Jeg må indrømme at jeg blot ser et stykke værktøj - en kniv. Men det afhænger vel af øjnene der ser..PSindrup skrev: ↑1. aug 2018, 19:53Hvis det er denne kniv det drejer sig om, så har du en rigtigt, rigtigt skidt sag.JRexA skrev: ↑1. aug 2018, 19:41En Karambit, som denne(fundet på Wish):
karambit.jpg
Annonceres, som en Neck Knife, de steder, hvor beskrivelsen er mere end 1 linie.
Skeden, der fæstes med snor i spidsen er også en indikation af, at det er en Neck Knife.
Da jeg ikke benytter Wish, og ikke ønsker at oprette en konto, hos dem, kan jeg ikke læse, deres beskrivelse.
Hvis det er en, af denne type, du har købt, så kan du bare håbe, at du slipper, med advarsel og konfiskation.
Det skriger jo til himlen at der er tale om en neck-knife eller halskniv, som er indiskutabelt ulovlig i Danmark - og med god grund
Peter
Nå men jeg har givet mig i kast med at nærlæse den gældende "Lov om knive og blankvåben m.v." LOV nr 376 af 27/04/2016 aka Knivloven, som foreskriver at:
Link: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=179910
"§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende
1) skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
2) knive med tværstillet greb beregnet til stød,
3) springknive og springstiletter,
4) faldknive og faldstiletter,
5) foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),
6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,
7) kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lign. og
8) kårdestokke og andre blankvåben, der fremtræder som en anden genstand.
Stk. 2. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller til et andet lignende anerkendelsesværdigt formål, hvis de er udformet hertil. De nævnte dolke og knive kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug.
Stk. 3. De våben m.v., der er nævnt i stk. 1, må kun overdrages til andre eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politiet. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem til brug i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller til et andet lignende anerkendelsesværdigt formål."
Samt denne, som dog er en politiets fortolkning og forklaring af loven: https://www.politi.dk/da/servicemenu/ba ... _knive.htm
Lad os antage at en Kabar går under definationen "halskniv" (hvilket jeg iøvrigt er uenig i). Det jeg ser der står sort på hvidt er ikke at disse knive er ulovlige jf. §2, men at det kræver tilladelse, hvilket jeg antager må være blankvåbenstilladelse?
Dernæst fortællee §2 stk 3 at jeg kun må sælge denne type kniv, såfremt køberen også har den nødvendige tilladelse. Det må altså betyde at der ikke kan være en form for totalforbud på disse typer, da man kan opnå tilladelser samt handle med dem indenfor loven rammer.
Det farligste ved jura er at man hurtigt kommer til at læse mellem linjerne og drage forkerte konklusioner. Min egen fortolkning bliver muligvis farvet af situationen. Man ser, hvad man ønsker at se ;) Nogle herinde der er lidt skarpere på juraen end jeg?