Co2 pistol til regulering af mus

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Simkro
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. mar 2017, 08:03
Interesser: Jagt, grej og bushcraft
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Co2 pistol til regulering af mus

Indlæg af Simkro » 17. jul 2018, 21:19

Kære forum

Jeg har et problem.
Problemet er mus. De har invaderet mit sommerhus, både inde og ude. Faktisk er deres tilstedeværelse tæt på det jeg vil kalde en reel okkupation. Og som mod enhver okkupation af en udefrakommende magt, bør man (be)væbne sig og gøre modstand.

Ind til nu har modstanden bestået af opsætning af fælder og nedskydning med fjederlufgevær. Sidstnævnte mest til skræk og advarsel. Men det er som om at okkupationsstyrken blot får mere selvtillid, efterhånden som de ser deres kammerater falde. Måske det er for at håne mig, måske det er fordi mus bare ikke er særligt kloge. Jeg ved det ikke.
Men jeg ved, at det både er tilfredsstillende og virksomt at skyde en mus i ny og næ. Det højner moralen hos modstandsbevægelsen, og træner de alm. skydefærdigheder.

Men måske det kan gøres både mere effektivt og sjovt.

Derfor tænkte jeg på, at der skulle nedkastet en co2 luftpistol til modstandsbevægelsen.

Spørgsmålet er derfor: ville jeg kunne bruge en co2 luftpistol til 4.5mm hagl til nedkæmpelse af invationshæren af mus?

Skudhold vil være op til 5 meter, og det vil udelukkende være til nedkæmpning af mus, ikke rotter, da sidstnævnte fortjener kraftigere kalibre. Skydningen foregår udenfor, da det ikke er "den brændte jords taktik", men derimod målrettede angreb som benyttes.

Da sommerhuset ligger i Sverige, er det alene et spørgsmål om grej, og ikke om lovgivning. Moral og dobbeltmoral overlader jeg til svensken - det har de vist rigeligt af både til dem selv og til en dansk sommerhusejer.

Konkrete anbefalinger af våben modtages med kyshånd. Præcision foretrækkes, og våbnet skal forsvarligt kunne skyde hårdt nok til aflive mus på human vis.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14299
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1263 times
Kontakt:

Re: Co2 pistol til regulering af mus

Indlæg af Lycon » 17. jul 2018, 21:33

Simkro skrev:
17. jul 2018, 21:19
Da sommerhuset ligger i Sverige, er det alene et spørgsmål om grej, og ikke om lovgivning. Moral og dobbeltmoral overlader jeg til svensken - det har de vist rigeligt af både til dem selv og til en dansk sommerhusejer.

Konkrete anbefalinger af våben modtages med kyshånd. Præcision foretrækkes, og våbnet skal forsvarligt kunne skyde hårdt nok til aflive mus på human vis.
Jeg har en Crosman 2240 i kaliber .22 (5,5mm), den fås dog også i .177 (4,5mm). Men hold da op den er blevet dyr, jeg gav $40,00 for min!

Det er en fantastisk skyder til prisen, og du kan for små penge købe en kolbe til at sætte på den, således får du får en fiks lille karabin.
Søg på Crosman 2250 for den opsætning.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2143 times
Kontakt:

Re: Co2 pistol til regulering af mus

Indlæg af Bofhenator » 17. jul 2018, 21:34

Simkro skrev:
17. jul 2018, 21:19
Kære forum

Jeg har et problem.
Problemet er mus. De har invaderet mit sommerhus, både inde og ude. Faktisk er deres tilstedeværelse tæt på det jeg vil kalde en reel okkupation. Og som mod enhver okkupation af en udefrakommende magt, bør man (be)væbne sig og gøre modstand.

Ind til nu har modstanden bestået af opsætning af fælder og nedskydning med fjederlufgevær. Sidstnævnte mest til skræk og advarsel. Men det er som om at okkupationsstyrken blot får mere selvtillid, efterhånden som de ser deres kammerater falde. Måske det er for at håne mig, måske det er fordi mus bare ikke er særligt kloge. Jeg ved det ikke.
Men jeg ved, at det både er tilfredsstillende og virksomt at skyde en mus i ny og næ. Det højner moralen hos modstandsbevægelsen, og træner de alm. skydefærdigheder.

Men måske det kan gøres både mere effektivt og sjovt.

Derfor tænkte jeg på, at der skulle nedkastet en co2 luftpistol til modstandsbevægelsen.

Spørgsmålet er derfor: ville jeg kunne bruge en co2 luftpistol til 4.5mm hagl til nedkæmpelse af invationshæren af mus?

Skudhold vil være op til 5 meter, og det vil udelukkende være til nedkæmpning af mus, ikke rotter, da sidstnævnte fortjener kraftigere kalibre. Skydningen foregår udenfor, da det ikke er "den brændte jords taktik", men derimod målrettede angreb som benyttes.

Da sommerhuset ligger i Sverige, er det alene et spørgsmål om grej, og ikke om lovgivning. Moral og dobbeltmoral overlader jeg til svensken - det har de vist rigeligt af både til dem selv og til en dansk sommerhusejer.

Konkrete anbefalinger af våben modtages med kyshånd. Præcision foretrækkes, og våbnet skal forsvarligt kunne skyde hårdt nok til aflive mus på human vis.
Siden det er i Sverige og CO2 våben ikke er reguleret på samme tåbelige måde i Sverige som herhjemme så er der ingen gris på koen ift lovgivningen.

Ift om en 4,5mm luftpistol kan nedlægge en mus, så ja, ingen problemer! Du skal måske i virkeligheden være påpasselig ift gennemskud. Du kan evt prøve med an hardball pistol også? Der kan komme en del "bly" i luften fra sådan en for at holde fjenden nede!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Co2 pistol til regulering af mus

Indlæg af PSindrup » 17. jul 2018, 22:52

Kunne en hårdtskydende CO2 hardball pistol, uden blowback ikke være en mulighed.

Mine skyder snildt igennem en øldåse, så mon ikke de også kan slå en mus ihjel?

Peter

Simkro
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. mar 2017, 08:03
Interesser: Jagt, grej og bushcraft
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Co2 pistol til regulering af mus

Indlæg af Simkro » 18. jul 2018, 09:14

Mange tak for de gode råd og links.

I forhold til hardballvåben, så mener jeg, at det er på grænsen af, hvad jeg vil bryde mig om at udsætte mus for. Jeg vil gerne være sikker på, at de dør i skuddet.
Grunden til at jeg tænker mere i blyhagl, er at jeg nok er lidt konservativt skruet sammen: "skal man slå ihjel, skal der bruges bly". Og så tænker jeg, at bly lige har dét ekstra power til at trække lidt mere energi med sig, når de først er sendt afsted.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Co2 pistol til regulering af mus

Indlæg af PSindrup » 18. jul 2018, 09:22

Simkro skrev:
18. jul 2018, 09:14
Mange tak for de gode råd og links.

I forhold til hardballvåben, så mener jeg, at det er på grænsen af, hvad jeg vil bryde mig om at udsætte mus for. Jeg vil gerne være sikker på, at de dør i skuddet.
Grunden til at jeg tænker mere i blyhagl, er at jeg nok er lidt konservativt skruet sammen: "skal man slå ihjel, skal der bruges bly". Og så tænker jeg, at bly lige har dét ekstra power til at trække lidt mere energi med sig, når de først er sendt afsted.
Du er velkommen til at låne mine CO2 pistoler og se hvor hårdt de skyder.

Du kunne jo skyde til måls efter en allerede død mus, og se om de kan gennemskyde den.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11032
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 723 times
Been thanked: 2616 times

Re: Co2 pistol til regulering af mus

Indlæg af C-X » 18. jul 2018, 11:50

Gennemskue er ingen nødvendighed, for et godt drab, med mindre du får en anskydning og skal rekvirere en schweisshund. Få hellere afsat al energien, i den lille krop.

Er slangebøsse lovlig derovre? Hvis ja, så ville det da give mest mulig sjov.
En bue og nogle blunt pile, kunne også give en spændende oplevelse, af primitiv jagt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7696
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 589 times
Been thanked: 1243 times

Re: Co2 pistol til regulering af mus

Indlæg af T-REX » 18. jul 2018, 13:55

Jeg ved ikke, hvad afstande, du planlægger at skyde på, men en mus, er ikke noget stort mål, og at ramme et bevægeligt mål, med pistol, er nok 20 gange sværere, end med luftgeværet.

Noget, med magasin, er nok en SUPER idé.

Denne: http://www.waffenostheimer.de/umarex-mo ... 4-5mm.html
umarex_morph_3x_01.jpg

Kan både bruges, som Pistol, Langløbet pistol, og riffel.
Den skyder med BB'er (rundkugler i stål) og pistoludgaven går ca. 115 m/s, den er DA Only.
Jeg tror ikke, den er præcis nok...
muzzle_umarex_morph_scheibe_02.jpg
muzzle_umarex_morph_scheibe_02.jpg (37.96 KiB) Vist 6890 gange
Skive std. 10 meter luftpistol 17x17cm
Test her:
http://www.muzzle.de/N6/CO2/UMAREX_Morp ... morph.html

BB Pistoler er ikke så præcise, som dem med rigtige hagl.

Hvis du kan få fat i en Rohm Twinmaster, i CO2 udgaven, så er denne nok det bedste, men de er svære at finde. De fleste af dem, er PCP pistoler.
Disse fås, med 8 skuds tromlemagasin.
En Fabriksny Twinmaster, koster fra € 350-500
https://www.brucklacher.eu/de/luftdruck ... olen/roehm
Men jeg har en fornemmelse for, at de er udgået, af produktion.


Dette kit: https://www.fusil-calais.com/en/2553-um ... joule.html
umarex-rp5-co2-pistol-carbine-kit-177-or-22-75-to-11-joule.jpg
umarex-rp5-co2-pistol-carbine-kit-177-or-22-75-to-11-joule.jpg (31.63 KiB) Vist 6896 gange
Kan bruges både som pistol og gevær.
Det fås også, både i .177 og .22.

De har(får) det også, hos Waffen Schneider, men fra Frankrig er .22 udgaven, på op til 11 Joule, mod 7,5 Joule, for tyskeren.
Det er en 2018 model, så den er på vej, til forhandlerne.
Senest rettet af T-REX 18. jul 2018, 14:04, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7696
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 589 times
Been thanked: 1243 times

Re: Co2 pistol til regulering af mus

Indlæg af T-REX » 18. jul 2018, 14:01

Her er lidt underholdning, med en Daisy BB gun, en dreng, og en mus.

https://www.someecards.com/videos/stupi ... kill-mice/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Co2 pistol til regulering af mus

Indlæg af PSindrup » 18. jul 2018, 18:33

JRexA skrev:
18. jul 2018, 14:01
Her er lidt underholdning, med en Daisy BB gun, en dreng, og en mus.

https://www.someecards.com/videos/stupi ... kill-mice/
Skønne forældre. :rolf: :razz:

Peter

Simkro
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. mar 2017, 08:03
Interesser: Jagt, grej og bushcraft
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Co2 pistol til regulering af mus

Indlæg af Simkro » 18. jul 2018, 21:33

Endnu engang tak for de mange forslag, og tilbuddet om prøveskydning.

Jeg tror næsten, at jeg har besluttet mig for en Webley mrk VI i co2 til diabolo. Den virker også som et sjovt stykke legetøj, hvilket den jo nok ender med at blive brugt til 99pct. af tiden. Er der nogen, der har erfaringer med den? Anmelderene lader til at være godt begejstrede.

I forhold til afstande så er det MAX 5 meter, og ikke når de bevæger sig. De er desværre blevet så tillidsfulde, at de egentlig mest bare sidder og ser flabede ud. Det ændrer sig forhåbentligt snart.

Lækker video i øvrigt. Nogle gange er det bedste forsvar et angreb, som man jo siger...

Besvar