Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 12. sep 2018, 08:39

Ras.Killing skrev:
11. sep 2018, 22:35
Det undre mig at den ikke går helt i battery når du afgiver skud. Jeg kan forstå det ved manuel slædegang... men når den selv knalder i burde den da lukke helt?
Det undrede også mig – men det skete som sagt med begge typer ammunition. Det var ikke værre end at et lille tryk med tommelfingeren var nok til lige at skubbe slæden ”på plads”. I enkeltskudssituationer kan man til nød leve med det – men i en serie med hurtige skud er det selvfølgelig helt uacceptabelt. Problemet skal derfor løses. Spørgsmålet er så om pistolen blot skal ”breakes in” eller om der skal andet til.
The Mad Viking skrev:
11. sep 2018, 23:28
Er vi i en kælder på Frederiksberg?... :blink:
Svaret er nej. Der er tale om en forretning uden for Frederiksberg/København. Oplevelsen i forretningen undrer og ærgrer mig faktisk. Jeg har tidligere benyttet stedet rigtig mange gange til både anskaffelser og vedligehold/justering af stort set alle mine våben - indtil videre til min fulde tilfredshed. Denne oplevelse vil dog nok få mig til at revurdere, hvor jeg fremover skal handle.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Nielshm » 15. sep 2018, 07:56

Noget tyder desværre på at du langt fra er den eneste.
Google søgning indikerer lidt for mange spørgsmål omkring det du bøvler med. Desværre er der flere spørgsmål end løsninger, så det er svært at gætte på hvad det skyldes.
Rekyl fjederen, er den meget stram? Nogle har fået løst deres problem med en lettere fjeder og ved at slæden har sejlet i olie for at få minimal friktion.
Det kan godt give mening, overdrevne små tolerancer, en lidt for stram fjeder, ikke fuld smøring, osv. - kan vel præcis gøre hvad du beskriver.

http://sigforum.com/eve/forums/a/tpc/f/ ... 6340028734

Den her er helt slem:
https://forums.brianenos.com/topic/2506 ... f-battery/

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af LapuaMagnum » 15. sep 2018, 09:50

Køb en Glock, så er der ingen tolerance problemer :rolf:

Jeg forventer en shitstorm nu :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Bofhenator » 15. sep 2018, 09:55

LapuaMagnum skrev:
15. sep 2018, 09:50
Køb en Glock, så er der ingen tolerance problemer :rolf:

Jeg forventer en shitstorm nu :rolf: :rolf:

mvh
Nah, vi tænker du er lovlig undskyldt, du har jo boet udenlands og glemt hvad gode argumenter og kvalitativ samtale kan tilføre den samlede viden.

Så du har stadig 6mdr tilbage hvor tåbelige kommentarer bliver set igennem fingre med ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af LapuaMagnum » 15. sep 2018, 09:58

Bofhenator skrev:
15. sep 2018, 09:55
LapuaMagnum skrev:
15. sep 2018, 09:50
Køb en Glock, så er der ingen tolerance problemer :rolf:

Jeg forventer en shitstorm nu :rolf: :rolf:

mvh
Nah, vi tænker du er lovlig undskyldt, du har jo boet udenlands og glemt hvad gode argumenter og kvalitativ samtale kan tilføre den samlede viden.

Så du har stadig 6mdr tilbage hvor tåbelige kommentarer bliver set igennem fingre med ;-)
HAHAHAHA jeg takker og bukker for den herre i pink :rolf: :rolf:

På den anden side er det ikke løgn hvad jeg skriver :smile: Der er ingen tolerance problemer :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Bofhenator » 15. sep 2018, 10:03

LapuaMagnum skrev:
15. sep 2018, 09:58
Bofhenator skrev:
15. sep 2018, 09:55
LapuaMagnum skrev:
15. sep 2018, 09:50
Køb en Glock, så er der ingen tolerance problemer :rolf:

Jeg forventer en shitstorm nu :rolf: :rolf:

mvh
Nah, vi tænker du er lovlig undskyldt, du har jo boet udenlands og glemt hvad gode argumenter og kvalitativ samtale kan tilføre den samlede viden.

