Er Cold Steels "torpedo" lovlig i DK?
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning med pistol
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 12 times
Er Cold Steels "torpedo" lovlig i DK?
Hej gutter og gutinder.
Kasteknive og kasteøkser er jo ikke lovlige i DK uden særlig tilladelse - men hvad med den "torpedo" som Cold Steel laver til at kaste med? Vil den kunne gå ind under lovgivningen om kasteknive/økser eller er det bare legetøj?
https://www.coldsteel.com/torpedo.html
Hvis jeg skulle anskaffe mig sådan nogen, så var det bare for at have et anderledes alternativ til dartskiven og luftpistolerne i baghaven når der er venner på besøg. Men det skal selvfølgelig være lovligt.
Kasteknive og kasteøkser er jo ikke lovlige i DK uden særlig tilladelse - men hvad med den "torpedo" som Cold Steel laver til at kaste med? Vil den kunne gå ind under lovgivningen om kasteknive/økser eller er det bare legetøj?
https://www.coldsteel.com/torpedo.html
Hvis jeg skulle anskaffe mig sådan nogen, så var det bare for at have et anderledes alternativ til dartskiven og luftpistolerne i baghaven når der er venner på besøg. Men det skal selvfølgelig være lovligt.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Re: Er Cold Steels "torpedo" lovlig i DK?
Hmmm. Godt spørgsmål - det er én af de svære…
Der er mig bekendt endnu ikke nogen retspraksis på området så det efterfølgende er min fortolkning af loven.
Knivloven §2 stk. 1 fastlægger, at skarpe og spidse våben over 12 cm kræver særlig tilladelse. Denne tingest er omkring 38 cm lang og falder dermed ind under bestemmelsen – hvis den vel at bemærke kan karakteriseres som et våben. Men det tror jeg nu nok, at enhver domstol vil gøre…
Derudover omtaler Knivloven §2 stk. 7 at kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lign. også kræver særlig tilladelse. Selvom tingesten ikke er hverken kastestjerne, kastekniv eller kasteøkse vil bemærkningen ”og lign.” uden tvivl finde anvendelse her, hvorved også denne bestemmelse vil være gældende.
Jeg mener derfor, at tingesten må vurderes til at være tilladelseskrævende. Desværre er der præcedens for at policen kun meget sjældent giver tilladelse til de blankvåben, der er anført i Knivlovens §2 – men man kan da altid prøve…
Om tingesten vil kunne skaffes på en blankvåbentilladelse er vanskeligt at vurdere. Det skal her bemærkes, at en blankvåbentilladelse jo er en tilladelse til ”våbensamling”, som kun giver adgang til at have effekterne hjemme som en del af en samling - og ikke til brug. Der er ingen tvivl om at sådanne blankvåbentilladelser oprindelig har haft bæring på sabler, bajonetter, hellebarder og lign. våben af ”samlerinteresse”. Om en sådan tingest vil kunne falde ind under genstande som ”passer” i en samling kan policen og domstolene vel nok have en holdning til. Jeg tror, at de vil vende tommelfingeren nedad.
Husk i øvrigt på, at med en blankvåbentilladelse giver du policen bemyndigelse til at komme og besigtige din samling (men kun den) uden retskendelse. Men det er jo en helt anden sag, som vi nok ikke skal forplumre tråden her med…
Oscar123
Der er mig bekendt endnu ikke nogen retspraksis på området så det efterfølgende er min fortolkning af loven.
Knivloven §2 stk. 1 fastlægger, at skarpe og spidse våben over 12 cm kræver særlig tilladelse. Denne tingest er omkring 38 cm lang og falder dermed ind under bestemmelsen – hvis den vel at bemærke kan karakteriseres som et våben. Men det tror jeg nu nok, at enhver domstol vil gøre…
Derudover omtaler Knivloven §2 stk. 7 at kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lign. også kræver særlig tilladelse. Selvom tingesten ikke er hverken kastestjerne, kastekniv eller kasteøkse vil bemærkningen ”og lign.” uden tvivl finde anvendelse her, hvorved også denne bestemmelse vil være gældende.
Jeg mener derfor, at tingesten må vurderes til at være tilladelseskrævende. Desværre er der præcedens for at policen kun meget sjældent giver tilladelse til de blankvåben, der er anført i Knivlovens §2 – men man kan da altid prøve…
Om tingesten vil kunne skaffes på en blankvåbentilladelse er vanskeligt at vurdere. Det skal her bemærkes, at en blankvåbentilladelse jo er en tilladelse til ”våbensamling”, som kun giver adgang til at have effekterne hjemme som en del af en samling - og ikke til brug. Der er ingen tvivl om at sådanne blankvåbentilladelser oprindelig har haft bæring på sabler, bajonetter, hellebarder og lign. våben af ”samlerinteresse”. Om en sådan tingest vil kunne falde ind under genstande som ”passer” i en samling kan policen og domstolene vel nok have en holdning til. Jeg tror, at de vil vende tommelfingeren nedad.
Husk i øvrigt på, at med en blankvåbentilladelse giver du policen bemyndigelse til at komme og besigtige din samling (men kun den) uden retskendelse. Men det er jo en helt anden sag, som vi nok ikke skal forplumre tråden her med…

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Jeg syntes ikke den er svær overhovedet. Den vil helt sikkert blive klassificeret som kastekniv/spyd/økse..
- Hønsetyv
- Platin Member
- Interesser: Genladning
- Geografisk sted: Danmark
- Been thanked: 13 times
Med den smårådne tilstand vores retsstat befinder sig i så er det nok sikrest at tolke tingene således:
Hvis ikke det specifikt er tilladt så er det at regne for forbudt.
Du kan jo altid tage en dans med det Danske retssystem og politi men regn som udgangspunkt med at du altid ender den den ende af pinden der er bæ på!
Den oprindelige retspraksis med "Uskyldig til det modsatte er bevist", er for længst tilsidesat.
Så Onkel blå tømmer præventivt dine "lagre" og så kan du eventuelt senere få de af tingene der stadig findes i kosterrummet retur.
Kan du /i ikke kaste med 8" søm, skruetrækkere eller teltpløkke?
Hvis ikke det specifikt er tilladt så er det at regne for forbudt.
Du kan jo altid tage en dans med det Danske retssystem og politi men regn som udgangspunkt med at du altid ender den den ende af pinden der er bæ på!
Den oprindelige retspraksis med "Uskyldig til det modsatte er bevist", er for længst tilsidesat.
Så Onkel blå tømmer præventivt dine "lagre" og så kan du eventuelt senere få de af tingene der stadig findes i kosterrummet retur.
Kan du /i ikke kaste med 8" søm, skruetrækkere eller teltpløkke?
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Jeg troede egentlig alle kastevåben af enhver type var ulovlige. Må man have en bola? Hvad gør atletikudøvere, jeg tænker kastespyd. Dem havde vi da også da jeg fik i folkeskole.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Hønsetyv
- Platin Member
- Interesser: Genladning
- Been thanked: 13 times
Forskellen ligger i hvad en ting er designet til og hvad den kan bruges til.
Onkel Blå udskriver ikke just bøder når der slås katten af tønden, men tag køllen med på nørrebro en lørdag aften og de bliver pludselig stramme i betrækket.
Hav altid en handske og en bold i bilen når der ligger et baseball bat og hav altid skærebukser og sav med når der ligger en økse.
Onkel Blå udskriver ikke just bøder når der slås katten af tønden, men tag køllen med på nørrebro en lørdag aften og de bliver pludselig stramme i betrækket.
Hav altid en handske og en bold i bilen når der ligger et baseball bat og hav altid skærebukser og sav med når der ligger en økse.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Dart XL.
Jeg ville forvente at det er forbudt, for det ser sjovt ud.
Jeg ville forvente at det er forbudt, for det ser sjovt ud.

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 747 times
- Been thanked: 90 times
Lad mig sige det på den måde, der skal bare en politi betjent der ser den video på Coldsteels hjemmeside, så bliver den ulovlig

7,62x54R Glory to the Mosin.
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Mener også stiletter i Aller former inde for knive er forbudte. Da de er designet til stik. Uanset om de kastes eller aj
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
-
- Platin Member
Det kan du gange med NUL. Lad nu være med, at udbrede sådan noget vrøvl, andre kunne uforvarende hoppe med på vognen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Hvad mener du med gangen NUL?
Og hvad mener du med et det er vrøvl? Og at andre kan hoppe med på vognen?
Knivloven er lige bæ men den er der nu en gang...
Særligt farlige knive og blankvåben
En række knive og blankvåben mv. kræver i medfør af knivlovens § 2, stk. 1, tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende. Det gælder:
Knive med tværstillet greb beregnet til stød
Springknive og springstiletter
Faldknive og faldstiletter
Foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af hånd (butterfly-knive)
Knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd
Kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lignende og
Blankvåben, der fremtræder som en anden genstand, f.eks. kårdestokke
Senest rettet af Lycon 6. aug 2018, 16:21, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
-
- Platin Member
Stilet er en form på knivbladet.
Om en kniv er en springkniv eller springstilet, giver omtrent det samme, da en springstilet altid er en springkniv. Faktisk har man blot nævnt en variant af springkniven.
Det samme gælder faldknive, uanset bladform.
Du kan også få en balisong/butterfly-kniv, med stiletblad.
Hvis typen af kniv er ulovlig, så bliver den hverken mere eller mindre ulovlig, hvis bladet er stiletformet.
Modsat, hvis typen er lovlig, som en almindelig foldekniv eller dolk, så er den fuldt ud lovlig, selv om bladet er stiletformet.
Det du har fremhævet, med lignende, har ingen sammenhæng med stiletter at gøre.
Om en kniv er en springkniv eller springstilet, giver omtrent det samme, da en springstilet altid er en springkniv. Faktisk har man blot nævnt en variant af springkniven.
Det samme gælder faldknive, uanset bladform.
Du kan også få en balisong/butterfly-kniv, med stiletblad.
Hvis typen af kniv er ulovlig, så bliver den hverken mere eller mindre ulovlig, hvis bladet er stiletformet.
Modsat, hvis typen er lovlig, som en almindelig foldekniv eller dolk, så er den fuldt ud lovlig, selv om bladet er stiletformet.
Det du har fremhævet, med lignende, har ingen sammenhæng med stiletter at gøre.
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Frantz du må hellere melde dem her til Politiet for at sælge ulovlige våben. Den er vel så også ulovlig selvom den er med neglerille?
http://www.jagtdanmark.dk/product.php?id_product=1786
http://www.jagtdanmark.dk/product.php?id_product=1786
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Og så stopper hærgen af Frantz her, da det nu er utvetydigt slået fast, at han tog fejl.
(Og nej, der er heller ikke noget forbud mod tveæggede knive i dansk lovgivning før nogen kommer med den vildfarelse)
(Og nej, der er heller ikke noget forbud mod tveæggede knive i dansk lovgivning før nogen kommer med den vildfarelse)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."