En ny pibe fødes

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

En ny pibe fødes

Indlæg af The Dane » 24. sep 2005, 20:06

Dette indlæg vil bestå af to dele, første del er en gennemgang af hvordan Jensen Rifle Company har lavet min pibe og anden del er min dag på skydebanen i dag.

Henrik som arbejder på værkstedet er blevet min ven igennem jagt i sverige med en gammel sortkrudt skytte som jeg kender godt. Her er en kort gennemgang af forvandingen fra stålstang til færdig pibe, som fortalt af ham til mig. Det er ikke umuligt at unøjagtigheder og småfejl har sneget sig ind i historien (Mit gamle grødhovede kan ikke rumme så meget faktuel viden ad gangen mere. Det er nok øllerne?)

1) Råstål tages fra lager og drejes med fra omkring 38mm til 34mm i ca. 1m længde.
2) ”piben” sendes til afhærdning/anløbning for at undgå spændinger i stålet før/under bearbejdning.
3) ”Piben” drejes ren i begge ender så maskinerne har noget at spænde om.
4) ”Piben” bores i drejebænk med et specielt (kanon) bor der har smøring/køling med og som er selvcentrerende. Hullet skal være HELT lige ikke?
5) Hullet rives op (poleres) med en løbsrival.
6) "Piben" håndlappes for at sikre at hullet er 100% rundt i hele længden.
Hvis piben skal have fluting, drejes den nu ned på profil og flutes. Det gøres for at sikre at eventuelle spændinger der kunne tænkes at opstå i metallet under fluting processen skal påvirke den skårne rifling.
7) ”Piben” Spændes op i riffelbænken og vil som timerne går få en rifling, med egen valgt stigning, der ligger på mål indenfor 1/100 mm eller bedre.
8) Riflingen er nu cylindrisk og fabrikken laver den konisk således at piben er mindre i diameter ved mundingen. Det gør at kuglerne starter med at passe "løst" i riffelgangen, men de sidste ca. 20cm vil være en smule snævrere så kuglen presses yderligere sammen og passerer mundingen med optimal tilpasning. Dette er gjordt i hånden og kan nemt tage over 3 timer!
9) Piben drejes ned på ”mål”, tilpasses profil samt vægt og krones.
10) Gevind til låsestol drejes og kamring foretages.
11) Piben testskydes, og holder den ikke en samling på 12mm C-C med 3 skud på 100m forlader den simpelt hen ikke fabrikken! Sådan! Det kaldes kvalitet ;-)
12) Piben graveres, poleres og blåneres.

Vi snakkede frem og tilbage om hvad riflen skal bruges til og hvilke mål piben skal have. Jeg skal ikke på pürch med den riffel, men skyde på bane og så måske nogle måger/krager fra bænk. Så en 24” pibe i ekstra heawy varmint dvs. løbsdiameter på 1” hele vejen ud! Det bliver en tung skyder men hva’ skidt, den skal skyde fra bænk og det er kun præcisionen der tæller. En stigning på 1/12” blev valgt da jeg ikke vil skyde med meget tunge kugler, 55-60 grains max. En varmint kugle er lille og vågen ikke stor og doven J

Her kommer billeder af riflen og gravering i piben


Billede
Riflen som den ser ud nu

Billede
Stig A Jensen

Billede
Kaliberen

Billede
Firmalogo

Billede
3 skud testgruppe med standard Hornady købeammunition på 100m

Billede

Nu til dagen i dag på skydebanen med kræet. Damn den er fed.
På 8 timer skød den 33 skud, som del af en rigtig tilskydning af piben. Det er en langsommelig proces men samtidig giver den mulighed for at se tingene efter i sømmene.
Et hurtigt kig i Vhitavuori's ladebog gav mig en startladning på 2,34 gram N150 til et 55 grain projektil. 3 patroner med Hornady Ballistic tip 55 grain kugler blev trykket sammen og de første skud faldt. Stor var min forbløffelse da jeg aflæste hastigheder omkring 1060m/s hvor manualen foreslog 973m/s. Helleige røg den går langt på literen! Nu kommer vi så til den "trælse" del af tilskydningen: 2 solvent vædede patches igennem piben,vente 5 minutter og så samme tur. Vente 5 minutter 2 tørre patches igennem piben og så 20 minutter med renseskum. Tør patch og endelig en tur med boresnaken. Puha og så 3 skud igen.

Grunden til/ideen med at rense efter hver 3 skud er følgende:
Når riflingen foretages er der tale om langsgående "ridser" og de opsmler ikke det store kobber eller krudtslam. Desuden er piben håndlappet (poleret!) så det er helt sikkert ikke på gund af langsgående "ridser" men kammeret og throaten (det friflugtsstykke der fræses lige efter kammeret så der er plads til kuglen der stikker frem af hylstret) er en helt anden sag. De fræses jo på tværs af længderetningen og giver derfor "ridser". Hvis krudtslam og kobber får lov til at fylde disse "ridser" vil glidebanen være en realitet. Renses piben meget ofte i starten vil "ridserne" blive poleret væk af projektilerne og ujævnhederne glattet ud. Det er altså en pibe der er glat og ikke tager imod skidt lige så ment der er resultatet af anstrengelserne. Jeg håber det holder vand ;-) Henrik sagde 5 serier af 3 skud med rens, derefter 5 serier af 5 skud og så nogle serier af 10 skud. Nu er riflen så skudt til men rensning skal stadig foregå for hvert 30-40 skud, og her taler vi ikke om en hurtig olieklud men hele møllen som beskrevet ovenfor.

3 nye patroner blev trillet med 2,24 gram N150 og det gav hastigheder omkring 1035m/s. Hele rensemøllen igen.
3 patroner med 2,14 gram N150 gav hastigheder lige omkring 1000m/s som var mit egentlige mål. Ikke fordi det er en magisk grænse men med den gamle pibe i hu, så vil jeg gerne have den nye til at holde lææææææææææænge :neutral:
Nu er riflen indskudt og nogle grupper er forsøgt. Hav in mente at grupperne er skudt fra en 100% rengjordt pibe og det vil give en spredning der ikke er normal. I de 2 sidste grupper som hver består af 6 skud (3 skud i 2 serier) uden rensning imellem ses det at tingene begynder at falde lidt på plads. Jeg har vekslet imellem 4 forskellige kugler med den samme ladning for at se hvilke piben bedst kan lide.

Billede
3 skud med Hornady Blyspids/blødnæset 50 grain, det er vist ikke noget at skrive hjem om!

Billede
3 skud med Nosler Ballistic Tip 55 grain, hmmmm den kommer vi tilbage til.

Billede
3 skud med Hornady Blyspids/blødnæset 55 grain, hvad f****n skal den flyver der? Nå, det skyldes sikkert skidt på kolben.

Billede
6 skud Hornady V-MAX 55 grain i 2x3 uden rensning imellen serierne, nu begynder det at ligne noget.

Billede
6 skud Nosler Ballistic Tip 55 grain i 2x3 uden rensning mellem serierne. Jeg skal helt sikkert have bestilt en kasse eller to af de Nosler kugler, det virker som om de er selvsøgende.

Det skal siges at al skydning er foregået på 200m (det er det eneste vi kan på Kalvebod :???: )
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Joe_black
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 817
Tilmeldt: 4. feb 2004, 18:18
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 1 time

Indlæg af Joe_black » 24. sep 2005, 23:16

Hold da kæft hvor sidder de sidste skud godt ;.;< {::}
Jeg glæder mig til at prøve :razz: ;-)
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56

Brugeravatar
Nygaard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 501
Tilmeldt: 27. jul 2004, 18:16
Interesser: Våben, motocross
Geografisk sted: Vendsyssel

Indlæg af Nygaard » 15. mar 2007, 19:22

Kan du ikke uploade billederne igen? :)
Fate is a fickle bitch..

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Indlæg af Frank P » 15. mar 2007, 19:37

Bortset fra billederne... :;_()

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Indlæg af Refraktorius » 15. mar 2007, 22:16

The Dane er MIA, status ukendt.

Så det kan godt tage lidt tid før der kommer noget.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Limic
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 487
Tilmeldt: 4. jul 2004, 00:52
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Limic » 15. mar 2007, 22:28

Refraktorius skrev:The Dane er MIA, status ukendt.

Så det kan godt tage lidt tid før der kommer noget.
MIA :???: Meget indadvendt :mrgreen:

Sorry... <-: Dane...
VH


Michael

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Indlæg: 423
Tilmeldt: 6. apr 2005, 15:35
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Leadbyte » 15. mar 2007, 23:22

er det konveks eller konkav det hedder ? :twisted:

Nå, han ka ta det, ka han <-:

Han savnes ;.;<

Leadbyte.
Murphy var optimist.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Indlæg af Kelle » 16. mar 2007, 10:04

Kan ikke se nogle af billederne :cry:

Kelle

Brugeravatar
Minjet
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 12. mar 2007, 14:45
Geografisk sted: Region Midt
Has thanked: 2 times

Indlæg af Minjet » 16. mar 2007, 10:17

Hmm, jeg ville godt nok gerne se billederne, men det kan jeg bare ikke.

Hvad skyldes det, når man ikke kan se billederne? Det virker jo til, at der er nogen der godt kan???


Med venlig hilsen

Michael Johansen

P.S Tillykke med piben :)

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 16. mar 2007, 10:39

Minjet skrev:Hmm, jeg ville godt nok gerne se billederne, men det kan jeg bare ikke.
T D har ikke været online siden 1-6-06, da han har skrevet utolig mange indlæg og lagt mange billeder ind, er de nok med tiden blevet slettet for at give plads.

Uanset hvad han laver, er vi mange der savner hans indlæg på mange forskellige emner.
__________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Indlæg af Refraktorius » 16. mar 2007, 15:26

Hans billeder har været på en ekstern server, og er slettet derfra. Det er ikke NVF der kaster guld på gaden :cry:

ex fra ovenstående indlæg:
//bildbanken.nordiq.net/pic/3%20skud%20Hornady%20blyspids%2050%20grains%20p%E5%20200m.jpg
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Biker
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 5. jul 2006, 17:55
Geografisk sted: Ringkøbingfjord

Re: En ny pibe fødes

Indlæg af Biker » 16. mar 2007, 16:22

Lækker artikel :;_() håber der kommer styr på det med dine pic`s så vil det bliver 100 perfekt :eek:
Er det så her man skal sige noget klogt ? :/

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af I56 » 27. mar 2007, 13:36

Der en række billeder, bl.a. fra produktionen, på http://www.jensen-rifle.dk/

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: En ny pibe fødes

Indlæg af Lycon » 8. nov 2009, 20:56

Så er billederne sat ind i indlægget, og må vi i den forbindelse atter bede medlemmerne om at uploade deres billeder til NVF serveren, så vi ikke skal bruge tid på at rekonstruere ellers gode indlæg fordi ens billledhosting site er lukket eller opsagt.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar