Politiet napper nu også økser i tolden!

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 632 times

Politiet napper nu også økser i tolden!

Indlæg af Ras.Killing » 9. sep 2018, 21:36

Ja det er tilsyneladende ikke kun knive man skal være nervøs for at bestille i udlandet! I en øksegruppe på FB så jeg for nyligt denne tråd:

FB.jpg
FB.jpg (51.89 KiB) Vist 5608 gange

Øksen der er tale om er denne:

økse.jpg

Og her er begrundelsen fra Politiet:

grundlag.jpg

Vedkommende er tilsyneladende ikke en person som ligger sig fladt ned på ryggen :biggrin: og har vedkendt at det er ham som har bestilt øksen, og for uden klaget over afgørelsen (at de har beslaglagt øksen).

Han har været godt til at opdatere tråden, og det lykkedes vist også uden videre problemer at få frigivet øksen igen med et par fornuftige argumenter.

Det ændre dog ikke på, at der tilsyneladende ikke er grænser for Politiets selvstrammeri og hvad de forsøger at nappe i tolden :evil: :mad:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Re: Politiet napper nu også økser i tolden!

Indlæg af Timber » 9. sep 2018, 21:40

Godt jeg lige fik købt en greb her i weekenden, inden den og høtyven også bliver forbudt... :wall: :wall:

Kan ham gutten ikke skrive direkte til Pape, og klage.. Det er da dumt med dumt på, de politiet har gang i der... :mad:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 9. sep 2018, 21:41

Klingelængden er over 12 cm, så måske han burde have søgt en importtilladelse?
Den kræver enten blankvåbentilladelse eller anerkendelsesværdigt formål at besidde.

Jeg tror, desværre, at afgørelsen er efter bogen, såfremt man ikke oplyser det anerkendelsesværdige formål med den. Øksen ligner ikke umiddelbart et "rent arbejdsredskab" og vedkommende har altså dummet sig, ved ikke at forholde sig til loven og dens gråzoner :axe :TOS:

Der ligger en del forskellige økser her i boligen, og mange af dem bruges, fra tid til anden (for lidt!), men jeg har lidt svært ved, at lure formålet med denne økse. Bevares, den er flot, men den har altså en del ligheder, med noget der er no-go (f.eks. visse "taktiske" hawks, med egenskaber der gør dem egnede til kast). Det kunne også være en snitteøkse, men den er i så fald udstyret med et meget langt skær (måske den klejne skæftning skal holde vægten nede?). Fremgår der mere af tråden?
Senest rettet af C-X 9. sep 2018, 21:59, rettet i alt 1 gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 9. sep 2018, 21:59

C-X skrev:
9. sep 2018, 21:41
Klingelængden er over 12 cm, så måske han burde have søgt en importtilladelse?
Klingen... på en økse?

Og i det hele taget søge importtilladelse til et stykke værktøj? Skal der så også importtilladelse til hobbyknive, leblade, båndknive og jeg kunne blive ved. En importtilladelse er vel til våben, våbendele og ammunition?
C-X skrev:
9. sep 2018, 21:41
Øksen ligner ikke umiddelbart et "rent arbejdsredskab" og vedkommende har altså dummet sig, ved ikke at forholde sig til loven. Surt. :axe :TOS:
Er vi så ikke lidt tilbage ved sorte taktiske rifler vs. klassisk jagtriffel i træskæfte? Om det er en fin håndlavet økse fra polen, eller en billig fra Harald Nyborg er vel uden betydning?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 9. sep 2018, 22:04

Argh, jeg lavede lige et edit, men bær over med det.

Økser er specifikt nævnt. Så ja, klingen, æggen eller skæret om du vil.

Øksens udformning er ikke uden relevans. Der er f.eks. hårfine forskelle på dobbeltæggede kasteøkser og ditto fældøkser, men kun den ene slags er forbudte.
Materialerne og farverne har jeg aldrig hørt skulle give problemer.

Hateful Fiskars er meget praktisk, så praktisk, at den nærmest er taktisk.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 9. sep 2018, 22:15

C-X skrev:
9. sep 2018, 22:04
Argh, jeg lavede lige et edit, men bær over med det.

Økser er specifikt nævnt. Så ja, klingen, æggen eller skæret om du vil.

Øksens udformning er ikke uden relevans. Der er f.eks. hårfine forskelle på dobbeltæggede kasteøkser og ditto fældøkser, men kun den ene slags er forbudte.
Materialerne og farverne har jeg aldrig hørt skulle give problemer.

Hateful Fiskars er meget praktisk, så praktisk, at den nærmest er taktisk.
Hvis længden på skæret er et problem, hvad så med en bredbil.. Skal man så have den på tilladelse??

Billede
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 9. sep 2018, 22:22

Skandinavisk leblad.

hhv. 54 og 79cm...

S-59-2.jpg

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 9. sep 2018, 22:26

Bredbilen; benytter man den, så er den lovlig med et anerkendelsesværdigt formål, hvis ikke, så fordres blankvåbentilladelse. Det samme gælder leen.
Jeg har mødt mennesker der ud fra netop de to tilfælde, har søgt og fået tilladelser (ja, en le på væggen!).

Det er faktisk ikke så svært, selvom der er gråzoner. Er man det mindste i tvivl, så få tilladelsen, den er jo gratis.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 9. sep 2018, 22:37

C-X skrev:
9. sep 2018, 22:26
Bredbilen; benytter man den, så er den lovlig med et anerkendelsesværdigt formål, hvis ikke, så fordres blankvåbentilladelse. Det samme gælder leen.
Jeg har mødt mennesker der ud fra netop de to tilfælde, har søgt og fået tilladelser (ja, en le på væggen!).

Det er faktisk ikke så svært, selvom der er gråzoner. Er man det mindste i tvivl, så få tilladelsen, den er jo gratis.
Hvis det med rødt er rigtig, så er det en syg verden vi lever i.... :wall: :help:
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 9. sep 2018, 22:42

Det kan godt være du synes det, men det håndsegl jeg købte i Bauhaus i dag, er allerede pænt skarpt...

Er bilen din egen? Jeg begærer den.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 9. sep 2018, 22:44

Timber skrev:
9. sep 2018, 22:37
C-X skrev:

Hvis det med rødt er rigtig, så er det en syg verden vi lever i.... :wall: :help:
Ja var det ikke fordi det er så sygt, så fristes man til at le. Mon det er skærpende omstændigheder, eller klinger det hult?

Unskyld... :offtopic: :getout:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 9. sep 2018, 22:45

Det er lige før jeg rapporterer det ovenstående indlæg, for plat humor :blink:

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 9. sep 2018, 22:47

Ras.Killing skrev:
9. sep 2018, 22:22
Skandinavisk leblad.
Billede
Er det hvad man kalder en fattigmands damascering?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 9. sep 2018, 22:53

C-X skrev:
Er man det mindste i tvivl, så få tilladelsen, den er jo gratis.
Set med de praktiske briller vil jeg give dig ret - søg tilladelsen og slip for bøvl!

Men er tanken med en importtilladelse ikke at regulere hvad der ryger ind over grænsen af tilladelseskrævende våben, våbendele, ammunition o.lign.? Altså at folk ikke bare helt ukritisk bestiller ting i udlandet som kræver tilladelse her hjemme, så Politiet har ''styr'' på hvad der kommer ind i landet af overstående.

Det giver da ingen mening at skulle søge tilladelse til at indføre en økse, kniv, le osv., som man bare kan gå hen og hive ned af hylden fra nærmeste byggemarked?

Jeg har ingen erfaring med at købe den slags i udlandet. Ville man skulle søge en importtilladelse for at indfører f.eks. en japansk kokkekniv?

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 9. sep 2018, 23:05

De fleste mennesker ejer et køkken, ergo er det anerkendelsesværdige formål svært at debattere :blink:

Enig, loven er dosk, men man skal desuagtet agere derefter.

Kan der leveres mere info vedr. den aktuelle sags hændelsesforløb?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 9. sep 2018, 23:14

C-X skrev:
9. sep 2018, 23:05
De fleste mennesker ejer et køkken, ergo er det anerkendelsesværdige formål svært at debattere :blink:
Men hænger man den på væggen i dagligstuen, så kræver den jo blankvåbentilladelse?

C-X skrev:
Nej der er vist ikke så meget mere :smile: han klagede over sagen, og Politiet trak i land igen.

Han skulle dog selv ind på stationen og hente den. Politiet har ikke pligt til at sende beslaglagt gods retur - trods der én gang er betalt for fragt.
Senest rettet af Ras.Killing 9. sep 2018, 23:26, rettet i alt 1 gang.

Make Fyn fin again!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 9. sep 2018, 23:15

C-X skrev:

Enig, loven er dosk, men man skal desuagtet agere derefter.

Men nu er jeg tilfældigvis tømrer, og vil have mig en bredbil.. Det burde der jo ikke være noget i vejen med, da jeg jo naturligvis skal bruge den til et anerkendelsesværdigt formål... MEN, hænger jeg den op på væggen, skal der tilladelse til??? Det hænger da ikke sammen?? :???:

Og nej, jeg kører ikke på dig, bare rolig.. Det er kun for eksemplets skyld.. :razz:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 9. sep 2018, 23:18

Utroligt med den stigmatisering der er af alt hvad der bare kan minde om et våben.

Jeg fik 2 stk. United Cutlery M48 Apocalypse Tactical Tomahawks hjem med posten uden problemer. Jeg tør slet ikke tænke på det møje jeg skulle have været igennem, om de var blevet opdaget af Tolder Kjeld.
Jeg har den ene liggende fast i bagerummet til aflivning af påkørt vildt, eller til fjernelse af mindre stormfældede grene og træer, men det er jo nok også galt.
Timber skrev:MEN, hænger jeg den op på væggen, skal der tilladelse til??? Det hænger da ikke sammen? :???:
Du må aldrig forsøge at finde logik, sammenhæng eller fornuft i den danske våbenlov, det kommer der sjældent andet end hovedbrud ud af.
Vedhæftede filer
Zombie Axe.jpg

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 9. sep 2018, 23:23

Både-og redskaber er lidt en gråzone, da de netop skifter status ret ofte. Tilladelsen er vejen frem. Mine økser ligger ikke i et værksted og mine segl heller ikke i et haveskur.

Problemet er når kriminelle også liiiige skal have sig en samling af "redskaber". Her er det så ulovliggjort, at det er i dagligstuen og soveværelset.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 9. sep 2018, 23:26

Lycon skrev:
9. sep 2018, 23:18
Utroligt med den stigmatisering der er af alt hvad der bare kan minde om et våben.

Jeg fik 2 stk. United Cutlery M48 Apocalypse Tactical Tomahawks hjem med posten uden problemer. jeg tør slet ikke tænke på det møje jeg skulle have været igennem, om de var blevet opdaget af Tolder Kjeld.
Jeg har den ene liggende fast i bagerummet til aflivning af påkørt vildt, eller til fjernelse af mindre stormfældede træer, men det er jo nok også galt.
Timber skrev:MEN, hænger jeg den op på væggen, skal der tilladelse til??? Det hænger da ikke sammen? :???:
Du må aldrig forsøge at finde logik, sammenhæng eller fornuft i den danske våbenlov, det kommer der sjældent andet end hovedbrud ud af.
Du har ret.. Lovgivning og fornuft er to uforenlige størrelser...

Egentlig er jeg overrasket over hvordan jeg tilsyneladende overlevede min barndom med flitsbuer, slangebøsser og luftgeværer, og egentlig er blevet en nogenlunde fornuftig, lovlydig samt ikke mindst skattebetalende borger i dag??

Havde det været i nutiden, var jeg nok blevet buret inde.. :help:
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 9. sep 2018, 23:28

Lycon, du får godt nok ikke bonuspoint for æstetik, for den grønne grimrian :zombie:

Da den ikke decideret er lavet til kast, så går det nok at eje den. Om du slipper gennem en totalkontrol, med den i bagagerummet, det tør jeg slet ikke spå om... Jeg turde ikke :neutral:
Til gengæld har jeg en Hultafors og en bøjlesav.

Edit: Læs lige annonceteksten grundigt. Den er markedsført som kasteøkse...
Senest rettet af C-X 9. sep 2018, 23:30, rettet i alt 1 gang.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 234 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 9. sep 2018, 23:29

Der er intet nyt i at husholdningsredskaber som hænges op på væggen til pynt kræver en blankvåbentilladelse - det gør en champagnesabel fx, selvom den ikke er slebet("æggen" kan være 2-3 mm tyk). Den kræver derimod ikke tilladelse hvis den skal bruges til det formål den er beregnet til (åbne champagne), og det samme gælder naturligvis for en økse der skal bruges til at halvere træer med.

Ved import er det kun de ting der "skal hænges på væggen" der kræver en importtilladelse - men man kan komme ud for at politiet ikke tror det er til et anerkendelsesværdigt formål, og så må man i gang med en "debat" med dem.

Tåbeligheden fra politiets side af - med øksen i trådstarters indlæg - kender dog ingen grænser. Hvis øksen er til pynt på væggen kræver den importtilladelse ligegyldigt hvor langt skæret er. Hvis den er til brug i haven er der ingen restriktioner på størrelsen :wall:

Hilsen Kenneth

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 9. sep 2018, 23:33

C-X skrev:
9. sep 2018, 23:23
Både-og redskaber er lidt en gråzone, da de netop skifter status ret ofte. Tilladelsen er vejen frem. Mine økser ligger ikke i et værksted og mine segl heller ikke i et haveskur.

Problemet er når kriminelle også liiiige skal have sig en samling af "redskaber". Her er det så ulovliggjort, at det er i dagligstuen og soveværelset.
Loven skal vel for pokker ikke bestemme hvor jeg skal have mine redskaber og værktøj. Jeg må jo stadig ikke begå indbrud med et koben, og pande en ned med en lægtehammer.. Eller en bredbil for den sags skyld..
M.v.h. Timber

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 234 times
Been thanked: 216 times

Indlæg af Kenned » 9. sep 2018, 23:36

Timber skrev:
9. sep 2018, 23:33
C-X skrev:
9. sep 2018, 23:23

Loven skal vel for pokker ikke bestemme hvor jeg skal have mine redskaber og værktøj. Jeg må jo stadig ikke begå indbrud med et koben, og pande en ned med en lægtehammer.. Eller en bredbil for den sags skyld..
Det bestemmer loven heller ikke, men hvis politiet mener du har en "samling"/ "udstilling" af disse ikke tilladelseskrævende redskaber, så har de efter deres egen vurdering loven i ryggen når de kræver en blankvåbentilladelse. Jeg har dog ikke hørt at den formulering skulle være blevet afprøvet ved en dommer.

Hilsen Kenneth

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 9. sep 2018, 23:37

Koben og lægtehammer bliver også konfiskeret, hvis du antræffes medbringende dem, under de forkerte forhold.

Begår du indbrud med en bredbil, så kommer jeg personligt og konfiskerer den, giver den et nyt og kærligt hjem (mit) og tildeler dig :nutkick: - bare så det er på det rene :blink:

Besvar