Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?
-
- Bronze Member
- Interesser: Lovgivningen
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 87 times
- Been thanked: 59 times
Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?
Da jeg havde hidset mig ned igen, og læste teksten, står der selvfølgelig også knive konstrueret til at hænge om halsen, også skal ha import tilladelse..
Men jeg er stadig i tvivl hvorvidt kniven ER en halskniv.
Overstående kniv er en Eldris "Neck" knife - Og den har en rem som beskytter kniven mod at falde ud af skeden. Men den kniv jeg har bestilt, ville sgu da falde ud, hvis man går eller løber med den rundt om halsen?
Men jeg er stadig i tvivl hvorvidt kniven ER en halskniv.
Overstående kniv er en Eldris "Neck" knife - Og den har en rem som beskytter kniven mod at falde ud af skeden. Men den kniv jeg har bestilt, ville sgu da falde ud, hvis man går eller løber med den rundt om halsen?
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven - Må jeg eventuelt se jeres våbentilladelser?
Hvis de er nået frem til, at du ikke kan straffes for, at have købt kniven, kan de sgu da heller ikke straffe dig for manglende import tilladelse :crazy:
Har vores myndigheder ikke bedre at give sig til? Er der ikke noget kriminalitet i nogle ghettoer, de kan tage sig af?

Har vores myndigheder ikke bedre at give sig til? Er der ikke noget kriminalitet i nogle ghettoer, de kan tage sig af?

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Grendel
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 9 times
Er det afbillede kniv, så er der faktisk en lås i skeden som passer i fæstet på karambitten ..Snazzy skrev:
33333.png
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
-
- Platin Member
I øvrigt fortjener du 10 strafpoint for dårlig smag i knive, men det er en sag for smagsdomstolen herinde. Du kan råde bod på det ved, at købe lækre kvalitetsknive fremover.
For pokker den er grim, den kniv... Måske anvendelig til, at luge ukrudt i blomsterbedet
For pokker den er grim, den kniv... Måske anvendelig til, at luge ukrudt i blomsterbedet

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
Grendel skrev:Er det afbillede kniv, så er der faktisk en lås i skeden som passer i fæstet på karambitten ..Snazzy skrev:
33333.png
Jeg tænker det, jeg ved det ikke ,da jeg aldrig har modtaget kniven, og skeden ikke var på annoncen.
C-X skrev:I øvrigt fortjener du 10 strafpoint for dårlig smag i knive, men det er en sag for smagsdomstolen herinde. Du kan råde bod på det ved, at købe lækre kvalitetsknive fremover.
Det er en souvenir- Det er fra et spil, så nej, det er hverken god kvalitet, praktisk, eller "flot" kniv i andres øjne =)
-
- Platin Member
Jeg kender udmærket dens oprindelse og pas på med dén tankegang. Dekorationsknive hører til på tilladelser.
Da det var Recon Tanto fra Cold Steel, der var CS kniven, var det i det mindste noget brugbart, omend jeg heller ikke har meget fidus til den type spids, udenfor kamp-scenariet. Så du kan gå old school og købe noget ordentligt, endda til rimelige penge, og så banke livet ud af den på en skovtur.
Vi burde faktisk have os en "knive fra spil og hvor de kan købes" tråd...
Da det var Recon Tanto fra Cold Steel, der var CS kniven, var det i det mindste noget brugbart, omend jeg heller ikke har meget fidus til den type spids, udenfor kamp-scenariet. Så du kan gå old school og købe noget ordentligt, endda til rimelige penge, og så banke livet ud af den på en skovtur.
Vi burde faktisk have os en "knive fra spil og hvor de kan købes" tråd...
-
- Gold Member
- Interesser: blankvåben/luftvåben
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 28 times
I dette her tilfælde har du importeret en kniv du har tilladelse til. En kniv der formelt ikke kræver tilladelse hvis den ikke var i givne føringsmiddel.Snazzy skrev: ↑9. mar 2018, 17:11Min advokat har lige ringet...
Godt nyt... Og dårligt nyt.
Anklageren fortæller at de godt kan se de har haft kludder i systemet angående tilladelsen osv, så jeg er i teorien "frifundet" i den sag... Men de dropper så bomben og siger de nu vil anklage for mangel af import tilladelse - Min advokat mener ikke at jeg kan anklages pga det, bare fordi de nu ikke fik mig ned med nakken omkring det andet...
Nu har sagen for alvor taget en hel anden drejning.. Hvordan finder jeg ud af hvilke knive man skal søge om import tilladelse til? Der står eksempelvis på politiets hjemmeside:
Undtaget af indførselstilladelse
De våben, der ikke kræver våbentilladelse, skal der ikke søges indførselstilladelse til.
Dette kan eks. være en jagtkniv med en klingelængde på 14 cm.
Hvordan ved man hvilke knive der er omfattet, og hvilke der ikke er? Den kniv jeg har bestilt har en knivlængde på 9 CM eller mindre..
Er du blevet præsenteret for sigtelsen? Der er 2 års forældelsesfrist :(
Skulle man være fræk, så må man spørge anklageren, i retssalen, om han vil være rar at hænge kniven under armen eller om halsen, kun kniven, ikke skeden. Kniven i sig selv er ikke "konstrueret så den kan hænge under arm eller skulder og derfra trækkes med én hånd." Det er skeden der er det . Alt andet lige, så har de nok en ret solid sigtelse.
-
- Bronze Member
Martensit skrev: ↑12. mar 2018, 17:08
I dette her tilfælde har du importeret en kniv du har tilladelse til. En kniv der formelt ikke kræver tilladelse hvis den ikke var i givne føringsmiddel.
Er du blevet præsenteret for sigtelsen? Der er 2 års forældelsesfrist :(
Skulle man være fræk, så må man spørge anklageren, i retssalen, om han vil være rar at hænge kniven under armen eller om halsen, kun kniven, ikke skeden. Kniven i sig selv er ikke "konstrueret så den kan hænge under arm eller skulder og derfra trækkes med én hånd." Det er skeden der er det . Alt andet lige, så har de nok en ret solid sigtelse.
Kræver det tilladelse, at importere en kniv jeg har tilladelse til?, som er under de 12 cm?
Jeg blev ringet op i Februar 2017 tror jeg, umiddelbart 3-5 mdr efter jeg bestilte kniven.
Jeg kan ikke spørge anklageren om at hænge kniven rundt om halsen, da de ikke medbringer kniven, men kun billeder af kniven. - Jeg er ikke præsenteret for sigtelsen angående importtilladelsen, men min advokat må heller ikke sende mig tingene overhovedet.. Jeg kan køre til fredericia og se dem hvis jeg vil.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Hvis kniven, som sådan, kræver tilladelse, så kræver den også en særskilt importtilladelse. Også selvom du har tilladelse til at købe og eje den. ligegyldigt hvor kort eller lang den er.
Overtræder du dette, er bøden for manglende importtilladelse omkring 3500,-
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2978 times
- Been thanked: 377 times

Hvorfor må du ikke få detaljerne i hænde selv?
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Been thanked: 503 times
Jeg kan faktisk ikke se at de erkender at Snazzy har en gyldig tilladelse, men derimod at de ikke har informeret godt nok om at kniven er blevet tilladelses-krævende.
Blankvåben tilladelsen er for knive over 12cm, og burde derfor ikke være relevant uanset om den pågældende kniv er lovlig eller ej da den er under 12cm.
Og i mine øjne er forudsætningerne for tiltale for brud på våbenloven de samme som for den ulovlige import, så jeg kan ikke se logikken i at de frafalder den ene og beholder den anden?
Hvis Snazzy med rimelighed har kunne antage at kniven ikke var tilladelskrævende, så følger det vel også at han lige så rimeligt kunne antage at den ikke krævede importtiladelse?
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
ReneKJ skrev: ↑13. mar 2018, 11:09Og i mine øjne er forudsætningerne for tiltale for brud på våbenloven de samme som for den ulovlige import, så jeg kan ikke se logikken i at de frafalder den ene og beholder den anden?
Hvis Snazzy med rimelighed har kunne antage at kniven ikke var tilladelskrævende, så følger det vel også at han lige så rimeligt kunne antage at den ikke krævede importtiladelse?

De to forhold hænger nøje sammen. Hvis gundlaget for at tiltale Snazzy for ulovlig våbenbesiddelse falder som følge af deres interne ”kludder i systemet” – så falder også grundlaget for at kræve indførselstilladelse til pågældende kniv.

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Gold Member
Kniven var allerede tilladelseskrævende i 2016. Som jeg forstår det frafalder man tiltalen fordi han rent faktisk har tilladelse til at besidde den. I stedet sigter man så for den manglende importtilladelse. Selvom man har tilladelse til at besidde kniven skal man stadig have importtilladelsen for at føre den ind i landet.ReneKJ skrev: ↑13. mar 2018, 11:09Jeg kan faktisk ikke se at de erkender at Snazzy har en gyldig tilladelse, men derimod at de ikke har informeret godt nok om at kniven er blevet tilladelses-krævende.
Blankvåben tilladelsen er for knive over 12cm, og burde derfor ikke være relevant uanset om den pågældende kniv er lovlig eller ej da den er under 12cm.
Og i mine øjne er forudsætningerne for tiltale for brud på våbenloven de samme som for den ulovlige import, så jeg kan ikke se logikken i at de frafalder den ene og beholder den anden?
-
- Platin Member
Hvis kniven er til havearbejde og sprætte fisk op med, så kræver den hverken tilladelse til besiddelsen eller import.
- Langenge
- This member is
Også sådan jeg forstår det som trådstarter har skrevet, og også sådan, jeg ville fortolke loven.Martensit skrev: ↑13. mar 2018, 15:51Kniven var allerede tilladelseskrævende i 2016. Som jeg forstår det frafalder man tiltalen fordi han rent faktisk har tilladelse til at besidde den. I stedet sigter man så for den manglende importtilladelse. Selvom man har tilladelse til at besidde kniven skal man stadig have importtilladelsen for at føre den ind i landet.ReneKJ skrev: ↑13. mar 2018, 11:09Jeg kan faktisk ikke se at de erkender at Snazzy har en gyldig tilladelse, men derimod at de ikke har informeret godt nok om at kniven er blevet tilladelses-krævende.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- Langenge
- This member is
Nej, men den skal utvetydigt være designet til dette, før retten æder den.
-
- Platin Member
Det tror jeg altså er en overfortolkning.
Ja, en karambit er designet til nærkamp, men det er en US type tanto også, og der accepterer man fint, at de bruges til generelle formål.
Ja, en karambit er designet til nærkamp, men det er en US type tanto også, og der accepterer man fint, at de bruges til generelle formål.
-
- This member is
Men det eneste blankvåben tilladelsen nævner er "Skarpe våben eller stikvåben, hvis klinge overstiger 12 cm"Langenge skrev: ↑13. mar 2018, 15:54Også sådan jeg forstår det som trådstarter har skrevet, og også sådan, jeg ville fortolke loven.Martensit skrev: ↑13. mar 2018, 15:51Kniven var allerede tilladelseskrævende i 2016. Som jeg forstår det frafalder man tiltalen fordi han rent faktisk har tilladelse til at besidde den. I stedet sigter man så for den manglende importtilladelse. Selvom man har tilladelse til at besidde kniven skal man stadig have importtilladelsen for at føre den ind i landet.
Kniven er ca 10cm lang, så den har aldrig været tilladelseskrævende i forhold til længden.
Nogen af jer læser det som at kniven var dækket af hans blankvåben tilladelse da den ikke var på forbudslisten
Men jeg mener det skal tolkes anderledes, da kniven ikke var på forbudslisten var den slet ikke tilladelseskrævende. Hvis en kniv er under 12 cm og ikke er en af de forbudte typer så må den være fuldt lovligt at eje uden tilladelse, og derfor også lovlig at importere.
I hvert fald hvis de frafalder tiltalen baseret på at den ikke er nævnt specifkt som forbudt på hans tilladelse. Det syntes jeg faktisk var en mærkelig konklusion da en blankvåbentilladelse ikke er en generel undtagelse fra forbudene i loven, men kun for længden.
Men nu har de sagt A, så må de også sige B.
Argumentet må være at den manglefulde tekst på tilladelsen gav indtrykket af at kniven var fuldt lovlig, ikke af at den var dækket af tilladelsen.
- Langenge
- This member is
Du har selvfølgelig ret. Den del smuttede lige for mig.
Blankvåbentilladelsen gælder jo kun for blankvåben over 12 centimeter.
Jeg bøjer mig.
Enten total frifindelse, eller dom for både det ene OG det andet.
-
- Gold Member
Jeg kan godt følge din tankegang, og som sådan synes jeg også det ville være den fornuftige måde at løse sagen på.ReneKJ skrev: ↑13. mar 2018, 16:20Men det eneste blankvåben tilladelsen nævner er "Skarpe våben eller stikvåben, hvis klinge overstiger 12 cm"Langenge skrev: ↑13. mar 2018, 15:54Også sådan jeg forstår det som trådstarter har skrevet, og også sådan, jeg ville fortolke loven.Martensit skrev: ↑13. mar 2018, 15:51Kniven var allerede tilladelseskrævende i 2016. Som jeg forstår det frafalder man tiltalen fordi han rent faktisk har tilladelse til at besidde den. I stedet sigter man så for den manglende importtilladelse. Selvom man har tilladelse til at besidde kniven skal man stadig have importtilladelsen for at føre den ind i landet.
Kniven er ca 10cm lang, så den har aldrig været tilladelseskrævende i forhold til længden.
Nogen af jer læser det som at kniven var dækket af hans blankvåben tilladelse da den ikke var på forbudslisten
Men jeg mener det skal tolkes anderledes, da kniven ikke var på forbudslisten var den slet ikke tilladelseskrævende. Hvis en kniv er under 12 cm og ikke er en af de forbudte typer så må den være fuldt lovligt at eje uden tilladelse, og derfor også lovlig at importere.
I hvert fald hvis de frafalder tiltalen baseret på at den ikke er nævnt specifkt som forbudt på hans tilladelse. Det syntes jeg faktisk var en mærkelig konklusion da en blankvåbentilladelse ikke er en generel undtagelse fra forbudene i loven, men kun for længden.
Men nu har de sagt A, så må de også sige B.
Argumentet må være at den manglefulde tekst på tilladelsen gav indtrykket af at kniven var fuldt lovlig, ikke af at den var dækket af tilladelsen.
Men, kniven er på det tidspunkt den bliver importeret omfattet af våbenloven, og, hvis politiet har accepteret OP's og advokatens argument om, at den må være omfattet af tilladelsen - og, at det er dette der gør at han ikke skal straffes for ulovlig besiddelse - så har de vel indirekte accepteret at der er tale om et tilladelsespligtigt våben, og dermed lagt bolden godt op til smash, når anklageren nu virkelig vil se næseblod hos modstanderen, og så er kommet på noget nyt.
Det med længden har jeg ikke hængt mig så meget i. Men jeg er helt enig i din udlægning af betydningen af denne.

-
- This member is
Ja det er selvfølgeligt en anden pointe. Hvorfor er våbentilladelsen i det hele blevet bragt på bane?Martensit skrev: ↑13. mar 2018, 19:07hvis politiet har accepteret OP's og advokatens argument om, at den må være omfattet af tilladelsen - og, at det er dette der gør at han ikke skal straffes for ulovlig besiddelse - så har de vel indirekte accepteret at der er tale om et tilladelsespligtigt våben, og dermed lagt bolden godt op til smash, når anklageren nu virkelig vil se næseblod hos modstanderen, og så er kommet på noget nyt.
Jeg opfattede det sådan at den bare var dokumentation for at forbuddet mod halsknive ikke var ordenligt dokumenteret.
Men hvis både anklager og forsvarer fokusere på selve tilladelsen så klør jeg mig da godt nok i nakken?

Jeg er ikke jurist, men som nævnt kan jeg ikke se hvordan en våbentilladelse til knive på 12+ cm kan være relevant for en kniv på 10 cm?
-
- Silver Member
- Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
- Geografisk sted: Østdanmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Det kan handle om kronologien.
Pre-halsknivforbud, du ønsker at samle på halsknive og lange knive, have dem hængende på væggen. Du søger om blankvåbentilladelse, fordi du vil samle. Den gives med de forbehold der på tidspunktet er gældende.
Loven ændres med et forbud mod halsknive, men politiet udsteder ikke en ny tidssvarende tilladelse til dig. Da din tilladelse ikke er kaldt tilbage og/eller ændret, kan sondringen godt være at du derfor stadig kan købe halsknive, fordi tilladelsen ikke nævner specifikt ikke at gælde halsknive.
Da halsknive nu specifikt er forbudt ifølge loven, vil de så kræve en importtilladelse.
-
- This member is
Jo, men man har jo aldrig haft tilladelse til halsknive.Falco Subniger skrev: ↑13. mar 2018, 21:10Det kan handle om kronologien.
Pre-halsknivforbud, du ønsker at samle på halsknive og lange knive, have dem hængende på væggen. Du søger om blankvåbentilladelse, fordi du vil samle. Den gives med de forbehold der på tidspunktet er gældende.
Loven ændres med et forbud mod halsknive, men politiet udsteder ikke en ny tidssvarende tilladelse til dig. Da din tilladelse ikke er kaldt tilbage og/eller ændret, kan sondringen godt være at du derfor stadig kan købe halsknive, fordi tilladelsen ikke nævner specifikt ikke at gælde halsknive.
Da halsknive nu specifikt er forbudt ifølge loven, vil de så kræve en importtilladelse.
Før var de lovlige uden tilladelse, nu er de forbudte uanset tilladelse.
Eller ihvertfald uden en eksplicit tilladelse til halsknive.
Der er ingen grund til at tilbagekalde tilladelsen, for den har altid kun drejet sig om længde.
-
- Silver Member
- Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
- Geografisk sted: Østdanmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
En sådan tilladelse kunne godt være en samlertilladelse.§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende
Det er din tolkning, jeg er ikke enig. Tilladelsen gives til blankvåben uden antal. Under selve tilladelsen er så defineret specifikt 12+ cm og under vilkår hvad tilladelsen specifikt ikke dækker. Da loven er ændret og politiet ikke har gjort brug af vilkår nr. 2., så er halsknive ikke undtaget for samlertilladelsen.Der er ingen grund til at tilbagekalde tilladelsen, for den har altid kun drejet sig om længde.
Anklageren har ihvertfald vurderet at bevisbyrden for overtrædelse af knivloven ikke er tilstede med udgangspunktet i uoverensstemmelsen mellem de to versioner af blankvåbentilladelsen.
-
- Bronze Member
Usandsynligt vanvittigt forum det her! (På den gode måde) det er en rigtig god måde for mig at vurdere mine chancer og mine muligheder, rigtig rart at kunne se sagen fra andre, endda folk som har forstand på det,
Min sag gik på: min samlertilladelse ikke omhandler halsknive, det var netop noget politimanden havde gjort mig opmærksom på at på min tilladelse står der at halsknive ikke er lovlige iflg min tilladelse, jeg bad politimanden udpege hvor det står men hav skrev jeg måtte tage den i retten, og her er jrg så
Den kniv jeg købte for meget lang tid siden, er annoncen desværre slettet, da der går flere måneder efter jeg har afskrevet kniven, før de kontakter mig, men annoncen afbilleder ingen skede, ergo har jeg ingen chance haft for at vide at det var en halskniv jeg købte,
Derfor mener jeg, at der er flere ting som gør mig ‘uskyldig’ om jeg så også er uskyldig mht import tilladelse må retten afgøre, ærligt synes jeg måske bare, når jeg aldrig tidligere er straffet, at jeg skulle ha haft en kammeratlige samtale med politiet, og så de havde smidt den faaaaarlige kniv væk, det er min første forseelse nogensinde, og jeg havde da aldrig DRØMT om at bestille kniven, hvis jeg vidste det ville kunne koste mig en plet og ret hamber bøde.. jeg har i min overbevisning handlet i bedste tro ved at bestille en samler tilladelse. - troede keg
Min sag gik på: min samlertilladelse ikke omhandler halsknive, det var netop noget politimanden havde gjort mig opmærksom på at på min tilladelse står der at halsknive ikke er lovlige iflg min tilladelse, jeg bad politimanden udpege hvor det står men hav skrev jeg måtte tage den i retten, og her er jrg så
Den kniv jeg købte for meget lang tid siden, er annoncen desværre slettet, da der går flere måneder efter jeg har afskrevet kniven, før de kontakter mig, men annoncen afbilleder ingen skede, ergo har jeg ingen chance haft for at vide at det var en halskniv jeg købte,
Derfor mener jeg, at der er flere ting som gør mig ‘uskyldig’ om jeg så også er uskyldig mht import tilladelse må retten afgøre, ærligt synes jeg måske bare, når jeg aldrig tidligere er straffet, at jeg skulle ha haft en kammeratlige samtale med politiet, og så de havde smidt den faaaaarlige kniv væk, det er min første forseelse nogensinde, og jeg havde da aldrig DRØMT om at bestille kniven, hvis jeg vidste det ville kunne koste mig en plet og ret hamber bøde.. jeg har i min overbevisning handlet i bedste tro ved at bestille en samler tilladelse. - troede keg