Pistoler med kolbe

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
PHN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 16. okt 2006, 18:24
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Pistoler med kolbe

Indlæg af PHN » 11. apr 2007, 10:33

En del forskellige militærpistoler er gennem tiden forsøgt forvandlet til karabiner gennem påhæftning af en kolbe, der som regel har dubleret som pistoltaske. Det gælder f.eks. pistoler som Mauser M96, Parabellum P08, Browning Hi Power M35 M46 m.fl.

Billede
De langløbede Parabellum’er er en ordentlig
håndfuld med en god, lang sigtelinie, men ikke
absolut verdens bedste feltpistol

Det er efter ikke så få prøveskydninger med øvede og mindre øvede skytter min opfattelse, at det positive ved anvendelse af en kolbe stort set kan beskrives som
- En hjælp for uøvede skytter til at opnå træfning på kortere afstande, men ikke generelt på afstande ud over 35 – 50 meter.
- Nogen hjælp til afgivelse af kontrolleret bygeild med pistoler, der er produceret hertil, såfremt magasinindholdet er stort nok og bygen derved lang nok til at give skytten tid til at trække pistolen tilbage i den rette sigtelinie efter at de første skud har kastet pistolen ud af denne.

Der er flere negative tendenser end positive:
- Med påsat kolbe mister pistolen den smidighed, der er dens styrke i forhold til alle andre militærvåben. Balancen er dårlig, venstre hånd skal ved skudafgivelse holdes fri af den korte pibes munding og venstre hånds støttepunkt er ofte ikke-eksisterende eller dårligt placeret.
- Med påsat kolbe virker pistolen som en klumpet maskinpistol uden dennes mulighed (for de fleste pistolers vedkommende) for afgivelse af bygeild og med et lavt magasinindhold.
- Formålet med at bevæbne en soldat med pistol er, at han skal kunne holde begge hænder fri til andet arbejde end at bære et våben. Ellers ville han være bedre tjent med et hvilket som helst andet skydevåben (tunnelrotter undtaget). Med påsat kolbe vil den ene hånd være optaget af at bære våbnet og ved skudafgivelse vil begge hænder være optaget af våbnet.

Billede
Model 46, ”Hi Power” på en canadisk kolbe,
der dublerer som pistoltaske. Visér indstilleligt til 500 meter

Da vi startede testskydningerne var vi ret optimistiske og troede, vi kunne forbedre træfprocenten ganske betydeligt. Vi havde opstillet en række programmer og var forberedt på bearbejdelse af træfprocenter og anden statistik, men det måtte vi ret hurtigt opgive.

Uøvede pistolskytter kunne ved anvendelse af kolbe og ved langsom, kontrolleret skydning opnå en bedre træfprocent på afstande op til 35 – 50 meter.

Øvede skytter kunne ved langsom, kontrolleret skydning opnå en bedre træfprocent på afstande op til 100 meter, af og til længere, men ikke så regelmæssigt og nøjagtigt, at der kunne opbygges en brugbar statistik.

Af og til, i redt spredt orden, lykkedes det de dygtigste skytter at opnå træfning i figurer på maksimalafstanden 200 meter, altså ikke en regelmæssig, målbar træfning, men så’n ”af og til”. Det krævede, at skytterne havde eksperimenteret en hel del med bageste sigtemiddel, viséret, eller gennem eksperimenter lært sig selv, hvor langt de skulle holde over målet for at opnå træfning.

Billede
Her fra oven en 96-mauser i 9mmP og en M/46 med
trækolber/tasker, to langløbede Parabellum’er samt
en M/49 Neuhausen SIG 210.

Jeg har af og til set skytter oplyse, at de har opnået træfninger med kolbeforsynede pistoler på abnormt lange afstande. Det tvivler jeg ikke på, men en sådan træfning kan der kun bygges på, hvis den kan gentages igen og igen - i modsat fald er der bogstavelig talt tale om slumpskud.

Det er min absolutte opfattelse, at det er bedre at bevæbne en soldat med en moderne maskinpistol (eller en kort og let udgave af en maskinkarabin) end med en pistol med kolbe bortset fra, hvad vi i de nærmeste år muligvis kan lære af brugen af pistoler med påsat kolbe, lang pibe og magasin i overstørrelse - se mit indlæg af 140307 fra IWA om dette emne.

Billede
Den meget nøjagtige SIG210, Neuhausen, M/49 (kært barn har
mange navne) er langt mere træfsikker på de lange afstande end
pistolerne med påsat kolbe. Blot kræves et godt og sikkert
støttepunkt

Som kontrolvåben anvendte vi en SIG210 i Forsvarets standardudgave, dvs uden påsat kolbe. Forbløffende nok viste det sig, at de øvede skytter regelmæssigt - om end ikke hver gang - kunne opnå træffere på op til 200 meter. De vidste, hvor langt de skulle holde over målet for at liste kuglen ind, de sørgede for at få et godt, fast anlæg og de observerede kugleslaget i volden.

De anvendte våben var alle i god stand, løbene rene og pæne med gode riffelgange og den mekaniske funktion i orden. Eneste minus var Parabellum’ernes sædvanlige kræsenhed med ammunitionen, men for at få den bedste ensartethed i testen, brugte vi samme ammunition i alle våben.

Jeg beklager billedkvaliteten. Fotografierne blev taget til registreringsbrug, ikke til offentliggørelse.

