Hvor meget må man forsvarer sig ved angreb fra dyr?
- LapuaMagnum
- Platin Member
- Interesser: Jagt, IPSC langspyt
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 105 times
Hvor meget må man forsvarer sig ved angreb fra dyr?
Jeg har en forespørgsel da der i medierne har været en del om svaner der angriber folk og naturen der ikke altid er tilfreds med tilstedeværelsen af mennesket.
Hvor meget må gøre og må man aflive eksempelvis en svane hvis man føler sig mere end truet, eller skal man forlade stedet som man bør gøre hvis man møder et menneske der vil angribe en og man har muligheden for at flytte sig fra problemet?
Jeg er klar over at dyr hovedsagelig angriber når de føler sig truet eller de har unger de skal beskytte men vi kommer jo tættere på naturen for hver dag.
På forhånd tak!
mvh
Hvor meget må gøre og må man aflive eksempelvis en svane hvis man føler sig mere end truet, eller skal man forlade stedet som man bør gøre hvis man møder et menneske der vil angribe en og man har muligheden for at flytte sig fra problemet?
Jeg er klar over at dyr hovedsagelig angriber når de føler sig truet eller de har unger de skal beskytte men vi kommer jo tættere på naturen for hver dag.
På forhånd tak!
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Hvor meget må man forsvarer sig ved angreb fra dyr?
Så det er egentligt ikke så svært, og det gør ingen forskel om det er en person eller et dyr der angriber.Nødværgeparagraffen skrev:
§ 13. Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.
Stk. 2. Overskrider nogen grænserne for lovligt nødværge, bliver han dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse.
Stk. 3. Tilsvarende regler finder anvendelse på handlinger, som er nødvendige for på retmæssig måde at skaffe lovlige påbud adlydt, iværksætte en lovlig pågribelse eller hindre en fanges eller tvangsanbragt persons rømning.
Hvis dit liv eller helbred er i reel fare, så må du gøre næsten hvad som helst.
Det du skal dosere efter er, at det " ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt".
Er det en svane der er åndssvag, og du kan løse problemet ved at gå din vej, så skal du ikke gøre andet end at gå din vej.
Er den ved at trække et barn ud i vandet, så skal den have af "mighty foot".
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Som Refrak er inde på, så hedder det sig i løse termer, "at graden af selvforsvar skal stå mål med éns bedømmelse af angrebets karakter i situationen".
Dvs. at man ikke på forhånd kan gøre sig klar på hvordan man vil forsvare sig. Altså man kan ikke optrappe på forhånd.
Selvforsvaret skal afmåles til situationen, til øjeblikket, og udføres derefter.
Hvor en sur svane kan være ubehagelig, så er den næppe livsfarlig, men den er også pokkers svær at slå/sparke eller holde på afstand med hænder eller fødder når den har den lange hals.
Hvorimod en struds er anderledes livsfarlig, da den kan sparke hårdt og kan tilføre skade med kloen på foden.
Selvfølgelig vil man have plads til at overreagere hvis angrebet sker ud af ingenting, og plads til at opfatte situationen som mere truende end den måske er. Der skal også være plads til at hvis man bliver fanget i et svagt øjeblik, hvor man er i ubalance eller andet, så opfatter man situationen anderledes idet man er mere sårbar.
Derfor hedder det sig også, ved i hvert fald selvforsvar imod angreb fra dyr, at man ikke er ansvarlig for de skader man påfører angriberen og det includerer op til og med dyrets død. Så hvis man forsvarer sig efter bedste evne, afmålt efter situationen, men måske desværre rammer den et følsomt sted - så er dét bare udfaldet.
Der vil blive vægtet på hvad der skete, hvad angrebet indebar, hvad man havde af muligheder, og der skal gerne være en grad af frihed til at handle lidt irrationelt, samt udførelsen har en vis tollerance.
Så derfor, hvis det nogensinde kommer til en retsag - så få forklaret så mange ting som overhovedet muligt, specielt éns egen opfattelse af situationen, hvis man havde meget lidt tid til at reagere.
Jeg fik den fornemmelse da jeg var i USA i 2004, at mange havde gjort sig klart, at hvis der var optræk til det mindste - så havde man hånden på pistolen, eller endda trukket pistolen fri af hylsteret (bare løsnet fra hylsterets greb).
Ét af de mere surrealistiske ting jeg oplevede, var en kammerat og jeg skulle spise pizza sammen - og vi bestilte med udbringning. Da pizzabilen kom kørende og budet kom op til døren (vi så tydeligt begge dele igennem hans store vinduer med gennemsigtige gardiner), så frigjorde han stadig pistolen og havde hånden på den da han åbnede døren.
