Ung mand tiltalt for import af kemikalier og våbendele...(3.Nov 2017)
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Ung mand tiltalt for import af kemikalier og våbendele...(3.Nov 2017)
https://jyllands-posten.dk/indland/poli ... -ung-mand/
Jeg ved ikke lige hvorvidt ovenstående sag eventuelt hører under "Klage over PostNord", men pakken blev opdaget af tolsmyndigheden i Københavns lufthavn.
Der var kemikalier og en riffel.
Anholdt 3.Nov 2017, dom på 4½ år.
Kunne ikke lige se en tidligere tråd om det samme.
Jeg ved ikke lige hvorvidt ovenstående sag eventuelt hører under "Klage over PostNord", men pakken blev opdaget af tolsmyndigheden i Københavns lufthavn.
Anholdt 3.Nov 2017, dom på 4½ år.
Kunne ikke lige se en tidligere tråd om det samme.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Re: Ung mand tiltalt for import af kemikalier og våbendele...(3.Nov 2017)

Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Som jeg lige læser det, så var det altså ''kun'' våbendele som tolderne fandt i pakken. Efterfølgende blev riffel og kemikalier fundet på bopælen.HappyNanoq skrev: ↑29. aug 2018, 17:25...pakken blev opdaget af tolsmyndigheden i Københavns lufthavn.
Under et rutinetjek blev toldmyndighederne i Københavns Lufthavn sidste år mødt af noget af et syn.
I pakken fandt man våbendele, som var på vej til sin modtager.
Politiet blev herefter kontaktet, som fremskaffede en ransagningskendelse hos modtageren.
Men hjemme hos modtageren, en 28-årig mand fra Eskilstrup på Falster, fandt man flere interessante ting i form af kemikalier og en riffel.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten

Kan godt se det var noget bavl jeg fik skrevet.

-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 30 times
Synes godt nok 4,5 år virker som meget lang tid.
Der er noget helt galt med den straf, eller også er der noget vi ikke får at vide.
Der er noget helt galt med den straf, eller også er der noget vi ikke får at vide.
10-22
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Nej, der er mere i sagen end der lige kom frem i artiklen tror jeg..
Dommen lyder: http://www.domstol.dk/NykoebingFalster/ ... andet.aspx
SKAT tilbageholdt i maj 2017 en postforsendelse stilet til tiltalte. Pakken indeholdt 6 våbendele. Politiet foretog herefter den 3. november 2017 en ransagning på tiltaltes bopæl, hvor der fandtes kemikalier i form af blandt andet kaliumnitrat, magnesium-sulfat, hexamin og svovlsyre, ligesom der i tiltaltes hus fandtes en riffel og adskillige våbendele. Riflen samt våbendelene blev opbevaret i et særligt sikret beskyttelses- eller panikrum. Anklagemyndigheden havde rejst tiltale for forsøg på overtrædelse af straffelovens § 192 a, der vedrører besiddelse af våben og eksplosivstoffer under særligt skærpende omstændigheder.
Tiltalte nægtede sig skyldig.
Dommens resultat
Retten fandt det bevist, at tiltalte havde til hensigt at gøre riflen til et fuldautomatisk skydevåben, hvilket mislykkedes, da våbendelene blev tilbageholdt af SKAT, ligesom retten fandt det bevist, at tiltalte havde til hensigt under anvendelse af de fundne kemikalier at fremstille eksplosivstoffet RDX, der på grund af dets særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade.
Tiltalte blev endvidere fundet skyldig i hæleri og trusler samt besiddelse af flere andre våben og våbendele og nogle morfinpiller.
Straffen blev fastsat til fængsel i 4 år og 6 måneder, idet en dommer dog stemte for, at tiltalte skulle idømmes fængsel i 5 år.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Det lugter langt væk af et terror angreb som er blevet kvalt i fødslen.
Det er vel lige nøjagtig det import-kontrollen er til for at opnå?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- CO
- Platin Member
- Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 176 times
Ja det har tilsyneladende virket efter hensigten i dette tilfælde.
Østbirk Pistolskytter og
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Jeg hæfter mig lidt ved denne sætning " Riflen samt våbendelene blev opbevaret i et særligt sikret beskyttelses- eller panikrum. "Fast Fumble skrev: ↑30. aug 2018, 10:49Det lugter langt væk af et terror angreb som er blevet kvalt i fødslen.
Måske en prepper, der har tabt lidt jordforbindelse(der står dog ikke noget om de også fandt sølvpapir hatte på ejendommen)
MVH
Grey
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Måske er det derfor at <NAVN SLETTET> ikke længere er så aktiv på NVF?Greyberd63 skrev: ↑30. aug 2018, 11:09Måske en prepper, der har tabt lidt jordforbindelse(der står dog ikke noget om de også fandt sølvpapir hatte på ejendommen)Fast Fumble skrev: ↑30. aug 2018, 10:49Det lugter langt væk af et terror angreb som er blevet kvalt i fødslen.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Jeg tvivler på at det er nogen fra NVF, du lagde godt mærke til at de kun fandt een riffel?Wildlife skrev: ↑30. aug 2018, 11:15Måske er det derfor at <NAVN SLETTET> ikke længere er så aktiv på NVF?Greyberd63 skrev: ↑30. aug 2018, 11:09
Måske en prepper, der har tabt lidt jordforbindelse(der står dog ikke noget om de også fandt sølvpapir hatte på ejendommen)

-
- Gold Member
Tja det er meget godt, men ville han bruge det til forvolde skade på andre eller var han bare nysgerrig.Wildlife skrev: ↑30. aug 2018, 10:28Nej, der er mere i sagen end der lige kom frem i artiklen tror jeg..
Dommen lyder: http://www.domstol.dk/NykoebingFalster/ ... andet.aspx
SKAT tilbageholdt i maj 2017 en postforsendelse stilet til tiltalte. Pakken indeholdt 6 våbendele. Politiet foretog herefter den 3. november 2017 en ransagning på tiltaltes bopæl, hvor der fandtes kemikalier i form af blandt andet kaliumnitrat, magnesium-sulfat, hexamin og svovlsyre, ligesom der i tiltaltes hus fandtes en riffel og adskillige våbendele. Riflen samt våbendelene blev opbevaret i et særligt sikret beskyttelses- eller panikrum. Anklagemyndigheden havde rejst tiltale for forsøg på overtrædelse af straffelovens § 192 a, der vedrører besiddelse af våben og eksplosivstoffer under særligt skærpende omstændigheder.
Tiltalte nægtede sig skyldig.
Dommens resultat
Retten fandt det bevist, at tiltalte havde til hensigt at gøre riflen til et fuldautomatisk skydevåben, hvilket mislykkedes, da våbendelene blev tilbageholdt af SKAT, ligesom retten fandt det bevist, at tiltalte havde til hensigt under anvendelse af de fundne kemikalier at fremstille eksplosivstoffet RDX, der på grund af dets særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade.
Tiltalte blev endvidere fundet skyldig i hæleri og trusler samt besiddelse af flere andre våben og våbendele og nogle morfinpiller.
Straffen blev fastsat til fængsel i 4 år og 6 måneder, idet en dommer dog stemte for, at tiltalte skulle idømmes fængsel i 5 år.
De kemikalier som nævnes er ikke nogle jeg ville ryste i bukserne over.
Dem havde jeg i mit lille kemiker sæt som barn.
Og hvis han bare var en som var lidt nysgerrig og ville være godt forberedt, så får man ham nok ikke til at blive en god samfundsborge ved at give ham 4,5 år.
10-22
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Jeg tvivler på at han i forvejen var en god samfundsborger.10-22 skrev: ↑30. aug 2018, 12:06Tja det er meget godt, men ville han bruge det til forvolde skade på andre eller var han bare nysgerrig.
Og hvis han bare var en som var lidt nysgerrig og ville være godt forberedt, så får man ham nok ikke til at blive en god samfundsborge ved at give ham 4,5 år.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
- Gold Member
Læste det godt, men efter min mening så virker det til at være fyld på sagen.Lycon skrev: ↑30. aug 2018, 12:15Jeg tvivler på at han i forvejen var en god samfundsborger.10-22 skrev: ↑30. aug 2018, 12:06Tja det er meget godt, men ville han bruge det til forvolde skade på andre eller var han bare nysgerrig.
Og hvis han bare var en som var lidt nysgerrig og ville være godt forberedt, så får man ham nok ikke til at blive en god samfundsborge ved at give ham 4,5 år.Tiltalte blev endvidere fundet skyldig i hæleri og trusler samt besiddelse af flere andre våben og våbendele og nogle morfinpiller.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Tror riflen og delene nok har været omdrejningspunktet, da det lyder til at det var et halvauto-våben han forsøgte at gøre fullauto.
Hvilket må siges at være en særdeles skærpende omstændighed - staten kan jo ikke lide konkurrence, og fullauto er noget af det de bliver småfornærmede over.
Og så er der nok fordoblet med det tilsyneladende forsøg på explosiver (gad vide om der var opskrifter i papirform, på computeren, browset sites om RDX - om kemikalierne blev opbevaret sammen, og formodet hvad han havde gang i? var der remedier til fremstillingen også?)
Om RDX :
Så det er nok en bestyrket mistanke ud fra alt der er fundet, sammen med tydelige tegn på at det er formålet - så tror jeg det tæller stærkt.
Hvilket må siges at være en særdeles skærpende omstændighed - staten kan jo ikke lide konkurrence, og fullauto er noget af det de bliver småfornærmede over.
Og så er der nok fordoblet med det tilsyneladende forsøg på explosiver (gad vide om der var opskrifter i papirform, på computeren, browset sites om RDX - om kemikalierne blev opbevaret sammen, og formodet hvad han havde gang i? var der remedier til fremstillingen også?)
Om RDX :
https://www.britannica.com/technology/e ... #ref624988
The dominant base-charge materials are now pentaerythritol tetranitrate (PETN) and cyclotrimethylenetrinitramine (RDX). These are as strong as nitroglycerin, quite safe to manufacture and handle, and relatively inexpensive. In addition to low density nitromannite, diazodinitrophenol, lead styphnate, and lead azide are widely used as ignition-primer charges. One other departure from Nobel’s blasting cap is the fact that aluminum has now almost entirely replaced copper as the material used for the shell.
Så det er nok en bestyrket mistanke ud fra alt der er fundet, sammen med tydelige tegn på at det er formålet - så tror jeg det tæller stærkt.
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Er jeg den eneste der undres over at delene blev fundet af SKAT i maj, og at politiet først ransagede i november?
Er det den sædvanlige behandlingstid, eller har der været efterforsket med telefonaflytning m.m. i den mellemliggende periode?
Er det den sædvanlige behandlingstid, eller har der været efterforsket med telefonaflytning m.m. i den mellemliggende periode?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvilket våben, han havde med at gøre, og om han ejede det lovligt. Derudover ville det også være ret så interessant at vide, hvilke dele han forsøgte at importere. F.eks. en standard auto-sear til en AR-15 ligner altså ikke en decideret våbendel for det utrænede øje. Men måske har han forsøgt også at importere en full-auto fire control group?HappyNanoq skrev: ↑30. aug 2018, 14:02Tror riflen og delene nok har været omdrejningspunktet, da det lyder til at det var et halvauto-våben han forsøgte at gøre fullauto.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Den havde jeg ikke lige hæftet mig i, men nu du siger det, så ser det godt nok mystisk ud.
Med internetlogning m.v. kan det vel godt ske at de har brugt noget tid på at kortlægge hans interesser på internettet eksempelvis, og selvfølgelig telefon m.v. også.
- Wildlife
- This member is
- Kontakt:
Jeg vil tro at politiet har holdt vedkommende under skarp overvågning i perioden, formenteligt for at se om der er andre medskyldige man skal have fat i nakken på også.HappyNanoq skrev: ↑30. aug 2018, 15:27Den havde jeg ikke lige hæftet mig i, men nu du siger det, så ser det godt nok mystisk ud.
Med internetlogning m.v. kan det vel godt ske at de har brugt noget tid på at kortlægge hans interesser på internettet eksempelvis, og selvfølgelig telefon m.v. også.
Det kan selvfølgelig også være at de først så mailen fra SKAT i november, det er mindst lige så sandsynligt...
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Jeg sidder også med fornemmelsen af at der er detaljer vi, for nuværende, ikke får i denne sag...
Men, står de forhåndenværende oplysninger til troende, så lader det til at politiet har fået fingre i et individ som enten har haft planer om "noget stort" og/eller har et forvrænget billede af hvad man skal være i besiddelse af for at sikre sin person i dagens Danmark, muligvis funderet i psykiske problemer, muligvis i en eller anden form for politisk eller religiøs ekstremisme, muligvis motiveret af involvering i en eller anden form for kriminelle miljøer, muligvis en god blanding af flere af tingene... Eller det hele
Tidsrummet mellem anmeldelse og anholdelse har givetvis sin forklaring i politiets ønske om at holde individet under opsyn i en periode - for at se hvem hans evt. "legekammerater" er. At politiet er så ukonkrete iht. individets evt. motivation(er) tyder på at de måske ikke er helt færdige i den retning.
Jeg kunne personligt godt tænke mig at vide hvilke dele (og til hvilket våbensystem) han prøvede at importere. Uanset, så er jeg overbevist om at det nok skal ende med at blive holdt imod vi lovlydige våbenejere- og brugere.
Det er nærliggende at gætte på at våbensystemet er en AR15 og at delene er enten en auto sear eller komplet auto aftrækker gruppe - men reelt kunne det også være tale om en bump fire anordning til en AR15, Mini 14, 10/22, etc. Er det det sidste, frygter jeg oprigtigt at kedlen med pis for alvor koger over for os med tilladelse til en halvautomatisk riffel, uanset model.
Men, står de forhåndenværende oplysninger til troende, så lader det til at politiet har fået fingre i et individ som enten har haft planer om "noget stort" og/eller har et forvrænget billede af hvad man skal være i besiddelse af for at sikre sin person i dagens Danmark, muligvis funderet i psykiske problemer, muligvis i en eller anden form for politisk eller religiøs ekstremisme, muligvis motiveret af involvering i en eller anden form for kriminelle miljøer, muligvis en god blanding af flere af tingene... Eller det hele

Tidsrummet mellem anmeldelse og anholdelse har givetvis sin forklaring i politiets ønske om at holde individet under opsyn i en periode - for at se hvem hans evt. "legekammerater" er. At politiet er så ukonkrete iht. individets evt. motivation(er) tyder på at de måske ikke er helt færdige i den retning.
Jeg kunne personligt godt tænke mig at vide hvilke dele (og til hvilket våbensystem) han prøvede at importere. Uanset, så er jeg overbevist om at det nok skal ende med at blive holdt imod vi lovlydige våbenejere- og brugere.
Det er nærliggende at gætte på at våbensystemet er en AR15 og at delene er enten en auto sear eller komplet auto aftrækker gruppe - men reelt kunne det også være tale om en bump fire anordning til en AR15, Mini 14, 10/22, etc. Er det det sidste, frygter jeg oprigtigt at kedlen med pis for alvor koger over for os med tilladelse til en halvautomatisk riffel, uanset model.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Hvis man får nys om “sådan en som ham her” der tilsyneladende arbejder på at få hele pladen fuld med narko, tyvekoster, våben og eksplosiver, så må den første prioritet være at slå fast, om han umiddelbart er ved at lave en større ulykke.
Er han ikke det, giver det god mening at holde øje med ham og se, om han har nogen legekammerater og få dem kortlagt. Hvis man bare hapser ham med det samme, risikerer man, at han var den dummeste i flokken og blev sat til at lave det mest risikable arbejde, så han kunne ofres hvis noget gik galt, og de andre fortsætte nogenlunde uforstyrret.
“Hvornår skal vi slå til” er et evindeligt efterretningsmæssigt problem.
(Og en af årsagerne til, at Blekingegadebanden nåede at lave de ulykker de gjorde)
Er han ikke det, giver det god mening at holde øje med ham og se, om han har nogen legekammerater og få dem kortlagt. Hvis man bare hapser ham med det samme, risikerer man, at han var den dummeste i flokken og blev sat til at lave det mest risikable arbejde, så han kunne ofres hvis noget gik galt, og de andre fortsætte nogenlunde uforstyrret.
“Hvornår skal vi slå til” er et evindeligt efterretningsmæssigt problem.
(Og en af årsagerne til, at Blekingegadebanden nåede at lave de ulykker de gjorde)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Vi ved jo heller ikke hvilke dele det er at han har forsøgt at indføre til landet.
Det KAN jo godt være dele som i sig selv ikke er ulovlige eller kræver tilladelse. I så fald giver det fint mening, at politiet ikke bare stormer ud med en ransagningskendelse - hvis de da overhovedet ville kunne få den.
Det KAN jo godt være dele som i sig selv ikke er ulovlige eller kræver tilladelse. I så fald giver det fint mening, at politiet ikke bare stormer ud med en ransagningskendelse - hvis de da overhovedet ville kunne få den.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
Bare fordi man eksperimenter med kemi gør jo ikke en til terrorist.
Så jeg håber virkelig at der ligge mere bag, så jeg vælger også at tro på at tidsforskellen ikke bare skyldes alm smøl og manglen kommunikation imellem politi og told.
Men jeg kan være lidt i tvivl, når det åbenbart er nødvendig at nævne at han også var i besiddelse af et par piller.
Så det virker til at de har haft bruge for at samle sammen.
Så jeg håber virkelig at der ligge mere bag, så jeg vælger også at tro på at tidsforskellen ikke bare skyldes alm smøl og manglen kommunikation imellem politi og told.
Men jeg kan være lidt i tvivl, når det åbenbart er nødvendig at nævne at han også var i besiddelse af et par piller.
Så det virker til at de har haft bruge for at samle sammen.
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
Delene han forsøgte at importere var bla et gasrør til en AR15. Han påstod i øvrigt at han havde ombygget en softgun... Politiets teknikere samlede gasrøret og de øvrige dele til hvad de omtalte som en "fungerende fuldautomatisk riffel"(!) De havde ingen kommentar til at det måske var en softgun som nok ikke havde holdt til bare første skud. En anden importeret del var et "30-magasin" -Han havde nok ingen samlertilladelse
Folk med blot et rudimentært kendskab til fremstilling af sådanne ting vil bedømme hans samling af kemikalier som uegnet til at lave RDX, men ikke destro mindre mente en af forsvarets(?) teknikere, afhørt som vidne for anklageren, at der var nok til en færdig mængde på ca 130 gram NEM. Han var vist også i besiddelse af en del sortkrudt. En mængde magnesiumpulver var også blandt kemikalierne. Min kammerat, som var nævning i sagen, har ikke meget forstand på hverken kemi eller skydevåben, så beklager den mangelfulde beskrivelse af genstandene.
Husk at hysteriet omkring våben/terror giver anledning til megen ekstra straf, men her tror jeg de har stablet ovenpå anklagen med piller osv for at få ham max indeburet.
-S

Folk med blot et rudimentært kendskab til fremstilling af sådanne ting vil bedømme hans samling af kemikalier som uegnet til at lave RDX, men ikke destro mindre mente en af forsvarets(?) teknikere, afhørt som vidne for anklageren, at der var nok til en færdig mængde på ca 130 gram NEM. Han var vist også i besiddelse af en del sortkrudt. En mængde magnesiumpulver var også blandt kemikalierne. Min kammerat, som var nævning i sagen, har ikke meget forstand på hverken kemi eller skydevåben, så beklager den mangelfulde beskrivelse af genstandene.
Husk at hysteriet omkring våben/terror giver anledning til megen ekstra straf, men her tror jeg de har stablet ovenpå anklagen med piller osv for at få ham max indeburet.
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
And there were crackpots.
-
- Gold Member
Tak for info.
Muligt at det er nødvendigt at han blive gemt væk i lang tid.
Men det skal sgu ske på et ordenligt grundlag.
Muligt at det er nødvendigt at han blive gemt væk i lang tid.
Men det skal sgu ske på et ordenligt grundlag.