Våbenskab - lovkrav

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Låst
Motorsav
Newbie
Newbie
Interesser: Lovgivningen
Geografisk sted: København

Våbenskab - lovkrav

Indlæg af Motorsav » 1. jun 2018, 16:24

Beklager spørgsmålet på forhånd da det samme spørgsmål formentlig er blevet stillet 1000 gange før, men kunne ikke finde svar ved søgning på siden.

Jeg skal have mig et våbenskab til max 5 våben. Jeg overvejer at købe et brugt men de fleste, som er til salg på nettet hedder Skafor blå og er ikke godkendt, som jeg forstår det - eller tager jeg fejl? Skal man kunne forevise kvittering/typegodkendelse på skabet ved evt. tyveri, så politiet kan se, at det ikke bare er et klædeskab, som er revet ud af væggen?

Derudover søger jeg også råd fra folk, som har placeret deres våbenskab i klædeskabet.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Våbenskab - lovkrav?

Indlæg af Refraktorius » 1. jun 2018, 16:31

Ja, det er stillet 1000 gange før. Skriv “skafor” i søgefeltet.

Nej, du misforstår det.

- Tag et billede af godkendelsesmærkaten i skabet og gem det.
- gamle “skafor blå” skabe er stadigt fuldt lovlige at handle privat og opbevare sine våben i
- skabet skal være “forsvarligt fastboltet” hvis det vejer mindre end 1000 kg.
- du må gerne bolte det fast inde i et andet skab, men vær opmærksom på, at det kan gøre det svært at åbne døren nok til, at topboksen også kan åbnes!

Hvis du skal opbevare ting som er dyre, er den forsikringsmæssige fastboltning “4 stk 100 mm lange 10 mm murankre”. Men det våbenlovsmæssige krav er “forsvarligt”. Det gør, at du kan tilpasse til forholdene.
Hvis ikke det er noget eksotisk, anser (de fleste) forsikringsselskaber bare jagt- og sportsvåben som indbo.

:welcome:

Ps.
Der er rigtigt mange 5-våben skabe til salg, fordi de hurtigt bliver for små.
:giggle:
Emne: Sælges: Våbenskab til 5 våben
DGJ skrev:
15. apr 2018, 16:19
våbenskab til 5 våben fra skyttebutikken, skafor blå med topboks 2 nøgler og bolte

hvad kan det indbringe, er åben for bud.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Låst