Ehhh, ja hallo, 15min forinden havde vi SELV ringet efter pizza, vi så bilen fra præcis den pizzarestaurant vi ringede til, og budet kommer gående i firmatøj - der vil jeg ikke mene at der er risiko for noget synderligt, og slet ikke at klargøre våbnet til træk.
Min senere oplevelse af ham var at han ikke brød sig om andre mennesker, og altid var klar til at trække våbnet. Der var kun dén éne reaktion i hans sind.
Den ville aldrig gå i Danmark, da det grænser sig til at planlægge sit eget angreb og derfor står et "selvforsvar" måske pludselig ikke mål med situationen.
Så husk altid relationer til området, hvordan situationen føltes, hvordan eskalerede situationen, hvad var dine muligheder i netop dét øjeblik og hvorfor handlede du som du gjorde (måske et tids-aspekt, hvor det eksploderede i ansigtet af dig).
Så selvfølgelig kan vi alle gå i et dejligt naturområde med svaner eller andre fugle som er dejlige at se på.
Vi kan også blive fanget på det forkerte ben, ude af balance af en fugl der ser sig sur på os og ude af ingenting kommer farende.
Er selv som barn blevet fanget på det forkerte ben af en skide påfugl der pludselig kom spænende.
Vil sige at jeg nok handlede ret irrationelt for min person.
men må sige at jeg efterfølgende ikke er bange for påfugle, bare jeg er forberedt på og afklaret med hvad de kan finde på og hvor lidt skade de egentlig kan påføre folk. Så jeg er ret rolig omkring dem, uanset hvad de finder på.
Dvs. at man ikke på forhånd kan gøre sig klar på hvordan man vil forsvare sig. Altså man kan ikke optrappe på forhånd.
Selvforsvaret skal afmåles til situationen, til øjeblikket, og udføres derefter.
Hvor en sur svane kan være ubehagelig, så er den næppe livsfarlig, men den er også pokkers svær at slå/sparke eller holde på afstand med hænder eller fødder når den har den lange hals.
Hvorimod en struds er anderledes livsfarlig, da den kan sparke hårdt og kan tilføre skade med kloen på foden.
Selvfølgelig vil man have plads til at overreagere hvis angrebet sker ud af ingenting, og plads til at opfatte situationen som mere truende end den måske er. Der skal også være plads til at hvis man bliver fanget i et svagt øjeblik, hvor man er i ubalance eller andet, så opfatter man situationen anderledes idet man er mere sårbar.
Derfor hedder det sig også, ved i hvert fald selvforsvar imod angreb fra dyr, at man ikke er ansvarlig for de skader man påfører angriberen og det includerer op til og med dyrets død. Så hvis man forsvarer sig efter bedste evne, afmålt efter situationen, men måske desværre rammer den et følsomt sted - så er dét bare udfaldet.
Der vil blive vægtet på hvad der skete, hvad angrebet indebar, hvad man havde af muligheder, og der skal gerne være en grad af frihed til at handle lidt irrationelt, samt udførelsen har en vis tollerance.
Så derfor, hvis det nogensinde kommer til en retsag - så få forklaret så mange ting som overhovedet muligt, specielt éns egen opfattelse af situationen, hvis man havde meget lidt tid til at reagere.
Jeg fik den fornemmelse da jeg var i USA i 2004, at mange havde gjort sig klart, at hvis der var optræk til det mindste - så havde man hånden på pistolen, eller endda trukket pistolen fri af hylsteret (bare løsnet fra hylsterets greb).
Ét af de mere surrealistiske ting jeg oplevede, var en kammerat og jeg skulle spise pizza sammen - og vi bestilte med udbringning. Da pizzabilen kom kørende og budet kom op til døren (vi så tydeligt begge dele igennem hans store vinduer med gennemsigtige gardiner), så frigjorde han stadig pistolen og havde hånden på den da han åbnede døren.
Ehhh, ja hallo, 15min forinden havde vi SELV ringet efter pizza, vi så bilen fra præcis den pizzarestaurant vi ringede til, og budet kommer gående i firmatøj - der vil jeg ikke mene at der er risiko for noget synderligt, og slet ikke at klargøre våbnet til træk.
Min senere oplevelse af ham var at han ikke brød sig om andre mennesker, og altid var klar til at trække våbnet. Der var kun dén éne reaktion i hans sind.
Den ville aldrig gå i Danmark, da det grænser sig til at planlægge sit eget angreb og derfor står et "selvforsvar" måske pludselig ikke mål med situationen.
Så husk altid relationer til området, hvordan situationen føltes, hvordan eskalerede situationen, hvad var dine muligheder i netop dét øjeblik og hvorfor handlede du som du gjorde (måske et tids-aspekt, hvor det eksploderede i ansigtet af dig).
Så selvfølgelig kan vi alle gå i et dejligt naturområde med svaner eller andre fugle som er dejlige at se på.
Vi kan også blive fanget på det forkerte ben, ude af balance af en fugl der ser sig sur på os og ude af ingenting kommer farende.
Er selv som barn blevet fanget på det forkerte ben af en skide påfugl der pludselig kom spænende.

Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
[off-topic]HappyNanoq skrev: ↑12. jun 2018, 13:55<snip>
Det var sgu da noget af en paranoid ven!

Tænk hvis man skulle gå igennem livet så bange for alt og alle, og så ovenikøbet rende rundt med en skyder i bæltet ... Det er næsten dømt til at gå galt.
[/off-topic]
Hvor hårdt kan en svane "slå"?

Peter
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Der går mange vandrehistorier om folk som har fået brækket en arm af en svanes vingeslag, min egen mor ynder at fortælle en fra hendes efterskoletid - men så vidt jeg husker var der et naturprogram, som for år tilbage forsøgte at finde frem til konkrete tilfælde, uden at finde så meget som ét.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Blev “overfaldet” af en svane for to år siden. Udover næsten at skræmme livet af min 3-årige datter så var det aldeles harmløst. Den nappede på hals og i ansigt, hvilket ikke var meget værre end når 3årige børn napoer og kradser. Vingeslag støvede og var ubehagelige- men ikke værre end en sammenrullet avis.
Der er intet at frygte.
Men må indrømme at hver fiber i min krop sagde “dø svane”, det var ikke nemt at stå og vente på den blev træt af det (tænkte bare at det var sundere for det stortudende barn at se svanen var harmløs).
Der er intet at frygte.
Men må indrømme at hver fiber i min krop sagde “dø svane”, det var ikke nemt at stå og vente på den blev træt af det (tænkte bare at det var sundere for det stortudende barn at se svanen var harmløs).
-
- Platin Member
- Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
- Geografisk sted: sydjylland
- Been thanked: 44 times
En af min medarbejdere er kotrækker i sin fritid, og han var for et par uger siden ude at træne. Ude på vejen går en mand med en hund uden snor på, og da hunden ser koen angriber den og bider sig fast i haserne på koen (en af haserne), det synes koen jo er voldsomt ubehageligt og den bisser og for at få hunden til at slippe, sparker han den gentagne gange. Den falder til sidst af koen der løber tilbage mod stalden og desværre kommer i klemme i et mandehul da den er panisk, de får dog reddet koen, og alt falder til ro.LapuaMagnum skrev: ↑12. jun 2018, 09:47Jeg har en forespørgsel da der i medierne har været en del om svaner der angriber folk og naturen der ikke altid er tilfreds med tilstedeværelsen af mennesket.
På forhånd tak!
mvh
Så hører de manden råbe og bande og går tilbage til stedet og der ligger hunden død, og ejeren af hunden er voldsomt utilfreds.
men det er vel en anden snak når det er husdyr ?
Bobo ------ Igen uden billeder
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Da manden ikke har styr, på sin Hund, så er han, Efter Min Mening, selv skyld i det, der sker.Bobo skrev: ↑12. jun 2018, 15:49En af min medarbejdere er kotrækker i sin fritid, og han var for et par uger siden ude at træne. Ude på vejen går en mand med en hund uden snor på, og da hunden ser koen angriber den og bider sig fast i haserne på koen (en af haserne), det synes koen jo er voldsomt ubehageligt og den bisser og for at få hunden til at slippe, sparker han den gentagne gange. Den falder til sidst af koen der løber tilbage mod stalden og desværre kommer i klemme i et mandehul da den er panisk, de får dog reddet koen, og alt falder til ro.LapuaMagnum skrev: ↑12. jun 2018, 09:47Jeg har en forespørgsel da der i medierne har været en del om svaner der angriber folk og naturen der ikke altid er tilfreds med tilstedeværelsen af mennesket.
På forhånd tak!
mvh
Så hører de manden råbe og bande og går tilbage til stedet og der ligger hunden død, og ejeren af hunden er voldsomt utilfreds.
Koen skal vel også tilses, af en dyrlæge, og den regning, bør hundeejeren få.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- LapuaMagnum
- Platin Member
Jeg takker for de mange svar!
mvh
mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt og flugtskydning.
- Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 106 times
En helt kort version:
Først skal man forsøge at bevæge sig væk fra angrebet. Lykkedes det ikke må man matche angrebets niveau og fortsætte indtil angriberen stopper.
Først skal man forsøge at bevæge sig væk fra angrebet. Lykkedes det ikke må man matche angrebets niveau og fortsætte indtil angriberen stopper.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Når en løsgående hund angriber ens husdyr, så må man forsvare husdyret og har rettigheder udover det nødvendige nødværge.
Hundeloven:
Stk. 3.
Det er forbudt at lade en hund færdes på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, kan på forsvarlig måde optage eller fjerne hunden fra grunden. Vedkommende skal ikke betale erstatning, hvis hunden herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
Og så må du lige uddybe den der med at være kotrækker og øve sig i det?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Vi har vel alle været ude og vælte en ko, at trække den lyder som et trin op i sværhedsgrad, derfor skal det naturligvis øves...Refraktorius skrev: ↑12. jun 2018, 21:51...
Og så må du lige uddybe den der med at være kotrækker og øve sig i det?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 348 times
- Been thanked: 160 times
Og så skulle en hund der angriber på den måde vel alligevel have været aflivet efterfølgende..JRexA skrev: ↑12. jun 2018, 16:01Da manden ikke har styr, på sin Hund, så er han, Efter Min Mening, selv skyld i det, der sker.Bobo skrev: ↑12. jun 2018, 15:49En af min medarbejdere er kotrækker i sin fritid, og han var for et par uger siden ude at træne. Ude på vejen går en mand med en hund uden snor på, og da hunden ser koen angriber den og bider sig fast i haserne på koen (en af haserne), det synes koen jo er voldsomt ubehageligt og den bisser og for at få hunden til at slippe, sparker han den gentagne gange. Den falder til sidst af koen der løber tilbage mod stalden og desværre kommer i klemme i et mandehul da den er panisk, de får dog reddet koen, og alt falder til ro.LapuaMagnum skrev: ↑12. jun 2018, 09:47Jeg har en forespørgsel da der i medierne har været en del om svaner der angriber folk og naturen der ikke altid er tilfreds med tilstedeværelsen af mennesket.
På forhånd tak!
mvh
Koen skal vel også tilses, af en dyrlæge, og den regning, bør hundeejeren få.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Man skal godt nok have en lidt speciel selvforståelse hvis man kan være utilfreds med at en ko har slået en løsgående hund ihjel. At han er ked af at have mistede sin elskede hund er en ting, men han har sgu kun sig selv at være tosset på.
Husdyr som både ko og hund er jo nogens ejendom - til forskel fra svanen. Men hvad det betyder i forhold til hvad man må og ikke må, det har jeg ingen ide om.
Peter
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Jeg har, som spejder sejlet en del rundt på Kulsø når vi har været på Pinselejr i min unge dage.Elbæk skrev: ↑12. jun 2018, 14:32Der går mange vandrehistorier om folk som har fået brækket en arm af en svanes vingeslag, min egen mor ynder at fortælle en fra hendes efterskoletid - men så vidt jeg husker var der et naturprogram, som for år tilbage forsøgte at finde frem til konkrete tilfælde, uden at finde så meget som ét.
Kulsø er en del af Skjern Å, og når vi så sejlede fra søen ind i åen, har vi engang i mellem været uheldig at overraske et svanepar med ællinger..
Jeg kan hilse og sige at de kan blive voldsomt knotne når en kano med to seniorspejdere og et par mikrospejdere forsøger at passere dem på en smal del af åen.
Jeg tror på at de kan brække armen på et barn med deres vingeslag, vi konstaterede ihvertfald hurtigt at det var uforsvarligt at forsøge at sejle videre med 6 - 7 årige børn i kanoen.
Vi endte med at ham foran i kanoen holdt svanen på afstand med sin pagaj og mig bagerst i kanoen fik os vendt rundt og så ellers fuld kraft fremad for at komme væk.
Jeg er sikker på at vi kunne have "klaret os" imod den, ved at svinge pagajen mod halsen og formenteligt brække nakken på den, men det er jo ikke rigtigt meningen at man skal det, så vi valgte at trække os. Den beskytter jo blot sit afkom som ethvert andet dyr ville gøre.
Den fulgte os 30-40 meter til vi var på sikker afstand af dens rede i sivene i kanten af åen, før den opgav at puste sig op, baske med vingerne og gøre udfald mod os.
Det er ikke en oplevelse jeg har lyst til at gentage.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
- FrederikF
- Platin Member
Jeg ser altså ingen grund til at knække halsen på svanen. Det virker voldsomt når de kommer hvæsende og gør sig store og slår med vingerne (det er vel egentlig meningen set fra fuglens perspektiv).
Men en svane er altså ikke karate kid.
Den kan slå med vingerne, men fysikkens love gør at slaget ikke er så hårdt igen (der er en del luftmodstand involveret og fuglen er ikke særlig tung).
Jeg har som nævnt prøvet at lade sådan en gå bersærk - det lykkedes fint at tale beroligende til et tudende barn imens (hun er ikke nange for svaner idag).
Tror ikke der er registreret flere svaneskader på mennesker end ulveskader i DK :))
Ikke som med pindsvin, de er farlige mødte en i klip klappere (altså ikke svinet) på vej ud med skraldet en mørk aften - den havde set mig og rullet sig behørigt sammen. Jeg havde intet set i mørket

Den kan slå med vingerne, men fysikkens love gør at slaget ikke er så hårdt igen (der er en del luftmodstand involveret og fuglen er ikke særlig tung).
Jeg har som nævnt prøvet at lade sådan en gå bersærk - det lykkedes fint at tale beroligende til et tudende barn imens (hun er ikke nange for svaner idag).
Tror ikke der er registreret flere svaneskader på mennesker end ulveskader i DK :))
Ikke som med pindsvin, de er farlige mødte en i klip klappere (altså ikke svinet) på vej ud med skraldet en mørk aften - den havde set mig og rullet sig behørigt sammen. Jeg havde intet set i mørket

- Bionørden
- Bronze Member
- Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 7 times
For snart mange år siden var vi ude at sejle i "Svanebåde" på Odense Å. Det er en slags vandcykler udformet som en rigtig knopsvane og med plads til to personer.
Vi trampede glade afsted lige indtil en rigtig Svanefar kom nærmes løbende henover vandet, han var tydeligvis ikke så glad for konkurrencen fra to "supersvaner"
. Der skete nu ikke noget- uden at vi fik vendt om i en vis fart! Man føler sig nu noget lille og udsat i et lille fartøj med lavt fribord, når sådan en herre kommer brusende!
Det værste var at bådulejeren udmærket vidste det med Svanefar, kunne han dog ikke havde sagt det, så havde vi lejet en robåd i stedet for. Men ok, han tjente på det- og vi fik da en oplevelse ud af det.
Mvh
Tine- der er lovgivning om uvane husdyr/kæledyr. Men om vilde dyr, det ved jeg ikke.
PS: jeg har stukket mig på et pindsvin engang, de pigge er skarpe som en nål.
Vi trampede glade afsted lige indtil en rigtig Svanefar kom nærmes løbende henover vandet, han var tydeligvis ikke så glad for konkurrencen fra to "supersvaner"

Det værste var at bådulejeren udmærket vidste det med Svanefar, kunne han dog ikke havde sagt det, så havde vi lejet en robåd i stedet for. Men ok, han tjente på det- og vi fik da en oplevelse ud af det.

Mvh
Tine- der er lovgivning om uvane husdyr/kæledyr. Men om vilde dyr, det ved jeg ikke.
PS: jeg har stukket mig på et pindsvin engang, de pigge er skarpe som en nål.

- LapuaMagnum
- Platin Member
Har du aldrig set Kung fu PandaFrederikF skrev: ↑13. jun 2018, 14:48Jeg ser altså ingen grund til at knække halsen på svanen. Det virker voldsomt når de kommer hvæsende og gør sig store og slår med vingerne (det er vel egentlig meningen set fra fuglens perspektiv).
Ikke som med pindsvin, de er farlige mødte en i klip klappere (altså ikke svinet) på vej ud med skraldet en mørk aften - den havde set mig og rullet sig behørigt sammen. Jeg havde intet set i mørket![]()
![]()

mvh
- FrederikF
- Platin Member
Jo, blev overfaldet af sådan en i kina under bokseropstanden i Shandongprovinsen (hvor der ellers ikke ses pandaer). I modsætning til svanen, så er der her tale om et ganske modbydeligt bæst. Vil klart anbefale at man bruger pagajen i tilfældet kungfu panda 

-
- Newbie
- Interesser: Jagt og samlervåben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Been thanked: 4 times
Hvad tænker i om dette scenarie:
Du kommer gående på din jagt, bevæbnet selvfølgelig, og pludselig kommer naboens tre hunde farende direkte mod dig mens de giver hals...
Du kommer gående på din jagt, bevæbnet selvfølgelig, og pludselig kommer naboens tre hunde farende direkte mod dig mens de giver hals...

-
- Platin Member
Jeg tænker ikke rigtig noget...jeg har aldrig opfattet yorkshire terrierere som intimiderende eller farlige...

(Hint: Racen ville af mange blive betragtet som en væsentlig detalje i det scenarie)
-
- Newbie
- Interesser: Jagt og samlervåben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Been thanked: 4 times
Lad og lege at de er lidt større. Et par rottweiler-typer måske

-
- Platin Member
For mit eget vedkommende, stadig ikke noget. At de gøer er ikke ensbetydende med at de vil angribe. Jeg har endnu ikke mødt en hund der ikke bakkede hvis jeg ville have den eller dem til det.
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Et lille indspark: Straffelovens § 13 = nødværge, omfatter kun angreb fra mennesker.
Alle andre tillfælde er det straffelovens § 14 = nødret, der gælder:
§ 14. En handling, der ellers ville være strafbar, straffes ikke, når den var nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og lovovertrædelsen måtte anses for at være af forholdsvis underordnet betydning.
Alle andre tillfælde er det straffelovens § 14 = nødret, der gælder:
§ 14. En handling, der ellers ville være strafbar, straffes ikke, når den var nødvendig til afværgelse af truende skade på person eller gods, og lovovertrædelsen måtte anses for at være af forholdsvis underordnet betydning.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
Taler vi gravhunde skyder jeg hele striben og giver fangstskud, de fleste andre hunderacer, burde kunne stoppes ved staredown eller opdrages ved kolbeslag hvis de tager fat.MDK89 skrev: ↑16. aug 2018, 23:03Lad og lege at de er lidt større. Et par rottweiler-typer måske![]()
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!