Kelle's home made ghilliesuit

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Kelle's home made ghilliesuit

Indlæg af Kelle » 9. apr 2007, 19:07

Ghillie suit

Der findes et utal af forskellige typer ghilliesuits. De ting du skal bruge, afhænger selvfølgelig af hvad du skal bruge sættet til. Jeg har valgt mine materialer ud fra følgende betragtninger:

Det skal være et sæt jeg kan kravle i.
Det skal være et sæt jeg kan tage ud over min kampuniform.
Det skal ikke være et to delt sæt, men bestå af en kedeldragt.
Der skal være forstærkninger på bryst, knæ og albuer.
Det skal være forholdsvis vandtæt på fronten.
Cammoflagen skal holdes i forholdsvis mørke farver.

Materialer/ting man skal bruge:

Hessian (sækkelærred) - kan købes i de fleste stof forretninger
Kedeldragt, BDU, eller hvad du nu synes er bedst til dit formål.
Farve til og farve hessian’et med.
Et net, det kan feks. være et gammelt sløringsnet.
Tråd eller lim til og sætte nettet fast på dragten.

Mit sæt

Jeg valgte en nomex flyverdragt til mit suit. Når du køber en dragt/BDU så husk og køb den et par nummerer for stor, hvis du vil have den ud over din kampuniform.

Billede

Materialer

Jeg var heldig og finde noget hessian der allerede var farvet, selvom jeg syntes at det var lidt for lyst, købt jeg alligevel en meter af det. Derudover købte jeg noget lim, plastic og et materiale/stof, som jeg ikke kan huske hvad hedder. Det var meningen, at jeg ville have brugt 1000 Denier Cordura, men det kunne jeg ikke finde nogle steder. Materialet jeg fandt er det 99% vandtæt og meget slidstærkt, samtidig er det fleksibelt, så man stadig kan bøje benene når det bliver syet på dragten. Det var meningen, at jeg ville lime det på, men jeg fik en flink dame, til og sy det på i stedet. Plastikken skulle have været mellem dragten og lærredet, for og gøre det 100% vandtæt, men det viste sig, at det ville knitre/larme når man bevægede sig, så det droppede jeg.

Billede

Farvning af hessian

Det var først meningen, at jeg ville male hessianen med alm. spray maling. Jeg fandt endda et sted hvor de solgt de rigtige farver. Det viste sig dog i praksis, at blive noget rigtigt lort. For det første skulle man bruge 2 dåser maling pr. 140x100cm hessian man malede (dyr løsning). For det andet blev det ikke helt godt og jeg var bange for at malingen ville skalle af med tiden.

Billede

Så i stedet for og male stoffet, valgte jeg og farve det (hvilket jeg selvfølgelig skulle have gjort fra starten af). Man kan dog godt male med maling, til en vis grænse. Jeg har set eksempler på, at man samler et ghillie sæt med alm. hessian og bagefter sprayer det, så man får det mønster man vil have. Det er bare ikke den fede løsning, efter min mening.

Jeg købte farverne i en lokal farvehandel og de havde tilfældigvis lige de farve jeg skulle bruge. Producenten hedder Dylon og produktet spiller max. Man tager pakkens indhold og hælder i sin vaskemaskine sammen med noget speciel salt, som koster den store sum af 11kr. Derefter putter man sit stof i maskinen og vasker, når vasken er færdig vasker man stoffet en gang på 40 grader og så er man færdig. Jeg var lidt betænkelig ved, om hessianen ville vikle sig ud og stoppe/ødelægge vaskemaskinen, eller om farven ville ødelægge noget tøj, næste gang man skulle vaske noget alm. tøj, men det viste sig ikke og være noget problem overhovedet. Man kan godt bruge alm. salt, men resultatet bliver ikke så godt, som hvis man bruger speciel salten.

Mener jeg gav 75 kr pr. farve.

Billede

Her kan man se forskellen på, de farver jeg malede og dem jeg farvede i vaskemaskinen. Det er det malede til venstre, hvis nogle skulle være i tvivl.

Olive drab

Billede

Brun

Billede

Sort

Billede

Forstærkninger på bryst, knæ og albuer.

Jeg ville som sagt, have forstærkninger på bryst, knæ og albuer. For at det skulle se, bare nogenlunde ud, lavede jeg en simpel skabelon.

Billede

De færdige stykker. Det endte dog med, at de stykker der kom på benene, blev lidt større.

Billede

Her er de bare lige lagt på, for og danne et indtryk af hvordan det ville blive og om størrelsen passede.

Billede

Fjernelse af lynlåse

Nu er der jo frygtelig mange lommer på sådan en flyverdragt og nogle af dem, sad lidt dårligt feks. to lige ved knæet og to på brystet, nok ikke så fedt når man knæler ned, eller kravler rundt, så de skulle selvfølgelig fjernes.

Billede

Jeg gjorde det, at jeg lynede lidt op, hvorefter jeg skar i kanten af lynlåsen med en skarp kniv. Derved kunne jeg fjerne ”hovedet” på lynlåsen og samtidig lyne lommen, så den ikke stod og ”gabte”

Billede

Billede

Billede

Billede

Fjernelse af unødigt velcro

Derefter fjernede jeg alle unødige ting på dragten. Piloter har en tendens med og smykke sig med alle mulige badges og andet skrammel, som de sætter på med velcro. Et stk. dragt, rippet for alt unødigt.

Billede

Forstærkninger

Her er forstærkningerne så blevet syet på brystet og knæene.

Billede

Og albuer…..

Billede

Optrevling af hessian (the making of jute hair)

Så startede det sjove :) optrevling af hessian. Jeg klippede stykkerne ud i kvadrater for og få mindst mulig materiale spild. Der er nogle der klipper stykkerne ud i lange ”bånd” på ca. 10cm bredde, som de så binder på nettet og trevler op bagefter. Det kan man da også vælge og gøre, der er bare ret meget materiale der går tabt. Jeg klippede stykkerne ud i ca. 55x55cm, men det kommer sig vist ikke så nøje ;-) Optrevling af hessianen er et meget stort arbejde og tager lang tid. Tage det stille og roligt og nyd det, husk tålmodighed er en af skyttens vigtigste dyder.

Billede

De færdige farver.

Billede

Valg af net

Man kan bruge forskellige typer net, det kommer sig ikke så nøje, hvis man har noget gammelt udtjent sløringsnet, kan det fint bruges. Pas dog på at maskestørrelsen ikke bliver for stor. Husk også og fjerne diverse metal genstande på nettet og hvad der nu ellers måtte være, som ikke skal være der.

Jeg har valgt et fiskenet til mit suit. Det har en masse fordele:

Når man bestiller det, kan man få den maskestørrelse man vil have, jeg valgte 1x1cm
Fiskenet er helt utroligt stærkt og holdbart.
Det rådner og mørner ikke med tiden.
Man kan få det i grønt.
Man kan få lige de mål man skal bruge.
Det er billigt.

Billede

Montering af net

Til og sætte nettet fast på flightsuitet, valgte jeg noget lidt specielt tråd. Almindelig fiskeline, sytråd og hvad man nu ellers kan finde, vil med tiden mørne, sprænge eller rådne. For at gøre op med det, lykkedes det mig og finde noget kevlar tråd, som har den egenskab, at det er helt utroligt stærkt, endvidere rådne eller mørner det ikke med tiden.

Billede

Da nettede skulle monteres, startede jeg med, at lægge det ud over flyverdragten og holde det nogenlunde udstrakt vha. forskellige værktøjskasser osv.

Billede

Derefter limede jeg nettet på strategiske steder, med en lim der er beregnet til tekstil. Det er så de hvide prikker på billedet. Alle kasserne på billedet er med til og holde nettet ned mod flyverdragten.

Billede

Her er limen så størknet og jeg har klippet det overskydende net væk. Det er en god ide og klippe et lille stykke oppe på benene, ellers vil man gå og træde i ghillien, når man engang får det sat på.

Billede

Da jeg ikke synes limen holder særlig godt, valgte jeg og sy nettet på i hånden med kevlar tråden. Det var hele tiden meningen, at nettet skulle sættes fast vha. en masse små knuder rundt omkring på dragten, med max 5cm mellem hver knude. Grunden til at jeg limede nettet på først er, at så har man meget mere styr på det, når man skal til og binde knuder.

Billede

Efter at nettet var gjort forsvarlig fast, begyndte jeg og sætte ghillie/hessian fast på dragten. Man tager et bundt og binder det på nettet, meget simpelt. Jeg valgte helt bevist ikke og køre efter et bestemt mønster, men tog bare helt tilfældigt fra bunkerne med de forskellige farver. Det er en god ide og starte nede fra og arbejde sig op efter, derved kommer det man har sat på, ikke i vejen.

Billede

Arbejdet skrider langsomt frem

Billede

Når man så tror man er færdig, kan man passende løfte sættet op og se hvor der mangler noget. En anden god måde og se, om der mangler noget rundt omkring, er og tage sættet på og få en til og tage nogle billeder, fra forskellige vinkler.

Billede

Hatten laves på samme måde, som dragten. Jeg valgte en ganske alm. boonie hat med amerikansk sløring, den er lidt nemmere at arbejde med, da den er lidt stivere i det, end ”vores” bøllehat.

Billede

Et stk. net klippet ud og klar til, at blive syet på. Sørg for at nettet går ned over skulderne.

Billede

Det færdige resultat, igen prøv den nogle gange og få nogle til og tage et par billeder af den, mens man har den på, så man kan se om der mangler noget, nogle steder. Man kan passende sy hatten på dragten bagefter, hvis man har lyst til det.

Billede

Færdiiiiiiiii

Den afskyelige kludedukke…Set forfra. Hatten er sidenhend blevet modificeret lidt, så jeg kan se ud :mrgreen:

Billede

Set bagfra

Billede

Liggende i haven

Billede

UPDATE 1 test i skoven

Var i skoven i dag for, at se om der var nogle ændringer der skulle foretages på sættet.

Billede

Stående med ryggen til
Billede

Liggende ude i det åbne
Billede

Set fra en anden vinkel
Billede

Knælende i "gran" omgivelser. Her kan man faktisk se kikkerten...ikke så godt, men jeg havde med vilje ikke sløret mit våben, for og se om man kunne se optikken. Desuden skal jeg ikke have min AR15 med, når jeg skal bruge sættet.
Billede

Liggende i "gran" omgivelser 1
Billede

Liggende i "gran" omgivelser 2. Her kan man igen se det optiske sigte, ret tydeligt....Det kommer man ikke til, når det bliver alvor.
Billede

Liggende i "gran" omgivelser 3. Her ligger jeg "bare" over stammen, der er væltet.
Billede

Så var der noget snak om, at sættet var for lyst!!!!! jeg har tilfældigvis et andet sæt, som er lysere....skal vi så se hvordan det virker....

Stående
Billede

Knælende i "gran" omgivelser
Billede

Jeg synes nu det første virkede bedst......


UPDATE 2 test med termisk/Infrarød kamera

Konklusion...man er FUCKED med det lort!!!! den kan måle en forskel i temperatur på 0,5 grad...Det er sku ligemeget hvad slags tøj man har på. Tænkte nok det blev et problem, da det slet ikke er noget jeg har tænkt på / taget højde for.

Stående med fronten til
Billede

Stående med ryggen til
Billede

Liggende
Billede

Hvor jeg lå....5 min efter...pis.... :neutral:
Billede

Stående med front til
Billede

Stående med ryggen til
Billede

Liggende
Billede


Det må jeg lige tænke lidt over :,.>(/ :,.>(/ :,.>(/

UPDATE 3

Så har riflen også fået ghillie suit <-:

Billede

Billede

UPDATE 4

Der er sket en del, siden sidst. Jeg har pillet alt det lysegrønne og sorte ghillie af sættet og har lavet et mere, ud fra nogle andre betragtninger (findes andet steds på forumet). Der er envidere kommet elastikker rundt omkring på sættet, så man kan sætte naturlig vegation fast på sættet. Elastikkerne er bare sat fast med strips, så de er lette og skifte, når de efterhånden rådner, eller sprænger.

Billede

Ud over det har jeg "breakede sættet ind" ;-) Det går i alt sin enkelthed ud på og finde en stor mudret vandpyt, smide sættet derned og gøre det beskidt og vådt. Derefter trækker man det efter sin bil, et godt stykke på en markvej....efter sådan en omgang, er sættet nu klart til brug og ser ikke længere så "nyt og fint" ud mere.

Billede

Billede

Billede

Billede

UPDATE 5

Hængende
Billede

Liggende 1 (ryg op)

Billede

Liggende 2 (front op)

Billede

Kelle
Senest rettet af Kelle 30. sep 2007, 17:25, rettet i alt 9 gange.
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Hoffe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 17. maj 2006, 12:44
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Juelsminde

Indlæg af Hoffe » 9. apr 2007, 19:21

|10| Det er godt klaret, fin ide.
Hvor mange timer har du brugt?
:;_()
"If you are going through hell...keep going."-Winston Churchill

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Indlæg af Kelle » 9. apr 2007, 19:48

MANGE :) ved faktisk ikke hvor lang tid, det har taget, har lavet det lidt efter lidt....

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Indlæg af Sort » 9. apr 2007, 20:07

Det ser rigtigt godt ud, jeg ville nok lave dragten lidt lysere og finde en lettere kedeldragt.
jeg har på fornemmelsen at en fuld nomex dragt bliver lidt halvlun hvis man vil spille paint/hardball i dragten.

Overvejede du alternative materialer? specielt hessianen kunne jeg godt tænke mig at prøve at udskifte med uldgarn, men jeg har ikke gjort nærmere overvejelser om hvorvidt det er smart.

derudover har du leveret en artikel i topklasse, :;_()
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Universal 2.0

Indlæg af Universal 2.0 » 9. apr 2007, 20:24

:;_()

VERY nice work!

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Indlæg af GamoHunter » 9. apr 2007, 20:51

Det er et meget flot stykke arbejde. Dit indlæg havner med garanti i artikel-databasen. Har du nogen ide om hvor meget det løseligt har kostet i materialer?
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Indlæg af Kelle » 9. apr 2007, 21:07

Til Sort: Øhhhh....nu er en nomex dragt jo ikke ret tung og den skal ikke bruges til paintball/hardball.

Til GamoHunter: Det kan ikke betale sig og lave det selv, hvis man ser på tidsforbruget samt materialeprisen, men jeg syntes det var sjovt og lave og så fik jeg det lige præcist, som jeg ville have det. Vil skyde på det koster en 1500,- kr og lave.

Kelle
Senest rettet af Kelle 10. apr 2007, 07:54, rettet i alt 1 gang.
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 334 times

Indlæg af Tangloppen » 9. apr 2007, 22:21

Roder selv med at lave Ghillie til når jeg render rundt med min M700 til Hardball.

Flot arbejde du har fået skruet sammen der, må dog indrømme at jeg ikke syntes at farverne rammer særligt godt.
Ville sigte efter mere lyse farver og så nok helt fravælge de mørke farver.

Ellers rigtig lækker guide :)

MVH Christian.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 9. apr 2007, 22:34

Top Job <**>| \0/~/~

Dit næste projekt kan så være et 'suit' til våbnet :) AR15 naturligvis :mrgreen:
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 7TCU » 9. apr 2007, 22:36

Flot arbejde :mrgreen:

du skulle vel ikke have noget ammo til salg med alle de æsker :lol:

Mvh Peter

Brugeravatar
Ford MUTT M151A1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 11. nov 2005, 11:11
Interesser: Jagt, våben og motorcykler
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Ford MUTT M151A1 » 9. apr 2007, 23:34

Rigtig flot.
Prøvede selv at lave en til bykamp! Men mursten er ikke så fleksible :???: Den blev også frygtelig tung :oops:
If there was a saying “A man needs only one rifle”, then this rifle must be a MANNLICHER SCOUT….

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 12. apr 2007, 11:18

GamoHunter skrev:Det er et meget flot stykke arbejde. Dit indlæg havner med garanti i artikel-databasen.
Ja det er et totalt iorden indlæg og det kan nu findes i artikelbasen. <**>|
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 13. apr 2007, 09:20

Jeg vil straks anbefale linket til forsvarets egne finskytter (også selv om de selv modtager undervisning i at lave "suits" efter indsættelsesområde). Ikke bare et interesant indlæg, også meget velskrevet og "opbygget" på en super brugervenlig måde ;.;<
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
FUB
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 387
Tilmeldt: 6. jun 2004, 22:14
Geografisk sted: For enden af søen
Kontakt:

Indlæg af FUB » 13. apr 2007, 19:26

Top dollar Kelle..

SKide flot lavet ;.;< ;.;<
Her burde stå et eller andet smart

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 332
Tilmeldt: 8. okt 2006, 16:09
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 39 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Aske » 13. apr 2007, 21:07

:razz:

Flot arbejde. <-:
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Indlæg af Sort » 14. apr 2007, 07:27

Tangloppen skrev:Roder selv med at lave Ghillie til når jeg render rundt med min M700 til Hardball.

Flot arbejde du har fået skruet sammen der, må dog indrømme at jeg ikke syntes at farverne rammer særligt godt.
Ville sigte efter mere lyse farver og så nok helt fravælge de mørke farver.

Ellers rigtig lækker guide :)

MVH Christian.
Når nu Kelle ikke spiller hardball og åbenbart har et jagtområde der er skyggefuldt eller mørkt i bevoksningen,
Så er det vigtigste ved en ghillie at den udvisker konturer.

Hvis man "bare" skal liste sig ind på bambi kan man i teorien bruge rødt og blåt materiale istedet for det grønne uden at tabe nogen camoflage effekt. Dyrene er nemligt farveblinde (ser sort/hvidt), typisk reagerer dyr mest på shiluetter og lyde.

Mennesker er lidt mere vanskelige at overliste, fordi vi udover alm shiluet genkendelse og hørelse, anvender vores logik til at opdage farer.
Vi vil derfor ikke stille os tilfreds med at den ca 2m lange og lidt underlige busk, ikke er på det samme sted som den var lige før.

Det siges i øvrigt at shiluetten/billeder af sablekatte skulle vække dyb angst hvis man overrasker folk med den pga noget genetisk hukommelse af en art.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Indlæg af Kelle » 14. apr 2007, 14:20

Jammen så må jeg jo prøve og lave et sablekat ghillie ;-) skal der også hale og øre på så !!!!

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 14. apr 2007, 17:14

Jeg tror nu nok at jeg ville blive ramt af genetisk angst hvis jeg rendte på en sabelkat :shock:
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 14. apr 2007, 20:39

har du prøvet at brandteste din ghillie?
Prøv at tage et 10x10cm stykke fiskenet og lav et stykke ghillie ud af det.

Grunden til at jeg spørger, er at jeg læste et sted at specielt jute/hessian godt kunne fænge på en tør dag, det kunne gløde let og ubemærket, til der pludselig kommer flammer.

Og der skulle ikke meget mere til, end en storkalibret riffel og dens mundingsblæs - eller de gnister/stikflammer som kommer ud af ejektorporten af en halvauto riffel.


Derfor kan man få en brandimpregneringsvæske som er duft-løs og som spray'es på i risiko-zoner som omkring ansigt/hænder på ghilliedragten eller på våbenghillien. Kort sagt - alle de steder hvor der er selv den mindste risiko for at dragten kan antændes.


Det er sikkert ikke særligt fedt at stå i lys lue midt i en skov... det er også usansynligt det sker - men det KAN ske.
Det kan man også læse de steder hvor jægere og hardball'ere/airsoft-spillere køber deres ghilliesuits som færdiglavede - og der sælges også "Fire-Retardent spray" (tror jeg det hed) til at impregnere mod brand.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Indlæg af Kelle » 14. apr 2007, 22:40

Til HappyNanoq: Yderst relevant spørgsmål og også et "problem" man skal være opmærksom på. Ikke så fedt og rende rundt ude i skoven og være en stor oplyst fakkel......

Man kan købe forskellige brandhæmmende "sprays" som du selv er inde på. Man kan yderligere sikre sig ved og vælge en dragt, som er brandhæmmende, som en nomex dragt jo er......det er ikke tilfældigt, at jeg netop valgt den dragt, som jeg gjorde ;-)

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 15. apr 2007, 00:02

Ja det er nok ikke den fedeste fritidsbeskæftigelse at lege fakkel og lyse for dyrene. =o)


Vidste godt nok ikke at Nomex var brandhæmmende, så det giver jo én lidt ekstra tid at komme ud af den. :D

Våbenghillien er nu nem nok, der lægger man bare riflen på jorden og klapper den med hænderne, men det er trælst alligevel - så hvis man har muligheden, så kan jutetrådene impregneres i hvert fald.


Nogen anbefaler også at fugt-impregnere dem, da en lille regnbyge kan væde ghilli'en temmelig meget.

Nogle vælger begge dele - og her bør man fugtimpregnere først og brandimpregnere bagefter.
Da nogle fugtimpregneringer kan være let brandfarlige.



Så med begge ting i baghovedet, ville jeg lige spørge. =o)

Men der er vist styr på det. :razz:

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Indlæg af Kelle » 15. apr 2007, 07:36

he he ja når det bliver vådt, går der rastafari og dreadlocks i den.....Man skal dog holde sig for øje, at man ikke render rundt i ghillie hele tiden, man tager det førs på, når man nærmer sig mål området.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 16. aug 2004, 23:31
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Ped » 15. apr 2007, 10:52

Det er jo helt fint ud i dagslys, men hvordan dækker camuflere Ghillie suit imod IR /termisk udstråling ?

Det der ser helt ok ud med det blotte øje kan være helt selvlysende under en IR projektør. Ligeledes så skal suiten også undertrykke udslip af IR /varme så man ikke lige bliver spottet af en thermisk kikkert.

Se links.

http://www.ghillie.com/thermal.htm


http://www.janes.com/defence/land_force ... 3816.shtml

http://www.militarymorons.com/misc/misc.html

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Indlæg af Kelle » 15. apr 2007, 19:59

Ped: Igen et yderst relevant spørgsmål. Jeg har ikke haft mulighed/tid :oops: til og teste det endnu, men det kommer, jeg har adgang til en del termisk udstyr, deriblandt et termisk kamera, så det er da også noget der skal prøves af.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Indlæg af Kelle » 16. apr 2007, 07:17

Regner med og få testet suitet og få taget nogle billeder med termisk kamera i denne uge...smider dem op på siden, så snart det er på plads.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Besvar