Lystfiskeri: findes der en oversigt over, hvor man ikke må fiske med modhager?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 8 times
Been thanked: 14 times

Lystfiskeri: findes der en oversigt over, hvor man ikke må fiske med modhager?

Indlæg af Kode1303 » 10. jun 2018, 17:33

Under en samtale med en kollega fik jeg at vide, at man ikke mere må (lyst-) fiske med kroge, der har modhager. Jeg er ikke den store lystfisker - men er dog ude af og til - og har aldrig hørt om dette. Efter noget tid med Google og diverse officielle sider om fiskeriregler, er jeg ikke meget klogere.
Min foreløbige konklusion er ...
• At det er lokalt bestemt, om man må fiske med modhager.
• Det gælder vist kun i åer.
• Det er vanskeligt at finde nagelfaste oplysninger om, hvad man må.

Ved nogen mere? :???:
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Lystfiskeri: findes der en oversigt over, hvor man ikke må fiske med modhager?

Indlæg af Refraktorius » 10. jun 2018, 17:48

Der er lokale regler om det nogle steder:
Tre bekendtgørelser fastsætter en række særlige lokale
regler for henholdsvis Skjern Å vandsystem, Storå
vandsystem, Vadehavet og visse sydjyske vandløb.
Fokus for bekendtgørelserne er især lakse
­ og ørred
­
bestanden. I bekendtgørelserne fastsættes blandt andet
tilladte fiskeperioder og fangstmetoder. Nogle steder er
laks fredet hele året, mens laks og ørred andre steder
kun er fredet i visse perioder. Her skal fangede laks
og ørred derfor straks genudsættes i frit vand, så vidt
muligt i levende tilstand (dvs. hvis fiskene dør, skal
de også sættes tilbage i vandet). NaturErhverstyrelsen
kan dog efter ansøgning og efter rådgivning fra DTU
Aqua give tilladelse til begrænset laksefiskeri. Kravene
til fangstredskaber omfatter blandt andet krav til brug
af agn og kroge. I de områder, som bekendtgørelserne
dækker, er det som udgangspunkt ikke tilladt at bruge
kroge med modhager. Kroge med modhager må dog
anvendes, hvis bestemte krav til agn og krogstørrelse
er opfyldt.
Kilde: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/f ... 408043.pdf

Jeg tror ikke det er noget der gælder generelt.

Der er tilsyneladende også lystfiskerforeninger der har lavet det som deres egne regler på egne område (man må gerne stramme regler for ens medlemmer på eget området... det mangler vi ikke eksempler på).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member

Re: Lystfiskeri: findes der en oversigt over, hvor man ikke må fiske med modhager?

Indlæg af Kode1303 » 10. jun 2018, 19:09

Refraktorius skrev:
10. jun 2018, 17:48

Jeg tror ikke det er noget der gælder generelt.
Det er også det, jeg tænker ... men så kunne det jo være fedt, hvis der fandtes et sted, hvor man havde samlet de lokale bestemmelser. Også her gælder “hvis du er i tvivl, er du ikke i tvivl”. Ungerne og jeg fisker med indklemte modhager fremover.
Make mine a carbine.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 10. jun 2018, 21:30

Jeg troede egentlig primært det var noget karpefiskerne havde bestemt i deres vande, da de jo altid sætter fangsten ud igen.. Det er ihvertfald ikke nogen landsdækkende regel, og på hav og kyst har jeg aldrig hørt om at det skulle være et problem med modhager

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 86 times

Indlæg af ESAF » 10. jun 2018, 23:48

I guder :nolisten:
Det næste bliver vel at vi fritidsfiskere skal tømme garnene direkte ud i Limfjorden igen og at vi kun må bruge hagl lavet af vådt bølgepap, affyret fra et amputeret propgevær når vi går på havjagt, så dyrene ikke lider overlast... og så kan vi gå hjem og nyde en selleribøf stegt i sojasmør. :puke:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 11. jun 2018, 07:34

ESAF skrev:
10. jun 2018, 23:48
I guder :nolisten:
Det næste bliver vel at vi fritidsfiskere skal tømme garnene direkte ud i Limfjorden igen og at vi kun må bruge hagl lavet af vådt bølgepap, affyret fra et amputeret propgevær når vi går på havjagt, så dyrene ikke lider overlast... og så kan vi gå hjem og nyde en selleribøf stegt i sojasmør. :puke:
Helt enig. Dyreetisk råd er også imod catch and release helt generelt. Jeg ved ikke om jeg er 100% enig med dem, men forstår godt deres udgangspunkt.

Problemet med lige netop en fiskestang er bare at man ikke selv bestemmer hvad man fanger, og der kan være fredede arter man får på krogen i vande hvor de ikke fredede fisk jo godt må fanges.

/Kenneth

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 11. jun 2018, 12:34

Det drejer sig vel mest om de vestvendte lakseåer i Jylland, hvor man vil hjælpe laksebestanden op. Der har de foreninger, der sidder på rettighederne, flere steder fastsat en kvote på een laks/medlem /år!! (jeg ved ikke om der er kvotebegrænsninger på fiskekort solgt til tyskerne)- men da man jo ikke altid selv bestemmer, hvad der ryger på krogen, skal man fiske uden modhager, sådan at de værdifulde laks kan genudsættes, så vidt muligt uden skader.
Det er muligt at der også skal bruges kroge uden modhager i nogle privatejede put-and-take vande med store karper eller stører, så de stakkels fisk kan hives op til fotografering igen og igen. Men det er så noget ejeren selv styrer.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Kode1303 » 11. jun 2018, 18:36

Man kan hurtigt komme i fedtefadet - og efter kommentarerne at dømme, havde fiskeren her endda klemt modhagerne ind :shock:

https://www.jv.dk/esbjerg/Sag-om-ulovli ... el/2572753

Jeg mener, det er for vanskeligt at vide, hvad man må på et givent stykke å. Hvorfor hulen kan man ikke lave en oversigt i form af et kort over det danske åsystem, der fx markerer med rødt, hvor modhager ikke må anvendes?
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Centurion » 11. jun 2018, 19:28

Kode1303 skrev:
11. jun 2018, 18:36
Man kan hurtigt komme i fedtefadet - og efter kommentarerne at dømme, havde fiskeren her endda klemt modhagerne ind :shock:

https://www.jv.dk/esbjerg/Sag-om-ulovli ... el/2572753

Jeg mener, det er for vanskeligt at vide, hvad man må på et givent stykke å. Hvorfor hulen kan man ikke lave en oversigt i form af et kort over det danske åsystem, der fx markerer med rødt, hvor modhager ikke må anvendes?
Når fiskerikontrollen håndhæver forbuddet mod modhager må de allerede nu have et kort/beskrivelse som viser de berørte strækninger.
Det materiale bør være tilgængeligt for alle på fiskerikontrollens hjemmeside. (det er det måske allerede?)

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Kode1303 » 11. jun 2018, 20:07

Centurion skrev:
11. jun 2018, 19:28

Når fiskerikontrollen håndhæver forbuddet mod modhager må de allerede nu have et kort/beskrivelse som viser de berørte strækninger.
Det materiale bør være tilgængeligt for alle på fiskerikontrollens hjemmeside. (det er det måske allerede?)
Det er netop grunden til, at jeg startede denne tråd - jeg kan ikke finde en sådan oversigt. Jeg møder derimod masser af steder, der henviser til “lokale bestemmelser”, der ikke uniddelbart er til at finde heller.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 12. jun 2018, 13:29

Skriv en mail til fiskerikontrollen.
Det er ikke sikkert at de er klar over, at oversigten ikke er nem at finde på deres hjemmeside, så de vil kun være lykkelige over at kunne hjælpe borgerne.
:biggrin:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Centurion » 12. jun 2018, 14:17

Jeg har skrevet til den ene af forfatterne til denne artikel hos fiskerikontrollen (Christian Skov):
http://www.fiskepleje.dk/vandloeb/fiske ... aette_fisk
og bedt om hjælp.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Centurion » 12. jun 2018, 16:42

Talte med en meget venlig mand fra Fiskerikontrollen/DTU Aqua, som hellere ville svare mundtligt end skriftligt.
Essensen af samtalen var: Der eksisterer ingen samlet fortegnelse eller kort, for reglerne fastsættes ofte af de lokale rettighedsindehavere, og kan skifte fra år til år.
For visse store jyske lakseåer er der dog udstedt lovbekendtgørelser som f.eks. https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=160647
Jeg fandt Tuse Ørred Sammenslutning's regler for Tuse Å på Sjælland. Modhager er forbudt. Det havde aldrig strejfet mine tanker, men måske havde jeg fået det at vide hvis jeg meldte mig ind eller købte dagskort?
Man er nok i realiteten nødt til at spørge sig for hos de, der udsteder fiskekort.
Hvordan og hvorledes politiet/fiskerikontrollen kan blive indblandet i håndhævelse af private regler står hen i det uvisse.
Nogle lystfiskerforeninger har civile kontrollører, men hvilke beføjelser har de?

I det hele taget forekommer det mig at lovgivningen på fiskeriområdet er en stor rodekasse, lap på lap, uden meget system.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Kode1303 » 12. jun 2018, 17:00

Refraktorius skrev:
12. jun 2018, 13:29
Skriv en mail til fiskerikontrollen.

:biggrin:
Mail er afsendt til admin af fiskepleje.dk :razz:
Fiskepleje.dk under DTU synes at være et samlende organ for fiskerikontrollens afdelinger.

Update: Efter at have læst centurions indlæg, kan min mail være 'obsolete' ... men nu ser vi.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Kode1303 » 13. jun 2018, 20:12

Jeg har fået mail fra Finn Sivebæk, der er redaktør på fiskepleje.dk. Han skriver bl.a. om mit ønske om en oversigt over krogregler:
Finn skrev: Hej Jesper

Det er i grunden et ganske reelt og relevant ønske som du anfører.

Jeg vil meget nøje overveje om vi kan indfri dit ønske ved at lave en side på fiskepleje.dk, som informere om hvor man ikke må anvende modhager.
Han spørger desuden, hvor jeg har ledt, og om jeg vil tilmeldes nyhedsbrevet - men det er da et OK svar.
Jeg har skrevet til ham igen, hvor jeg uddyber lidt.

Vent slut.
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Centurion » 13. jun 2018, 20:22

Kode1303 skrev:
13. jun 2018, 20:12
Jeg har fået mail fra Finn Sivebæk, der er redaktør på fiskepleje.dk. Han skriver bl.a. om mit ønske om en oversigt over krogregler:
Finn skrev: Hej Jesper

Det er i grunden et ganske reelt og relevant ønske som du anfører.

Jeg vil meget nøje overveje om vi kan indfri dit ønske ved at lave en side på fiskepleje.dk, som informere om hvor man ikke må anvende modhager.
Han spørger desuden, hvor jeg har ledt, og om jeg vil tilmeldes nyhedsbrevet - men det er da et OK svar.
Jeg har skrevet til ham igen, hvor jeg uddyber lidt.

Vent slut.
Ja, det var også ham, jeg talte med igår.
Måske skal han bare masseres med mellemrum, for at der kommer noget ud af det. :blink:

Besvar