Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af ReneKJ » 27. maj 2018, 19:00

Refraktorius skrev:
27. maj 2018, 18:47
ReneKJ skrev:
24. maj 2018, 11:45
Charles skrev:
24. maj 2018, 11:34
Ja, og det var i september. Sort balje med vand i og hårdt gennemsigtigt plastik overlæg med et lille - 3-4mm i diameter - hul i. Kan ikke huske om vi brugte sølvpapir eller noget andet langs siderne til at reflektere med. Det tog vel mellem 10-20 minutter at få et par liter i kog.

Jeg prøvede det faktisk igen sidste sommer (det var i 2008 jeg lærte det) og der kunne jeg ikke reproducere det. Det var dog inde midt i byen i stedet for amager naturcenter og jeg brugte cellofan som dække (tror varme måske kan trænge igennem) og så var jeg ikke særlig tålmodig. :)

Og ja, jeg er sikker på din drikkedunk ikke kan gøre det. Jeg ville som udgangspunkt mene at jo mere sort overflade der står i lyset (diameteren på bunden af karret) og jo mindre vand der er, jo hurtigere skulle det gå. En drikkedunk har jo et meget mindre hul til at lukke lys ind end der er bundflade, for slet ikke at nævne at den typisk er høj i stedet for bred.
Spændende. Det bliver jeg vist nødt til at google, jeg kan ikke helt forstå hvordan fysikken virker :smile:
Det hedder en sol-ovn.
Og det virker ganske udmærket i “de varme lande” og i Danmark om sommeren hvis man er heldig at have godt vejr.
Søg på “solar oven” og “solar cooker”.

Fysikken er enkel. Solen leverer varme, og holder du på varmen, så bliver ting varmere.

Men da vi som regel har lortevejr og katastrofer normalt udser sig uheldige tidspunkter, så ville jeg ikke sætte min lid til den løsning herhjemme.

Vakuumsolfangeranlæg kunne helt klart hackes og bruges til at sterilisere vand med som en langsigtet løsning, men til en “vi har et problem nu” så vil kogning over gas eller en sjat Klorin være mere pålideligt.
Aah, så er jeg med sølvpapiret skal ikke dække siderne men bruges til at skabe en reflektor der opsamler og koncentrere solvarmen.
Det giver meget bedre mening for mig nu :smile:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Lassescout » 7. jun 2018, 14:00

Jeg kan godt lide udtrykket "robust borger", og jeg tror også, at det præcist er hvad myndighederne gerne vil have.

Vi skal ikke forberede os på en apocalyptisk atomkrig, men bare undgå panik og hamstring hvis strømmen forsvinder nogle dage. Jeg er selv vokset op langt ude på landet, og jeg kan specielt huske nogle vinterdage i 70´erne, hvor netop det skete. Der kom snestorm og isslag, og luftledningerne med strøm faldt ned. Også vandværket mistede strømmen, så der kom ikke vand ud af hanerne. Min far hentede en gas-grukedel og et gasblus ind fra værkstedet. Vi børn blev sat til at hente sne som blev smeltet i grukedlen. Jeg kan stadig huske hvor enormt meget sne der skulle til, og hvor lidt det fyldte når det var smeltet. Min mor kogte risengrød over gasblusset, og hun har sikkert også lavet kaffe. Så sad vi i lyset fra stearinlys og spiste risengrød og drak saftevand til. Det står for mig som de hyggeligste dage vi har oplevet, for alle var med til at løse opgaverne, og alle var med til at nyde resultaterne.

Så jeg går ikke i panik hvis strømmen forsvinder. Jeg har en coleman stove der kører på benzin, og vi har fyrfadslys nok til at klare en belejring. Fryseren er altid fyldt med ting og sager vi ikke får brugt, så vi klarer ihvertfald den første uge helt uden hjælp udefra. Det bliver sku da hyggeligt :rock: :rock:

P.S. jeg har en gasgrill og en gaskatalysatorovn. Jeg har også to 11-kg´s gasflasker. Hvordan er det nu med den slags, laver det kulilte ligesom grillbriketter, eller kan man godt bruge gasudstyret indendørs uden den store risiko? Jeg mener det vil afgive en del vand, så vi skal nok under alle omstændigheder sørge for noget udluftning under brug.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Refraktorius » 7. jun 2018, 16:04

Gas laver også lidt kulilte, men det er meget små mængder sammenlignet med kul.

Folk bruger helt rutinemæssigt gasfyrede katalysatorovne og komfurer indendøre uden at dø som fluer. Gasgrillen kunne være værre, da der er en lidt mere snørklet vej for at få tilpas meget luft til forbrændingen.
Min gasgrill er mærket med "må kun bruges udendøre".

En CO-alarm er ret billig og burde være standardudstyr.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Rigsby » 7. jun 2018, 18:31

Refraktorius skrev:
7. jun 2018, 16:04
Gas laver også lidt kulilte, men det er meget små mængder sammenlignet med kul.

Folk bruger helt rutinemæssigt gasfyrede katalysatorovne og komfurer indendøre uden at dø som fluer. Gasgrillen kunne være værre, da der er en lidt mere snørklet vej for at få tilpas meget luft til forbrændingen.
Min gasgrill er mærket med "må kun bruges udendøre".

En CO-alarm er ret billig og burde være standardudstyr.
Enig, enig & enig.

Jeg brugte i flere år min Bilka gasgrill som opvarmning i mit gamle skur, den kastede på fuld kraft Ca. 10Kw af sig, jeg er her endnu og har ikke taget skade kjfjv hffjjo (tror jeg nok) :mrgreen:
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Tangloppen » 5. sep 2018, 19:40

https://www.google.dk/amp/s/www.cbsnews ... 018-09-05/
Så kan prepperne godt begynde at få fyldt op af konserves.

Og osse på JP.
https://jyllands-posten.dk/internationa ... -samtidig/
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Werecat » 5. sep 2018, 22:32

Ja, der er opmærksomhed på det. Især lige nu hvor vi lige har overstået Eid el adha, hvor tilhængere af en af himmelnisserne suser til mekka og løber i cirkler med en masse andre og derefter suser hjem igen.
Himmelnissen har så sørget for at lokale ridedyr (kameler) er reservoir for en ganske smitsom og potentielt pisse træls sygdom (MERS-COV), og derfor hvert år udsætter sine mest rettroende himmelnissetilbedere for smitte og med dem epidemi. For at undgå at himmelnissetilbedere af andre orienteringer, ja selv himmelnissefornægtere bliver smittet, har man hvert år ekstra opmærksomhed på fly fra disse himmelnissetilbederes kulturområder.

Selvom opkast ikke er klassisk MERS-COV, så er hoste og feber det til gengæld. Og flyet kom fra det rigtige område. Jeg tipper at der er et laboratorium der har fået 100 gange haste undersøgelse af PCR for MERS-COV. :getout: :impatient:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Refraktorius » 6. sep 2018, 10:43

Der er nok nogen der har haft pulsen oppe!

Med den transport af personer vi har i det moderne samfund, vil en pandemi kunne spredes skræmmende hurtigt til hele kloden.


Fun fact: En af de ting der blev arbejdet med i Saddam Husseins biologiske våbenprogram var "kamelkopper". Ideen var at have et etnisk specifik våben, da folk fra Mellemøsten tilsyneladende har en rimelig modstandskraft, mens vesterlændinge bliver hundesyge.
Så vidt jeg ved nåede den aldrig at være våbenegnet, i modsætning til miltbrand, som de havde enorme mængder på lager af.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Refraktorius » 12. sep 2018, 20:48

Ok, i afdelingen for eksotiske zoonoser: Der er konstateret to tilfælde af abe-kopper i England
https://edition.cnn.com/2018/09/12/heal ... index.html

(ikke specielt smitsomt og tilsyneladende taget med hjem som infektionssouvenir fra en ferie Nigeria)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Tangloppen » 12. sep 2018, 21:23

Hmn, var der ikke noget med aber i starten af 28 dage senere, som passende foregår i England..?
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Greyberd63 » 15. okt 2019, 20:43

Prepping, der gik lidt over gevind, eller sekt ?

https://politiken.dk/udland/art7443351/ ... %C3%A6lder

mbh
grey

Slettet bruger

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af Slettet bruger » 15. okt 2019, 23:51

Nok mere en tosse der tog sine børn med i tosseriet.
Hvor er moren?

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Tråd om prepper, eller bare robust borger.

Indlæg af The Mad Viking » 16. okt 2019, 01:03

Slettet bruger skrev:
15. okt 2019, 23:51
Nok mere en tosse der tog sine børn med i tosseriet.
Hvor er moren?
Hun "mangler" vist.
Hun ligger nok og gøder køkkenhaven. :graver:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Besvar