Knivlov - Halskniv?? (sigtet for overtrædelse af våbenloven)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
MDK89
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt og samlervåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Knivlov - Halskniv?? (sigtet for overtrædelse af våbenloven)

Indlæg af MDK89 » 2. aug 2018, 02:45

PSindrup skrev:
1. aug 2018, 19:53
JRexA skrev:
1. aug 2018, 19:41
En Karambit, som denne(fundet på Wish):

karambit.jpg

Annonceres, som en Neck Knife, de steder, hvor beskrivelsen er mere end 1 linie.
Skeden, der fæstes med snor i spidsen er også en indikation af, at det er en Neck Knife.

Da jeg ikke benytter Wish, og ikke ønsker at oprette en konto, hos dem, kan jeg ikke læse, deres beskrivelse.

Hvis det er en, af denne type, du har købt, så kan du bare håbe, at du slipper, med advarsel og konfiskation.
Hvis det er denne kniv det drejer sig om, så har du en rigtigt, rigtigt skidt sag.

Det skriger jo til himlen at der er tale om en neck-knife eller halskniv, som er indiskutabelt ulovlig i Danmark - og med god grund

Peter
Jeg må indrømme at jeg blot ser et stykke værktøj - en kniv. Men det afhænger vel af øjnene der ser..

Nå men jeg har givet mig i kast med at nærlæse den gældende "Lov om knive og blankvåben m.v." LOV nr 376 af 27/04/2016 aka Knivloven, som foreskriver at:

"§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende

1) skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
2) knive med tværstillet greb beregnet til stød,
3) springknive og springstiletter,
4) faldknive og faldstiletter,
5) foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),
6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,
7) kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lign. og
8) kårdestokke og andre blankvåben, der fremtræder som en anden genstand.

Stk. 2. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller til et andet lignende anerkendelsesværdigt formål, hvis de er udformet hertil. De nævnte dolke og knive kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug.

Stk. 3. De våben m.v., der er nævnt i stk. 1, må kun overdrages til andre eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politiet. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem til brug i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller til et andet lignende anerkendelsesværdigt formål."
Link: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=179910

Samt denne, som dog er en politiets fortolkning og forklaring af loven: https://www.politi.dk/da/servicemenu/ba ... _knive.htm

Lad os antage at en Kabar går under definationen "halskniv" (hvilket jeg iøvrigt er uenig i). Det jeg ser der står sort på hvidt er ikke at disse knive er ulovlige jf. §2, men at det kræver tilladelse, hvilket jeg antager må være blankvåbenstilladelse?

Dernæst fortællee §2 stk 3 at jeg kun må sælge denne type kniv, såfremt køberen også har den nødvendige tilladelse. Det må altså betyde at der ikke kan være en form for totalforbud på disse typer, da man kan opnå tilladelser samt handle med dem indenfor loven rammer.

Det farligste ved jura er at man hurtigt kommer til at læse mellem linjerne og drage forkerte konklusioner. Min egen fortolkning bliver muligvis farvet af situationen. Man ser, hvad man ønsker at se ;) Nogle herinde der er lidt skarpere på juraen end jeg?
Senest rettet af Lycon 2. aug 2018, 12:44, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 2. aug 2018, 04:00

Hvis du læser denne: https://www.politi.dk/da/borgerservice/ ... vaaben.htm

Så hører halsknive, i kategorien, der kræver tilladelse, og denne gives, yderst sjældent. Dvs. Halsknive er IKKE med, i en almindelig blankvåbentilladelse.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 2. aug 2018, 06:55

Der er tale om lovsjusk som let kunne løses ved at straffe handlinger frem for mulige handlinger fx alene at straffe de som bærer halskniv, da det er dette man ønsker at undgå.

Som loven lyder i dag, så kan man jo i princippet lovligt bære en kniv om halsen, når blot denne ikke kan trækkes med en hånd.
Man har med andre ord kommet til at videreføre fejlene fra den gamle knivlov omkring 'enhåndsbetjente' knive.

Men det ser desværre sort ud for OP.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 2. aug 2018, 11:08

I forbindelse med denne tråd fra november 2017 https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... &t=71047&p havde jeg en dialog med medlemmer af Folketingets Retsudvalg vedr. halsknive.

Mit overordnede synspunkt var (og stadig er..!) at der ved tilblivelsen af den nye ”knivlov” i 2016 var tale om lovsjusk, idet man ikke fik rettet loven helt og logisk til.

De tidligere ”knivlove” have et forbud mod ”særligt farlige knive”, som bl.a. omfattede knive, der kunne trækkes hurtigt ved brug af én hånd, herunder springknive, butterflyknive, halsknive samt enhåndsbetjente foldeknive. Med knivloven af 2016 blev enhåndsbetjente foldeknive som bekendt lovliggjort – men man glemte de øvrige ”quick draw” knive. Problemet her er så, at moderne enhåndsbetjente foldeknive (såvel flippers som knive med thumb studs) kan trækkes lige så hurtigt som de øvrige knive i den ”særligt farlige” gruppe”, hvorfor det ikke længere gav mening at opretholde forbuddet mod disse. Min personlige fornemmelse af årsagen til at forbuddet opretholdtes er, at man ikke var ”moden” til at lovliggøre f.eks. springknive, som i manges øren stadig giver associationer til franske gangster… Dette betyder, at denne gruppe knive – inkl. halsknive – stadig er ulovlige, selvom det ikke længere giver mening.

Prøv at læse den gamle tråd – og herunder især svaret fra Justitsministeren på siden 4 i tråden. Heldigvis endte den pågældende sag lykkeligt – men man tager sig til hovedet… :???:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 2. aug 2018, 11:37

Om man så har kniven til at hænge som en ørering er kniven hverken mere eller mindre farlig end en fornuftig køkkenkniv og lige meget hvordan vi vender og drejer det er det ikke lovligt at rende rundt med en kniv hvis ikke man har et anderkendelsesværdigt formål. Jeg er personligt dybt uenig i skriften på lovgivningen, og ville mere ønske at den blev præciseret en smule og det ikke var lovligt at besidde en kniv eller andet i offentligheden hvis man ikke ville kunne opretholde en skv6 eller jagttegn, end of story :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

MDK89
Newbie
Newbie

Indlæg af MDK89 » 2. aug 2018, 12:29

JRexA skrev:
2. aug 2018, 04:00

Så hører halsknive, i kategorien, der kræver tilladelse, og denne gives, yderst sjældent. Dvs. Halsknive er IKKE med, i en almindelig blankvåbentilladelse.
Kan sagtens se hvad du mener.
Men læser man linket, sammenholdt med knivloven, så beskriver de jo netop, under “kræver ikke tilladelse”, paragraf 2 stk 1 at disse ikke længere kræver BV tilladelse, men at resten gør. At det endda står under bla blankvåben, og at der ikke henvises til andre typer af tilladelse,gør jo at man må antage at det er bv der er tale om

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 2. aug 2018, 12:40

MDK89 skrev:
2. aug 2018, 12:29
JRexA skrev:

Men læser man linket, sammenholdt med knivloven, så beskriver de jo netop, under “kræver ikke tilladelse”, paragraf 2 stk 1 at disse ikke længere kræver BV tilladelse, men at resten gør. At det endda står under bla blankvåben, og at der ikke henvises til andre typer af tilladelse,gør jo at man må antage at det er bv der er tale om
Lige hvad dette angår er der ikke rigtig noget at rafle om. Halsknive er ulovlige - længere er den ikke.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 126 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 2. aug 2018, 12:47

MDK89 skrev:
2. aug 2018, 12:29
JRexA skrev:

Så genlæs lige §2 som du selv har citeret. Specielt stykke 6.
"§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende
- - - 6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,
Og det de skriver under borgerservice er reelt: Denne tilladelse gives ikke

Og som jeg husker fra andetsteds, så plejer netop disse våben, at være undtaget, fra blankvåbentilladelsen. (står på bagsiden)

Jeg HÅBER at du slipper med en advarsel, og en bøde.
men desværre, så er ukendskab til loven kun noget, der giver fritagelse for straf, hvis man er ledende politimand. :neutral: :freak: :puke:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 2. aug 2018, 15:19

JRexA skrev:
2. aug 2018, 12:47

men desværre, så er ukendskab til loven kun noget, der giver fritagelse for straf, hvis man er ledende politimand. :neutral: :freak: :puke:
:rolf:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 2. aug 2018, 18:59

Cpt skrev:
2. aug 2018, 15:19
JRexA skrev:
2. aug 2018, 12:47

:rolf:
Med alle de kvoter de skal overholde kan man vel heller ikke forvente de har tid til at gøre deres arbejde.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 24 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af Overtroldmand » 8. aug 2018, 20:31

MDK89 skrev:
31. jul 2018, 20:50
Hej :smile:

Jeg har netop modtaget en mail fra rigspolitiet vedrørende en kniv jeg bestilte fra kina for et par måneder siden. Her skriver de at kniven er beslaglagt af SKAT, som har vidersendt sagen til Politiet, og at jeg nu er sigtet for overtrædelse af våbenlovgivningen..

Kniven er en lille "buet" sag, som egentlig bare skulle have været brugt som bugåbner, og brækning af fuglevildt på jagt. Hvordan den er blevet til såkaldt "halskniv" i posten ved jeg ikke....

Er der andre der har været igennem dette, og ved hvad jeg skal gøre her? Er selvfølgelig lidt nervøs for at det skal få indlfydelse på jagttegn, blankvåbenstilladelse og min generelle tro på retssamfundet.

Mvh
Det smarteste er at du stopper alt kommunikation til politiet, da de har sigtet dig. Du er som sigtet ikke forpligtet til at oplyse noget, og du skal således ikke hjælp dem med noget dvs. lad være med at sig noget overhoved!!., de skal have maksimalt besvær med at løfte den mindste ting i sagen.
Det skal siges jeg er ikke imod politiet, har faktisk et familiemedlem der har været politiassessor, men er forsvarsadvokat idag, hun er helt kold over for sin gamle arbejdsgiver når det kommer til møder i retssalen, selvom det er kollager hun ser privat,-du skal have samme holdning.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 9. aug 2018, 18:51

Overtroldmand skrev:
8. aug 2018, 20:31
MDK89 skrev:

Jeg har netop modtaget en mail fra rigspolitiet vedrørende en kniv jeg bestilte fra kina for et par måneder siden. Her skriver de at kniven er beslaglagt af SKAT, som har vidersendt sagen til Politiet, og at jeg nu er sigtet for overtrædelse af våbenlovgivningen..

Kniven er en lille "buet" sag, som egentlig bare skulle have været brugt som bugåbner, og brækning af fuglevildt på jagt. Hvordan den er blevet til såkaldt "halskniv" i posten ved jeg ikke....

Er der andre der har været igennem dette, og ved hvad jeg skal gøre her? Er selvfølgelig lidt nervøs for at det skal få indlfydelse på jagttegn, blankvåbenstilladelse og min generelle tro på retssamfundet.

Mvh
Det smarteste er at du stopper alt kommunikation til politiet, da de har sigtet dig. Du er som sigtet ikke forpligtet til at oplyse noget, og du skal således ikke hjælp dem med noget dvs. lad være med at sige noget overhoved!!., de skal have maksimalt besvær med at løfte den mindste ting i sagen.
Det skal siges jeg er ikke imod politiet, har faktisk et familiemedlem der har været politiassessor, men er forsvarsadvokat idag, hun er helt kold over for sin gamle arbejdsgiver når det kommer til møder i retssalen, selvom det er kollager hun ser privat,-du skal have samme holdning.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 9. aug 2018, 20:23

MDK89 skrev:

Mvh
Her er det yderst vigtigt at du holder tungen lige i munden og holder hovedet HELT koldt.

Det som med den største sandsynlighed kommer til at ske når politiet når frem til din sag er at de vil foretage en "afhøring", det betyder at der tropper en betjent op på din adresse for at tale med dig om sagen. (hvis det altså ikke allerede er sket)

Når det sker så er det vigtigt at du bevarer roen og (allerede ved hoveddøren) stiller spørgsmålet: "hvad drejer det sig om?"
Betjenten svarer: "det drejer sig om ulovlig import af en kniv (eller sådan noget i den retning)" "må jeg ha' lov at komme ind?"

Så skal dit svar være: "Det bliver ikke nødvendigt for det ønsker jeg ikke at udtale mig om!"

når så betjenten spørger: "hvorfor ikke det?" så skal dit svar igen være: "det ønsker jeg ikke at udtale mig om!"

og når så betjenten spørger ..... så skal dit svar være "det ønsker jeg ikke at udtale mig om"

og sådan kan jeg blive ved indtil der ikke er mere plads på siden eller serveren for den sags skyld.

Det er vigtigt at huske på at det er din ret ikke at udtale dig, men desværre er det alt for mange gange sådan at man synes at man kan "tale fornuft" med den enkelte betjent, der er desværre bare langt fra teori til praksis i de fleste tilfælde, og ydermere skal man også huske at betjentens ærinde er at få dig til at hjælpe med at bygge sagen op og dermed hjælpe dem med at få dig "knaldet".

Så læn dig tilbage, kontakt ikke politiet og afvent at de reagerer, når dette sker så afvis dem høfligt men bestemt med ordene: "det ønsker jeg ikke at udtale mig om"

Det er en åndsvag situation men du vinder intet ved at hjælpe dem, du gør kun sagen værre fordi alt hvad du siger vil blive noteret og brugt i en evt. retsag.

Hvis der sker det at de udsteder et bødeforlæg, så er det vigtigt at du kontakter en advokat med kendskab til våbenloven/knivloven og får hans/hendes uforbeholdne syn på den videre færd, for husk, hvis du betaler bøden så har du erkendt dig skyldig!

Erfaringen viser desværre at du har lidt af en lortesag og jeg kan ikke se hvordan denne sag ender men kun hvordan nogle har fået ørene i maskinen på grund af præcis det samme som dig. ØV!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 9. aug 2018, 21:37

Rigsby skrev:
9. aug 2018, 20:23
MDK89 skrev:

Mvh
Her er det yderst vigtigt at du holder tungen lige i munden og holder hovedet HELT koldt.

Det som med den største sandsynlighed kommer til at ske når politiet når frem til din sag er at de vil foretage en "afhøring", det betyder at der tropper en betjent op på din adresse for at tale med dig om sagen. (hvis det altså ikke allerede er sket)

Når det sker så er det vigtigt at du bevarer roen og (allerede ved hoveddøren) stiller spørgsmålet: "hvad drejer det sig om?"
Betjenten svarer: "det drejer sig om ulovlig import af en kniv (eller sådan noget i den retning)" "må jeg ha' lov at komme ind?"

Så skal dit svar være: "Det bliver ikke nødvendigt for det ønsker jeg ikke at udtale mig om!"

når så betjenten spørger: "hvorfor ikke det?" så skal dit svar igen være: "det ønsker jeg ikke at udtale mig om!"

og når så betjenten spørger ..... så skal dit svar være "det ønsker jeg ikke at udtale mig om"

og sådan kan jeg blive ved indtil der ikke er mere plads på siden eller serveren for den sags skyld.

Det er vigtigt at huske på at det er din ret ikke at udtale dig, men desværre er det alt for mange gange sådan at man synes at man kan "tale fornuft" med den enkelte betjent, der er desværre bare langt fra teori til praksis i de fleste tilfælde, og ydermere skal man også huske at betjentens ærinde er at få dig til at hjælpe med at bygge sagen op og dermed hjælpe dem med at få dig "knaldet".

Så læn dig tilbage, kontakt ikke politiet og afvent at de reagerer, når dette sker så afvis dem høfligt men bestemt med ordene: "det ønsker jeg ikke at udtale mig om"

Det er en åndsvag situation men du vinder intet ved at hjælpe dem, du gør kun sagen værre fordi alt hvad du siger vil blive noteret og brugt i en evt. retsag.

Hvis der sker det at de udsteder et bødeforlæg, så er det vigtigt at du kontakter en advokat med kendskab til våbenloven/knivloven og får hans/hendes uforbeholdne syn på den videre færd, for husk, hvis du betaler bøden så har du erkendt dig skyldig!

Erfaringen viser desværre at du har lidt af en lortesag og jeg kan ikke se hvordan denne sag ender men kun hvordan nogle har fået ørene i maskinen på grund af præcis det samme som dig. ØV!

Præcist, idet man ikke engang har vedkendt sig noget så kan det faktisk ende med at man ikke engang får et bøde forlæg. Sagen vil blive vurderet igen, og hvis man ikke har udtalt sig, så er det kun de svage ting som en pakke med en navn der indgår i sagen..Dermed kan det være at du får en pæn besked i din eboks efter nogle måneder med 'Brev fra politiet Ingen straffesag mod Dem' bla bla.. 'Begrundelse'.... bla bla og 'lovgrundlag'...bla bla...med venlig hilsen xxx - Senioranklager ...

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 13 times

Indlæg af Hønsetyv » 9. aug 2018, 23:30

MDK89 skrev:
2. aug 2018, 02:45
Jeg må indrømme at jeg blot ser et stykke værktøj - en kniv. Men det afhænger vel af øjnene der ser..
Jeg kan fortælle om en sag med en mand der er lam i venstre side af kroppen pga en hjerneblødning og som søgte tilladelse til at bære en enhåndsbetjent kniv pga den skinne med lærredsstropper han har om benet for at holde sig oprejst. Er uheldet ude kan han sidde fast i en ugunstig situation og har behov for at skære sig fri.

Nuvel, vi var før lempelsen af knivloven men det tog år og dage før JM til sidst allernådigst tillod ham at bære en enhåndsbetjent kniv under 7cm i det offentlige rum.

Så selv med et legitimt "krav" er myndighederne ikke lempelige med tilladelser.
Det er salami metoden! Der skæres en smule hist og her hele tiden, men der gives aldrig igen i nævneværdig grad.

På samme måde som en minimal skattestigning koster 2000kr årligt men en væsentlig skattelettelse giver 300kr årligt.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Overtroldmand » 10. aug 2018, 13:27

Hønsetyv skrev:
9. aug 2018, 23:30
MDK89 skrev:
2. aug 2018, 02:45
Jeg kan fortælle om en sag med en mand der er lam i venstre side af kroppen pga en hjerneblødning og som søgte tilladelse til at bære en enhåndsbetjent kniv pga den skinne med lærredsstropper han har om benet for at holde sig oprejst. Er uheldet ude kan han sidde fast i en ugunstig situation og har behov for at skære sig fri.

Nuvel, vi var før lempelsen af knivloven men det tog år og dage før JM til sidst allernådigst tillod ham at bære en enhåndsbetjent kniv under 7cm i det offentlige rum.

Så selv med et legitimt "krav" er myndighederne ikke lempelige med tilladelser.
Det er salami metoden! Der skæres en smule hist og her hele tiden, men der gives aldrig igen i nævneværdig grad.

På samme måde som en minimal skattestigning koster 2000kr årligt men en væsentlig skattelettelse giver 300kr årligt.

Et system vil altid bevæge sig i en retning hvor selvforståelsen bygger på at den institution man er en del af, er en ensom og belejret fæstning, der er underlagt en konstant og allestedsnærværende 'trussel' såvel ude- som indefra. Og at selve missionen er at luge ud i det, man opfattede som en sump af fare der kan true systemet...

MDK89
Newbie
Newbie

Indlæg af MDK89 » 16. aug 2018, 18:09

Tak for de seneste svar, de herrer.

Update: jeg har stadig ikke hørt mere til sagen.

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 16. aug 2018, 20:30

MDK89 skrev:
16. aug 2018, 18:09
Tak for de seneste svar, de herrer.

Update: jeg har stadig ikke hørt mere til sagen.
Lad os håbe at det bliver ved det!

Held og lykke !!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

MDK89
Newbie
Newbie

Indlæg af MDK89 » 24. aug 2018, 14:42

Update:
Imorges tikkede der endnu en besked ind på min e-boks. Til min store overraskelse kunne jeg læse at Nordjyllands politi har valgt at droppe sagen jf. Retsplejelovens paragraf 749, da der ikke var belæg for at jeg havde bestilt kniven (som dog stadig er konfiskeret). Samtidig kunne jeg konstatere at sagen har været 3. Mdr undervejs inden jeg blev orienteret herom.

Det skal tilføjes at jeg ikke er blevet afhørt eller lign. Og tvivler også på at de har fået dommertilladelse til tvangsindgreb (kontoudskrifter)

Man kan selvfølgelig håbe At man har valgt at prioritete de rigtige forbrydere højere - men mon ikke de er ude og uddele fartbøder på motorvejene istedet.

Tak til alle der har givet råd og vejledning :rock:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 24. aug 2018, 15:18

MDK89 skrev:
24. aug 2018, 14:42
Update:
Imorges tikkede der endnu en besked ind på min e-boks...
Tillykke med resultatet. :numberone:

Det var ganske enkelt det bedste udfald du kunne håbe på. :thumbup: Du har godtnok mistet udgiften til kniven – men til gengæld har der uden tvivl fundet lidt læring sted. :neutral: Men vigtigst af alt er, at sagen nu er en ”ikke-sag” og den får derved ingen indflydelse på jagttegn, våbentilladelser og lign…

Forslår at du åbner en god flaske rødvin i aften for at fejre udkommet. :smile:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 24. aug 2018, 16:44

Jeg havde nok også taget mig et godt glas rødvin og åndet lettet op... Tillykke med det - alt andet lige - bedste tænkelige realistiske resultat.

Men, nu når jeg har den store luksus ikke at have aktier i sagen, så ærgrer det mig alligevel at vi ikke snart får en af de her sager frem til en domsfældelse. Altså, ikke at jeg selv har lyst til at være prøveklud :blink:

Jeg synes at der - i det små - begynder sig at tegne sig et billede af at hvis man ikke kan fremprovokere en øjeblikkelig tilståelse, så droppes sagen og ender med en konfiskation af kniven (din ejendom).
Man kán vælge at anskue det som værende "egentlig da meget pænt" af politiet, når man nu er kommet til at bestille en (åbenbart) ulovlig kniv. Men, man kan også se det som værende den uheldige "ikke retstilstand" som det reelt er: At politiet i praksis kan konfiskere ens ejendom - for herefter at motivere en til ikke at klage over det vha. et "heldigt" frafald af sigtelse, er ikke en sund retstilstand. Men igen; jeg melder mig heller ikke som prøveklud - og forstår godt at der heller ikke er andre som har lyst.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Rigsby
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Rigsby » 24. aug 2018, 17:15

MDK89 skrev:
24. aug 2018, 14:42
Update:
Imorges tikkede der endnu en besked ind på min e-boks. Til min store overraskelse kunne jeg læse at Nordjyllands politi har valgt at droppe sagen jf. Retsplejelovens paragraf 749, da der ikke var belæg for at jeg havde bestilt kniven (som dog stadig er konfiskeret). Samtidig kunne jeg konstatere at sagen har været 3. Mdr undervejs inden jeg blev orienteret herom.

Det skal tilføjes at jeg ikke er blevet afhørt eller lign. Og tvivler også på at de har fået dommertilladelse til tvangsindgreb (kontoudskrifter)

Man kan selvfølgelig håbe At man har valgt at prioritete de rigtige forbrydere højere - men mon ikke de er ude og uddele fartbøder på motorvejene istedet.

Tak til alle der har givet råd og vejledning :rock:

Et stort TILLYKKE skal der lyder herfra. :numberone: :rock:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times

Indlæg af PSindrup » 24. aug 2018, 20:24

Det kunne være gået langt, langt værre, med lige præcis DEN kniv, så skål med dig selv, og betragt knivens pris som "lærepenge" :razz:

Peter

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 25. aug 2018, 09:53

Jeg fornemmer at én eller anden i systemet har villet undgå anden udgave af "alle foldeknive er enhåndsbetjente"-sagen.

Knivejeres retstilstand lige nu er, at "alle knive med hul i spidsen af skeden er halsknive". Det er ganske utåleligt, jeg husker tydeligt at Brian Mikkelsen højt og helligt lovede at vi ikke skulle ende i en sådan situation igen. Hvor længe holdt det løfte?

For os som bruger knive er der foreløbig kun to ting at gøre: undlad at købe knive med hul i spidsen af skeden og råb op overfor politikerne ved enhver given lejlighed. Det er fan#me for dårligt at vi skal have den slags bananrepublik-tilstande i et retssamfund :wall:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 25. aug 2018, 10:20

Lassescout skrev:
25. aug 2018, 09:53
Jeg fornemmer at én eller anden i systemet har villet undgå anden udgave af "alle foldeknive er enhåndsbetjente"-sagen.

Knivejeres retstilstand lige nu er, at "alle knive med hul i spidsen af skeden er halsknive". Det er ganske utåleligt, jeg husker tydeligt at Brian Mikkelsen højt og helligt lovede at vi ikke skulle ende i en sådan situation igen. Hvor længe holdt det løfte?

For os som bruger knive er der foreløbig kun to ting at gøre: undlad at købe knive med hul i spidsen af skeden og råb op overfor politikerne ved enhver given lejlighed. Det er fan#me for dårligt at vi skal have den slags bananrepublik-tilstande i et retssamfund :wall:
Det værste ved sådanne kniv-sager er, at mange af os der er interesserede i knive allerede har tilladelse til at eje og bære våben på jagt, skydebane eller konkurrence.

Det er en hån mod retssikkerheden, at man kan blive anholdt for at eje en kniv med hul i skeden, samtidigt med at man står med riffel, lyddæmper og ammunition i den anden hånd.

Besvar