Spejdere skal søge byggetilladelse til rafte-konstruktioner

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Spejdere skal søge byggetilladelse til rafte-konstruktioner

Indlæg af Kalthoff » 7. jul 2018, 11:07

Spejdernes såkaldte mastesejl er ulovlige at sætte op uden byggetilladelse, hvis de er større end 50 kvm. Også konstruktioner af rafter, der rager mere end fem meter op i luften, skal godkendes af myndighederne.

Og der skal vel at mærke oprettes en byggesag hvert sted, hvor spejderne har tænkt sig at bygge.

..............

Spejderne har siden juli 2016 ligesom andre foreninger og virksomheder skulle følge nye retningslinjer. De blev aktuelle efter en voldsom debat oven på en ulykke i et cirkustelt, hvor syv kom til skade, da teltet pludselig væltede.

Også forskellige former for tårne i rafter er i dag ulovlige. Spejderlederne hævder, at klassisk spejderarbejde ikke længere kan udføres som før.

- Vi lærte at bygge i trekanter ud af rafter. Og det har vi altid kunnet. Men der skal søges om tilladelse til at bygge et sådant tårn ud af skovens materialer, siger Peter Jeppesen.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... re/7226086

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Spejdere skal søge byggetilladelse til rafte-konstruktioner

Indlæg af Marius » 7. jul 2018, 12:04

Facepalm...
Jeg bliver så træt :wall:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Spejdere skal søge byggetilladelse til rafte-konstruktioner

Indlæg af Hønsetyv » 7. jul 2018, 12:30

Mon ikke det bunder i ansvarsforflygtigelse?
Da jeg var mindre og kom til skade så var det første jeg blev spurgt om: Har du så lært noget af det?
Og havde jeg været alt for dum så kunne der da lige komme en huskekage så det sank helt ind.

I dagens Danmark er det jo sådan at hvis poderne får en splint i fingeren er det lederens skyld og han skal straks stilles til ansvar.
Og kommer et af de små kræ til at skære sig i fingeren skal lederen som det mindste i gabestok gerne efterfulgt af hjul og stejle.

Så hvis ikke kræene kan foretage sig noget som helst hvor de har en betragtelig del af ansvaret selv, er det vel naturligt at lederen forsøger at holde sig dækket så ikke job og karriere står på spil hvis en unge brækker en arm.

Det er en (syg) kultur i som forældre selv har været med til at fremelske.
Husk på at når i peger på en anden så er der 3 fingre der peger på jer selv!

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Spejdere skal søge byggetilladelse til rafte-konstruktioner

Indlæg af Thors24 » 7. jul 2018, 12:42

Det er bare endnu et eksempel på at vores handlekraftige politikere tager ting alvorligt; uden i øvrigt at overveje om det er nødvendigt. Hvor mange cirkustelte er der i det hele taget væltet? Hvor mange forsamlinstelte har der været ukykker med? Hvor mange mastesejl og raftekonstruktioner har forårsaget personskade?
Jeg kender kun til det uheld fra 2013, og alligevel er reglerne strammet. Det er som om der er en udbredt opfattelse af at man kan forhindre alle ulykker og uheld med regler. :prisoner:

:wall:
:mad:
:cry:
Vi ender alle som :zombie: uden selvstændig tankevirksomhed.
Noget af det jeg bla. prøver at påvirke vore spejdere med, er at de skal tænke selv og selv tage ansvar, både for ophaven men også for patruljen og fællesskabet.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Spejdere skal søge byggetilladelse til rafte-konstruktioner

Indlæg af Freezion » 7. jul 2018, 14:06

Jeg kan så afsløre med førstehåndsoplevelser at mange spejdere skider højt og helligt på de regler og gør det alligevel :fun:

Nogen regelsæt bliver lavet i al hast uden at tænke over hvad det indebærer.
Det er lidt ligesom FIA, der sker et enkelt uheld, og så er der indsat en regel næste sæson der helgarderer mod det.

En af tingene ved at være spejder er jo netop at man lærer og være selvstændig og vurderer situationen og kvaliteten af ens arbejde.
Og jeg har sq aldrig hørt om an flok spejdere der er blevet fanget i et kollapset telt eller kommet til skade fordi deres raftekonstruktion er væltet ned over dem :what:

At vi så er kommet til skade på grund af at have gjort snotdumme ting er en hel anden side af sagen :rolf:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Spejdere skal søge byggetilladelse til rafte-konstruktioner

Indlæg af LJ » 7. jul 2018, 14:11

Kalthoff skrev:
7. jul 2018, 11:07
Spejdernes såkaldte mastesejl er ulovlige at sætte op uden byggetilladelse, hvis de er større end 50 kvm. Også konstruktioner af rafter, der rager mere end fem meter op i luften, skal godkendes af myndighederne.

Og der skal vel at mærke oprettes en byggesag hvert sted, hvor spejderne har tænkt sig at bygge.

..............

Spejderne har siden juli 2016 ligesom andre foreninger og virksomheder skulle følge nye retningslinjer. De blev aktuelle efter en voldsom debat oven på en ulykke i et cirkustelt, hvor syv kom til skade, da teltet pludselig væltede.

Også forskellige former for tårne i rafter er i dag ulovlige. Spejderlederne hævder, at klassisk spejderarbejde ikke længere kan udføres som før.

- Vi lærte at bygge i trekanter ud af rafter. Og det har vi altid kunnet. Men der skal søges om tilladelse til at bygge et sådant tårn ud af skovens materialer, siger Peter Jeppesen.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... re/7226086
Vor herre bevares, idiotien har ingen grænser :freak:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Spejdere skal søge byggetilladelse til rafte-konstruktioner

Indlæg af Raptor357 » 7. jul 2018, 20:23

Hønsetyv skrev:
7. jul 2018, 12:30
Mon ikke det bunder i ansvarsforflygtigelse?
Da jeg var mindre og kom til skade så var det første jeg blev spurgt om: Har du så lært noget af det?
Og havde jeg været alt for dum så kunne der da lige komme en huskekage så det sank helt ind.

I dagens Danmark er det jo sådan at hvis poderne får en splint i fingeren er det lederens skyld og han skal straks stilles til ansvar.
Og kommer et af de små kræ til at skære sig i fingeren skal lederen som det mindste i gabestok gerne efterfulgt af hjul og stejle.

Så hvis ikke kræene kan foretage sig noget som helst hvor de har en betragtelig del af ansvaret selv, er det vel naturligt at lederen forsøger at holde sig dækket så ikke job og karriere står på spil hvis en unge brækker en arm.

Det er en (syg) kultur i som forældre selv har været med til at fremelske.
Husk på at når i peger på en anden så er der 3 fingre der peger på jer selv!
Nej.
det er en ny tåbelig regl.
som Spejderleder har man ikke gjort noget og det har forældrene heller ikke. jeg har faktisk aldrig oplevet spejdere kommer rigtigt tilskade, og det tiltrods for at jeg har ladet de helt små bruge både kniv, sav og økse. Selvfølgelig med kyndig instruktion og et vågent øje.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Re: Spejdere skal søge byggetilladelse til rafte-konstruktioner

Indlæg af SBO » 7. jul 2018, 21:10

Langt ude !
At søge en byggetilladelse i dag er TOTALT sort for menigmand, man skal logge ind på en hjemmeside med NemID, udfylde utallige formularer og felter, vedhæfte alverdens dokumentation og beskrivelser, for så at vente utallige uger på at få beskeder i eBoks om at sagsbehandlere flytter rundt på nogen ikoner og slubrer Te.. jeg ved ikke hvordan det ender, der er kun gået et par måneder med min sag :???:

Forståeligt at samfundet skider på reglerne når de er så åbenlyst latterlige

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Spejdere skal søge byggetilladelse til rafte-konstruktioner

Indlæg af DB89 » 7. jul 2018, 21:57

SBO skrev:
7. jul 2018, 21:10
Langt ude !
At søge en byggetilladelse i dag er TOTALT sort for menigmand, man skal logge ind på en hjemmeside med NemID, udfylde utallige formularer og felter, vedhæfte alverdens dokumentation og beskrivelser, for så at vente utallige uger på at få beskeder i eBoks om at sagsbehandlere flytter rundt på nogen ikoner og slubrer Te.. jeg ved ikke hvordan det ender, der er kun gået et par måneder med min sag :???:

Forståeligt at samfundet skider på reglerne når de er så åbenlyst latterlige
Jeg har nok efterhånden indsendt en håndfuld byggeansøgninger og en nedrivnings ansøgning eller to, og det største kritikpunkt af Byggeweb jeg kan finde er, at siden ikke automatisk gemmer imens man udfylder et afsnit, så gemmer man ikke løbende kan det ske, at siden laver en refresh og man mister noget tekst. Jo der er en del punkter der skal udfyldes, men det hjælper med at gennemskue dokumentationskravene, og man markerer bare i dem der er irrelevante.
Men jo hvis man f.eks. vil lave en tilbygning til sit hus og tror, at man kan nøjes med at kradse en ikke-målfast skitse ned på en serviet, og så få sin byggetilladelse, så bliver man svært skuffet. Til gengæld kan man jo vist nøjes med bare at anmelde en carport, et skur osv.
Ofte plejer byggesagsbehandlerne at være flinke nok, så længe man opfører sig ordentligt. Har kun en enkelt gang været uenig med sagsbehandleren om brandkrav, så vi måtte ofre et par ingeniørtimer. Husk at de kun skal håndhæve de krav, som ministeriet og politikerne udstikker, selvom de selv synes noget af det er tåbeligt.

PS: nej jeg er hverken bygningsingeniør, konstruktør eller arkitekt, jeg er bare selvlært med ansøgninger og tegninger osv. til dem.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Spejdere skal søge byggetilladelse til rafte-konstruktioner

Indlæg af Wildlife » 10. jul 2018, 13:44

Freezion skrev:
7. jul 2018, 14:06
Og jeg har sq aldrig hørt om an flok spejdere der er blevet fanget i et kollapset telt eller kommet til skade fordi deres raftekonstruktion er væltet ned over dem :what:

At vi så er kommet til skade på grund af at have gjort snotdumme ting er en hel anden side af sagen :rolf:
Vi har lavet nogle ret vilde svævebaner af store rafter og 100 meter stålwire en gang i mellem... Der er jeg glad for at vi har testet banen med en dummylast i stedet for en juniorspejder til første tur.. Farten for en 25 liters vanddunk blev, skal vi sige... lidt for høj og turen endte med et brag..

Så blev der monteret bremse i slutningen af wiren og vupti, så var den sjov og sikker nok til at køre på. :biggrin:

... Jeg savner at bygge svævebaner!
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Spejdere skal søge byggetilladelse til rafte-konstruktioner

Indlæg af BentxBetjent » 13. jul 2018, 23:00

Wildlife skrev:
10. jul 2018, 13:44

... Jeg savner at bygge svævebaner!
Det er jo ikke ufarligt.
https://ekstrabladet.dk/112/dreng-alvor ... en/7233961
Politiet har lavet en undersøgelsesrapport. Konklusionen er, at der ikke er foregået noget ulovligt.
Mon der var søgt byggetilladelse? Er der der stadig lidt fornuft i etaten?
Det var lejrens store børn og spejderledere, som byggede svævebanen i løbet af den uge, som spejderlejren har varet. Fredag morgen fik de yngste spejdere lov at svæve i den. Man havde i den anledning slækket en del på tovet, sådan så de små spejdere ikke fik så meget fart på.

Det var da de små spejdere var færdige, og de større spejdere siden strammede tovet op, at ulykken skete
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar