Emsig nabo - skydetårnplacering

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Emsig nabo - skydetårnplacering

Indlæg af Boerge » 17. maj 2018, 23:49

Min datter og svigersøn har en gård i det midtjyske. For et års tid siden tilkøbte de noget mere jord, som var lidt interessant rent jagtmæssigt. Min datter, min søn og jeg ( svigersøn går ikke på jagt ) har så været i gang med planlægning af reviret, herunder opsætning af et par skydetårne. Sidste skydetårn satte vi op for et par uger siden. Sat i kanten af skovstykke, og vendende ud mod en 800 meter lang mark. Vi bedømte, at der vist var afstand nok til nabo mod vest - først mark, og derefter et stykke skov inden naboskellet.

Men -- den 15. maj om aftenen fik min datter en SMS fra naboen mod vest: "har konstateret du har opsat et ulovligt skydetårn, mindre end 130 meter fra skel. Det skal været fjernet inden i morgen kl.0500 - ellers!!"
Se det var jo noget af en melding fra en nabo. Nå men vi tog det nu ganske roligt. Fik foretaget en opmåling, og det viste sig sig, at skydedtårnet stod 115 meter fra omtalte skel. Ved godt kravet er 130 meter, men der var intet i ostillilngen, der på nogen måde kunne genere naboen eller hans jagt.
Men i dag kørte sønnen og jeg ned og flyttede det hjemmellavede skydetådrn 25 meter længere mod øst. Det ændrer intet for vores jagtmuligheder, og intet for naboens:
Men en sådan naboudmelding tegner jo ikke ligefrem godt for fremtidigt naboskab.
Viste er et skærmprint, der forsvinder efter 14 dage:

https://screenshots.firefox.com/0xyCfaz ... ap.krak.dk
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Emsig nabo - skydetårnplacering

Indlæg af C-X » 17. maj 2018, 23:53

Han har vel ikke krav på at det bliver fjernet, blot at det ikke benyttes til jagt?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Boerge » 17. maj 2018, 23:57

Det har du vist nok ret i C-X. Men det skal jo bruges til jagt, og for at undgå mere vrøvl!!!!
Andre interesser:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 18. maj 2018, 04:42

Ak ja... nogen folk har for lidt at gå op i :Hug:

Men ret skal være ret, og man kan jo ikke argumentere imod at tårnet stod for tæt på skel... lad os håbe naboen er glad nu så :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Rixen
UDMELDT AF NVF
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 7 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rixen » 18. maj 2018, 05:43

Send manden et gavekort til Skoringen. Hans gamle sutter må klemme noget så fælt.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 18. maj 2018, 06:17

Ja, sådan nogle naboer bliver hurtig trælse, jeg har selv et sæt af dem! :moon:

For min situation hjalp det at vi deler privat vej og en fæl vintereftermiddag (efter solnedgang) sad de godt og grundig fast i sneen :help: :help: , hvem ringede de til?? gæt 3 gange!! :what:

Så da min traktor og jeg dukkede op i snefoget så blev de, meget imod deres forventning, ikke trukket fri, :twisted: nej, vi havde lige et par småting vi skulle snakke om først. :argue: :taser:

Lad mig sige det på den måde, samtalen glider meget nemmere når modparten har bilen fuld af skrigende unger og en heks som er ved at eksplodere af ærgelse over at ha' bragt sig selv i en lidt pinagtig situation.

Nå men tingene faldt på plads og der har ikke været de store sværdslag igennem de sidste 20 år, så jo, snevejr kan være en fantastisk "Icebreaker" :nutkick:
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 18. maj 2018, 06:24

Jeg synes egenligt ikke man kan sige at manden er emsig fordi han ønsker loven overholdt.
Hvis der står 130 meter så er det en minimus afstand, og så må det være op til tårnejeren enten at måle det præcist op eller have stor nok margen til at der ikke kan være tvivl.
Om det genere naboen er han nok bedst selv i stand til at vurdere.

Derimod kan vi godt blive enige om at han overreagerer, mon ikke man kunne have opnået det samme med en mere diplomatisk formulering? :smile:

Måske har i arvet en strid mellem naboen og den tidligere ejer af jorden? Det kan være at det er her ved første episode at i skal være storsindet og komme med en undskyldning i håbet om at naboskabet kan reddes endnu.
Uanset hvem man mener har ret, så kan 20 års nabostrid være en høj pris at betale :blink:

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 18. maj 2018, 06:40

Ret interessant historie, for det handler jo om en mand som formelt set har ret - men forvalter den ret vha meget dårlige kommunikationsevner. Formentlig til skade for ham selv fremover.
Det lyder til at I håndterede det helt rigtigt.
Tak for historien, den kan vi alle lære af.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 232 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 18. maj 2018, 09:12

Alene måden han skrev det på kunne have provokeret mig så meget at jeg havde opsat tårn nummer to på den "lovlige" placering, og ladet det gamle stå ubenyttet, eller kun bruge det til observation.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 18. maj 2018, 10:19

Historien her er et godt eksempel på hvordan ”konfliktløsning i praksis” netop ikke skal udføres.

Naboen har retten på sin side men har samtidig ikke benyttet ”sund fornuft” men har optrappet konflikten fra første færd. I er selv fortørnet over at naboen tager sådan på vej, for ”hvad skal sølle 16 meter dog kunne betyde…?”

Men naboen har jo retten på sin side og det er kun ham, der kan vurdere om placeringen generer ham (selvom vi andre måske kan undre os…). Måske er han, som den foreslås, belastet af et dårligt naboskab med den tidligere nabo..?

Som ReneKJ anfører vil bedste handlemåde være straks at nedtrappe konflikten, flytte tårnet og undskylde overfor naboen. I er jo begge parter fremover afhængige af et godt naboskab f.eks. hvis et stykke vildt skudt på den enes jord forender på den andens jord. Her er det vigtig med en god forståelse begge parter imellem, at man ”selvfølgelig” må afslutte opgaven – også selvom det er lidt inde på den andens jord.

Foreslår, at I snarest muligt tager et par kølige ”et-eller-andet” med over til ham og får en god snak om hvordan I bedst forvalter Jeres naboskab – både hvad angår jagt, men også alt muligt andet, f.eks. lån af værktøj hos hinanden, kigge efter naboens hus når man er på ferie og alt muligt andet. Det kunne jo vise sig at naboen faktisk er en hyggelig fætter, som man godt kunne lide at være sammen med. Jagtinteressen har I jo i hvert fald tilfælles…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Boerge » 18. maj 2018, 10:55

Siger tak for indlæg og gode råd. Har boret lidt i, hvad der kan ligge bag hans voldsomme reaktion. Grunden skal formentlig findes i omtalte jordhandel.
Jorden tilhørte en noget gammel landmand, der ikke orkede at dyrke den længere.
Omhandlede nabo var meget interesseret i at købe jorden, men den gamle valgte at sælge til min svigersøn og datter -- på trods af at naboen ville have givet noget mere for jorden. Det skulle han være blevet meget forbitret over.

Så i fremtiden vil vi holde lav profil, og køre alt strengt efter reglerne. Kommer vi til at anskyde et dyr, der løber over på hans jord, så bliver det underretning til ham, eller tilkald af scweisshund.

Så må vi se, hvordan det udvikler sig hen ad vejen. En snak på et tidspunkt vil nok være en god ide, men jeg synes ikke vi skylder manden en undskyldning -- og slet ikke ud fra den måde, han tog på vej.
Andre interesser:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 18. maj 2018, 11:03

Boerge skrev:
18. maj 2018, 10:55
Så må vi se, hvordan det udvikler sig hen ad vejen. En snak på et tidspunkt vil nok være en god ide, men jeg synes ikke vi skylder manden en undskyldning -- og slet ikke ud fra den måde, han tog på vej.
Se det ikke som at i skylder ham noget, se det som en investering i en fredelig fremtid :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 18. maj 2018, 11:11

Enig med bl.a. Rene og Oscar; prøv at bløde forholdet op. Godt naboskab er guld værd. Måske kunne der endda være grundlag for fremtidige fælles jagter eller vildtpleje.

På den anden side kunne jeg også være fristet til, at lægge en tube creme mod analkløe i hans postkasse...

Var jeg selv dén nabo, ville jeg begynde at være meget påpasselig med, om jeg nu overholdt alle regler til punkt og prikke (og ikke på Thorning-vis), så jeg ikke pludselig selv blev mødt med et "ellers!!". Den gælder jo i så fald begge veje og det er let at træde ved siden af, i denne jungle af love og regler, der er ved at suge livsglæden ud af vores samfund. Meget kan jo dokumenteres med lang telelinse...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 18. maj 2018, 11:20

ReneKJ skrev:
18. maj 2018, 11:03
Boerge skrev:
18. maj 2018, 10:55
Se det ikke som at i skylder ham noget, se det som en investering i en fredelig fremtid :smile:
Nemlig.. Og desuden skal nogen jo være den voksne i klassen... :blink:

Det kan godt være det gør "ondt" en gang i mellem.. Men godt naboskab er guld værd..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 18. maj 2018, 12:19

Han må have et fantastisk øjemål for at kunne se de 15 meters forskel fra sin egen grund.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 18. maj 2018, 12:26

Du kan få utroligt gode og præcise GIS apps. Også gode til, at måle sine mulige skudafstande op på reviret, hvis man er en fattigrøv uden afstandsmåler.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 18. maj 2018, 13:11

Laserafstandsmåler er snart hvermandseje, men kan kunne da lige lade en bemærkning falde om hvordan han var nået frem til afstanden - om han havde været inde på privat grund. Det gavner bare ingen.

Men jo, han har retten på sin side - dog er der intet belæg for hans reaktion, før han ser en jæger sidde i tårnet med våben.!
Det kan være en observationspost, det kan være tårnet ikke er slæbt helt frem til hvor det skal stå (slæbt en pukkel til), det kan være den endelige placering skal forberedes først, måske lige graves lidt fri - og et par fliser lægges ned som underlag m.v.

Så det bedste er selvfølgelig at håndtere det som det blev gjort :razz:
Men man kunne måske godt bede ham om lige at tage andre betragtninger med også, før han tænder helt af. Bare for at bedre kommunikationen og vise at man altså godt kender lovgivningen.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 18. maj 2018, 13:18

Det er nok den første tråd hvor jeg ikke kan se nogen indlæg jeg ikke skal takke - men på et tidspunkt render man jo tør :smile:
Alt hvad der er skrevet er fornuftigt nok, og som entreprenør for bla. hegns synet, er min holdning at man i de fleste tilfælde har de naboer man har fortjent, fordi hvis man selv er rummelig, rækker hånden ud o.s.v. vil fornuftige mennesker altid ønske fred, problemet er når det er fremmede eller anderledes eller bare nye naboer og man ikke får snakket sammen. Prøv med diplomati og et par kolde øl ( og hvis han er missionsk er det kaffe og svesketærte)
Men enkelte gange må man erkende at demens har ramt eller han bare er et dumt svin og så må man følge juraen :smile: Knæk og bræk

P.s. jeg har kun gode naboer i dag, men tidligere genrationer her på egnen var godt nok nogle idioter (inkl. min far)
Bobo ------ Igen uden billeder

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2977 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 18. maj 2018, 19:19

Et sted, hvor jeg ikke længere kommer på jagt, var der strid med alle naboerne. Jagtdage blev flere gange spoleret af larm og trafik hos en nabo. Med en af naboerne var der nul kommunikation udover klager og trusler om anmeldelser. Vildt forendt hos denne nabo udviklede sig hver gang til diplomatiske kriser i stil med grænsen mellem Nord- og Syd-korea. Disse naboforhold var en væsentlig del af årsagen til at jeg holdt op med at komme der.

Et andet sted, hvor jeg nu kommer på jagt, har jeg oplevet at en jagtnabo ringede midt under jagten med beskeden: "goddag, et rådyr I har skudt på jeres område, er forendt hos os. Vi kører over med det, så I har det inden jeres vildtparade". De ville slet ikke høre tale om betaling.

Gode jagtnaboer kan fordoble glæden og udbyttet af et jagtområde. Det er værd at gøre meget for at opnå gode jagtnaboer. De kommer ikke af sig selv. Men det er ofte lettere sagt end gjort at opnå det gode jagt-naboskab.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 18. maj 2018, 22:31

Med bagklogskabens briller kunne man måske sige, at det havde været et godt træk at høre naboen ad, inden man havde sat tårnet op :smile: specielt når det nu var ''lige på grænsen'' og man (tilsyneladende) ikke kender den øvrige jægerstand i området... men ja, det er nemt at være bagklog.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 18. maj 2018, 22:34

I formiddags svingede en bil ind på gårdspladsen med en Schweisshundefører og en uheldig jægernabo jeg ikke tidligere har hilst på, de havde hentet en buk inde på min ejendom. Jeg sagde blot tillykke og så kunne de køre med god samvittighed :smile:

Jeg håber at det så går begge veje hvis jeg skulle få brug for det :razz:
Mvh Great Dane

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 19. maj 2018, 07:12

Great Dane skrev:
18. maj 2018, 22:34
I formiddags svingede en bil ind på gårdspladsen med en Schweisshundefører og en uheldig jægernabo jeg ikke tidligere har hilst på, de havde hentet en buk inde på min ejendom. Jeg sagde blot tillykke og så kunne de køre med god samvittighed :smile:

Jeg håber at det så går begge veje hvis jeg skulle få brug for det :razz:
Jeg er helt sikker på, at det går mere end begge veje. Den uheldige jægernabo er selvfølgelig glad for, at du behandlede ham pænt, så det fortæller han til alle og enhver. Pludselig er der en helt ukendt der behandler dig pænt fordi han havde hørt at du er det værd.

Det er god karma.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 19. maj 2018, 08:30

Der er sagt meget godt i tråden allerede, så jeg tillader mig at gå lidt meta på den.

Det interessante er at se, hvor parterne er på konflikttrappen?
Her er det en udgave fra sundhedsstyrelsen
https://www.sst.dk/da/aeldre/paaroerend ... ikttrappen
7E5F1806-4793-4EE3-B8DC-794F68DDF02E.png
7E5F1806-4793-4EE3-B8DC-794F68DDF02E.png (37.98 KiB) Vist 5211 gange
I det grønne område kan voksne mennesker med en smule omtanke ordne problemerne i en ruf.

I det orange kan man måske klare det i mindelighed hvis begge parter er interesserede i det, men man skal træde hulens varsomt.

I det røde område havner folk i bedste fald i væbnet neutralitet, men der skal ofte en ekstern person til at mægle eller træffe en afgørelse som parterne er tvunget til at efterleve.

I det her tilfælde har I fået et stykke jord som naboen egentligt mente at han stod til at skulle have.... og I har udnævnt ham til at være en smålig idiot. (Og kommunikationen er skriftlig).
Der skal ikke pustes ret meget til ilden fra nogen af siderne før I har et flot bål.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Boerge » 19. maj 2018, 10:18

En masse gode og velmente indlæg i denne tråd. Har besluttet, at jeg inden alt for længe vil aflægge manden et besøg, og så må jeg jo se, om mine sædvanlige diplomatiske og pædagogiske kommer til at række. :smile:
Andre interesser:

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Boerge » 19. maj 2018, 10:37

Av en masse ballade for ingenting. Så er der helt nyt i sagen. Pgl. nabo har netop sendt en SMS til min datter, hvor han beklager den ulejligdhed han har forvoldt. Han forklarede, at han var på ferie da han fik en SMS fra en lokal, der oplyste, at der var opsat 2 skydetårne alt for tæt på skel. Men det viser sig nu, at det er på den anden side af naboen, altså vest for. Ingen har således brokket sig over vores opstilling. Ak ja - skønne spildte kræfter, men et eller andet har man vel lært af det.
Og jeg vil nu aflægge ham et høflighedsvisit alligevel :smile: :smile:
Andre interesser:

Besvar