(Og et lille hjertesuk: Hvorfor fa’n kalder alle mennesker i dag en Parabellum for en Luger ? (Jeg kender godt historien om Herr Lügers salgssucces i U.S.A.). En frihedskæmper i et hvilket som helst besat land under Anden Verdenskrig ville ikke vide, hvad man talte om, hvis man sagde: ”Jeg har for resten organiseret mig en Luger fra en tysker”. ”En hvaffor en en ?”).

PHN/Afsluttet 090407
PHN

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Pistoler med kolbe

Indlæg af Fast Fumble » 11. apr 2007, 10:57

Nåja, ud fra subj. kan jeg da lige nævne, at jeg ved hvor en helt funklende ny Glock kolbe (med holdere til 3 magasiner er integreret) er lagervare. Jeg tror prisen var ca. en plovmand.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 11. apr 2007, 12:34

Så er der indhold i indlægget - jeg blev desværre lige opholdt af noget arbejde :neutral:

PHN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 16. okt 2006, 18:24
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Pistoler med kolbe

Indlæg af PHN » 11. apr 2007, 15:08

Det er også forbandet, Marius, det arbejde tager al for megen tid fra skydningen !
PHN

Brugeravatar
Rex93
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 543
Tilmeldt: 9. jun 2005, 13:35
Interesser: WW2 Våben og Millitaria - Jagt
Geografisk sted: Nordfalster
Has thanked: 10 times
Been thanked: 6 times

Re: Pistoler med kolbe

Indlæg af Rex93 » 11. apr 2007, 15:26

Pistolskytte skrev:Nåja, ud fra subj. kan jeg da lige nævne, at jeg ved hvor en helt funklende ny Glock kolbe (med holdere til 3 magasiner er integreret) er lagervare. Jeg tror prisen var ca. en plovmand.
Har du også et billede af sådan en???

/Rex93 :cool:
"I don't want no teenage queen,I just want my M14"
"Si vis pacem, para bellum"

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Pistoler med kolbe

Indlæg af Fast Fumble » 11. apr 2007, 16:44

Rex93 skrev:
Pistolskytte skrev:Nåja, ud fra subj. kan jeg da lige nævne, at jeg ved hvor en helt funklende ny Glock kolbe (med holdere til 3 magasiner er integreret) er lagervare. Jeg tror prisen var ca. en plovmand.
Har du også et billede af sådan en???

/Rex93 :cool:
Nej, men jeg har et telefonnr på ejeren (våbenhandler), hvis du PB'er mig.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 11. apr 2007, 18:42

:;_() Endnu en MEGET fin og seriøs artikel. Jeg kan tilføje at jeg nogen gange har skudt med min Neuhausen på 200m i Hevring. Typisk blev der skudt med gevær på SAAB mål hvor jeg også forsøgte. Jeg kom frem til, at jeg kunne ramme en ½ figur ca. halvdelen af gangene på 200m. Skydestilling var liggende med albuerne i jorden og to hænder på pistolen. Så det kan lade sig at gøre.

Men det overrasker mig at kolberne ikke giver et bedre skud. Jeg ville have forsvoret at det ville blive et nogenlunde militært våben ud til 100-150m med en kolbe (ja ikke noget finskytteskydning, men god nok til at nedkæmpe et mål)

PHN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 16. okt 2006, 18:24
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Pistoler med kolbe

Indlæg af PHN » 11. apr 2007, 19:11

HVK:
Du har faktisk bedre støtte med hænderne på jorden eller andet fast punkt end med en kolbe mod skulderen. Med kolbe er støtten fra venstre hånd og arm er ikke særlig god - det er vanskeligt på de fleste standardpistoler, Mauser 96 muligvis undtaget, at finde et ordentligt "håndtag".

Jeg anser det for givet, at hvis en skytte arbejdede med sin private pistol med kolbe og tunede specielt sammenkoblingen mellem våben og kolbe og trænede og trænede og trænede fatning og afstandsbedømmelse og overhold hhv. monterede egnede sigtemidler, ville han hen ad vejen kunne opnå bedre resultater, end mit indlæg indikerer - men han ville langt hurtigere og nemmere opnå en mere sikker træfning med en maskinpistol eller -karabin.

Min konklusion er, at der ikke er nogen taktisk eller praktisk grund til at normere en soldat med en pistol med kolbe. En pistol i en tung taske/kolbe vejer lige så meget som en let maskinpistol, de lidt større våben med stort magasinindhold og automatfunktion er væsentlig bedre egnede til skudafgivelse under feltforhold og dermed til egentlig kamp og de er væsentlig billigere end en militærpistol.
PHN

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 11. apr 2007, 20:15

Argg... det kan faktisk også godt være at jeg støttede underarme og hænder også... Det er vel 10 år siden.

Jeg har læst at årsagen til Mauser C96 store popularitet i Kina var at der var et forbud mod at eksportere rifler til landet. Og der kunne en pistol med kolbe gøre mere gavn end bare en pistol....

PHN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 16. okt 2006, 18:24
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Pistoler med kolbe

Indlæg af PHN » 12. apr 2007, 08:38

Kan man ikke få en riffel, må man jo nøjes med en pistol (:-).

Den psykologiske virkning af noget, der ser ud til at kunne træffe fra lang afstand, skal heller ikke underkendes.

En stor del af de gamle Mauserpistoler blev solgt til USA for ikke så mange år siden. Der, hvor kineserne ikke rigtig vil flagre med Kalashnikover, f.eks. hvor der er mange turister, eksempelvis i tog og turistbåde, har jeg set, at vagterne stadig bærer Mauserne i trætaske/kolbe i lædergegæng.

Det er jo ikke altid våbnets kvalitet og egnethed, der tæller mest. Ofte er det den blotte tilstedeværelse . . . . .
PHN

Besvar