Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af Elbæk » 15. maj 2018, 09:21

P37RACHolsterMidifiedXstrap001.jpg
P37RACHolsterMidifiedXstrap002.jpg

Originale genstande med feltmæssige reparationer eller modifikationer er noget helt særligt; som f.eks. dette godt brugte RAC (Royal Armoured Corps) P37 revolverhylster, som har fået den oprindelige rem udskiftet med den brede del af en X-strop (skulderstrop) fra et P37 basis.

Man kunne nogen gange godt ønske sig at stykker som disse kunne tale.

Hylsteret blev fundet, på en nyligt overstået tur til Holland. Jeg samlede også to andre hylstre op, begge ubrugte; et britisk P37 og et Canadisk til S&W .455 revolver:

Holland2018.jpg

Baretterne er repro, men de to løse mærker (Airborne, senkrigs type og Canadian Royal Armoured Corps) er originale, det samme er de tre snore til den britiske foldekniv. Skiltet er turistgøgl, men godt lavet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

M1D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 11 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af M1D » 15. maj 2018, 21:26

Fedt, samler du på pattern 37?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af Elbæk » 16. maj 2018, 00:19

M1D skrev:
15. maj 2018, 21:26
Fedt, samler du på pattern 37?
Ja, mest pistol- og revolverhylstre. Men, alt har interesse. Danmark købte en del P37 efter krigen, så der er en del at finde her - men der ér ved at være langt mellem gamacher over str. 3, lange bælter (stemplet S) og lange/ekstra lange X-seler. I de små størrelser får man stadig tingene smidt efter sig. Small- og large packs er også almindeligt forekommende. De rigtige store ammo tasker er derimod relativt sjældne i Danmark, mens de små "vagt" tasker er ret almindelige her (og halv-sjældne i Storbritannien). Finder man et dansk anvendt P37 hylster er det som regel permanent modificeret til Neuhausen - og Danmark anvendte desværre ikke de britiske ammo-/magasintasker til pistol og revolver.

Jeg har også en lille samling af P39 erstatningswebbing i læder. Men, det er sjældent at man støder på noget til menneskepenge.

En stor del af det originale P37 som sælges til re-enactorer og samlere hos både de tyske og britiske forhandlere er opkøbt hos det danske forsvar for år tilbage. Desværre har nogle af forhandlerne for vane at vaske de danske (og derved uvægerligt også de britiske) stempler ud af stykkerne før de sælges - åbenbart fordi nogle ikke kan forstå at den danske P37 webbing med messing (med meget få undtagelser) er britisk WW2 produceret.

Er man til canadisk P37 webbing er Holland stedet, de anvendte det i stor stil (og i mindre omfang britisk) efter krigen. De har stadig store lagre af ubrugt webbing med WW2 stempler.

Synes man at indisk fremstillet P37 webbing er sjovt, er der lige blevet fundet et enormt lager i Grækenland. Briterne supplerede, grundet de kortere forsyningslinjer, webbing fra Indien til tropperne i Nordafrika og hele Middelhavsområdet. Indisk webbing er lidt sjovt, det er grovere og løsere end britisk og canadisk - og skrøbeligere og derfor tidligere også sjældnere. Af en eller anden grund har hollænderne også en stor mængde indisk fremstillede large packs.
Ikke mindst i Nordafrika blev Commonwealth tropperne suppleret med udstyr fra hele det gamle imperium; webbing, KD uniformer og strik fra Indien, hjelme fra Sydafrika (nemme at kende på hullerne i skyggen til nakkeslag), KD skjorter fra USA, etc.
Det blev, blandt garvede "ørkenrotter" direkte et statussymbol at fremstå med så blandet udstyr som muligt for at vise at man "havde været der", et emne som den fabelagtige samtidige tegneserie "The Two Types" af tegneren Jon (John Jones) ofte kredser om:

2types1.jpg

De to kære kaptajner var (og er) populære emner:

22291105_1982203442069118_5302311657922837676_o.jpg
Her lige efter krigen

TwoTypesVestvolden2016.jpg
Her for knap så længe siden :blink:

Jeg har forresten samtlige samlede udgaver af Jon's "The Two Types" på tryk, lige fra de første samlinger trykt i Italien i 1944 og -45, den første samlede udgave, trykt i Sydafrika i 1960, sluttende med den endelige samlede udgave fra 1991, udgivet året før tegnerens død. Den eneste jeg mangler er indlægget "So you want to be a civvy!" (en tegneserie om at vende tilbage til det civile liv) indlagt i soldateravisen The Crusader i 1945, men den er sjældnere end hønsetænder. Jeg kender en som har en liggende - som han selv havde med hjem fra Italien i 1946.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

M1D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 11 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af M1D » 17. maj 2018, 20:08

Fascinerende, jeg samler selv lidt Pattern 37, men har ikke så meget forstand på det.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af Elbæk » 17. maj 2018, 20:18

M1D skrev:
17. maj 2018, 20:08
Fascinerende, jeg samler selv lidt Pattern 37, men har ikke så meget forstand på det.
Kender du den her side?

http://www.karkeeweb.com/1937main.html
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

M1D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 11 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af M1D » 18. maj 2018, 15:57

Fed side - tak:-)

M1D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 11 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af M1D » 29. maj 2018, 20:57

Hvor gammel er sådan et bælte her?
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af Elbæk » 29. maj 2018, 22:42

M1D skrev:
29. maj 2018, 20:57
Hvor gammel er sådan et bælte her?

image.jpgimage.jpgimage.jpg
Som hovedregel kan man regne med at dansk M/44 webbing med messingspænder er britisk P37 webbing, indkøbt - gennem mellemhandlere - lige efter krigens afslutning. Hvilket betyder at dit bælte, med overvejende sandsynlighed, er fremstillet mellem 1939 (nogle kilder siger 1938) og 1944.

Briterne stoppede dog ikke med at fremstille og anvende P37 med indførelsen af deres P44 system (som ikke har noget med dansk M/44 at gøre), P37 gik først ud af almen brug ved indførslen af P58 systemet. P37 var stadig i brug blandt RAMC (Royal Army Medical Corps) personel i 70'erne - og blandt kadetter indtil en gang i 90'erne.

Senere udgaver af det danske M/44 system er fremstillet med matte spænder i aluminium (og det helt sene er indfarvet grønt fra fabrikken af, så man slipper for at pibe det selv) - og er produceret på bestilling til det danske forsvar. Om Danmark, inden (eller sideløbende med) det nye blev sat i produktion, indkøbte yderligere P37 med messingspænder, er jeg ikke klar over. Jeg har hørt både at det var tilfældet - og at det ikke var. Jeg mener dog selv at huske at have set dansk anvendt M/44 med messingspænder stemplet 1955, men det kan også have været et nyere bælte forsynet med ældre spænder.
Det danske M/44 system findes i flere underudgaver med forsk. individuelle betegnelser, men dem er jeg ikke nok inde i til at kunne redegøre for, det er heller ikke min primære interesse.
I Danmark blev M/44 udleveret til hjemmeværnet indtil engang i 90'erne, mens hæren officielt udfasede det gradvist i løbet af 80'erne. Der er dog talrige eksempler på at det ikke gik helt ud af brug før indførelsen af M/96 systemet. Den del er der dog givetvis andre som ved noget mere om end jeg.

Dit bælte er en str. S (stor), stemplet HTK (Hærens Tekniske Korps - så det er i med 100% sikkerhed fra før korpsets nedlæggelse i 1967), det bør være lige under en meter langt i sin fulde længde. Jeg kan ikke se rester af britiske stempler, det kan man fra tid til anden. Det er i pæn stand og i en eftertragtet størrelse blandt re-enactorer.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af Kenned » 30. maj 2018, 15:10

:respekt:

Elbæk, slår du de ting op, eller er det bare almindelig paratviden for dig? :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af Elbæk » 30. maj 2018, 15:33

Kenneth Jensen skrev:
30. maj 2018, 15:10
:respekt:

Elbæk, slår du de ting op, eller er det bare almindelig paratviden for dig? :biggrin:

Hilsen Kenneth
Både og... :smile:

Jeg har en underfundig, let krøllet, klæbehjerne som gør at jeg sjældent glemmer information som har fattet min interesse, den virker ikke sådan at jeg kan huske alting altid, men popper der noget op (eller spørger nogen til noget) jeg har beskæftiget mig med, så er det ligesom at åbne en skuffe (det er ikke helt så nemt at forklare, men det er noget derhenad) - dette kombineret med en BA i forhistorisk arkæologi med suppleringsfag i middelalderarkæologi (en smadret skulder satte en stopper for den karriere), en uddannelse som, ligesom alle historiske fag, i det store hele er et meget langt og omfattende kursus i informationssøgning og formidling.
Har jeg en basal viden om noget, kan jeg ofte meget hurtigt danne mig et overblik over emnet og aflevere det i et sammenkog på skrift eller i tale. En hammerpraktisk evne når man lever af at sælge grej forresten.
Oven i dette er jeg inkarneret samler og tillige re-enactor, med mange forskellige interesser, hvilket også naturligt gør at jeg akkumulerer en del information den vej.

Eller sagt kortere; jeg er sådan en nørd...

De herinde som har mødt mig vil nok samstemmende bekræfte at et af mine mest markante personlighedstræk er min glæde ved at fortælle om ting jeg brænder for. Eller som nogen vi sige; at jeg snakker som et fucking vandfald :oops:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af Greyberd63 » 30. maj 2018, 16:09

Elbæk skrev:
30. maj 2018, 15:33
Kenneth Jensen skrev:
30. maj 2018, 15:10
:respekt:

Elbæk, slår du de ting op, eller er det bare almindelig paratviden for dig? :biggrin:

Hilsen Kenneth
Både og... :smile:

Jeg har en underfundig, let krøllet, klæbehjerne som gør at jeg sjældent glemmer information som har fattet min interesse, den virker ikke sådan at jeg kan huske alting altid, men popper der noget op (eller spørger nogen til noget) jeg har beskæftiget mig med, så er det ligesom at åbne en skuffe (det er ikke helt så nemt at forklare, men det er noget derhenad) - dette kombineret med en BA i forhistorisk arkæologi med suppleringsfag i middelalderarkæologi (en smadret skulder satte en stopper for den karriere), en uddannelse som, ligesom alle historiske fag, i det store hele er et meget langt og omfattende kursus i informationssøgning og formidling.
Har jeg en basal viden om noget, kan jeg ofte meget hurtigt danne mig et overblik over emnet og aflevere det i et sammenkog på skrift eller i tale. En hammerpraktisk evne når man lever af at sælge grej forresten.
Oven i dette er jeg inkarneret samler og tillige re-enactor, med mange forskellige interesser, hvilket også naturligt gør at jeg akkumulerer en del information den vej.

Eller sagt kortere; jeg er sådan en nørd...

De herinde som har mødt mig vil nok samstemmende bekræfte at et af mine mest markante personlighedstræk er min glæde ved at fortælle om ting jeg brænder for. Eller som nogen vi sige; at jeg snakker som et fucking vandfald :oops:


Verden ville være fattigere hvis der ikke fandes nørder, der brænder for alle mulige underlige emner.

MVH
Grey

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af Elbæk » 3. jun 2018, 09:32

P37Holsters001.jpg
P37Holsters002.jpg


Man har for relativt nyligt fundet et stort lager af allieret grej i Grækenland... Jeg har fundet ud af hvordan man får adgang til det :biggrin:

Jeg modtog den første pakke i dag, bl.a. indeholdende hylstret i midten og til højre.

Hylstret til venstre er mit originale standard P37 hylster til .38/200 revolver. Nemt at kende på den skråt skårede klap, anvendt indtil engang i 70'erne da man endeligt udfasede .38/200 revolverne.
Forresten samme model hylster som man I Danmark indkøbte og modificerede til Neuhausen.

Hylstret til højre er et senkrigs P37 med lige skåret klap og læder prop, stadig til .38/200 revolver, men fremstillet så det også kan føre 1911 og Browning Hi-Power. Der er en del diskussion blandt samlere om det er udformet sådan med vilje - eller om der blot er tale om en forenkling af designet af produktionshensyn. Indtil videre er der ikke findet nogen fortegnelser om emnet, så reelt vides det ikke - personligt hælder jeg til den side som siger at man intentionelt søgte at tilpasse modellen til også at kunne føre 1911 og Browning Hi-Power.
Modellen regnes som ikke almindeligt forekommende blandt samlere, men det lader til at dem som er fundet på lageret i Grækenland primært er denne type.

Men, det i midten er det sjove. Det er et standard P37 hylster, nydeligt afkortet og forsynet med en læder prop. Det er en overgangstype, modificeret til brug for officerer, navnlig airborne og RAMC, til Browning Hi-Power. De er sjældne, de blev modificeret i forbindelse med adoptionen af Browning Hi-Power i det britiske forsvar i 1944 (nogle kilder siger 1945) og udleveret sammen med de første af dem. Der blev ikke modificeret voldsomt mange - og de fleste er blevet slidt op i felten.

Våbnene et - desværre - air-soft. Hvis nogen skulle under sig over en Browning Hi-Power med std. pibe.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

M1D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 11 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af M1D » 3. jun 2018, 10:00

Ser rigtigt fint ud.

Fed samling.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af Elbæk » 3. jun 2018, 10:15

M1D skrev:
3. jun 2018, 10:00
Ser rigtigt fint ud.

Fed samling.
Jo tak :razz:

Der er en del flere hylstre på vej fra Grækenland. Det er lidt et lotteri hvad man får, så det kan være at næste sending er lige til brokkassen (meget af udstyret er kasseret ved at det er blevet overhældt med hvid maling - og en del har tillige fået fugt). Men, den første sending må siges at have været lidt af en jackpot.
Dem som sælger ud af det er rigtig søde, virker meget reelle, er til at kommunikere med på engelsk - og de har en vis viden om allieret grej fra anden verdenskrig. Men, de kan - lykkeligvis - ikke spotte sjældenhederne :biggrin:

Det er lidt uklart hvorfor lageret findes. Der er flere teorier, den mest realistiske - i min optik - er at grejet er indkøbt fra allierede lagre i Nordafrika, Italien og Grækenland, til anvendelse for den græske hær i årene lige efter krigen. Men, det kan også være tale om en bunke grej som skulle have været destrueret ifm. den allierede tilbagetrækning, hvor man aldrig fik strøget tændstikken.
Der er en del indisk produceret webbing imellem - og det tyder på at noget af det kommer fra Nordafrika, hvor indisk produceret webbing (og andet) blev udleveret til både britiske, australske og newzealandske tropper - and den simple årsag at Indien var tættest på og havde en stor produktion af webbing. Der er ligeledes en del sydafrikansk producerede MKII hjelme i lotsne - som også blev udleveret til commonwealth tropper i stor stil, fordi Sydafrika var det nærmeste hjelmproducerede land, de er nemme at kende på hullerne (til et nakkeslag som, så vidt vides, stort set ikke blev brugt) bagerst i skyggen. Jeg havde sådan en engang - som jeg solgte til en kammerat, det har jeg fortrudt siden :wall: Jeg har godt nok en, men den er istandsat til re-enactment, den jeg lod gå havde den flotteste patina og original inderhjem og rem :cry:
Foruden allieret udstyr fra anden verdenskrig indeholder lageret en del nyere græsk udstyr, som de meget gerne vil have at man køber lidt af også - det vil jeg så ikke :giggle:

Jeg har set nogle billeder af bunkerne og nogle af de større ting som står - jeg ville lyve hvis jeg sagde at jeg ikke overvejede en tur til Grækenland lige nu. Desværre hár de store britiske og amerikanske opkøbere opdaget lageret - og dem kan jeg ikke konkurrere med. Men, så længe "vinduet" er åbent, så køber jeg de lots jeg synes ser lovende ud. Ikke for at sælge det, men fordi der er ting imellem, til min samling, som jeg nok ellers aldrig kommer i nærheden af igen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af Elbæk » 6. jun 2018, 22:27

Modtog lige en pakke mere fra Grækenland.

Det ene af hylstrene er så mint at det stadig har de kridtstreger som det er blevet syet efter :eek:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af 10-22 » 7. jun 2018, 11:47

Hold op hvor er de første billeder godt :respekt:
Så du får et 10 tal for dine evner som fotograf.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af Elbæk » 7. jun 2018, 21:16

10-22 skrev:
7. jun 2018, 11:47
Hold op hvor er de første billeder godt :respekt:
Så du får et 10 tal for dine evner som fotograf.
Jamen, tak :razz:

Jeg fotograferede meget tidligere. Jeg har stadig et spejlrefleks, hotshoe flash og flere objektiver liggende. Men, jeg bruger i dag oftest min telefon, køber man en af de lidt bedre er kameraet ofte fortræffeligt til alt andet en macro fotografi. Jeg skiftede til min nuværende Samsung Galaxy S9 netop pga. dets kamera.

Mine billeder er kommet vidt omkring gennem tiden; fra britiske bushcraft kalendere til publikationer om oolong te fra Nepals handelsministerium. I en periode fotograferede jeg for en af Danmarks største importører af te (med betaling i artisan teer). Jeg har også være dum nok til at melde mig til at fotografere både konfirmationer og bryllupper for venner og bekendte. I dag fotograferer jeg ikke for andre - det er øretævernes holdeplads og ingen respekterer at det rent faktisk er et større arbejde både at tage og efterbehandle billeder.

Det er ikke svært at fotografere, man skal bare forstå at foto basalt set er at male med lys og så øve sig indtil man mestrer lys, skygge og komposition - resten kan fikses i et simpelt fotobehandlingsprogram, jeg bruger en gratis version af PhotoFiltre, det har altid gjort alt hvad jeg havde brug for.

Jeg er ikke så aktiv på FLICKR mere, men her er en del af mit arbejde: https://www.flickr.com/photos/jakobeep/
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Feltmodificeret britisk P37 RAC hylster mm. fra Holland

Indlæg af 10-22 » 9. jun 2018, 19:59

Elbæk skrev:
7. jun 2018, 21:16
10-22 skrev:
7. jun 2018, 11:47
Hold op hvor er de første billeder godt :respekt:
Så du får et 10 tal for dine evner som fotograf.
Jamen, tak :razz:

Jeg fotograferede meget tidligere. Jeg har stadig et spejlrefleks, hotshoe flash og flere objektiver liggende. Men, jeg bruger i dag oftest min telefon, køber man en af de lidt bedre er kameraet ofte fortræffeligt til alt andet en macro fotografi. Jeg skiftede til min nuværende Samsung Galaxy S9 netop pga. dets kamera.

Mine billeder er kommet vidt omkring gennem tiden; fra britiske bushcraft kalendere til publikationer om oolong te fra Nepals handelsministerium. I en periode fotograferede jeg for en af Danmarks største importører af te (med betaling i artisan teer). Jeg har også være dum nok til at melde mig til at fotografere både konfirmationer og bryllupper for venner og bekendte. I dag fotograferer jeg ikke for andre - det er øretævernes holdeplads og ingen respekterer at det rent faktisk er et større arbejde både at tage og efterbehandle billeder.

Det er ikke svært at fotografere, man skal bare forstå at foto basalt set er at male med lys og så øve sig indtil man mestrer lys, skygge og komposition - resten kan fikses i et simpelt fotobehandlingsprogram, jeg bruger en gratis version af PhotoFiltre, det har altid gjort alt hvad jeg havde brug for.

Jeg er ikke så aktiv på FLICKR mere, men her er en del af mit arbejde: https://www.flickr.com/photos/jakobeep/
Det at have et kamera ved hånden er fantastisk, så ja længe leve mobilen.
Det er bare ikke alle der forstår sig på komposition, ikke at jeg selv gør men jeg kan se når nogle har ramt den rigtigt :smile:

Har dyb respekt for dem som leve som fest fotograf, de må være meget gode til sorteringen og efterbehandling.
For mig tog det alt for lang tid.

Besvar