Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Slettet bruger

Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af Slettet bruger » 12. aug 2018, 22:52

Jeg har i dag inden regnen kom rydet lidt op i en sø, ude i søen var der en lille ø på ca 6 meter i diameter, hele sidste år var den oversvømmet og kunne kun findes da der voksede høje træer på den, iår er den helt tør og ca 1 m over vandspejlet på det højeste sted, nå men på den nordlige side lå der en aksel fra en gammel vogn og på den sydlige lå der også en aksel de var kun synlige pga den meget lave vandstand.
med 50 meter tov og 20 meter wire fra en lastbil fik vi trukket dem fra af grene og røder og ind til breden (for at ryde op, og for at bjerge dem da det var sjovt) (vi trak også en masse træer op for at åbne søen op)

er der nogen kloge der kan fortælle lidt om hvad det er,

vi kan kun tænke os at vognen er kørt derud en vinter hvor der har været godt med is, og evt stået derude siden den blev kørt derud og med tiden så er det meste af vognen gået til men disse dele er tilbage.

alle kvalificerede gæt er spændende.

hjul ringene er dem vi kunne finde, den store er til den aksel der er mest komplet og den lille er til den mere mangelfulde aksel.
Vedhæftede filer
_T5D9645.jpg
_T5D9646.jpg
_T5D9649.jpg
_T5D9650.jpg
_T5D9652.jpg
_T5D9653.jpg
_T5D9656.jpg
_T5D9657.jpg
Senest rettet af Slettet bruger 13. aug 2018, 10:26, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: dele af gammel (heste?) vogn hevet op af en sø som manglede 1 meter vand iår nogen der ved noget om sådan noget?

Indlæg af Elbæk » 13. aug 2018, 08:58

Med de relativt beskedne dimensioner vil jeg gætte på at vognen har båret en vandtank.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Slettet bruger

Re: dele af gammel (heste?) vogn hevet op af en sø som manglede 1 meter vand iår nogen der ved noget om sådan noget?

Indlæg af Slettet bruger » 13. aug 2018, 10:23

ja ca 1,20 meter mellem hjulene i breden.

Slettet bruger

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af Slettet bruger » 13. aug 2018, 20:43

Nogen gæt på alder?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af Refraktorius » 13. aug 2018, 20:47

Slettet bruger skrev:
13. aug 2018, 20:43
Nogen gæt på alder?
Jeg kan huske at de stod og faldt sammen på gårdene da jeg var knægt (40 år siden).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af Great Dane » 13. aug 2018, 23:48

Er det ikke Gammel Estrup herregård der er landbrugsmuseum? Google dem, og send billederne til dem, og husk at følge op herinde :smile:
Mvh Great Dane

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af Lassescout » 15. aug 2018, 11:07

Det er resterne af en stivvogn. Gyldendal skriver:
stivvogn, firehjulet hestevogn uden affjedring, især dansk landbrugs lokale arbejdsvogn med mageegerde hjul fremstillet fra jernalderen frem til 1950'erne; den bestod af et antal vogndele, der blev samlet til mange formål afhængigt af årstiden og opgaverne i landbruget. En kraftig udgave af stivvognen blev brugt til tømmerkørsel og kaldtes skovvogn.

Stivvognen er indført i Danmark fra de romerske provinser i 200- og 300-t. efter Kristi fødsel, som fundet fra Tranbær mose ved Vejle viser. Den er således Europas længstlevende vogntype, der i løbet af århundreder udvikledes til flere forskellige lokale typer, hvis indbyrdes tidsmæssige forhold dog ikke er afklaret.

De oprindelige symmetriske hjul fik styrt (paraplyform) i løbet af renæssancen, og træakslerne blev ret sent udskiftet med jernaksler, idet der i visse egne endnu i 1930'erne anvendtes beslåede træaksler.
Dit eksemplar har jernaksler, så det er nok fra første halvdel af 1900-tallet.

Jeg husker ligesom Refraktorius at de stod og forfaldt på gårdene i ´70 erne. Jeg havde en onkel der havde sin stående inde i laden, hvor han gik og passede lidt på den af nostalgiske grunde. Siderne kunne tages af når den skulle køre med halm, og sættes på igen når den skulle transportere korn. I mit barndomshjem var kun den ene aksel tilbage af det hjemlige eksemplar. Den blev brugt som løftestang og brækjern ved de helt tunge nedbrydningsopgaver som når svinestierne skulle fjernes og give plads til et pelseri.

Jeg er forresten ikke sikker på, at din vogn behøver være kørt ud på øen over isen. "Øen" kan nemt have været landfast da vognen blev parkeret, og så kan man senere have oprenset og udvidet søen, og have skabt øen i den anledning.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 137 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af Kar 98 » 15. aug 2018, 21:32

Der er jo også den mulighed : At man da hestevogne var "in" kørte dem i en sø eller gadekæret om sommeren for at træet ikke skulle tørre ud og falde fra hinanden ( Med spande , heraf udtrykket : at falde i staver )
Set på Hjerl hede
Just my 50 cents
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Slettet bruger

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af Slettet bruger » 16. aug 2018, 07:38

Lassescout skrev:
15. aug 2018, 11:07
Det er resterne af en stivvogn. Gyldendal skriver:
stivvogn, firehjulet hestevogn uden affjedring, især dansk landbrugs lokale arbejdsvogn med mageegerde hjul fremstillet fra jernalderen frem til 1950'erne; den bestod af et antal vogndele, der blev samlet til mange formål afhængigt af årstiden og opgaverne i landbruget. En kraftig udgave af stivvognen blev brugt til tømmerkørsel og kaldtes skovvogn.

Stivvognen er indført i Danmark fra de romerske provinser i 200- og 300-t. efter Kristi fødsel, som fundet fra Tranbær mose ved Vejle viser. Den er således Europas længstlevende vogntype, der i løbet af århundreder udvikledes til flere forskellige lokale typer, hvis indbyrdes tidsmæssige forhold dog ikke er afklaret.

De oprindelige symmetriske hjul fik styrt (paraplyform) i løbet af renæssancen, og træakslerne blev ret sent udskiftet med jernaksler, idet der i visse egne endnu i 1930'erne anvendtes beslåede træaksler.
Dit eksemplar har jernaksler, så det er nok fra første halvdel af 1900-tallet.

Jeg husker ligesom Refraktorius at de stod og forfaldt på gårdene i ´70 erne. Jeg havde en onkel der havde sin stående inde i laden, hvor han gik og passede lidt på den af nostalgiske grunde. Siderne kunne tages af når den skulle køre med halm, og sættes på igen når den skulle transportere korn. I mit barndomshjem var kun den ene aksel tilbage af det hjemlige eksemplar. Den blev brugt som løftestang og brækjern ved de helt tunge nedbrydningsopgaver som når svinestierne skulle fjernes og give plads til et pelseri.

Jeg er forresten ikke sikker på, at din vogn behøver være kørt ud på øen over isen. "Øen" kan nemt have været landfast da vognen blev parkeret, og så kan man senere have oprenset og udvidet søen, og have skabt øen i den anledning.
Jamen det også muligt den er kørt derud jeg tror der har været gravet tørv og søen er dannet på den måde.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af Lassescout » 16. aug 2018, 08:34

Kar 98 skrev:
15. aug 2018, 21:32
Der er jo også den mulighed : At man da hestevogne var "in" kørte dem i en sø eller gadekæret om sommeren for at træet ikke skulle tørre ud og falde fra hinanden ( Med spande , heraf udtrykket : at falde i staver )
Set på Hjerl hede
Just my 50 cents
Spot on, Kar 98, det gjorde man da. Jeg husker min far fortalte, at når de havde brugt vognen til at køre møg ud på markerne, så sluttede de tit af med at køre hele vognen ned i en mergelgrav eller i åen så den kunne stå i blød. Så var den meget nemmere at gøre ren, for den skulle være helt ren når man skulle bruge den samme vogn til at køre korn i. De heldigste var dem der kunne køre vognen i åen, for der var den nærmest selvrensende. Vognen kunne stå i blød længe, den løb jo ingen steder. Der er sikkert mange vogne som simpelthen blev glemt og efterladt i vandet når der var indkøbt en "gummivogn" til traktoren. Det er sikkert heller ikke tilfældigt at mange vogne er mosefund.