Så du har stadig 6mdr tilbage hvor tåbelige kommentarer bliver set igennem fingre med ;-)
HAHAHAHA jeg takker og bukker for den herre i pink :rolf: :rolf:

På den anden side er det ikke løgn hvad jeg skriver :smile: Der er ingen tolerance problemer :smile:

mvh
Det er der heller ikke i et bræt med en snor og en fiskekrog, men vi snakker ikke om pilkning, vi snakker om Sig 320, så toleranceproblemer eller ej i en Glock er evindeligt ligegyldigt ift det tråden handler om.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af LapuaMagnum » 15. sep 2018, 11:00

Ok, jeg trækker mig fra religionskrigen her :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Bofhenator » 15. sep 2018, 11:59

LapuaMagnum skrev:
15. sep 2018, 11:00
Ok, jeg trækker mig fra religionskrigen her :rolf:

mvh
Det har intet med religionskrig at gøre, en Glock er en glimrende pistol. Men det er total OT ift det tråden handler om.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af LapuaMagnum » 15. sep 2018, 12:05

modtaget.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Raptor357 » 15. sep 2018, 12:40

Måske et dumt spørgsmål, men til p226 x-five pistolerne foreskriver bogen at man bruger noget særligt fedt til slæden.
Er det samme tilfældet med din?
Fedtet sørger på magisk vis for at der ikke er synligt slid og det dæmper også slæden.
Men er man ikke tilfreds omkring funktioneringen, burde man kunne aflevere den tilbage med en besked om fix problemet uden at ødelægge skyderen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Ras.Killing » 15. sep 2018, 14:55

Nogle af skytterne fra min forening prøvede netop at købe det fine fedt fra Sig som manualen foreskriver :biggrin:

... og så kom der funkfejl :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Raptor357 » 15. sep 2018, 17:49

Ras.Killing skrev:
15. sep 2018, 14:55
Nogle af skytterne fra min forening prøvede netop at købe det fine fedt fra Sig som manualen foreskriver :biggrin:

... og så kom der funkfejl :giggle:
Til min fulgte det med og det virker glimrende. Både sommer og vinter, men om vinteren går jeg fra sae 30 til en 0w-30 olie på mine andre pistoler.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 15. sep 2018, 18:42

Nielshm skrev:
15. sep 2018, 07:56
Noget tyder desværre på at du langt fra er den eneste.
Google søgning indikerer lidt for mange spørgsmål omkring det du bøvler med. Desværre er der flere spørgsmål end løsninger, så det er svært at gætte på hvad det skyldes.
Rekyl fjederen, er den meget stram? Nogle har fået løst deres problem med en lettere fjeder og ved at slæden har sejlet i olie for at få minimal friktion.
Det kan godt give mening, overdrevne små tolerancer, en lidt for stram fjeder, ikke fuld smøring, osv. - kan vel præcis gøre hvad du beskriver.

http://sigforum.com/eve/forums/a/tpc/f/ ... 6340028734

Den her er helt slem:
https://forums.brianenos.com/topic/2506 ... f-battery/
Tak for linkene. Jeg har selv gennemført en omfattende søgning på nettet og også fundet adskillige lidelsesfæller out there…

En analytisk tilgang til problemet viser, at der faktisk er flere issues i dette her – som endda synes modsatrettede… Ved brug af ammunition med et let 115 gr. projektil (men alligevel ganske kraftig mundingsenergi) oplevede jeg flere ”stovepibes” – dvs. at hylsteret ikke kastedes rigtigt ud men sad fast som en ”skorsten” i udkasteråbningen. Dette kunne tyde på for svagt rekyl – grundet for svag ammunition eller for kraftig fjeder - idet slæden ”mit alles” ikke bevægende sig tilstrækkelig langt tilbage til at udkasteren kunne skubbe hylsteret ud som den skulle. Men med de skud med denne ammunition som gik fint stoppede slæden alligevel flere gange et par millimeter før den var helt i battery. Så her var fjederen ikke kraftig nok…

Ved brug af ammunition med det tungere 147 gr. projektil (men lettere energiudvikling) oplevedes ingen ”stovepibes”. Her oplevedes dog også flere gange, at slæden ikke gik helt frem i battery.

Bofhenator skrev:
15. sep 2018, 11:59
LapuaMagnum skrev:
15. sep 2018, 11:00
Ok, jeg trækker mig fra religionskrigen her :rolf:

mvh
Det har intet med religionskrig at gøre, en Glock er en glimrende pistol. Men det er total OT ift det tråden handler om.
Tak til Bofh for indsatsen vedr. disse uønskede ”vildskud” udenfor emnet. De må skyldes en misforstået opfattelse af hvordan man opfører sig i en seriøs tråd (dette er som bekendt ikke ”Small Talk”).


Jeg vil give pistolen en chance mere med en længere serie (et par hundred skud) og se om ikke pistolen begynder at arte sig. Ellers bliver det retur. Jeg accepterer ikke argumentet om at ting skal ”slides til” - de skal virke fra første færd.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Raptor357 » 15. sep 2018, 18:58

Hvis du har mulighed for at en filmer, pistolen mens at du skyder et par skud, med et højhastigheds kamera. Så er det meget lærerigt. Slæden er jo lettet en del som jeg lige husker det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Fast Fumble » 15. sep 2018, 19:06

Oscar123 skrev:
15. sep 2018, 18:42
Jeg accepterer ikke argumentet om at ting skal ”slides til” - de skal virke fra første færd.
Nu skyder vi jo med ret forskellige pistoler, men bemærkningen om "slides til" er jeg nødt til at nuancere:
Da Mapzter for nogle år siden købte en helt ny HPS 9mm pistol (en STI 2011 type bygget af den anerkendte tyske våbensmed Hans Peter Schäfer), var den så "tight" i tolerancerne, at jeg rent faktisk ikke var i stand til at tage ladegreb på den! Jeg KUNNE ikke! Ganske vist har jeg kontor-arme og er 20cm kortere end Mapzter, men alligevel - det gav mig et nyt syn på begrebet "tolerancer". Den skød fint, ingen problemer af nævneværdig størrelsesorden.
Efter 1500 skud var den blevet mere normal, den var slidt til.

Nu ved jeg ikke voldsomt meget om SIG pistoler, men kunne det tænkes at denne model helt bevidst er laver i en "bedre kvalitet" end SIG normalt leverer? Kan det simpelthen være bevidst, fordi strategien med de meget stramme tolerancer i mange af de dyrere mærker, giver pote i form af lang levetid med høj præcision?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Ras.Killing » 15. sep 2018, 20:44

Hmm... men virker det ikke også bare mystisk, at en pistol designet som et service weapon først skal slides til?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 15. sep 2018, 21:02

Fast Fumble skrev:
15. sep 2018, 19:06
Efter 1500 skud var den blevet mere normal, den var slidt til.

Nu ved jeg ikke voldsomt meget om SIG pistoler, men kunne det tænkes at denne model helt bevidst er laver i en "bedre kvalitet" end SIG normalt leverer? Kan det simpelthen være bevidst, fordi strategien med de meget stramme tolerancer i mange af de dyrere mærker, giver pote i form af lang levetid med høj præcision?
Man hører det argument rundt omkring men i min optik er det et svaghedstegn ved design og kvalitetskontrol hvis en genstand skal slide til inden den fungerer optimalt. Det er helt på samme måde, som hvis der var tale om et par nye sko. De skal også sidde perfekt fra første færd og ikke have behov for at blive ”gået til”.

I min situation er der ikke tale om problemer med ladegreb eller lign. på pistolen. Den fungerer pt. ganske enkelt ikke efter hensigten og kan for nuværende ikke bruges til discipliner med hurtige skud, da jeg efter hvert skud indtil videre er nødt til lige at kontrollere om slæden nu også er kørt helt fremme i battery. Skal jeg acceptere at skyde 1500 skud (med en udgift på omkring 2000 kr.) før jeg måske kan bruge pistolen til det der var hensigten..? Og hvad med sliddet på pistolen..? Enhver pistol har en vis levetid med et vist antal skud ”i sig”. Skal jeg acceptere at bruge af den konto til skud, der ikke bibringer mig den træning/oplevelse/fornøjelse, som jeg ønsker..?

Svaret på ovenstående spørgsmål er ”I think not..” Jeg vil give skyderen en vis rimelig chance og hvis den ikke arter sig, så er det ikke skyderen for mig.

PS.: Det skal lige siges, at jeg ikke har problemer med SIG som mærke – snarere tværtimod, idet jeg har været inkarneret SIG fan i godt 40 år. Jeg havde i rigtig mange år en P M/49 (aka P210) udleveret som personligt våben og skød regelmæssigt med den. Og i de senere år har jeg skudt med en P226 X-Five, som jeg også er rigtig godt tilfreds med. Ingen af de SIG pistoler jeg over årene har stiftet bekendtskab med har haft problemer som dem jeg oplever med P320’en.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Nielshm » 15. sep 2018, 21:48

Jeg er lidt bange for at SIG gør alt for at producere prisbillige pistoler til pøblen der alligevel ikke ved bedre. Der er ganske givet nogen som forveksler enhver SIG med en gammel Neuhausen og det udnyttes på det groveste.
Hvis du skiller pistolen ad og kigger grundigt på slæde og ramme, er der så skrammer som tegn på kanter og grater som ikke er poleret væk? Det kan helt også være med til at det hele føles forbandet.

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Nielshm » 16. sep 2018, 07:16

Der er en video her som præcist viser problem og løsning.
Før indsendelse til SIG:
https://youtu.be/6IG-23aXO6U

Pistolen kommer retur fra SIG:
https://youtu.be/4eW0J6FOOfw

De har simpelthen skåret en ordentlig luns af slæden hvor løbet kommer igennem, og muligvis har løbet også fået en polering.
Hvis det er det som kræves, så vil jeg kalde SIG's P320 for noget ubrugeligt klamphuggeri. De legandariske tyske nultolerancer og hysterisk kvalitet hele vejen igennem bliver bare en forbandelse for rigtig mange kunder.

Den operation som SIG har udført i videoen, ville aldrig kunne slides til igennem flere tusind skud.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 16. sep 2018, 11:18

Nielshm skrev:
16. sep 2018, 07:16
Der er en video her som præcist viser problem og løsning.
Før indsendelse til SIG:
https://youtu.be/6IG-23aXO6U

Pistolen kommer retur fra SIG:
https://youtu.be/4eW0J6FOOfw

De har simpelthen skåret en ordentlig luns af slæden hvor løbet kommer igennem, og muligvis har løbet også fået en polering.
Hvis det er det som kræves, så vil jeg kalde SIG's P320 for noget ubrugeligt klamphuggeri. De legandariske tyske nultolerancer og hysterisk kvalitet hele vejen igennem bliver bare en forbandelse for rigtig mange kunder.

Den operation som SIG har udført i videoen, ville aldrig kunne slides til igennem flere tusind skud.
Jeg har bemærket de to videoer på nettet. Ejerens problem synes at være det samme som mit men løsningen fra SIG’s side synes noget underlig. På videoen synes det som om at der er fjernet materiale i slæden ved mundingen af piben men det giver i min optik ikke mening – i hvert fald ikke på løsning af mit problem… Når slæden går frem mod forreste stilling går piben op og låser - og pibe/slæde følges derefter ad det sidste stykke frem. Det er i denne situation, hvor der mangler blot få millimeter, at min slæde standser og det skyldes således ikke at hullet i slæden til mundingen af piben er for snæver.

Min vurdering er, at problemet skal søges et andet sted, nemlig i kontaktfladen mellem FCU’ens låsepind og piben. Når slæden ”mit alles” bevæger sig fremefter vil piben grundet den skrå udskæring blive tvunget op af låsepinden og låse til slæden. Men som det kan ses på billederne er den lille ”vandrette” flade på piben efter den skrå udskæring ikke helt vandret men skråner en lille smule, hvilket vil presse (læs: "mase") piben yderligere op indtil friktion og modstand stopper bevægelsen. Min vurdering er, at dette sker før slæden når helt frem i forreste position.

Løsningen må derfor være at polere en smule på denne ”næsten vandrette” flade på piben indtil der er et perfekt match.

Min holdning er ganske klar, at dette burde have været tilpasset fra fabrikkens side og aldrig nået kunden. Man kan gisne om at den egentlige årsag til dette er at pistolen ikke er fremstillet i Tyskland men i USA. Af mine tidligere erfaringer med amerikanske våben (et konkret eksempel var Remington/Marlin fadæsen) har jeg lært, at man ikke kan bruge udtrykkene ”kvalitet” og ”amerikansk våbenproduktion” i samme sætning.

:razz:
Oscar123
P320 - Barrel.jpg

P320 - FCU Locking Pin.jpg
On scene - but unseen

Onewayoranother
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. sep 2018, 17:25
Interesser: Pistoler
Geografisk sted: syddanmark
Has thanked: 2 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Onewayoranother » 16. sep 2018, 17:28

Overvejedede selv denne pistol MEGET, men gik med en CZ 2 Shadow.

Denne gut har tilsyneladende en løsning. Jeg så den ikke til ende, eftersom jeg ikke har købt pistolen.

https://www.youtube.com/watch?v=4eW0J6FOOfw

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af APE74 » 18. sep 2018, 20:32

HOV HOV,,, nu skal vi ikke nedgoere amerikanske vaaben,, er da helt normalt at for ex. en Kimber 1911 skal have 500 skud igennem inden den kan bruges...

naa spoeg til side, een af saelgerne nede i den lokale gun store, sagde at SIG havde lidt kvalitetesproblemer for tiden, noget med en ny CEO oppe i fabrikken i Exeter, NH

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Krung » 19. sep 2018, 08:00

Tak for uddybning af problemet og mulighed for at befamle den i går. Det er en lækker skyder.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af SBO » 19. sep 2018, 12:45

Nielshm skrev:
15. sep 2018, 21:48
Hvis du skiller pistolen ad og kigger grundigt på slæde og ramme, er der så skrammer som tegn på kanter og grater som ikke er poleret væk? Det kan helt også være med til at det hele føles forbandet.
Det oplevede jeg netop på min P226 -> http://wwww.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=72586

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 19. sep 2018, 13:55

En lille update på historien

I går (tirsdag d. 18. sept.) gennemførtes en ny skydning med pistolen men med en anden ammunitionstype – denne gang ”kedelig” standardammo Magtech 124 gr. FMJ.

Der blev i alt skudt 200 skud med typen og de gik væsentligt bedre end de første serier – men bestemt ikke perfekt. Der var ingen ”stovepibes” – men der var et antal situationer, hvor slæden ikke gik helt frem på plads. De fleste af disse opdagede jeg og skubbede slæden på plads med tommelfingeren – men i to tilfælde opdagede jeg det ikke og trykkede derfor af på normal vis. I disse to situationer udløstes slagfjederen uden at skuddet dog gik – formentlig grundet den interne sikkerhedsanordning der blokerer for skud når pistolen ikke er ordentlig i ”battery”. Ved begge disse ”klikkere” skulle der så tages ladegreb og fremføres en ny patron. Den ubrugte patron var i begge tilfælde (naturligvis) ikke slået an og kunne selvfølgelig genbruges. Midt i problemerne var det faktisk en udmærket test af sikkerheden i pistolen...

Jeg blev efterfølgende bestyrket i min teori om fejlårsagen (se tidligere indlæg), idet man indvendig i overdelen af slæden kunne se slitagemærker af hvor piben havde været trykket op. Men der var sjovt nok ikke spor at se på låsepinden eller hvor den havde haft kontakt på den ”næsten vandrette” flade under kammeret.

Kvaliteten af udførelse af pistolen er der ikke noget at sætte en finger på. Bortset fra omtalte problem virker det hele veltilpasset og ”lækkert” – og der er slet ikke de problemer, som Nielshm og SBO skriver om. I min situation er der simpelthen for lidt plads når piben skubbes op og låser, hvorved det hele spænder til.

Da der efter de 270 skud slet ikke havde været nogen forbedring at spore returnerede jeg i dag pistolen til forretningen med en detaljeret skriftlig beskrivelse af problemstillingen.

Min egen påstand er, at pistolen har været defekt fra første færd (som det angiveligt er tilfældet for adskillige andre P320’er) og det skal naturligvis løses. Jeg var i forretningen sidste tirsdag (inden jeg havde skudt første gang) og talte med indehaveren, som dog mente at problemet ville gå over af sig selv. Efter at have skudt i alt 270 skud, hvor der slet ikke kunne spores nogen forbedring, er jeg ikke tryg ved at fortsætte skydningen med pistolens nuværende tilstand. Min bekymring går særligt på den ”forkerte” slitage, som pistolen får (og har fået), idet der vil være utilsigtet slitage på dele, som bestemt ikke skal slides, herunder de fire styretappe som holder slæden samt de spor i slæden, som tappene løber i.

Ekspedienten kunne ikke selv tage stilling til det videre forløb – men jeg vil blive kontaktet af indehaveren. Jeg vender tilbage når der er nyt derfra…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Låst