Min foreløbige konklusion er ...
• At det er lokalt bestemt, om man må fiske med modhager.
• Det gælder vist kun i åer.
• Det er vanskeligt at finde nagelfaste oplysninger om, hvad man må.
Ved nogen mere?

Kilde: http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/f ... 408043.pdfTre bekendtgørelser fastsætter en række særlige lokale
regler for henholdsvis Skjern Å vandsystem, Storå
vandsystem, Vadehavet og visse sydjyske vandløb.
Fokus for bekendtgørelserne er især lakse
og ørred
bestanden. I bekendtgørelserne fastsættes blandt andet
tilladte fiskeperioder og fangstmetoder. Nogle steder er
laks fredet hele året, mens laks og ørred andre steder
kun er fredet i visse perioder. Her skal fangede laks
og ørred derfor straks genudsættes i frit vand, så vidt
muligt i levende tilstand (dvs. hvis fiskene dør, skal
de også sættes tilbage i vandet). NaturErhverstyrelsen
kan dog efter ansøgning og efter rådgivning fra DTU
Aqua give tilladelse til begrænset laksefiskeri. Kravene
til fangstredskaber omfatter blandt andet krav til brug
af agn og kroge. I de områder, som bekendtgørelserne
dækker, er det som udgangspunkt ikke tilladt at bruge
kroge med modhager. Kroge med modhager må dog
anvendes, hvis bestemte krav til agn og krogstørrelse
er opfyldt.
Det er også det, jeg tænker ... men så kunne det jo være fedt, hvis der fandtes et sted, hvor man havde samlet de lokale bestemmelser. Også her gælder “hvis du er i tvivl, er du ikke i tvivl”. Ungerne og jeg fisker med indklemte modhager fremover.
Helt enig. Dyreetisk råd er også imod catch and release helt generelt. Jeg ved ikke om jeg er 100% enig med dem, men forstår godt deres udgangspunkt.ESAF skrev: ↑10. jun 2018, 23:48I guder![]()
Det næste bliver vel at vi fritidsfiskere skal tømme garnene direkte ud i Limfjorden igen og at vi kun må bruge hagl lavet af vådt bølgepap, affyret fra et amputeret propgevær når vi går på havjagt, så dyrene ikke lider overlast... og så kan vi gå hjem og nyde en selleribøf stegt i sojasmør.![]()
Når fiskerikontrollen håndhæver forbuddet mod modhager må de allerede nu have et kort/beskrivelse som viser de berørte strækninger.Kode1303 skrev: ↑11. jun 2018, 18:36Man kan hurtigt komme i fedtefadet - og efter kommentarerne at dømme, havde fiskeren her endda klemt modhagerne ind![]()
https://www.jv.dk/esbjerg/Sag-om-ulovli ... el/2572753
Jeg mener, det er for vanskeligt at vide, hvad man må på et givent stykke å. Hvorfor hulen kan man ikke lave en oversigt i form af et kort over det danske åsystem, der fx markerer med rødt, hvor modhager ikke må anvendes?
Det er netop grunden til, at jeg startede denne tråd - jeg kan ikke finde en sådan oversigt. Jeg møder derimod masser af steder, der henviser til “lokale bestemmelser”, der ikke uniddelbart er til at finde heller.
Mail er afsendt til admin af fiskepleje.dk
Han spørger desuden, hvor jeg har ledt, og om jeg vil tilmeldes nyhedsbrevet - men det er da et OK svar.Finn skrev: Hej Jesper
Det er i grunden et ganske reelt og relevant ønske som du anfører.
Jeg vil meget nøje overveje om vi kan indfri dit ønske ved at lave en side på fiskepleje.dk, som informere om hvor man ikke må anvende modhager.
Ja, det var også ham, jeg talte med igår.Kode1303 skrev: ↑13. jun 2018, 20:12Jeg har fået mail fra Finn Sivebæk, der er redaktør på fiskepleje.dk. Han skriver bl.a. om mit ønske om en oversigt over krogregler:
Han spørger desuden, hvor jeg har ledt, og om jeg vil tilmeldes nyhedsbrevet - men det er da et OK svar.Finn skrev: Hej Jesper
Det er i grunden et ganske reelt og relevant ønske som du anfører.
Jeg vil meget nøje overveje om vi kan indfri dit ønske ved at lave en side på fiskepleje.dk, som informere om hvor man ikke må anvende modhager.
Jeg har skrevet til ham igen, hvor jeg uddyber lidt.
Vent slut.