Flere våbentilladelser gives fremover for 5 år istedet for 10
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Flere våbentilladelser gives fremover for 5 år istedet for 10
En ny lap på den mangelappede våbenlov er syet på i denne måned: http://www.ft.dk/samling/20171/lovforsl ... /index.htm
Det handler om tilpasning af våbenloven til det nye EU direktiv, og handler først og fremmest om mærkning. Men i omtalen skriver de også, at våbentilladelser ikke længere må gælde i 10 år, så de udstedes fremover med en gyldighed på 5 år.
HVAD FANDEN ??? tænker man så, har de lige fordoblet prisen for at have jagtriffeltilladelse, for der er ikke ændret på prisen for at indgive ansøgning !!!
Nej, helt så galt er det ikke. Det er tilladelser til samlere, signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben der fremover kun udstedes for 5 år. En jagtriffeltilladelse udstedes stadig med en gyldighed på 10 år. Tilladelser til signalvåben og til kombinerede gas- og signalvåben koster gratis, så det er våbensamlere der lige med et slag har fået prisen på tilladelsen sat op til det dobbelte.
Puha, de skar en skive af salamien, men ikke en helt så tyk skive som først frygtet. Man lærer at blive glad for de små ting i dette game.
Det handler om tilpasning af våbenloven til det nye EU direktiv, og handler først og fremmest om mærkning. Men i omtalen skriver de også, at våbentilladelser ikke længere må gælde i 10 år, så de udstedes fremover med en gyldighed på 5 år.
HVAD FANDEN ??? tænker man så, har de lige fordoblet prisen for at have jagtriffeltilladelse, for der er ikke ændret på prisen for at indgive ansøgning !!!
Nej, helt så galt er det ikke. Det er tilladelser til samlere, signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben der fremover kun udstedes for 5 år. En jagtriffeltilladelse udstedes stadig med en gyldighed på 10 år. Tilladelser til signalvåben og til kombinerede gas- og signalvåben koster gratis, så det er våbensamlere der lige med et slag har fået prisen på tilladelsen sat op til det dobbelte.
Puha, de skar en skive af salamien, men ikke en helt så tyk skive som først frygtet. Man lærer at blive glad for de små ting i dette game.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Roflz
- Bronze Member
- Interesser: Historiske/gamle våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
Re: Flere våbentilladelser gives fremover for 5 år istedet for 10
Godt at at politikerne kan lave noget fornuftigt!, de 10års samlertilladelser har længe været et yndet smuthul for bander og terrorister som lystigt har forsynet sig med forladere og muskedonner og tilhørende døllebajonetter!
Som en tilføjet bonus har man med eet slag skabt det dobbelte beaukratiske arbejde - Det betyder masser af nye arbejdspladser i det offentlige.
Det er Win-Win!
Som en tilføjet bonus har man med eet slag skabt det dobbelte beaukratiske arbejde - Det betyder masser af nye arbejdspladser i det offentlige.
Det er Win-Win!
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Eller længere ventetider på behandling af tilladelser. Men ja godt de fik lukket hullet, de gener og ekstraudgifter vi nu bliver pålagt, er trods alt givet godt ud i bytte for bedre terrorsikring, og stop for kriminelles brug af våben.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times

Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Så er det jo godt at DJ har været på banen over fra Jylland (men bukkejagten stod på) og påvirke Politikerne...vi snakker om tredie behandling som nu er vedtaget, jeg kan ikke se en eneste indsigelse,-der bevirker at samtlige medlemmer i ens organisation får fordoblet deres udgifter, og papir bureaukrati. Fantastisk at man kan sidde ude i skoven og helt have mistet følingen med hvad der sker på borgen..Lassescout skrev: ↑24. jun 2018, 10:31En ny lap på den mangelappede våbenlov er syet på i denne måned: http://www.ft.dk/samling/20171/lovforsl ... /index.htm
1. behandlet / henvist til udvalg 03-04-2018
Betænkning afgivet 17-05-2018
2. behandlet/direkte til 3. behandling 24-05-2018
3. behandlet, vedtaget 31-05-2018
- LundJensen
- Silver Member
- Interesser: WWII - skydning - jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 12 times
Nu kan man mene hvad man vil om DJ
Men hvad gyldighed på tilladelser på våbensamlinger lige angår dem har jeg meget svært ved at få øje på...?
Men hvad gyldighed på tilladelser på våbensamlinger lige angår dem har jeg meget svært ved at få øje på...?
-
- Gold Member
Det jo alle tilladelser der kommer til at være fem år, der er jo allerede en som der tidligere her har fået sin jagtriffel fornyet med kun fem år..LundJensen skrev: ↑24. jun 2018, 17:50Nu kan man mene hvad man vil om DJ
I og med at danske våbenejere er fragmenteret i forskellige interesser og opfattelsen er 'det berører ikke mig' i hver sit forbund. Man burde lavet en dækkende paraply organisation der dækker våbenejernes fælles interesse omkring unødig lovgivning.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Nej.Overtroldmand skrev: ↑24. jun 2018, 18:44Det jo alle tilladelser der kommer til at være fem år, der er jo allerede en som der tidligere her har fået sin jagtriffel fornyet med kun fem år..LundJensen skrev: ↑24. jun 2018, 17:50Nu kan man mene hvad man vil om DJ
I og med at danske våbenejere er fragmenteret i forskellige interesser og opfattelsen er 'det berører ikke mig' i hver sit forbund. Man burde lavet en dækkende paraply organisation der dækker våbenejernes fælles interesse omkring unødig lovgivning.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=201834
10. § 6 d, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Tilladelser til riflede jagtvåben til jægere udstedes med en gyldighedstid på 10 år.«
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Ja min ½ auto blev kun forlænget med 5 år, så det kan godt være jeg skal rette henvendelse til dem. Jeg kan dog ikke rigtig finde energien til det.Bofhenator skrev: ↑24. jun 2018, 18:59Nej.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=20183410. § 6 d, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Tilladelser til riflede jagtvåben til jægere udstedes med en gyldighedstid på 10 år.«
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
- ESAF
- Gold Member
- Interesser: Gamle våben
- Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 86 times
Der er vidst noget du har fået galt fat i, dette har ikke en skid med jægerne at gøre.Overtroldmand skrev: ↑24. jun 2018, 17:31Så er det jo godt at DJ har været på banen over fra Jylland (men bukkejagten stod på) og påvirke Politikerne...vi snakker om tredie behandling som nu er vedtaget, jeg kan ikke se en eneste indsigelse,-der bevirker at samtlige medlemmer i ens organisation får fordoblet deres udgifter, og papir bureaukrati. Fantastisk at man kan sidde ude i skoven og helt have mistet følingen med hvad der sker på borgen..
VHS’ våbenlovsudvalg kunne dog godt have været på banen her, det har ikke været nævnt med et ord i den sammenhæng...

Det drejer sig for fanden om gamle våben hvor ammunitionen i sig selv kan være et problem at fremskaffe, det skriger jo til himlen, jeg har dog mistet evnen til at undres efterhånden og glæder mig trods alt over at min samlertilladelse gælder til 2028...
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Det kan jeg sagtens følge. Det ændre dog ikke på det i den grad er en fejl... Og det er vist den pæne måde at skrive det på.Lycon skrev: ↑24. jun 2018, 20:12Ja min ½ auto blev kun forlænget med 5 år, så det kan godt være jeg skal rette henvendelse til dem. Jeg kan dog ikke rigtig finde energien til det.Bofhenator skrev: ↑24. jun 2018, 18:59Nej.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=20183410. § 6 d, stk. 2, affattes således:
(ikke at du ikke kan finde energien, men at politiet selv har digtet en gyldighedstid)
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: WW2 våben long range shooting
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 52 times
Klag
Klag
Klag
Og så videre ellers ender vi som noget jeg ikke engang vil skrive selvom jeg godt
Er klar over at i dette land ikke er en ret men et priviligium(håber stavet korrekt)
Mvh
Klag
Klag
Og så videre ellers ender vi som noget jeg ikke engang vil skrive selvom jeg godt
Er klar over at i dette land ikke er en ret men et priviligium(håber stavet korrekt)
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
-
- Gold Member
Jo det kommer, man tager det bare bid for bid.ESAF skrev: ↑24. jun 2018, 20:19Der er vidst noget du har fået galt fat i, dette har ikke en skid med jægerne at gøre.Overtroldmand skrev: ↑24. jun 2018, 17:31Så er det jo godt at DJ har været på banen over fra Jylland (men bukkejagten stod på) og påvirke Politikerne...vi snakker om tredie behandling som nu er vedtaget, jeg kan ikke se en eneste indsigelse,-der bevirker at samtlige medlemmer i ens organisation får fordoblet deres udgifter, og papir bureaukrati. Fantastisk at man kan sidde ude i skoven og helt have mistet følingen med hvad der sker på borgen..
VHS’ våbenlovsudvalg kunne dog godt have været på banen her, det har ikke været nævnt med et ord i den sammenhæng...måske bestyrelsen mest er til uniformer og sværd
Det drejer sig for fanden om gamle våben hvor ammunitionen i sig selv kan være et problem at fremskaffe, det skriger jo til himlen, jeg har dog mistet evnen til at undres efterhånden og glæder mig trods alt over at min samlertilladelse gælder til 2028...
Det var oppe og vende for et par år siden da EU våbendirektivet var i nyhederne.
https://www.altinget.dk/miljoe/artikel/ ... et-problem
'Der bliver ikke myrdet færre europæere, fordi jægerne skal forny deres våbentilladelse hvert femte år i stedet for hvert tiende. Jægerne får alligevel alle tilladelser inddraget øjeblikkeligt, hvis de træder ved siden af. '
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn ... eres-hobby
'Riffeltilladelser til jægere skal fremover gives for fem år ad gangen og ikke 10 som i dag.'
Fra DJ:
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... til-sidst/
Den automatiske femårs forlængelse af våbentilladelser til danske jagtrifler til i alt 10 år, er muliggjort i forslaget, hvorfor det ikke giver anledning til bekymring i DK.' Aha, så der er snak om en 2 x 5 år tilladelse!!
samt:
'Våbentilladelser og unge jægere
EU-våbendirektivet fastsætter nu en regelmæssig revision af våbentilladelsers gyldighedsperiode med højest fem års mellemrum. På spørgsmålet, om det vil medføre ændring i våbentilladelsernes gyldighedsperiode på 10 år for jagtrifler, er svaret, at det forventer Justitsministeriet ikke.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Ja, vi har jo haft 5-årige tilladelser til jagtrifler før. Det er som hovedregel gyldighedstiden for en våbentilladelse.
Jeg kunne såmænd også godt leve med, at den blev nedsat til 5 år igen, hvis man så ville udnytte de muligheder den nuværende IT-teknologi giver. Et par få klik der fortæller at jeg ansøger om fornyelse, en signatur med Nem- ID og en tilladelse der ankommer i e-boksen et par sekunder senere. Det kan alt sammen lade sig gøre med samme sikkerhed som nu.
... og så selvfølgelig en pris på tilladelsen der afspejler udgifterne til systemet. DVS. ca 3,75 pr. stk.
Jeg kunne såmænd også godt leve med, at den blev nedsat til 5 år igen, hvis man så ville udnytte de muligheder den nuværende IT-teknologi giver. Et par få klik der fortæller at jeg ansøger om fornyelse, en signatur med Nem- ID og en tilladelse der ankommer i e-boksen et par sekunder senere. Det kan alt sammen lade sig gøre med samme sikkerhed som nu.
... og så selvfølgelig en pris på tilladelsen der afspejler udgifterne til systemet. DVS. ca 3,75 pr. stk.
Hilsen Lasse.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 428 times
Samlertilladelse kun fem år...…

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Gold Member
jeg er enig,-min anke går som skrevet mest på 'fordoblet deres udgifter, og papir bureaukrati.', her skal DJ jo netop vise rettidig omhu, og få en fod i døren, og netop pointere at når der indføres 5 årige tilladelser, så skal der samtidigt implementeres en nutidig udgiftsneutral smidig sagsbehandling.Lassescout skrev: ↑25. jun 2018, 06:49Ja, vi har jo haft 5-årige tilladelser til jagtrifler før. Det er som hovedregel gyldighedstiden for en våbentilladelse.
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
VHS er ikke en dyt værd ang. våbenlovsudvalget, vi er flere som har spurgt og skrevet på VHS forummet, uden at få svar, man skulle mene de ville gå helhjertet ind for samleres interesser (udover sabler og uniformer).Der er vidst noget du har fået galt fat i, dette har ikke en skid med jægerne at gøre.
VHS’ våbenlovsudvalg kunne dog godt have været på banen her, det har ikke været nævnt med et ord i den sammenhæng...måske bestyrelsen mest er til uniformer og sværd
Jeg har selv været medlem i snart 40 år, og kan kun se tilbageskridt for at tage samleres meninger til efterretning.

Senest rettet af Lycon 25. jun 2018, 13:58, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.