Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Babel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 29. mar 2014, 17:57
Interesser: Kragejagt, fiskeri og skydere
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 5 times

Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Babel » 15. apr 2018, 13:43

Hej folkens! Jeg forestiller mig at flere af Jer står i samme situation: Efter min dejlige datter er kommet til verden har jeg en kraftigt indskrænket mængde tid til rådighed. I særdeleshed til jagt (synes min kæreste ;) ) Altså er det det ikke længere så nemt at vente på tørvejr for at gå på jagt - hvilket ikke generer min "made in USSR" haglbøsse. Det generer til gengæld de rifler som jeg har - og som jeg gerne vil passe på! Spørgsmålet er derfor som følger: Har I gode forslag til en riffel/fabrikat man kan betragte som et die hard stykke værktøj? Jeg tænker på samme måde som man kan bruge en Baikal som pagaj hvis man mangler :) jeg har kigget på BRNO, Howa evt Remington, og jeg er meget interesseret i at høre jeres for/imod/personlige erfaringer. (Budget inkl optik max 10000) Cheers/Babel

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af C-X » 15. apr 2018, 13:57

En Tikka i rustfri udgave er vel så no-nonsens som noget kan være. Ruger kan også klare en del snavs. Kig f.eks. på brugte rifler, hvor de er præ patineret en smule.

Hvad skal den bruges til og hvilket kaliber tænker du på?
Hvilke andre features begærer du?
Må/kan den evt dele optik med andre rifler i dit skab?
Skal den komplimentere noget du allerede har, eller substituere?

Pas på med at lade kvinder diktere din tid og prioriteter, det kan let ende galt. Det der definere en mands hobby er, at en kvinde ikke forstår hvorfor han bruger sin tid og penge på det.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Kleth » 15. apr 2018, 14:55

Den Howa vi har/havde rustede som død og helvede, fruen havde en rigtig dårlig vane med at smide den i græsset i stedet for at stille den eller lægge den over skydestok eller taske og den blev lynhurtigt blakket af det. Vores gamle Tikkaer er noget mere modstandsdygtige, men slet ikke i nærheden af vedligeholdelsesfri.

Jeg har for ikke så længe siden købt en Bergara Scout, enkeltskuds i “stainless” og iflg reklamematerialet skulle den næsten være vedligeholdelsesfri.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Bobo » 15. apr 2018, 15:30

Med det budget kan du få meget BBBd
Brugt
Brno
Baikal dobbeltriffel

Jeg ved ikke hvad du skal bruge den til udover pagaj og regnvejrs gevær, men uanset hvad ville jeg vælge brugt og kigge lidt på EGUN
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af C-X » 15. apr 2018, 15:47

Man kunne sikkert også læge et fint projekt, ved, at få overfladebehandlet en brugt riffel, så den kan klare vejr og knubs.

Der er en Ruger 77 Hawkeye i kaliber .358 Win., i rustfri og syntetisk skæfte, på DBA, men den er nok for tidskrævende, da man selv skal lade til den.
Ellers et godt bud på en læg-dig-ned-og-dø pegepind til hårde strabadser, hårdføre vildtarter, rådyr og andet sjov. Jeg er selv dækket ind med både .308 Win. og .45-70 Government, så jeg mangler ikke ligefrem, men ville gerne... :savl:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Flugteren » 15. apr 2018, 16:21

Måske kunne en Mossberg MVP Predator i .308 være noget, der kan opfylde krav og budget?

Det er i alt fald en riffel, der er designet til at kunne tåle det meste - den er rimelig udbredt som "truck gun" i USA - og den er heller ikke helt ringe skruet sammen. De gange, jeg har befamlet sådan én har jeg synes, at det kunne være en god riffel, hvis man "går igennem terrænet" på jagten. Den ligger også indenfor dit budget, og med lidt forhandling kan du sikkert få en Nikon-kikkert monteret med i købet for dit budget. Så har du i alt fald et setup, du ikke behøver være bange for at bruge.