Tankevækkende i grunden. Min far arbejdede på landet før WWII og spredte møg fra sådan en vogn. Han kørte også mælk til mejeriet med stivvogn forspændt heste.Han har altså arbejdet på samme måde og med samme udstyr som mennesker i mindst 2.000 år før ham. Det husmandssted hvor jeg blev født var indrettet med mennesker i den ene ende, husdyr i den anden og forråd på loftet. Præcist som man har indrettet sig i Danmark i flere tusind år. Så det er på én generation vi har lavet det hele om.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af Sort » 20. aug 2018, 20:36

Lassescout skrev:
16. aug 2018, 08:34
Så det er på én generation vi har lavet det hele om.
Og om en gang til.
Min oldemor blev 102år pånær en dag, født 1901.
Hun har reelt oplevet at det hele var hesttrukkent med et enkelt damplokomotiv ude i baggrunden. Henover bilens indtog, opfindelsen af flyvemaskiner, osvosv.
Frem til idag hvor mine unger ikke rigtigt forstår videobånd og kasettebånd, for slet ikke at tale om fastnettelefoner og sorthvid film.
Sådan en tur til den gamle by i Århus og et besøg i 70'erne der er jo min barndom, er for dem er det nærmere middelalder end nutid.

Vi i vesten påstår måske nok at vi er voldsomt udviklede og drivende for hele verden, men det er altså kun de sidste 50-100år hvor det for hvor er blevet til noget, med innovation og forspring.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af X-Ray » 22. aug 2018, 09:44

Ikke at jeg tror det er det der her er foregået, men læste på det lokale egns arkiv at den lokale smed kørte vognen i bran dammen inden der skulle krympes hjul ringe på.
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af Taxen » 22. aug 2018, 17:22

Der var også tit nogle Knejter som kunne finde på Nytårsaften at skubbe en vogn eller andet ud på isen i søen. Blev det ikke hurtigt bjærget ville det ende på bunden. Kan da selv huske hvor meget en jerntromle kunne larme når den blev trukket ned gennem byen. Dem der hørte os komme stod ved vejen og vinkede os videre. Så den kunne godt flyttes et stykke vej inden den fik en placering .
Taxen

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af Lassescout » 23. aug 2018, 16:21

X-Ray skrev:
22. aug 2018, 09:44
Ikke at jeg tror det er det der her er foregået, men læste på det lokale egns arkiv at den lokale smed kørte vognen i bran dammen inden der skulle krympes hjul ringe på.
Mon ikke han gjorde det efter at have krympet hjulringe på ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af X-Ray » 23. aug 2018, 22:01

Du har sikkert ret ellers vil de blive løse, engang imellem betaler det sig at tænke inden man taster :thumbup:
Shooters Bible is the only Bible for me

LKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 204
Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 29 times
Been thanked: 20 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af LKJ » 23. aug 2018, 22:44

Det var normalt at køre de vogne i vand når jernringene var ved at være løse for at få træet i hjulene til at udvide sig, så ku den køre lidt mere. :smile:

Er selv gammel smed og har lært ved en bette smed på landet og jeg har været med til at lave og svejse ny ringe ved essen og krympe dem på træhjul og der skulle træhjulet være gennem tørt først, ellers duede det ikke sagde mester, og så skulle lærlingene knageme være klar med vand til afkøling af ringen når den sad der, før træet brændte.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af Elbæk » 28. aug 2018, 17:43

20180828_174110.jpg
20180828_174411.jpg
20180828_174554.jpg
20180828_174712.jpg

Rester af sættevogn, taget lige nu på den fædrende gård på Nordvestfyn.

Da jeg var lille stod vognen hel og fin.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Dele af gammel hestevogn (?) hevet op af en sø?

Indlæg af C-X » 28. aug 2018, 18:56

Jo, Elbæk, men nu er du også i højere grad præserveret i sprit. Bare se på vognen, hvor galt det kunne være gået dig, hvis du havde prioriteret anderledes.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar