Beklager spørgsmålet på forhånd da det samme spørgsmål formentlig er blevet stillet 1000 gange før, men kunne ikke finde svar ved søgning på siden.
Jeg skal have mig et våbenskab til max 5 våben. Jeg overvejer at købe et brugt men de fleste, som er til salg på nettet hedder Skafor blå og er ikke godkendt, som jeg forstår det - eller tager jeg fejl? Skal man kunne forevise kvittering/typegodkendelse på skabet ved evt. tyveri, så politiet kan se, at det ikke bare er et klædeskab, som er revet ud af væggen?
Derudover søger jeg også råd fra folk, som har placeret deres våbenskab i klædeskabet.
Våbenskab - lovkrav
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Våbenskab - lovkrav?
Ja, det er stillet 1000 gange før. Skriv “skafor” i søgefeltet.
Nej, du misforstår det.
- Tag et billede af godkendelsesmærkaten i skabet og gem det.
- gamle “skafor blå” skabe er stadigt fuldt lovlige at handle privat og opbevare sine våben i
- skabet skal være “forsvarligt fastboltet” hvis det vejer mindre end 1000 kg.
- du må gerne bolte det fast inde i et andet skab, men vær opmærksom på, at det kan gøre det svært at åbne døren nok til, at topboksen også kan åbnes!
Hvis du skal opbevare ting som er dyre, er den forsikringsmæssige fastboltning “4 stk 100 mm lange 10 mm murankre”. Men det våbenlovsmæssige krav er “forsvarligt”. Det gør, at du kan tilpasse til forholdene.
Hvis ikke det er noget eksotisk, anser (de fleste) forsikringsselskaber bare jagt- og sportsvåben som indbo.

Ps.
Der er rigtigt mange 5-våben skabe til salg, fordi de hurtigt bliver for små.
Emne: Sælges: Våbenskab til 5 våben
Nej, du misforstår det.
- Tag et billede af godkendelsesmærkaten i skabet og gem det.
- gamle “skafor blå” skabe er stadigt fuldt lovlige at handle privat og opbevare sine våben i
- skabet skal være “forsvarligt fastboltet” hvis det vejer mindre end 1000 kg.
- du må gerne bolte det fast inde i et andet skab, men vær opmærksom på, at det kan gøre det svært at åbne døren nok til, at topboksen også kan åbnes!
Hvis du skal opbevare ting som er dyre, er den forsikringsmæssige fastboltning “4 stk 100 mm lange 10 mm murankre”. Men det våbenlovsmæssige krav er “forsvarligt”. Det gør, at du kan tilpasse til forholdene.
Hvis ikke det er noget eksotisk, anser (de fleste) forsikringsselskaber bare jagt- og sportsvåben som indbo.

Ps.
Der er rigtigt mange 5-våben skabe til salg, fordi de hurtigt bliver for små.

Emne: Sælges: Våbenskab til 5 våben
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."