Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Æ-Vendelbo » 24. jun 2018, 08:38

Hej RenLuft.
tillykke med skyderen,trods alt :freak: du skal nok blive glad for den når du lærer den bedre at kende og har fundet de rette hagl til netop den.
Med hensyn til kikkertmontagen,der må man være omhyggelig med at ramme det rigtige hul til rekylestoppet ,da der er flere huller på række.
Jeg har selv en Diana 340N-Tec og en Nikko-Sterling 3-9x32.Jeg skiftede montagen til en Diana Magnum montage fra Schneider,det er en helt anden kvalitet,nu kan jeg afmontere og genmontere kikkert med montage og stadig have samme træfpunkt :numberone: Bare husk ved montering at skruer på montagen skal sidde på venstre side og rekylestiften bagerst.Husk også at kikkerten skal ligge løst i ringene indtil montagen er spændt fast på geværet,når så montagen er spændt kan man skuldre våbnet og rette trådkorset op og herefter spænde skruerne i ringene,forsigtigt og over kryds lidt efter lidt. God fornøjelse videre.
MVH.Vendelboen.
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/21077

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af RenLuft » 24. jun 2018, 11:17

Er der en montage som ikke er afhængig af recoil stop pinnen i selve geværet? For de er ikke noget værd og bliver revet i stykker.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Airsmith » 24. jun 2018, 11:43

Denne montage m. 3 skruer sidder fast på mine 350, uden at anvende stop skruen, som det også har. Jeg bruger den på alle mine 20j+ geværer: https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/38128 Hvilken montage og kikkert har du? evt. billeder

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Happy » 24. jun 2018, 21:38

Raptor660 skrev:
23. jun 2018, 22:39
RenLuft skrev:
23. jun 2018, 22:23
Raptor660 skrev:
23. jun 2018, 21:54
Det er sgu ærgerligt at du har den følelse med et splinter nyt gevær, der skulle gerne være et smil på læben når man tager den frem for at skyde og hygge med den.
Håber det løser sig for dig
Ja det er ærgeligt. Håber der er nogen herinde der kan give et godt råd.
Jeg kan desværre ikke hjælpe, syntes bare det er pis træls for dig og håber virkelig du får hjælp. Jeg har ikke haft en Diana men en weirauch 97kt og der var ingen af de problemer du oplever tværtimod, så skød den godt og kørte problem frit og den havde et hul som man kun skrue bagstop til kikkert i, så den ikke rykkede sig.
Igen good luck, så du kan blive glad og komme ud og plinke :smile:
:smile: Bortset fra at Weihrauch-Geværene - Generelt og fra fabrikken (efter min personlige mening) - "lider af" tunings-behov - jo så er de da generelt gode køb.... (For god ordens skyld, skal jeg lige understrege, at jeg blandt mine mange luftvåben - har iværtfald 5 Weihrauch - og som - at jeg trods deres - efter min personlige mening - "i fra fabrikken udgaven" generelle tunings-behov - dog generelt er ret godt tilfreds med. Dette trods, at jeg med weihrauch har oplevet løb - hvor, at der i begyndelsen nærmest skulle bruges mere kraft for, at "knække" løbet - end på en Hatsan 135 - hvad der kræves besiddelse af en vis fysisk styrke.... Og også de her "tænder-skærende" lyde af - metal mod metal - har jeg skam oplevet hos Weihrauch i den første tid). Mvh happy
Senest rettet af Happy 24. jun 2018, 22:40, rettet i alt 5 gange.
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Skal en ny Diana sige sådan? (lydklip)

Indlæg af Happy » 24. jun 2018, 21:50

RenLuft skrev:
23. jun 2018, 19:45
Happy skrev:
23. jun 2018, 16:01
RenLuft skrev:
21. jun 2018, 12:39
Hej allesammen.

Har lige fået en ny Diana 34 premium ind af døren (igen, efter den sidste lød endnu værre)

Den her siger ikke så slemt som den sidste, men jeg vil høre om det er normalt at luftgevær siger sådan her?:

https://streamable.com/okvpo

https://streamable.com/ny37x

Tak skal i have på forhånd.

Med venlig hilsen
:smile: Umiddelbart ! så lyder dette her (gevær nr 2) betragteligt mere normalt for et nyt gevær - i en overgangs-periode, (det første du fik lød frygteligt)... Mvh Happy :smile: Hvordan går det ellers med det ? får du skudt noget ? og hvad er din personlige oplevelse af/med geværet - rekyl, præcision ? nu her efter nogle flere skud. jeg synes jo selv, at det er et rigtig godt Diana-gevær og en rigtig god model).
Jeg prøvede med lidt våbenolie og nogle skud, det hjalp på lydene.

Jeg har skudt en god del med det i dag, med "iron sights" skyder det umiddelbart fint, den er ikke så hold følsom som jeg havde forestillet mig (godt). Pænt gevær og kan godt li at det er rimelig let.

Med kikkert har jeg problemer. Den vil ikke skyde ordenligt med den. Ingen justering hjalp, den smider dem bare lidt halv tilfældigt. Eftersom at iron sights virker fint så er det sandsynligvis noget med montagen eller kikkerten. Da jeg ville genmontere kikkerten så jeg at recoil stop pinnen var trukket skævt og så helt forkert ud - det viser sig at det hul ned i selve geværet til recoil stop pinnen bliver revet i stykker bagud. (shear på engelsk) hvis i forstår?
Det er i hvertfald et problem der kun bliver større. Efter lidt research fandt jeg en video der nævner at det er et problem som Diana'er har. Det har min i hvertfald.
Kan ikke rigtig se hvordan en kikkert skulle kunne fungere med det. Uden recoil stop pinnen bliver kikkerten bare skuppet bagud, har prøvet.
Er ærlig talt ret irriterret.

Det er en nikko stirling airking 4-12 kikkert.
:smile: Hej igen - det er mig en gåde det at du beskriver omkring Airking kikkert montering ! Jeg har en Airking på min Diana 350 (som har ganske meget mere rekyl end Diana 34) med en standard airking montage - intet problem - den rør sig IKKE ud af stedet ! Jeg har endda haft det på en Hatsan 155 - hvor at du Virkelig kan tale om rekyl - også der uden skyggen af problemer ! spænder du skinne-skruerne ordentligt ???? på min Diana 52 har jeg en gamo montage skinne - heller ikke der har jeg problemer (og gamo-skinnen er - efter min personlige mening - betragteligt dårligere end Airking-Skinnen !). Overvej evt en Hawke skinne med 4 skinne-skruer.... og måske, at overlade montage - af kikkert - til en som har prøvet det før.... og ellers lyt til Airsmith`s råd - for han ved i den grad hvad, at han taler om, når at det angår Diana (dette er iværtfald mit personlige indtryk). Mange hilsner Happy og Rigtig meget held og lykke med kikkert-montage !!!
Senest rettet af Happy 24. jun 2018, 22:08, rettet i alt 1 gang.
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Happy » 24. jun 2018, 22:06

RenLuft skrev:
24. jun 2018, 11:17
Er der en montage som ikke er afhængig af recoil stop pinnen i selve geværet? For de er ikke noget værd og bliver revet i stykker.
:smile: På en Airking skinne - er der 3 recoil stop pinde/skruer - Brug Dem Alle 3/spænd alle 3 - men først efter, at du har spændt selve de 3 skinne skruer/bolte på siden af skinnen.... Det har virket for mig - Hver Eneste Gang ! Og ellers lyt til Airsmith`s råd - han ved ret meget om Diana.. Mvh Happy
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af RenLuft » 25. jun 2018, 00:05

Happy skrev:
24. jun 2018, 22:06
RenLuft skrev:
24. jun 2018, 11:17
Er der en montage som ikke er afhængig af recoil stop pinnen i selve geværet? For de er ikke noget værd og bliver revet i stykker.
:smile: På en Airking skinne - er der 3 recoil stop pinde/skruer - Brug Dem Alle 3/spænd alle 3 - men først efter, at du har spændt selve de 3 skinne skruer/bolte på siden af skinnen.... Det har virket for mig - Hver Eneste Gang ! Og ellers lyt til Airsmith`s råd - han ved ret meget om Diana.. Mvh Happy
De 3 scope stop pins i montagen liner ikke op så de kan gå ned i stop pin huller i geværet, det kan kun lade sig gøre med 1 af gangen. Det undrede jeg mig også over, men kan ikke se hvordan det ellers skulle kunne lade sig gøre? Hvis jeg strammer dem sidder de bare oven på rillerne i 11 mm montagen og laver mærker. Ved ikke hvad i siger til det?

Til Airsmith: Det er en nikko stirling airking 4-12 med den tilhørende montage.

Her er videoen der nævner det med diana scope stop pin shear. Den skulle gerne starte ved 4:22 med linket. https://youtu.be/SoJhvFpjlDA?t=4m22s
(skal lige nævnes at den montage han snakker om som løsningen på problemet ikke længere passer på nyere diana gevær)
Tak for jeres hjælp i øvrigt!

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Airsmith » 25. jun 2018, 01:55

RenLuft skrev:
25. jun 2018, 00:05
Til Airsmith: Det er en nikko stirling airking 4-12 med den tilhørende montage.
Og hvordan ser spidsen på din stopskrue så ud som går ned i kikkertskinnen? er den konisk spids? cylindrisk? eller?

Det montage som følger med Nikko Sterling kikkerten er for dårlig kvalitet. Det har kun 3 skruer til at spænde montagen fast med. Det er ikke nok med 3 skruer til at holde fast, derfor bliver stopskruen overbelastet. Det ikke geværet/kikkertskinnen som er problemet, men den dårlige montage. Jeg har monteret en Nikko Stirling montage på min mod. 35 m kun 14j, men så skal montagen forsynes med yderligere 2 skruer (5 ialt) for at holde.
NS Mont. m. 5 skruer.JPG
NS Mont. m. 5 skruer.JPG (73.05 KiB) Vist 9187 gange
Tror ikke den kunne holde på en 34 m. 5 skruer.

Køb en Diana Z-R Mount så du over de problemer.
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/38128
BULLSEYE Z-R MOUNT.JPG
BULLSEYE Z-R MOUNT.JPG (65.59 KiB) Vist 9183 gange
vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af RenLuft » 25. jun 2018, 10:38

Airsmith skrev:
25. jun 2018, 01:55
RenLuft skrev:
25. jun 2018, 00:05
Til Airsmith: Det er en nikko stirling airking 4-12 med den tilhørende montage.
Og hvordan ser spidsen på din stopskrue så ud som går ned i kikkertskinnen? er den konisk spids? cylindrisk? eller?

Det montage som følger med Nikko Sterling kikkerten er for dårlig kvalitet. Det har kun 3 skruer til at spænde montagen fast med. Det er ikke nok med 3 skruer til at holde fast, derfor bliver stopskruen overbelastet. Det ikke geværet/kikkertskinnen som er problemet, men den dårlige montage. Jeg har monteret en Nikko Stirling montage på min mod. 35 m kun 14j, men så skal montagen forsynes med yderligere 2 skruer (5 ialt) for at holde.
NS Mont. m. 5 skruer.JPG
Tror ikke den kunne holde på en 34 m. 5 skruer.

Køb en Diana Z-R Mount så du over de problemer.
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/38128

BULLSEYE Z-R MOUNT.JPG vh airsmith
Hej Airsmith. Mange tak for dine råd. Forstår jeg dig korrekt i at den bullseye ZR montage ikke behøver stop pinnen overhovedet?

Mvh

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Airsmith » 25. jun 2018, 10:59

RenLuft skrev:
25. jun 2018, 10:38
Hej Airsmith. Mange tak for dine råd. Forstår jeg dig korrekt i at den bullseye ZR montage ikke behøver stop pinnen overhovedet?

Mvh
Hvis den ikke kan sidde fast uden stopskrue så virker/dæmper den ikke optimal efter min mening. Dvs så dæmper den ikke nok til at undgå at flytte sig på skinnen. Hvis du vælger Z-R mont. er det meget vigtig at følge monteringsvejledningen 100% for at der ikke kommer noget i spænd i de bevægelige dele, som kan hindre at den arbejder let og ubesværet og dæmper 100%
https://www.youtube.com/watch?v=ww_LHhdL2Gw
Jeg har læst at nogle skal bruge stopskruen på den, men så er der noget der klemmer (skruet sammen i forkert rækkefølge, overspændt) og hindre den i at dæmpe 100%

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af RenLuft » 25. jun 2018, 12:41

Airsmith skrev:
25. jun 2018, 10:59
RenLuft skrev:
25. jun 2018, 10:38
Hej Airsmith. Mange tak for dine råd. Forstår jeg dig korrekt i at den bullseye ZR montage ikke behøver stop pinnen overhovedet?

Mvh
Hvis den ikke kan sidde fast uden stopskrue så virker/dæmper den ikke optimal efter min mening. Dvs så dæmper den ikke nok til at undgå at flytte sig på skinnen. Hvis du vælger Z-R mont. er det meget vigtig at følge monteringsvejledningen 100% for at der ikke kommer noget i spænd i de bevægelige dele, som kan hindre at den arbejder let og ubesværet og dæmper 100%
https://www.youtube.com/watch?v=ww_LHhdL2Gw
Jeg har læst at nogle skal bruge stopskruen på den, men så er der noget der klemmer (skruet sammen i forkert rækkefølge, overspændt) og hindre den i at dæmpe 100%

vh airsmith
Jeg har bestilt en ZR bullseye mount. Så jeg burde starte med at montere den uden stopskruen?

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af RenLuft » 25. jun 2018, 15:20

Airsmith skrev:
25. jun 2018, 10:59
RenLuft skrev:
25. jun 2018, 10:38
Hej Airsmith. Mange tak for dine råd. Forstår jeg dig korrekt i at den bullseye ZR montage ikke behøver stop pinnen overhovedet?

Mvh
Hvis den ikke kan sidde fast uden stopskrue så virker/dæmper den ikke optimal efter min mening. Dvs så dæmper den ikke nok til at undgå at flytte sig på skinnen. Hvis du vælger Z-R mont. er det meget vigtig at følge monteringsvejledningen 100% for at der ikke kommer noget i spænd i de bevægelige dele, som kan hindre at den arbejder let og ubesværet og dæmper 100%
https://www.youtube.com/watch?v=ww_LHhdL2Gw
Jeg har læst at nogle skal bruge stopskruen på den, men så er der noget der klemmer (skruet sammen i forkert rækkefølge, overspændt) og hindre den i at dæmpe 100%

vh airsmith
Hej Airsmith.

Jeg ved ikke lige om jeg fik min besked til at sende til dig.
Vil du give en guide til hvordan man monterer ZR bullseye montagen?
Håber virkelig den kan løse mit problem.

På forhånd tak!

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Airsmith » 25. jun 2018, 19:44

RenLuft skrev:
25. jun 2018, 12:41
Jeg har bestilt en ZR bullseye mount. Så jeg burde starte med at montere den uden stopskruen?
Ja og der er ingen skrue i, men en tap som kan vendes, vend tappen opad så den forsvinder op i montagen hvis den vender ud mod skinnen (skruen til højre).
Z-R Mount fiks.tap .JPG
Z-R Mount fiks.tap .JPG (37.36 KiB) Vist 9088 gange
RenLuft skrev:
25. jun 2018, 15:20
Vil du give en guide til hvordan man monterer ZR bullseye montagen?
Jeg går ud fra at du får den sidste nye version af montagen i en æske, der er vedlagt en udførlig monteringsanvisning på tysk, engelsk, fransk og spansk. Hvis du har problemer med sprog kan jeg over sætte.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af RenLuft » 25. jun 2018, 21:12

Airsmith skrev:
25. jun 2018, 19:44
RenLuft skrev:
25. jun 2018, 12:41
Jeg har bestilt en ZR bullseye mount. Så jeg burde starte med at montere den uden stopskruen?
Ja og der er ingen skrue i, men en tap som kan vendes, vend tappen opad så den forsvinder op i montagen hvis den vender ud mod skinnen (skruen til højre).
Z-R Mount fiks.tap .JPG
RenLuft skrev:
25. jun 2018, 15:20
Vil du give en guide til hvordan man monterer ZR bullseye montagen?
Jeg går ud fra at du får den sidste nye version af montagen i en æske, der er vedlagt en udførlig monteringsanvisning på tysk, engelsk, fransk og spansk. Hvis du har problemer med sprog kan jeg over sætte.

vh airsmith
Tak skal du have. Jeg krydser fingre! Nogen særlige råd til montage du har gjort dig med ZR bullseye montagen?

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Airsmith » 25. jun 2018, 23:29

Alt du behøver vide står i brugsanvisningen, når du har mont. den kan du lave en blyant streg på kikkerten s å du kan se om den flytter sig, du kan også lægge mærke til hvor den sidder på skinnen om den skulle flytte sig der.

vh aiorsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Airsmith » 26. jun 2018, 10:43

RenLuft skrev:
25. jun 2018, 21:12
Nogen særlige råd til montage du har gjort dig med ZR bullseye montagen?
Ja det er en god hjælp at bruge en 3mm unbraco nøgle med T greb, skruerne skal spændes ensartet, i en bestemt rækkefølge, og i flere trin. Man bliver hurtig træt/øm i fingrene med den medfølgende nøgle. Det er også godt at affedte rillerne i kikkertskinnen, og "kløerne" på montagen med f.eks. en klud fugtet m. rensebenzin, for at fjerne evt. olie her.

vh airsmith
Senest rettet af Airsmith 28. jun 2018, 12:30, rettet i alt 1 gang.
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af RenLuft » 28. jun 2018, 12:26

Airsmith skrev:
26. jun 2018, 10:43
RenLuft skrev:
25. jun 2018, 21:12
Nogen særlige råd til montage du har gjort dig med ZR bullseye montagen?
Ja det er en god hjælp at bruge en 3mm unbraco nøgle med T greb, skruerne skal spændes ensartet af flere omgange, og man bliver hurtig træt/øm i fingrene med den medfølgende nøgle.

vh airsmith
Hej Airsmith.

Er det korrekt forstået at man kun skal stramme skruerne på den ene side af Diana bullseye og så til aller sidst stramme på den anden side? Snakker om trin 9-13 i manualen.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Airsmith » 28. jun 2018, 13:26

Punkt 1: Fjern øverste halvdel af ringene.

Punkt 2: Tag reduktionsstykkerne ud af den nederste halvdel og kontroller at de 4 små pinolskruer er spændt. Læg reduktionsstykkerne i igen.

Punkt 3: Løsn skruerne 1-2-3, med/uden stoppind, og sæt montagen på geværet, husk at vende det rigtig, og spænd skruerne let i rækkefølge 1-2-3.

Punkt 5: Læg kikkerten i (her placerer jeg kikkerten midt i mellem ringene), sæt den øverste halvdel af ringene på plads, og sæt skruerne i så der er lige meget luft på hver side mellem øverst/nederst halvdel.

Punkt 6: Drej skruerne i rækkefølge 4-5 og 6-7, så der er ca. 1-1,5 mm spalte. I dag måtte jeg gå ned på 0,7mm.

Punkt 7: Spænd skruerne helt let i rækkefølge 8-9 og 10-11, kikkerten skal stadig kunne drejes med lidt modstand.

Punkt 8: Ret trådkorset i kikkerten ind så det lodret/vandret. Læg evt. geværet i vatter på en bordplade, kik bagfra med 20-30cm afstand igennem kikkerten, flugt med skæftet eller hvis du kan flugte korset mod noget andet lodret/vandret. Drej evt. kikkert.

Punkt 9: Spænd skruerne i rækkefølge 8-9-11-10, i 90 grader hver gang, i tre omgange (270 gr i alt), kontroller efter hver gang om den øverste halvdel bevæger sig let i det du trykker øverste halvdel m. kikkerten helt frem, holder tommelfingeren på den, og lader den gå langsomt tilbage, her må ikke føles/være nogen træghed. Jeg tager om pistolgrebet og bruger tommelfingeren.

Punkt 11: Spænd skruerne i rækkefølge 8-9-11-10, i 45 grader hver gang, indtil de er fast.

Punkt 12: Evt. løsne skruer 1-2-3, og indstil øje afstand til kikkerten. Spænd i rækkefølge 1-2-3.

Punkt 13: Kontroller skruer 4-5-6-7 om de er spændt, evt spænd i små ens trin. Kontroller om den øverste halvdel bevæger sig let i det du trykker øverste halvdel m. kikkerten helt frem, holder tommelfingeren på den, og lader den gå langsomt tilbage, her må ikke føles/være nogen træghed. Jeg tager om pistolgrebet og bruger tommelfingeren.


vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af RenLuft » 30. jun 2018, 21:44

Airsmith skrev:
28. jun 2018, 13:26
Punkt 1: Fjern øverste halvdel af ringene.

Punkt 2: Tag reduktionsstykkerne ud af den nederste halvdel og kontroller at de 4 små pinolskruer er spændt. Læg reduktionsstykkerne i igen.

Punkt 3: Løsn skruerne 1-2-3, med/uden stoppind, og sæt montagen på geværet, husk at vende det rigtig, og spænd skruerne let i rækkefølge 1-2-3.

vh airsmith
Jeg har været ude og prøve med ZR montagen idag. Det ser ud til at den laver hæderlige grupper nu, så der er håb!
Den skyder dog alt for højt nu, jeg kan ikke justere nok med kikkerten. Når den er helt i bund og bliver stram (og så går jeg lige 5 klik tilbage for ikke at den skal være så stram) så skyder den så holder jeg 2 mil dots under træfpunktet. (ligesom omvendt barrel droop)? Det var ikke et problem der var der med airking standard montagen, her var den sat ret højt op i højdejusteringen, altså modsatte retning end nu. Så det er noget med den nye montage.

Kan jeg have monteret forkert?

Det er med 10.34 grain JSB og på cirka 40 meters afstand, så det er ikke der den ligger.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Airsmith » 1. jul 2018, 11:34

Pilen på montagen skal pege fremad.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Airsmith » 1. jul 2018, 12:00

RenLuft skrev:
30. jun 2018, 21:44
Den skyder dog alt for højt nu, jeg kan ikke justere nok med kikkerten. Når den er helt i bund og bliver stram (og så går jeg lige 5 klik tilbage for ikke at den skal være så stram) så skyder den så holder jeg 2 mil dots under træfpunktet. (
Jeg tror du drejer den forkerte vej med justerskruen, når den er drejet helt i bund så skyder geværet højest. Prøv drej skruen 2-3 omdrejning modsatte vej og se hvad der sker.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af RenLuft » 1. jul 2018, 23:50

Airsmith skrev:
1. jul 2018, 12:00
RenLuft skrev:
30. jun 2018, 21:44
Den skyder dog alt for højt nu, jeg kan ikke justere nok med kikkerten. Når den er helt i bund og bliver stram (og så går jeg lige 5 klik tilbage for ikke at den skal være så stram) så skyder den så holder jeg 2 mil dots under træfpunktet. (
Jeg tror du drejer den forkerte vej med justerskruen, når den er drejet helt i bund så skyder geværet højest. Prøv drej skruen 2-3 omdrejning modsatte vej og se hvad der sker.

vh airsmith
Når jeg har drejet højdejusteringstårnet helt i bund (drejer mod højre) så holder jeg 2 mil dots under træfpunktet, altså ville jeg gerne bringe sigtekorset op så det er ved træfpunktet, men kan ikke dreje mere mod højre på den. Drejer jeg mod venstre bringer den sigtekorset længere nedad.

Er jeg idiot?

Edit: Det er ikke fordi den vender den forkerte vej.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Timber » 2. jul 2018, 00:00

RenLuft skrev:
1. jul 2018, 23:50
Airsmith skrev:
1. jul 2018, 12:00
RenLuft skrev:
30. jun 2018, 21:44
Den skyder dog alt for højt nu, jeg kan ikke justere nok med kikkerten. Når den er helt i bund og bliver stram (og så går jeg lige 5 klik tilbage for ikke at den skal være så stram) så skyder den så holder jeg 2 mil dots under træfpunktet. (
Jeg tror du drejer den forkerte vej med justerskruen, når den er drejet helt i bund så skyder geværet højest. Prøv drej skruen 2-3 omdrejning modsatte vej og se hvad der sker.

vh airsmith
Når jeg har drejet højdejusteringstårnet helt i bund (drejer mod højre) så holder jeg 2 mil dots under træfpunktet, altså ville jeg gerne bringe sigtekorset op så det er ved træfpunktet, men kan ikke dreje mere mod højre på den. Drejer jeg mod venstre bringer den sigtekorset længere nedad.

Er jeg idiot?

Edit: Det er ikke fordi den vender den forkerte vej.
Er det muligt du kan tage et billede, og sætte ind? Det er mange gange nemmere at se hvad der er galt, end at få det beskrevet.. :smile:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

RenLuft
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 20. maj 2018, 17:05
Interesser: Luftgevær 4.5 mm
Geografisk sted: Fyns
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af RenLuft » 2. jul 2018, 20:58

Jeg prøvede at genmontere den, men det løste det ikke.

Så genmonterede jeg den med noget tyndt under den forreste scope holder (ligesom at "shim" barrel droop, men omvendt) og så kunne jeg zero den. Mærkeligt.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Ny Diana 34 går meget groft når det knækkes - råd søges

Indlæg af Sort » 2. jul 2018, 22:13

RenLuft skrev:
2. jul 2018, 20:58
Jeg prøvede at genmontere den, men det løste det ikke.

Så genmonterede jeg den med noget tyndt under den forreste scope holder (ligesom at "shim" barrel droop, men omvendt) og så kunne jeg zero den. Mærkeligt.
Meget mærkeligt, tjek lige pakningen imellem løb og cylinder for om den er kvadret, så kan piben nemmelig godt pege opad.

Men hvis du shimmer (alufolie,chartek plast øldåse folie, fyrfadslys folie etc) så sørg for at få den shimmet op i neutral så kikkerten ikke står i yderstilling på tårnet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar