Normalt er posten flinke til at putte dem i postkassen, og hvis ikke den kan rumme pakkerne, så får jeg en seddel og kan hente dem i postbutikken.
På det seneste har de begyndt at finde på at lægge pakkerne et sted på matriklen, typisk i området omkring indkørslen.
I fredags tog de så prisen for den mest tåbelige placering af en pakke, jeg ved ærligt talt ikke hvor de havde gemt den henne, vi bemærkede først at der var kommet en pakke, da hunden havde taget den med om i haven og fordelt plastikindpakning og indholdet over ca 200 m2 græsplæne!
Jeg var "heldigvis" ikke hjemme, men jeg kunne forstå på toneleje og volumen i telefonen da kæresten ringede og fortalte hvad der var sket, at hun på ingen måde var imponeret over min mani med at bestille ting på eBay og postens valg af placering. Hun fandt yderligere en pakke i haven, som dog var intakt endnu.
Det var jo så heldigvis ikke værre end at jeg kiggede lidt tilbage i videoovervågningen mandag og fandt tidspunkt, registreringsnummer, internt bilnummer og nogle fine billeder af et postbud der lægger pakkerne hos os og kører igen.
Jeg ringede så til Postnord for at klage over deres håndtering af pakkerne og bemærker i samme omgang at det der var kommet, var fiskegrej der i værste fald kunne have gjort alvorlig skade på hunden! Der var heldigvis ikke kroge på noget af det der kom den dag.
Deres svar var at de jo blot havde leveret pakkerne som "Modtagerflex" - Hvortil jeg bad dem kontrollere om jeg var tilmeldt den pågældende ordning, hvilket jeg ikke var. Ups!
De bad mig så kontakte afsender så de kunne klage, hvortil jeg svarede at afsenderen i Malaysia nok var ligeglad med den sag og at de måtte finde ud af at erstatte mig beløbet selv.
Det blev så til at de ville undersøge sagen og vende tilbage.
Nogle timer senere fik jeg en kopi af en intern mail fra en distributionsleder, formentligt ved en fejl hvor de skrev:
Det vakte så min nysgerrig og jeg bad dem uddybe hvad det betød og de bekræftede at de havde retningslinjer der gjorde at de måtte efterlade dem udenfor brevkasser og pakkebokse.Iflg gældende retningslinier for levering af Kina forsendelser, må vi stille dem udenfor, hvis ikke de kan være i postkassen. Sørger i for at lave en udbetaling til kunden?
Jeg undrede mig meget over at de har retningslinjer der kan overtrumfe postloven, så jeg ringede til Trafikstyrelsen som er tilsynsmyndighed i forhold til Post Nord (http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhver ... nmark.aspx)
Postlovens §7 er ret tydelig i sin formulering:
Trafikstyrelsen ville meget gerne høre mere om sagen, så det blev til en klagesag jeg nu spændt venter på at høre mere til.Lov om post skrev:§ 7. Omdeling af adresserede og uadresserede forsendelser skal ske til adressatens brevkasse, brevkasseanlæg, brevindkast, postboks eller til andre med modtager aftalte omdelingssteder. Adresserede forsendelser kan efter aftale med afsender eller modtager leveres til et postbetjeningssted.
Sjovt nok holdt den flinke distributionsleder hos Post Nord op med at svare på mine mails da jeg satte Trafikstyrelsen cc på den sidste jeg sendte, med krav om aktindsigt i deres retningslinjer.