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Woodmarster » 15. apr 2018, 17:20

min savage axis ville jeg ikke være bekymret for og tage med under bruseren , men pas på de gamle modeler aftrækket er lort, fik dog fixet det, de nye skulle være ok. https://www.vaabenshoppen.dk/shop/riffel-savage-axis/ der er ihverfald smæk for skilling, skyder dejlig presis og vejer ingen ting i plast.
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Raptor357 » 15. apr 2018, 17:29

Hvilke kaliber eller hvad afstand og hvilke dyr”
Tikka i rustfri er en nobrainer.
Og så et skykke fornuftigt optik, nikon, meopta osv
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Babel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 29. mar 2014, 17:57
Interesser: Kragejagt, fiskeri og skydere
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 5 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Babel » 15. apr 2018, 20:04

Jeg bliver altid overrasket over hvor fedt det er at stille et spørgsmål herinde :)TAK! jeg kan godt se jeg skal præcisere lidt mere: jeg ønsker en riffel i .308w, der vil blive brugt 95% på jagt. Jagt på fortrinsvis rådyr og gris. Jeg har primært jagt i mose/ våde enge, og ender (spørg mig ikke hvorfor) som regel altid på maven lige dér hvor det er rigtig træls! Det må være udfordringen i guess :) derudover er jeg træt af at have snelle på begge mine rifler (hvorfor også min Mauser er til salg), fordi jeg har små korte pøksefingre der har svært ved at nå snelle og aftrækker uden at skifte greb!

Hvad angår features er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal svare, de vigtigste jeg kan komme på er nok lyddæmper og bipod.. lys osv kan man jo montere nærmest hvor som helst :) Det betyder heller ingenting hvad bæstet vejer - den må hellere være i den tunge ende ifht rekyl + præcision end super let og livlig!
Ifht sigtemidler så kunne det være sweet, men er ikke et must, med korn+kærv, idet jeg på længere sigt godt kunne tænke mig en svingmontageløsning så man kan klikke kikkerten af i felten. (Har et sted med super tæt vegetation hvor det ikke er unormalt at have skud til dyr på under 30m!)

Jeg kommer primært til at skyde mellem 50m og 100m, dog kunne jeg godt tænke mig at træne på 200m, da det en sjælden gang imellem også er relevant for mig. Derfor tænker jeg også at optikken til riflen gerne må gå op til ihf 9x + jeg godt kan lide at nyde synet af dyret, samt går ret meget op i selektion og afskydning af det rette dyr ! Optikken kommer ligeledes til kun at høre til denne riffel.

Det er ikke fordi jeg ikke vil give den en olieklud, jeg er bare mere til Toyota Hilux end til Porsche Cayenne - for jeg kommer helt sikkert til at lægge den i græs/skovbund whatever, og så har jeg i øvrigt en vildt lækker Steyr Mannlicher I .222rem til de dage hvor det er fedt at kigge på noget pænt!

Jeg er vild med begrebet "truck gun", det er netop sådan noget jeg tænker på!

Fedt med tilbagemelding på Howaen, den var jeg ellers ret Hooked på ifht value for money - de har fået ret gode reviews rundt omkring!

Jeg kender slet ikke til Bergera rifler, er de gode? Har du skudt noget med den endnu?
Jeg har hørt OK ting om Savage, så dem skal jeg lige kigge på igen kan jeg høre ::)
Jeg hælder helt afgjort til at købe brugt, så der er vi enige. Jeg kender ikke rigtig til processen ifht egun, er det nogenlunde lige til/kan det svare sig?

Igen, tak for tilbagemeldinger, kom endelig med flere - gerne også ifht optik. Jeg hælder til noget brugt Leupold hvis jeg kan finde det :)

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af FrederikF » 15. apr 2018, 20:06

Alle rifler bør tåle regn og slud uden mindste problem. Kræver ikke andet end almindelig vedligeholdelse.
Skal man gennem skrub og krat så kommer der ridser(her kan smukt skæftetræ godt blive medtaget - ikke ødelagt).
Skal man i meget mudder og flyvesand, så er en Mauser 98 et godt valg - tolerancerne klarer fint sand og skidt.
Men generelt til almindelig jagt kan alt bruges og kan holde til det (minus det billigste lort, hvor træet ikke er behandlet og suger vand - kræver bare at man selv vedligeholder træ inden man drager ud.).

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af C-X » 15. apr 2018, 20:16

Som alternativ til korn/kærv, kunne du overveje en picatinny rail og en QD montage, således du skifter mellem forstørrende optik og f.eks. et rødpunkt sigte. Alternativt sætter du en 1-4...1-6x drivjagtoptik på og finder ud af, at det, rent jagtligt, gør det meste.

Brugt Tikka eller Sako, ville jeg kigge efter. En M700 kunne også gå an, hvis du er til hængslet magasin (bliver ikke væk og kan fodres oppefra). Sådan noget som Sauer er dødlækkert, når det er rent, men tåler ikke helt så meget miljø.
De fleste .308'ere bør være håndterbare, med en dæmper på.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Babel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 29. mar 2014, 17:57
Interesser: Kragejagt, fiskeri og skydere
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 5 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Babel » 15. apr 2018, 20:34

Jeg er helt på at det hele kan bruges, jeg var bare nysgerrig på om folk havde nogle specifikke holdninger:) jeg har fx personligt oplevet kanon stor forskel i haglgeværer - hvad enten det så er stål-/blånerings- eller "finish"kvalitet, og jeg tænkte at det samme nok gør sig gældende for rifler!

Jeg har det absolut fint med det hængslede magasin - så er der en ting mindre at glemme :)

Sako er også et godt bud - jeg synes bare ikke så tit jeg ser dem brugt...

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Flugteren » 15. apr 2018, 20:53

Bergara-riflerne har fået en del ros på det seneste, både i Jæger, her på forum og i udlandet generelt. Deres piber skulle være dejligt præcise, og så er deres rifler sat op til at være "brugsrifler".

Bergara B14 Sporter burde være højt oppe på din læste. Den opfylder vist alle krav:

*Hængslet magasin (kan også fås med udtageligt magasin) 4+1 kapacitet.
*Har gevind til lyddæmper (14x1)
*Tykkere pibe, så du har lidt mere vægt på riflen. Det burde teoretisk set også give en mere stabil pibe med færre svingninger.
*.308 Win
*Syntetisk skæfte

Og så fås den til under 7000 danske kroner i Danmark som ny.

http://www.bergararifles.com/en/rifles/ ... ER+VARMINT
Bergara B14.jpg
Den ville jeg seriøst overveje. Og så har du rigeligt til et brugbart kikkersigte og lyddæmper, uden at overskride dit budget.

Babel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 29. mar 2014, 17:57
Interesser: Kragejagt, fiskeri og skydere
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 5 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Babel » 15. apr 2018, 20:59

@Flugteren, Du kunne meget vel have fat i noget :) - jeg tjekker den ud!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Kleth » 15. apr 2018, 21:00

Jeg har skrevet om min Bergera her
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=72240
Jeg har endnu ikke leveret vildt med den, men den har det hele ud over magasin; 5/8-24 UNEF gevind, faste sigtemidler, Picatinny rail og så kostede den ikke en formue.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Dansken » 15. apr 2018, 22:39

En rustfri Tikka med Tupperware skaft er ikke helt tosset til hvad Babel skal bruge den til

Babel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 29. mar 2014, 17:57
Interesser: Kragejagt, fiskeri og skydere
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 5 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Babel » 15. apr 2018, 23:13

"Tupperware skaft" .. den var sgu meget go' ;)

Babel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 29. mar 2014, 17:57
Interesser: Kragejagt, fiskeri og skydere
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 5 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Babel » 15. apr 2018, 23:55

Flugteren skrev:
15. apr 2018, 16:21
Måske kunne en Mossberg MVP Predator i .308 være noget, der kan opfylde krav og budget?

Det er i alt fald en riffel, der er designet til at kunne tåle det meste - den er rimelig udbredt som "truck gun" i USA - og den er heller ikke helt ringe skruet sammen. De gange, jeg har befamlet sådan én har jeg synes, at det kunne være en god riffel, hvis man "går igennem terrænet" på jagten. Den ligger også indenfor dit budget, og med lidt forhandling kan du sikkert få en Nikon-kikkert monteret med i købet for dit budget. Så har du i alt fald et setup, du ikke behøver være bange for at bruge.
Har kigget lidt på den Mossberg nu.... Den får temmelig fine anmeldelser, og så er den jo sweet at kigge på samtidig!!!

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af ESAF » 16. apr 2018, 07:01

Køb en gammel model 1917 og lær at skyde over korn og kærv eller monter en aftagelig montage hvis du vil skyde med kikkert.
Den dør ALDRIG!

Et kondom i størrelse minipik over mundingen og så lidt neglelak omkring fænghætte og hylstermunding, så er pibe og ammolade også vandtæt. :eek:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Refraktorius » 16. apr 2018, 09:43

ESAF skrev:
16. apr 2018, 07:01
Køb en gammel model 1917 og lær at skyde over korn og kærv eller monter en aftagelig montage hvis du vil skyde med kikkert.
Den dør ALDRIG!

Et kondom i størrelse minipik over mundingen og så lidt neglelak omkring fænghætte og hylstermunding, så er pibe og ammolade også vandtæt. :eek:
Hvis man køber dem som "fingertutter" er det mindre pinligt.
Billede

Billede fra https://foerstehjaelpstasker.dk/forsteh ... dium-latex men de burde kunne fås de fleste steder der sælger plaster.


(Man kan også bare klippe en finger af en gummihandske)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af ESAF » 16. apr 2018, 10:17

Refraktorius skrev:
16. apr 2018, 09:43
ESAF skrev:
16. apr 2018, 07:01
Køb en gammel model 1917 og lær at skyde over korn og kærv eller monter en aftagelig montage hvis du vil skyde med kikkert.
Den dør ALDRIG!

Et kondom i størrelse minipik over mundingen og så lidt neglelak omkring fænghætte og hylstermunding, så er pibe og ammolade også vandtæt. :eek:
Hvis man køber dem som "fingertutter" er det mindre pinligt.

Billede fra https://foerstehjaelpstasker.dk/forsteh ... dium-latex men de burde kunne fås de fleste steder der sælger plaster.


(Man kan også bare klippe en finger af en gummihandske)
Smart! - fås de også med glidecreme? :rolf:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Refraktorius » 16. apr 2018, 10:25

ESAF skrev:
16. apr 2018, 10:17
Refraktorius skrev:
16. apr 2018, 09:43
ESAF skrev:
16. apr 2018, 07:01
Køb en gammel model 1917 og lær at skyde over korn og kærv eller monter en aftagelig montage hvis du vil skyde med kikkert.
Den dør ALDRIG!
Et kondom i størrelse minipik over mundingen og så lidt neglelak omkring fænghætte og hylstermunding, så er pibe og ammolade også vandtæt. :eek:
Hvis man køber dem som "fingertutter" er det mindre pinligt.
Billede fra https://foerstehjaelpstasker.dk/forsteh ... dium-latex men de burde kunne fås de fleste steder der sælger plaster.
(Man kan også bare klippe en finger af en gummihandske)
Smart! - fås de også med glidecreme? :rolf:

Jeg kunne godt forestille mig, at visse "specialbutikker" mod en beskeden overpris sælger dem smurt.

Men der er trods alt ikke det store i selv at smøre op, og shopper man lidt omkring, fås det som "party size pack" til en fornuftig pris.


Men vi er off topic, så:

Billede



Emnet er stadig: En riffel som ikke bliver ked af at komme med ud i møgvejret.

Billede
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Langenge » 16. apr 2018, 10:47

Refraktorius skrev:
16. apr 2018, 10:25
...........................
Emnet er stadig: En riffel som ikke bliver ked af at komme med ud i møgvejret.
...........................
Ja, og som dit billede jo også viser, så kunne man med fordel gå efter en af de rifler, som man jo altså så ikke kan gå efter, for de er for farlige...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Babel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 29. mar 2014, 17:57
Interesser: Kragejagt, fiskeri og skydere
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 5 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Babel » 16. apr 2018, 11:29

... shit just got real! Uventet drejning :D mjah, jeg ved ikke hvordan jeg ville have det med at rende rundt i bukkejagten med en kondombetrukket MP5 Navy.. sikkert meget sjovt!


Ifht realistiske våben har jeg hørt om en test det svenske militær har lavet af en bunke rifler - noget med at smide dem i frysere og andet sjovt. Antageligvis skulle Howa 1500 score ENORMT højt, hvilket jo er meget interessant idet den jo er en ret billig skyder! Jeg kan dog ikke rigtig finde testen på nettet, men den kunne være interessant læsning! Er der nogle af Jer som synes det lyder bekendt og kan guide?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Forslag til "regnvejrsriffel"/holdbarhed og funktionalitet over skønhed

Indlæg af Kleth » 16. apr 2018, 11:41

Babel skrev:
16. apr 2018, 11:29
Ifht realistiske våben har jeg hørt om en test det svenske militær har lavet af en bunke rifler - noget med at smide dem i frysere og andet sjovt. Antageligvis skulle Howa 1500 score ENORMT højt, hvilket jo er meget interessant idet den jo er en ret billig skyder! Jeg kan dog ikke rigtig finde testen på nettet, men den kunne være interessant læsning! Er der nogle af Jer som synes det lyder bekendt og kan guide?
Howa 1500 vandt i.flg. denne artikel en "Test Fakta" test udført af det Svenske forsvar :blowingup:
https://www.testfakta.se/sv/sport-friti ... gstudsaren
Testresultaterne er i en PDF i artiklen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar