Børn og pistolskydning - ikke luft

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Børn og pistolskydning - ikke luft

Indlæg af Nielshm » 2. apr 2018, 19:48

Hvad har I selv som rettesnot hvis børn skal have lov til at prøve kræfter med pistolskydning, dvs. med kileskåret håndledsstøtte og alt det der.
Jeg tænker det er et område som klubber har meget forskellige politikker omkring, men hvad hvis det var jeres egne børn, hvornår må de så prøve en .22, og evt. begynde at dyrke sporten lidt mere koncentreret, end bare 5 hurtige til den anden ende at skydebanen?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Børn og pistolskydning - ikke luft

Indlæg af Raptor357 » 2. apr 2018, 21:42

Der er forskel på folk og har du en uddannet pistoltræner ( nej det er ikke et weekend kursus) på er der i princippet ingen aldersgrænse.
De officielle aldersgrænser er vist ellers 15 under dgi og 12 under unionen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Børn og pistolskydning - ikke luft

Indlæg af KenP » 2. apr 2018, 22:00

Der er INGEN aldersgrænse under DGI. (Ellers ville der ikke kunne være en BK klasse hos dgi)

Kun de mærkelige regler som foreningerne selv sætter for hvor år børn må skyde pistol.

Men klar så snart de kan holde, trykke af og med rimelighed ramme Skive ... altså med forskel om du skal være 6 eller 12 år.

Slettet bruger

Re: Børn og pistolskydning - ikke luft

Indlæg af Slettet bruger » 2. apr 2018, 22:55

Når de ansvarsfuldt og modent kan håndtere og ramme med en luftpistol. Så kan de træne med 22.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Børn og pistolskydning - ikke luft

Indlæg af Fast Fumble » 2. apr 2018, 23:02

KenP skrev:
2. apr 2018, 22:00
Kun de mærkelige regler som foreningerne selv sætter for hvor år børn må skyde pistol.
Hvorledes mærkelige?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Slettet bruger

Re: Børn og pistolskydning - ikke luft

Indlæg af Slettet bruger » 2. apr 2018, 23:05

Det han mener er vel fordi vi er nogen der I forreningen ikke vil have unge mennesker rendende som ikke er modne nok til at hånter et kort våben.

Lidt sjovt at vi ikke ønsker vådeskud ulykker ik?

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Børn og pistolskydning - ikke luft

Indlæg af Nielshm » 3. apr 2018, 06:40

Personligt vil jeg hellere instruere en 12 årig end en hvalp på 16.
Børneskytter på pistol skal sikkert mandsopdækkes alligevel, fordi de ikke har kræfter nok eller kendskab til at håndtere bundstykker eller afhjælpning af fejl.
Men jeg har også været i foreninger hvor alt under 16 år var dømt til at skyde riffel.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Børn og pistolskydning - ikke luft

Indlæg af Bofhenator » 3. apr 2018, 07:28

Slettet bruger skrev:
2. apr 2018, 23:05
Det han mener er vel fordi vi er nogen der I forreningen ikke vil have unge mennesker rendende som ikke er modne nok til at hånter et kort våben.

Lidt sjovt at vi ikke ønsker vådeskud ulykker ik?
Vi lader børn skyde pistol når de kan håndtere våben sikkerhedsmæssigt forsvarligt (det er forøvrigt samme krav vi har for voksne). Vi ønsker heller ikke vådeskuds ulykker, lidt besynderlig udmelding, med mindre du mener at foreninger der har børneskytter gerne vil have vådeskudsulykker.

Er hele humlen ikke at foreninger vælger hvem de ønsker at undervise, alt efter hvad de magter? Og hvis i ikke magter at underviser/instruerer børneskytter, så gør I naturligvis ikke det? (med magter mener jeg både bemanding og instruktør uddannelse osv).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Slettet bruger

Re: Børn og pistolskydning - ikke luft

Indlæg af Slettet bruger » 3. apr 2018, 08:31

Bofhenator skrev:
3. apr 2018, 07:28
Slettet bruger skrev:
2. apr 2018, 23:05
Det han mener er vel fordi vi er nogen der I forreningen ikke vil have unge mennesker rendende som ikke er modne nok til at hånter et kort våben.

Lidt sjovt at vi ikke ønsker vådeskud ulykker ik?
Vi lader børn skyde pistol når de kan håndtere våben sikkerhedsmæssigt forsvarligt (det er forøvrigt samme krav vi har for voksne). Vi ønsker heller ikke vådeskuds ulykker, lidt besynderlig udmelding, med mindre du mener at foreninger der har børneskytter gerne vil have vådeskudsulykker.

Er hele humlen ikke at foreninger vælger hvem de ønsker at undervise, alt efter hvad de magter? Og hvis i ikke magter at underviser/instruerer børneskytter, så gør I naturligvis ikke det? (med magter mener jeg både bemanding og instruktør uddannelse osv).
Jamen vi gør det samme.
Min kommentar var henvendt mod kenp's kommentar om at foreningerne laver mærkelige regler.
Jeg mener at der er meget få der laver regler for at være mærkelige jeg mener at de er lavet på baggrund af nogle overvejelser og tanker.
Jeg mener at Ken stiller sig uforstående overfor at der findes regler omkring dette og det gætter jeg er fordi at kenp ikke har overvejet hvor hurtigt en pistol kan pege den forkerte vej.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Børn og pistolskydning - ikke luft

Indlæg af KenP » 3. apr 2018, 10:00

Nogle foreninger har regler om 18 år og sådan noget.

Ja det mener jeg da er mærkeligt i stedet for at lærer dem hvordan man gør.. :-)

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Børn og pistolskydning - ikke luft

Indlæg af Fast Fumble » 3. apr 2018, 10:38

KenP skrev:
3. apr 2018, 10:00
Nogle foreninger har regler om 18 år og sådan noget.
Ja det mener jeg da er mærkeligt i stedet for at lærer dem hvordan man gør.. :-)
Uden lige at vide hvilke foreninger der er tale om, så tror jeg måske ikke de foreninger laver regler om 18 år for at være mærkelige.
Jeg ville antage, at det skyldes at de enten ikke ønsker, eller ikke har ressourcer til, at håndtere børne- og ungdoms skytter.

Det er nemlig rigtigt, som det allerede er nævnt nogle gange, at pistoler i hænderne på umodne børn/unge, meget hurtigt kan komme til at pege i uheldige retninger, derfor kræver børneskytter ofte mere bemanding (instruktører, banevagter) end voksenskytter. Jeg ved nogle foreninger ikke kan stille de fornødne ressourcer, mens andre godt kan. En model jeg har set, er at kræve at forældrene er med, og mandsopdækker poden hver gang, en anden er at holde børn på luftpistol, indtil de er modne nok til at håndtere krudt. Og der er sikkert andre måder at håndtere det på.
Men det ser jeg ikke nogen mærkelig regler i.

Regler er tit mærkelige, for dem som ikke gider/magter at sætte sig ind i baggrunden for dem. Og som en af dem der bruger mange timer på at udarbejde procedurer og regler, for at få en skytteforening til at fungere så friktionsfrit og effektivt som muligt, ved jeg hvor rasende irriterende det kan være, at blive beskyldt for at "finde på mærkelige regler". Selvfølgelig må man nogle gange sætter regler der tangerer selvstrammeri, for at få kabalerne til at gå op, men når man har brugt lang tid på at forhandle/planlægge/aftale en løsning der kan fungere i praksis, er det dælme demotiverende at blive beskyldt for at være en pave, der "opfinder mærkelige regler".
(Det ved jeg godt du ikke gjorde, KenP)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar