Frivillig rottebekæmpelse: Hvad er reglerne?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Bushcraft
Geografisk sted: Syd for Køge, Nord for Tyskland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Frivillig rottebekæmpelse: Hvad er reglerne?

Indlæg af Lani1966 » 17. jun 2018, 12:08

Halløj forum.

Har set en del film på Youtube omhandlende "ratting" (skyde rotter, primært om natten). Og det jeg blevet ret intresseret i at prøve. Har geværet, lyddæmper og tilladelsen til Night vision er undervejs.

Men så er det bare lige, om man her i dette dejlige men meget regelbestemte land, må tilbyde sin assistance til lokale gårde gratis, at skyde rotter. Eller om man skal være autoriseret rottebekæmper med kursusbevis samt være moms reg. Osv Osv (suk)

Har læst følgende :
17. For at blive optaget på kursus til R1-autorisation kræver Miljøstyrelsen dokumentation for
1) minimum 6 måneders relevant ansættelse i kommunalteknisk forvaltning,
2) minimum 6 måneders relevant ansættelse i spildevandsforsyningsselskab,
3) minimum 6 måneders relevant ansættelse i kloak- og afløbsbranche,
4) minimum 3 måneders erhvervsmæssig erfaring med rottebekæmpelse, eller
5) at arbejde med forebyggelse og bekæmpelse af rotter vil udgøre en væsentlig del af vedkommendes arbejdstid.
Og intet af ovenstående er intressant i mit tilfælde, Da jeg jo blot vil gøre det, da det er spændende skydning (i min optik)
Senest rettet af Refraktorius 19. jun 2018, 07:00, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Overskrift suppleret
Jeg er lidt ligesom Bacon - Fed, men uimodståelig lækker...

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Frivillig rottebekæmpelse

Indlæg af C-X » 17. jun 2018, 12:22

Jeg ville bare gå i gang med at spørge. Du kan jo tilbyde regulering af vinge-rotter samtidig. Min største bekymring ville være, at der kunne komme et erstatningsansvar på tagplader og udstyr, der kom i vejen, så den ville jeg lige afklare på forhånd.

Du kan også tilbyde regulering på foderpladser herinde - rotter er kommet for at blive. Der er mange oplevelser, der ikke behøver koste alverden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Tikka243Win
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: gravjagt og bukkejagt
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 1 time

Re: Frivillig rottebekæmpelse

Indlæg af Tikka243Win » 18. jun 2018, 23:09

Omtalte kursus er vist kun for at få tilladelse til at bruge gift til rotte bekæmpelse.
Tror dog ikke at du må bruge natkikkert selvom det kun er til at skyde rotter, tåbelig regel for jeg tror det er skide skægt og rimelig effektivt.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Frivillig rottebekæmpelse: Hvad er reglerne?

Indlæg af Refraktorius » 19. jun 2018, 07:10

Rottebekæmpelse er hverken jagt eller regulering.

Og den du refererer til er for erhvervsmæssig rottebekæmpelse. Vil du gøre det, så skal du være autoriseret.

Man må gerne gøre sit til at bekæmpe rotter med andre midler end gift, bare man som den rotteramte husker at anmelde til kommunen, at man har rotter.
Jeg tror ikke der findes et landbrug i Danmark der ikke har rotter?

Giv en melding når tilladelsen er gået igennem, det er fedt at få en bekræftelse på, at rottebekæmpelse er argument til en ansøgning.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lani1966 » 19. jun 2018, 08:54

Har kigget lidt mere på tingene. Og min udfordring er jo bla. At jeg ikke i ansøgningen kan nævne en sælger. Cameraet har jeg i forvejen, og jeg vil købe en UniqueFire F50 - Og ingen af de to ting er tilladelseskrævende at eje.

Ja, monterer jeg det på mit luftgevær, så er det pludselig tilladelseskrævende, men hvad pokker skriver jeg på våben-tilladelses-blanketten?

Og selv om Center Øst har været endog meget hurtige til at acceptere køb af PCP og give tilladelses til lyddæmper, så det vist meget svært at få telefonisk kontakt med en der kan svare mig. Har ringet 3 gange, og alle gange har de fosøgt at finde kyndig der kunne svare. Og da det ikke er lykkedes, har de sagt "du vil blive ringet op". Det desværre bare ikke sket endnu, men må forsøge igen.

Skal nok informere om resultatet. :smile:

Edit - Center Øst er blevet tilskrevet via borger.dk :thumbup:
Senest rettet af Lani1966 19. jun 2018, 09:52, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 19. jun 2018, 08:58

Lani1966 skrev:
19. jun 2018, 08:54
Og selv om Center Øst har været endog meget hurtige til at acceptere køb af PCP og give tilladelses til lyddæmper, så det vist meget svært at få telefonisk kontakt med en der kan svare mig. Har ringet 3 gange, og alle gange har de fosøgt at finde kyndig der kunne svare. Og da det ikke er lykkedes, har de sagt "du vil blive ringet op". Det desværre bare ikke sket endnu, men må forsøge igen.
Prøv at sende dem en sikker mail fra borger.dk, det giver noget på skrift som de kan cirkulere og de har pligt til at svare :smile:
- Og det giver dig et svar på skrift, hvis der senere skulle opstå "komplikationer".
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 19. jun 2018, 09:29

Jeg mener bestemt der var én herinde der havde fået tilladelse til natkikkert til brug ved rottebekæmpelse, men jeg kan ikke lige finde tråden.

/Kenneth

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lani1966 » 22. jun 2018, 18:27

Er her, by Any chance, nogen som kender enten personen som har fået tilladelsen ifm regulering, eller som kan finde tråden??

Jeg fik svar på min henvendelse via Borger.dk dd. Og den var ikke vidre positiv. Har dog skrev igen, da det jo må bero misforståelser! Jeg ønsker fx. Ikke at bekæmpe, men regulere - stor forskel i min optik. Så nu må jeg se hvad der nu sker....

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 22. jun 2018, 18:54

Har du prøvet bare med lys? Jeg har monteret en våbenlygte med rød filter fra Biltema på min luftbøsse, og man kan sagtens se de små øjne der kigger på dig, og som samtidig giver dig noget at skyde efter.

Jeg er ved at være bidt af det. Det er faktisk rigtig spændende og udfordrende skydning.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Lani1966 » 22. jun 2018, 23:43

Nej, det har jeg ikke prøvet. Men kigger man på youtube under emnet "ratting", så benytter de fleste en eller anden Infrarød lyskilde, og et kamera med nightvision, så de kan se gemme kameraets skærm, hvad der rør sig.

Har snakket med flere, og 1/2 delen siger det er helt lovligt at montere IR lys, og camcorder på riflen. Men jeg er af den holdning, at er man i tvivl, så der ingen tvivl (læs= man lader være). Men det sgu ret trist, at dem der så endelig svarer ens henvendelse i Center Øst, ikke svarer på hvad de bliver spurgt om. Men kommer med en mere eller mindre politisk udenoms snak fra devarme lande....

Tålmodighed er vist kodeordet her - ikke en af mine spids kompetencer

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 23. jun 2018, 05:28

Hvis jeg var dig, vil jeg prøve uden natsigte i første omgang. Du har alt andet i forvejen. Kontakt bare nogle landmænd, og hør dem om du må komme ud og skyde.

Jeg kan også forestille mig at det er meget nemmere for politiet at forholde sig til en konkret situation ("Jeg regulerer rotter på den og den gård") frem for den mere svævende ("Jeg kunne godt tænke mig at komme ud og skyde rotter").
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 23. jun 2018, 06:30

Fredericianer skrev:
23. jun 2018, 05:28
Jeg kunne godt tænke mig at komme ud og skyde rotter. :mrgreen:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar