en skede eller at denne var udformet med et hul i spidsen.
2. Pressen har misinformeret om blankvåbentilladelse og ændring af knivlov.
3. Politiets udformning af tilladelse understøtter pressens misinformation.
4. Det er uklart om en halskniv er en halskniv i kraft af producentens beskrivelse af konstruktionen eller Politiets vurdering af konstruktionen.
5. Du har aldrig været i besiddelse af kniven og har derfor ikke haft mulighed for at erkende, at der var tale om en halskniv.

På denne baggrund er du som borger uforsætligt blevet bragt i en situation, hvor sælgers produktinformation ikke giver anledning til at tro, at der er tale om en halskniv. Hvor pressens faktuelle information om hvad du har tilladelse til er vildledende. Hvor udformning af Politiets tilladelse understøtter pressens misinformation. Hvor du aldrig har set den kniv som er sendt til dig.

Hvordan kan dette ende med at blive dit ansvar?
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 3. mar 2018, 09:10

God opsummering Marius :goodpost: .

Til uddybelse af punkt 4 mener jeg, at den sigtedes forsvarer meget bestemt og principielt skal modsætte sig, at knivskeden overhovedet omtales under retssagen.

Knivloven handler om hvordan kniven er konstrueret, den nævner overhovedet ikke knivskeder. Hvis politiet ønsker at løfte bevisbyrden for knivens konstruktion skal de henvise til konstruktionsdetaljer på kniven, ikke på skeden.

Denne tilgang vil muligvis gøre det umuligt for anklagemyndigheden overhovedet at løfte sager om halsknive, men det er jo ikke borgerens problem, så må Justitsministeriet bare udtrykke sig klart i lovgivningen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 3. mar 2018, 10:03

Marius skrev:
Jeg tænker:
1. Du har ikke vidende bestilt en halskniv, da hverken billede eller beskrivelse har informeret om at der var tale om en halskniv eller at der medfulgte en skede eller at denne var udformet med et hul i spidsen.
2. Pressen har misinformeret om blankvåbentilladelse og ændring af knivlov.
3. Politiets udformning af tilladelse understøtter pressens misinformation.
4. Det er uklart om en halskniv er en halskniv i kraft af producentens beskrivelse af konstruktionen eller Politiets vurdering af konstruktionen.
5. Du har aldrig været i besiddelse af kniven og har derfor ikke haft mulighed for at erkende, at der var tale om en halskniv.

På denne baggrund er du som borger uforsætligt blevet bragt i en situation, hvor sælgers produktinformation ikke giver anledning til at tro, at der er tale om en halskniv. Hvor pressens faktuelle information om hvad du har tilladelse til er vildledende. Hvor udformning af Politiets tilladelse understøtter pressens misinformation. Hvor du aldrig har set den kniv som er sendt til dig.

Hvordan kan dette ende med at blive dit ansvar?

Så er jeg med!

Det er jo netop også derfor jeg valgte at tage den i retten, jeg føler virkelig ikke jeg har haft en jordisk chance, hvis man overdriver lidt, svarer det vel til at sælger havde sendt mig en håndgranat, jeg har ingen mulighed haft for at gøre noget.

Jeg sender lidt mere til advokaten mandag, så ser vi hvad hun føler der skal tilføjes, tak! :respekt:

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 3. mar 2018, 15:08

https://www.politi.dk/da/servicemenu/ba ... _knive.htm

Knive og blankvåben - knivloven

Fakta om knive og blankvåben.

Hvornår skal man have tilladelse til en kniv eller blankvåben?
I en række tilfælde kræver det tilladelse fra politiet for overhovedet at erhverve, besidde, bære eller anvende visse knive og blankvåben.

Det gælder:

Knive beregnet til stød
Springknive og springstiletter
Faldknive og faldstiletter
Foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af hånd (butterfly-knive)
Knive konstrueret til at hænge om halsen eller skulderen, således de kan trækkes med en hånd
Kastestjerner, kasteknive, kasteøkser o.l.
Blankvåben der fremtræder som en anden genstand, fx kårdestokke
Af politiets hjemmeside fremgår det, at man skal have tilladelse, du har tilladelse, en række knive er ekskluderet på din tilladelse. Halsknive er ikke ekskluderet på din tilladelse. Tilladelsen er udformet som den er, for at sikre, at folk ikke erhverver en bestemt type knive. I princippet er den til "blankvåben uden antal, undtaget bla bla bla bla...."

Man kan lave det samme nummer med den historiske lovtekst fra RetsInfo, og den nye tekst for den sags skyld.

CS-GO kniven er uegnet til at hænge om hals eller skulder, og den er svær at skjule - den stemmer ikke helt overens med den type knive jeg erindrer der er nævnt i de gamle betænkninger omkring forbuddet. Det er ikke en skede, men et plastikhylster der forhindrer ridser på en udstillingsgenstand :blink:

Brugeravatar
1407
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og Historiskskydning
Geografisk sted: sydvest jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af 1407 » 3. mar 2018, 17:48

det ender da snart med at bajonetter også er forbudt, da de er beregnet som stødvåben.
mvh 1407
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 9. mar 2018, 17:11

Min advokat har lige ringet...

Godt nyt... Og dårligt nyt.

Anklageren fortæller at de godt kan se de har haft kludder i systemet angående tilladelsen osv, så jeg er i teorien "frifundet" i den sag... Men de dropper så bomben og siger de nu vil anklage for mangel af import tilladelse - Min advokat mener ikke at jeg kan anklages pga det, bare fordi de nu ikke fik mig ned med nakken omkring det andet...

Nu har sagen for alvor taget en hel anden drejning.. Hvordan finder jeg ud af hvilke knive man skal søge om import tilladelse til? Der står eksempelvis på politiets hjemmeside:
Undtaget af indførselstilladelse
De våben, der ikke kræver våbentilladelse, skal der ikke søges indførselstilladelse til.
Dette kan eks. være en jagtkniv med en klingelængde på 14 cm.

Hvordan ved man hvilke knive der er omfattet, og hvilke der ikke er? Den kniv jeg har bestilt har en knivlængde på 9 CM eller mindre..

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 9. mar 2018, 17:16

Snazzy skrev: Anklageren fortæller at de godt kan se de har haft kludder i systemet angående tilladelsen osv, så jeg er i teorien "frifundet" i den sag... Men de dropper så bomben og siger de nu vil anklage for mangel af import tilladelse - Min advokat mener ikke at jeg kan anklages pga det, bare fordi de nu ikke fik mig ned med nakken omkring det andet...
Nøøj hvor skulle de skamme sig. Man kan kun miste respekten for anklagemyndigheden efter den behandling.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 9. mar 2018, 17:19

Hold nu fast... :wall:

Håber dommeren smider anklageren tilbage på skolebænken.

Det er lige før vi alle skal begynde og chikanere "systemet", med ansøgninger om importtilladelser til fuldstændigt åndsvage effekter, såsom hobbyknive. Efter nogle få tusinde henvendelser, kan det jo være de bliver møre :mad:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 9. mar 2018, 17:25

Kode: Vælg alt

[color=#800000]Indførsel af våben
Våben
Indførsel til Danmark af en række typer af våben mv. kræver tilladelse. Nedenfor oplyses det nærmere, hvilke våben mv. som kræver indførselstilladelse, og om tilladelsen skal indhentes fra Justitsministeriet eller politiet.

Hvilke våben kræver indførselstilladelse fra Justitsministeriet?
Indførsel af følgende typer af våben mv. kræver tilladelse fra Justitsministeriet, jf. våbenlovens § 1:

maskinpistoler, fuldautomatiske rifler, maskingeværer og skydevåben, der ikke er håndskydevåben, samt væsentlige dele og ammunition hertil,
pistol- og revolverammunition med ekspanderende projektiler samt projektiler, der ikke anvendes til godkendte aktiviteter, 
panserbrydende ammunition, brisant- eller brandammunition samt projektiler til disse ammunitionstyper,
håndgranater, bomber, miner og lignende våben,
patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen, bortset fra spraydåser til selvforsvarsbrug, som kræver tilladelse fra politiet, jf. nedenfor, og
 eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande med undtagelse af pyrotekniske artikler).

Efter våbenlovens § 5 er det endvidere forbudt at indføre kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare våben og fremføringsmidler, der er specielt udformet eller modificeret hertil.

Det samme gælder dele, der er specielt udformet eller modificeret til at indgå i sådanne våben og fremføringsmidler. Justitsministeriet kan i særlige tilfælde dispensere fra dette forbud.

Efter våbenbekendtgørelsen § 17, jf. våbenlovens § 4, stk. 2, nr. 5, er det tillige forbudt at indføre laservåben, der er særligt beregnet til som eneste eller som en af flere våbenvirkninger at forårsage permanent blindhed på ubeskyttede øjne.

Ansøgning om våbentilladelse eller dispensation sendes til Justitsministeriet, Sikkerheds- og Forebyggelseskontoret, Slotsholmsgade 10, 1216 København K eller til jm@jm.dk.

Hvilke våben kræver indførselstilladelse fra politiet?
Indførsel af følgende typer af våben mv. kræver tilladelse fra politiet, jf. våbenbekendtgørelsens § 28, jf. våbenlovens § 1:

håndskydevåben og væsentlige dele hertil, bortset fra maskinpistoler, fuldautomatiske rifler og maskingeværer og dele hertil, som kræver Justitsministeriets tilladelse, jf. ovenfor
ammunition, herunder patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler, bortset fra de typer af ammunition, som kræver Justitsministeriets tilladelse, jf. ovenfor,
armbrøster og slangebøsser,
signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
lyddæmpere, hvis de er konstrueret til montering på skydevåben,
optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, hvis de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster,
skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, dog kan dolke og knive, der skal anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, og som er udformet hertil, indføres uden tilladelse,
push daggers, spring- og faldknive og spring- og faldstiletter,
enhåndsbetjente foldeknive (butterflyknive) og knive konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,
kastestjerner, kasteknive, kasteøkser o.lign.,
kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand,
slag- og stødvåben, dog kan slagvåben, der skal anvendes til jagt eller lystfiskeri, og som er udformet hertil, indføres uden tilladelse,
våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm, og
spraydåser til selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller, -spraydåser og -patroner.[/color]

Af hvad JEG kan se - kræver det kun tilladelse at importere knive over 12 cm. Min er MAKS 9 cm.

Det virker vitterligt til at jeg bare skal dømmes for et eller andet, koste hvad det koste vil. Har det SLET ingen konsekvenser for anklager at lave så meget lort i den?

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 9. mar 2018, 17:30

Snazzy skrev:Min advokat har lige ringet...

Anklageren fortæller at de godt kan se de har haft kludder i systemet angående tilladelsen osv, så jeg er i teorien "frifundet" i den sag... Men de dropper så bomben og siger de nu vil anklage for mangel af import tilladelse - Min advokat mener ikke at jeg kan anklages pga det, bare fordi de nu ikke fik mig ned med nakken omkring det andet...

Nu har sagen for alvor taget en hel anden drejning.. Hvordan finder jeg ud af hvilke knive man skal søge om import tilladelse til? Der står eksempelvis på politiets hjemmeside:
De våben, der ikke kræver våbentilladelse, skal der ikke søges indførselstilladelse til.

Hvordan ved man hvilke knive der er omfattet, og hvilke der ikke er? Den kniv jeg har bestilt har en knivlængde på 9 CM eller mindre..
Altså, det eneste der står om længden er det her sakset fra retsinfo..
§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende

1) skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
D.v.s. at hvis den kniv du har bestilt har en bladlængde under det, så kræves der absolut ingenting... I hvert fald sådan som jeg tolker det..

Det er sgu da tosserier på højeste plan det her... :mad:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 9. mar 2018, 17:32

Timber skrev:

§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende

D.v.s. at hvis den kniv du har bestilt har en bladlængde under det, så kræves der absolut ingenting... I hvert fald sådan som jeg tolker det..

Dette billede, har jeg modtaget af politiet, af min kniv.

Den kan vel hverken bøjes eller hives til at være 12 cm lang?
Vedhæftede filer
Kniven.png

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 9. mar 2018, 17:33

Snazzy skrev:
Timber skrev:

Dette billede, har jeg modtaget af politiet, af min kniv.

Den kan vel hverken bøjes eller hives til at være 12 cm lang?
Nu skal man jo aldrig sige aldrig... Men personligt ville jeg ikke på nogen måde sige den er over 12cm...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Snazzy
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Snazzy » 9. mar 2018, 17:39

Jeg kan kun tage mig til hovedet og sukke.. Det er latterligt det her. På den dårlige måde.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 9. mar 2018, 19:12

Det er da godt nok rent Monty Python det her. Men desværre nok også et symptom på den måde politiets og anklagemyndighedens arbejde vurderes på. At en sag fører til domfældelse.... Sørg endelig for at alt kan lyse som det skal på dit køretøj, ellers knalder de dig for det.

Den anden drejning... Det er politiet der skal løfte bevisbyrden på at du burde have søgt importtilladelse, ikke den anden vej rundt.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 9. mar 2018, 21:12

BentxBetjent skrev:Den anden drejning... Det er politiet der skal løfte bevisbyrden på at du burde have søgt importtilladelse, ikke den anden vej rundt.
Lige præcis.

Det er politiet/anklagemyndigheden, der har bevisbyrden her – og den får de meget svært ved at løfte, da knive med klingelængder under 12 cm som allerede anført ikke kræver importtilladelse. Se f.eks. Justitsministeriets egen hjemmeside her: http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... -af-vaaben.

Sagen her er et rigtigt dårligt stykke juridisk arbejde fra anklagemyndighedens side. Fordi din kniv se ”brutal” ud virker det som om at de søger at lege smagsdommere og partout prøver at få dig knaldet for et eller andet.

Jeg ville være helt rolig ved at møde i retten og overvære dommerens belæring af anklageren for at spilde rettens tid.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 9. mar 2018, 22:27

det jo det jeg altid har sagt, man kan ikke regne med nogen form for fair behandling af staten og dens ansatte (man kan være heldig at få det men...)
"øv vi kan ikke få ham for manglende tilladelse eller overtrædelse af våbenloven, så skal han knaldes for noget andet"
det er til at :puke: sig over.

Besvar