Expanderende ammunition forbudt i DK ?
- MAS
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, skydning, MAD...
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
Expanderende ammunition forbudt i DK ?
Har hørt at expanderende ammunition bliver forbudt i DK (til håndvåben).
Nogen der har lidt mere om det ?
Så er det fremover kun FMJ/LRN der kan bruges ?
Nogen der har lidt mere om det ?
Så er det fremover kun FMJ/LRN der kan bruges ?
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Re: Expanderende ammunition forbudt i DK ?
Har du en kilde?
"Jeg har hørt..." er ikke videre specifikt.
"Jeg har hørt..." er ikke videre specifikt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
"Håndvåben" er våben som kan håndteres med en eller to hænder, i modsætning til affuterede våben og våben der betjenes af flere personer i forening.
Der er lovmæssigt krav om, at man eksempelvis anvender ekspanderende ammunition til jagt med riffel, det tvivler jeg stærkt på bliver ændret (og rifler er håndvåben... det er sabler og langbuer også).

Der er lovmæssigt krav om, at man eksempelvis anvender ekspanderende ammunition til jagt med riffel, det tvivler jeg stærkt på bliver ændret (og rifler er håndvåben... det er sabler og langbuer også).

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Er LRN ikke også ekspanderende?
Det er vel netop derfor det er forbudt til militær brug.
Og så er der vist en del skydebaner der får problemer, vi må ihvertfald ikke bruge FMJ i min klub.
Det er vel netop derfor det er forbudt til militær brug.
Og så er der vist en del skydebaner der får problemer, vi må ihvertfald ikke bruge FMJ i min klub.
- Hønsetyv
- Platin Member
- Interesser: Genladning
- Geografisk sted: Danmark
- Been thanked: 13 times
Det er en regel opstillet af skytteunionen en gang tilbage i stenalderen (ligeså de 210mm).
Den bliver ikke håndhævet overhovedet.
Den bliver ikke håndhævet overhovedet.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Mon ikke det er denne han tænker på:
Mange forstår den som at pistolammunition med ekspanderende projektiler ikke må anvendes til sportsskydning. Men det der står er, at Politiet kan ikke give tilladelse til den type ammunition til andre aktiviteter. Der skal JM give tilladelse, hvilket også fremgår af http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... ammunition
Der står ingen steder at pistolammunition med ekspanderende projektiler ikke må anvendes til sportsskydning.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=185167Stk. 3. Politiet, herunder Politiets Efterretningstjeneste, kan ikke efter stk. 1 og 2 give tilladelse til at indføre, erhverve, besidde, bære eller anvende
(...)
2) pistol- og revolverammunition med ekspanderende projektiler samt disse projektiler, der ikke anvendes til aktiviteter, som DGI, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt,
Mange forstår den som at pistolammunition med ekspanderende projektiler ikke må anvendes til sportsskydning. Men det der står er, at Politiet kan ikke give tilladelse til den type ammunition til andre aktiviteter. Der skal JM give tilladelse, hvilket også fremgår af http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... ammunition
Der står ingen steder at pistolammunition med ekspanderende projektiler ikke må anvendes til sportsskydning.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Jeg har også hørt noget om det, vist som en del af EUs ny våbenlov. Om det gælder her i landet ved jeg ikke.
Never confuse verbosity with veracity.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Her er ændringerne til EU våbendirektivet:Fredericianer skrev: ↑25. maj 2018, 15:30Jeg har også hørt noget om det, vist som en del af EUs ny våbenlov. Om det gælder her i landet ved jeg ikke.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 53&from=EN
Ekspanderende ammunition er ikke omtalt. Jeg har endvidere kigget alle linier hvor ordet "ammunition" indgår igennem, og kan ikke finde noget som bare ligner.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Mapzter skrev: ↑25. maj 2018, 15:39Her er ændringerne til EU våbendirektivet:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 53&from=EN
Ekspanderende ammunition er ikke omtalt. Jeg har endvidere kigget alle linier hvor ordet "ammunition" indgår igennem, og kan ikke finde noget som bare ligner.

Godt solidt arbejde, tak for at bringe fakta på bordet

"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
"Rygterne" stammer fra Rex (indehaver [Editeret af Mod]), så der er nok noget om det... personligt kan jeg ikke se noget lovgivningsmæssigt til hinder for ekspanderende kugler til håndvåben....
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
Da der er tale om Rex, er det rimeligt at antage at det hele er opstået i hans eget hoved for at skabe noget omtale til hans bolsjebutik.
For et års tid siden var det noget med nogle andre tilladelser og hvor synd det var for ham (ham naturligvis fremstillet som om det kunne blive alle) og så sludrede folk om det samt tjekkede hans hjemmeside, indtil ukendte gerningsmænd begyndte at kommentere Rex og hans jævnlige brug af sladder og eller direkte skadelige påstande (kommende forbud imod .50BMG var vist den første store og sjovt nok blev det en realitet 15-20 år senere) som markedsføring.
For et års tid siden var det noget med nogle andre tilladelser og hvor synd det var for ham (ham naturligvis fremstillet som om det kunne blive alle) og så sludrede folk om det samt tjekkede hans hjemmeside, indtil ukendte gerningsmænd begyndte at kommentere Rex og hans jævnlige brug af sladder og eller direkte skadelige påstande (kommende forbud imod .50BMG var vist den første store og sjovt nok blev det en realitet 15-20 år senere) som markedsføring.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Ja læste også godt Rex's kommentar til den tråd der (som for øvrigt omhandler at Brownells åbner i DK
).
Jeg er spændt på at se om det er noget man høre mere til. Set i lyset af den sidste tids stramninger og fokus på skydesporten, så ville det ikke undre mig at man kigger på dette også
...omen det kan virker lige så latterligt som noget af alt det andet de har fokus på.

Jeg er spændt på at se om det er noget man høre mere til. Set i lyset af den sidste tids stramninger og fokus på skydesporten, så ville det ikke undre mig at man kigger på dette også

...omen det kan virker lige så latterligt som noget af alt det andet de har fokus på.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
Nåå et forsøg på at skabe mistillid omkring Brownells evner til at hjemtage varer og samtidigt promovere egen konkurrende butik?Ras.Killing skrev: ↑27. maj 2018, 13:00Ja læste også godt Rex's kommentar til den tråd der (som for øvrigt omhandler at Brownells åbner i DK).
Jeg er spændt på at se om det er noget man høre mere til. Set i lyset af den sidste tids stramninger og fokus på skydesporten, så ville det ikke undre mig at man kigger på dette også![]()
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Syntes ikke han forsøger at skabe nogen form for mistillid til Brownells (hvilket også ville være dumt, eftersom de allerede har bevist deres værd i vores nabolande), men promovering af egen forretning kommer man nok ikke udenom... det gør han jo i princippet lige så snart han deltager i debatten.Sort skrev: ↑27. maj 2018, 15:18Nåå et forsøg på at skabe mistillid omkring Brownells evner til at hjemtage varer og samtidigt promovere egen konkurrende butik?Ras.Killing skrev: ↑27. maj 2018, 13:00Ja læste også godt Rex's kommentar til den tråd der (som for øvrigt omhandler at Brownells åbner i DK).
Jeg er spændt på at se om det er noget man høre mere til. Set i lyset af den sidste tids stramninger og fokus på skydesporten, så ville det ikke undre mig at man kigger på dette også![]()
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Spørgsmålet om ekspanderende ammunition er besvaret så vi lukker den her.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington