Hvor meget må man forsvarer sig ved angreb fra dyr?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Re: Hvor meget må man forsvarer sig ved angreb fra dyr?

Indlæg af Sort » 17. aug 2018, 01:27

Svaner er måske store i slaget når de nærmer sig, men ikke de helt store fightere når det kommer til lettere modstand.

Da jeg fiskede meget plejede et par varseslsskud foran dem med slangebøsse og forefaldende ammo (jord småsten, blommer etc) at holde dem langt fra både flåd og standplads. Softgun og samme opskrift virker også men polisen er blevet emsige med folk der går med softgun.

Svaner bliver lidt vanskelige når de får fast grund under fødderne, det er sværere at få dem til at opgive kampen når de er på land og har pustet sig op. De ved også godt selv at de ikke kan nå at lette eller undslippe på land og derfor er det kun fremad der duer.
De reagerer heller ikke så godt på lussinger og bekæmpes bedst på helt tæt hold hvor deres vinger ikke rigtigt kan svinge og det mest er hals og næb der kan være et problem.

Men det nemmeste og mindst konflikt orienterede er et par småsten foran lortedyret imens den er i vandet.. FORAN!! ikke i bærret på den.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Indlæg af Taxen » 17. aug 2018, 07:50

Taler vi gravhunde skyder jeg hele striben og giver fangstskud, de fleste andre hunderacer, burde kunne stoppes ved staredown eller opdrages ved kolbeslag hvis de tager fat.

Så så ikke så hård de fleste er faktisk søde og rare hunde. At du har mødt et par uheldige er en skam.
Taxen

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 17. aug 2018, 12:30

Taxen skrev:
17. aug 2018, 07:50
Taler vi gravhunde skyder jeg hele striben og giver fangstskud, de fleste andre hunderacer, burde kunne stoppes ved staredown eller opdrages ved kolbeslag hvis de tager fat.

Så så ikke så hård de fleste er faktisk søde og rare hunde. At du har mødt et par uheldige er en skam.
Taxen
Jeg er helt enig, med gravhunde.. Havde den race været på størrelse, med en Lab, så havde den været uddød.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 17. aug 2018, 16:58

Taxen skrev:
17. aug 2018, 07:50
Taxen
Det kan de faktisk sagtens være, men i galpende firspring er jeg bare alt for glad for mine lægge (så hele som de nu er siden sidst) til at tage chancen. Patroner er meget billigere end fysioterapeuter.

Det er overordnet set en møghund jeg ikke stoler et sekund på, fordi den er udpræget aggresiv og virker utilregnelig. Men jeg sparker jo ikke til gravhunde sådan når jeg ser en på gaden af den grund. Min tillid er bare sådan et sted imellem sigøjnere og politikere lige umiddelbart.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 18. aug 2018, 14:33

I det spørgsmål her spiller selve typen af dyr nok også væsentligt ind :giggle:

De fleste ville næppe kigge skævt til, hvis man trampede på en nærgående rotte eller mus... og her kan man næppe påstå at være i overhængende fare.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 19. aug 2018, 14:13

MDK89 skrev:
16. aug 2018, 22:36
Hvad tænker i om dette scenarie:

Du kommer gående på din jagt, bevæbnet selvfølgelig, og pludselig kommer naboens tre hunde farende direkte mod dig mens de giver hals... :???:
I og med det er din nabo og du kan kende hundene på afstand, så har du vel dirkte/indirekte kendskab til hundene, og kender til deres reaktionsmønster.
Med den viden kan man træffe et mere oplyst valg. Der er forskel på om der kommer 2 legesyge crocker spaniels og en halvfed godmodig Newfoundlænder, der har fået øje på deres allerbedste nabo, eller, 3 hamrende aggressive Doberman der splitter alle ad, hvis ikke de er i kort snor eller bag hegn.
Så, hvilke hunde har naboen? Og hvad er mest interessant for dem? Dig, eller din madpakke?

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Bionørden » 23. aug 2018, 20:29

Altså der er sted, jeg passerer, hvor de har Beagler. Før de fik lavet højt nok hegn, kunne den ene godt finde på og fare ud- og så vidt jeg ved ved, så bed den også en dreng.
Engang kom jeg trillende på min mukkebik- og hunden kom farende, jeg stoppede omgående- og sagde i min strengeste stentorstemme, og pegede: "Kan DU så GÅ HJEM!" Det gjorde den heldigt nok (også over hegnet), for ellers var den måske blevet mast af et par biler, der kom kørende lige efter.

Men det er jo egentlig ikke mit ansvar. :evil: Jeg vidste, den kunne finde på at bide, og at tohjulede køretøjer kan være lidt "sjove" for nogen hunde. Men jeg finder mig ikke i pjat! (Jeg har haft hunde, så jeg er ikke bange for dem). Jeg var faktisk mest nervøs for, om kræet blev kørt over... Og kører man tohjuler- så stop og giv kræet sådan en skideballe, at den aldrig tør det mere!

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Bionørden » 23. aug 2018, 20:49

Det der "Kan du så gå hjem!" og pege virker også på min nabos F1 Logredor. Hun er en sød hunni, men hun må ikke så gerne være i min have, hvis hun er, så nidstirrer mindst to af mine katte hende i øvrigt. :giggle: Så hun går hjem.

Men, det er mere, så hun ved, hvor hun må være- og naboen synes ikke, hun skal være i min have. Så det er det mere blide: Kan du så gå hjem!- Og så glor hun længselsfuldt over skuldrene: "Kommer du ikke med...?" :giggle:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 23. aug 2018, 23:43

MDK89 skrev:
16. aug 2018, 22:36
Hvad tænker i om dette scenarie:

Du kommer gående på din jagt, bevæbnet selvfølgelig, og pludselig kommer naboens tre hunde farende direkte mod dig mens de giver hals... :???:
Oplevede det for et par år siden på min egen jagt. Dog kun en hund (ruhår). Den havde for vane at gø uafbrudt, når den kunne se jeg var på jagt, men blev hos naboen. En dag, efter at have siddet et par timer i en stige, står den inde i min skov, ca. 200 meter fra naboskellet. Den virkede ikke videre glad (viste tænder og snerrede), så jeg skød et skud med riflen ved siden af dyret og med mundingen rimelig tæt på hunden. Så rendte den hjem med halen mellem benene. Jeg gik forbi naboen og spurgte om det ikke var muligt at de kunne holde deres hund på egen grund. Har måske nævnt noget om at nogen kunne jo blive nødsaget til at skyde hunden i selvforsvar, hvis den rendte rundt i nabolaget og udviste aggressiv adfærd. Har ikke set hunden uden for deres matrikel siden :biggrin:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 24. aug 2018, 07:40

Synes “prisen” for ovennævnte er en høj en at betale.
1) jægeres renomme i almindelighed
2) forhold til naboen i særdeleshed
Jeg havde for min del holdt min kæft :smile:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 24. aug 2018, 14:52

Der er ingen grund til at eskalere konflikten.

Man vil i langt de fleste tilfælde nå længere ved bare stille og roligt at gøre naboen opmærksom på, at man ikke er så glad for at hans hund er inde på ens jagt og optræder aggressivt.

At skyde efter den og reelt true med at skyde den løser næppe noget.

(Men sidder man deroppe på stigen, kan man jo altid tømme sin tisseflaske ud over den :smile: )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 24. aug 2018, 14:55

Refraktorius skrev:
24. aug 2018, 14:52
Der er ingen grund til at eskalere konflikten.

Man vil i langt de fleste tilfælde nå længere ved bare stille og roligt at gøre naboen opmærksom på, at man ikke er så glad for at hans hund er inde på ens jagt og optræder aggressivt.

At skyde efter den og reelt true med at skyde den løser næppe noget.

(Men sidder man deroppe på stigen, kan man jo altid tømme sin tisseflaske ud over den :smile: )
Jeg må indrømme at jeg en enkelt gang har været umådelig tæt på at skyde en fremmed hund på en jagt..

Men den kom så også rendende ud af ingenting og stod med rejste børster og knurrede af mig, en meters penge foran mig.. Der havde jeg afsikret og var klar til at trykke på aftrækkeren hvis den gjorde udfald mod mig.

Det var et meget stort ruhåret og møgbeskidt bæst som jeg på ingen måde ønskede at fodre med mine kropsdele.

Den stak dog heldigvis af uden at bide ud efter mig.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 24. aug 2018, 15:32

I det tilfælde hvor du bliver angrebet, så har du helt klart ret til at forsvare dig.

.... og nogle hunde er tilsyneladende godt tossede, og har lært det af deres ejere:
https://ekstrabladet.dk/nationen/hundee ... ej/7277594
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 24. aug 2018, 15:50

Refraktorius skrev:
24. aug 2018, 15:32
I det tilfælde hvor du bliver angrebet, så har du helt klart ret til at forsvare dig.
Det er jeg også fuldt ud klar over, men det er jo stadigvæk en træls situation at stå i for alle parter, hvis man ender med at skyde en fremmed mands hund, fordi den er stukket af hjemmefra.
Refraktorius skrev:
24. aug 2018, 15:32
.... og nogle hunde er tilsyneladende godt tossede, og har lært det af deres ejere:
https://ekstrabladet.dk/nationen/hundee ... ej/7277594
Vi har helt fra vores labrador var lille, lært hende at hvis hun står og gør i haven, så bliver hun sendt indenfor og det har virket. Det kan vælte forbi med flokke af hunde lige på den anden side af hækken, uden at hun gør andet end at stå og logre og snuse.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar