En lille smule teori omkring gevindtyper oftest benyttet til lyddæmpere/mundingsbremser

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

En lille smule teori omkring gevindtyper oftest benyttet til lyddæmpere/mundingsbremser

Indlæg af HappyNanoq » 27. sep 2018, 14:28

Ansporet af et spørgsmål omkring hjælp til at finde ud af hvilket gevind der måske/højest sandsynligt var benyttet på en salonriffel, hvor kun simpelt måleudstyr var tilgængelig – så tænkte jeg at jeg ville skrive lidt gevind-teori, så man måske føler sig lidt mere ”hjemme” i gevindtyperne, og hvad betegnelserne betyder.

Jeg var heller ikke HELT tilfreds med ét af billederne omkring "Turns Per Inch" i det tidligere indlæg, så har lavet noget andet der rent visuelt giver en bedre forståelse. (håber jeg)
Det korrekte fagterm for "TPI" hvor jeg tænker "Turns Per Inch" er egentlig "Threads Per Inch" (Antal gevind pr tomme - Tak til Great Dane for lige at påpege det).



De to lidt grundlæggende ”standarder” på området : (her tænker jeg ikke tomme/metrisk – men forskellen i de typiske amerikanske og europæiske gevind der vælges)
First-off, kan jeg lige skrive lidt om at der findes de typiske ”amerikansk gevind”, hvis man kan sige det sådan, og dermed en række gevind man oftest ser brugt i USA – altså gevindtyper som de benytter til formålet. Disse er hovedsagelig i ”tomme”-gevind som ikke er så udbredt i Europa.

Og der er naturligvis en række gevind som vi ofte benytter i Europa, hvor det fortrinsvist er mere metrisk gevind.

Begge benytter sig selvfølgelig også lidt an hinandens gevindtyper, hvis der er meget import af våben.

Selvfølgelig kommer der jo våben fra overalt i verden, og disse kan være udstyret med hjemlandets eget gevind. Så derfor ser vi i europa tit de amerikanske gevindtyper som fabriksgevind på visse special-versioner af eks Remington bolt-action, forskellige versioner af AR-15/M-16/M-4, Mossberg, Ruger og så videre. Derfor er det muligt at en riffel findes med originalt fabriksgevind i et for Europa’s vedkommende – ukorant gevind.

Lyddæmpere og mundingsbremser m.v. kan sagtens fås i alle gevindtyper, men man skal bare være opmærksom på hvad man skal lede efter.

Der sniger sig ”europæiske” gevind ind på det amerikanske marked, og Amerikanske ind på det Europæiske marked – og alt efter antallet af våben der importeres, så bliver det indirekte et ”standard”gevind som folk må tage i betragtning.
Man kan dog være nødsaget til at skære gevindet af, lave et nyt gevind og ny mundingskrone, hvis den lokale våbensmed ikke lige har værktøj til det ønskede gevind. Hvis våbensmeden ikke har standard gevindplatte til drejebænken i den ønskede vinkel, så kan man lave sit eget af tool-bit stål, men ikke alle våbensmede gider spilde tid på det. Trods det er ganske grundlæggende værktøj til drejebænk.


For lige at kigge på standard-gevindtyperne for USA og for Europa :
Af AMERIKANSKE gevind kan nævnes de oftest benyttede gevind som følger :
1/2" x 20 TPI (også kaldet 1/2”UNF) – Dette er det europæiske gevind som er blevet lidt en standard i USA. Typisk anvendt på størstedelen af europæiske salonrifler. USA’s egen TEC-22 kom med dette gevind. Det er forholdsvis ukendt i USA, da man hellere bruger det næste gevind på denne liste.

1/2" x 28 TPI (også kaldet 1/2”UNEF) – Nyere Ruger Mini-14, Ruger 10/22, i øvrigt langt størstedelen af cal .22 rifler og pistoler, langt størstedelen af .223/5.56Nato rifler, men også visse 9mm pistoler. Samt størstedelen af AR-15, M-16, AR180 i .223Rem/5.56Nato.

9/16”x24 – Ældre Ruger Mini-14, FN FAL .308W, Glock 20 i 10mm, HK 94 .308W og MP5 i 9mm. I øvrigt en masse pistoler op til cal .40

.578”x28 – De fleste 1911 pistoler med fabriksgevind, i øvrigt mange pistoler op til cal .45

5/8”x24 – Størstedelen af våben op til cal .30 og .308W. Ruger Mini-30 og AR-15 i cal 7.62x39.

11/16”x24 – Alternativt .308Win gevind, hvis man bruger ”Bull Barrel” (tyk pibe)/Varmint/Tactical.

3/4"x24 – Desert Arms Tactical rifler i forskellige kalibre.

7/8”x14 – Alle Barrett og EDM i cal .50BMG

1”x14 – AR450 i cal .50BMG og McMillan TAC-50


For EUROPÆISKE våben benyttes følgende standard-gevind ofte :
M8x0.75 – Walther P22, M&P 22, Colt/Umarex 1911 A1 cloner i ..22LR, Colt Gold Trophy.

1/2"x20 (også nævnt under amerikanske) – Stort set standardgevind på alle salonrifler.

M13x1 – Steyr AUG og Galil i .223/5.56Nato, samt Galil op til .308W – samt rigtig mange jagtrifler op til cal .30/.308

M13.5x1 – SIG P226/P228/P229/P239 i 9mm samt Glock 17 (Tak til Rixen her - forøvrigt er SIG's foretrukne variant af dette gevind på deres pistoler også "Links"-gevind. Og tak til Rigsby for Glock-tippet som også er links-varianten af dette gevind.)

M14x1 – (AK47 benytter dette gevind i ”Links”), Yugo SKS VZ58 – og benyttes også som alternativt gevind på jagtvåben.

M14x1.5 - S&L Classic piber er typisk med dette gevind. (Tak til Rixen for denne information)

M15x1 – HK91, HK G3, HK93 – og benyttes også som alternativt gevind på jagtvåben.

M16x1 – HK løb i cal .45 – og benyttes også som alternativt gevind på jagtvåben.

M17x1 - benyttes på nogen Sauer 202 piber. (Tak til Rixen for denne information)

M18x1 – SAKO TRG, Blaser LRS2 og Tikka T3 Tactical. – og benyttes også som alternativt gevind på jagtvåben.

M18x1.5 – Accuracy International piber forberedt for mundingsbremse. – og benyttes også som alternativt gevind på jagtvåben.


Standard – men ikke SÅ meget ”standard” :
Det skal også lige nævnes at der ikke nødvendigvis er en fast ”standard” at en givet våben i en given kaliber ALTID kommer med et specifikt gevind. ”Standard-gevindene” benyttes oftest på ”standard”-jagtpiber, og der vælges typisk et større gevind hvis våbnet har en tyk løbsprofil såsom visse ”Bull-barrel”, ”Tactical”, ”Varmint” eller lignende modeller hvor kan bevidst vælger tyk løbsprofil for at opnå et stivere løb.

Våben som f.eks Remington 700 eller Tikka T3 findes med mange løbsprofiler, tynde/lange/korte/tykke.
En standard jagtprofil-pibe (tynd/lang) som måske er 15mm i diameter vil måske findes med M13x1 gevind.
Samme grund-type af riflen findes måske med et ”Varmint”-tilvalg med tykkere pibe, f.eks 21mm i diameter som er en væsentlig tungere pibe og her vælger man måske M16x1 eller M18x1.

Det er selvsagt ikke nødvendigt at vælge et større gevind, men dels ser det tåbeligt ud at dreje pibediameteren ned fra 21mm til 13mm for at bruge standard-gevindet.
Her får man et pænere udseende, samt en stærkere løsning ved f.eks at vælge M18x1 gevind.
Det større gevind gør derfor også at piben fortsat har masser af metal under gevindet indtil selve boringen med riffelgangene. Gevindet vil også være stærkere, når man vælger det ”stort”.

Dette er en illustration af et forholdsvist STORT gevind i forhold til løbsdiameteren.
StortGevind.jpg
StortGevind.jpg (3.81 KiB) Vist 10167 gange
Her er der valgt et gevind der ser pænt ud, og man kan se den større anlægsflade som lyddæmpere bruger til at lægge an imod (kaldet "brystet").
Et for lille "bryst" giver i ekstreme tilfælde risiko for at gevindet skruer sig op på løbets yderdiameter og det hele kommer til at sidde skævt.
PassendeGevind.jpg
PassendeGevind.jpg (3.42 KiB) Vist 10167 gange
Her er der måske valgt et traditionelt gevind for kaliberen, men et "lille" gevind set i forhold til løbets yderdiameter og "brystet" bliver enormt stort.
Man kan med fordel vælge et større gevind for dels at få den endelige løsning til at se mere harmonisk ud, men også for at udnytte styrken i at kunne benytte et større gevind når man har materialet til det.
Løbet er trykmæssigt ikke belastet så meget helt ude i mundingen, så spørgsmålet er mere af kosmetisk karakter end noget andet.
LilleGevind.jpg
LilleGevind.jpg (6.71 KiB) Vist 10167 gange

Tag det mest som en retningsgivende ting, de gevindtyper som jeg nævner her – og se det fra de mest gængse jagtvåben med forholdsvis tynde piber.
Men det sker at folk vælger større gevind eller andre gevind end man måske ville forvente.

Nogle vælger også gevind ud fra de mundingsbremser og/eller lyddæmpere de ønsker at bruge.
Derfor valgte jeg M18x1.5-gevind til min Remington 700 med 21mm diameter pibe, da jeg ønskede at bruge Accuracy International mundingsbremser og dæmpere der passer det gevind, da jeg godt kan lide udseendet af dem.
M18x1-gevindet (Sako, Blaser, Tikka) er lidt mere gængst og benyttes på langt flere våben og der findes mere tilbehør til, men der valgte jeg altså utraditionelt fordi jeg ikke rigtig fandt noget tilbehør som jeg brød mig om.
At jeg så senere har fået en AI AXMC i .308 og .338 gør bare at jeg har valgt rigtigt, for nu kan mundingsbremser og lyddæmpere bruges på begge rifler.


Værktøjer der benyttes ved gevind :
Der er selvfølgelig skydelære til at måle gevinddiameter og længde m.v.

Ellers også gevind-lære, hvis man arbejder meget med drejebænk og slå gevind, så man kan dobbelttjekke stigningen på gevindet (også kaldet TPI eller ”Turns Per Inch”). Det er en række søgerblade som man kan holde imod gevindet, og når man finder et søgerblad som falder helt ned i gevindet, så minimal lys trænger imellem gevind og værktøj, så har man fundet stigningen.
R600177-01.jpg
R600177-01.jpg (21.37 KiB) Vist 10167 gange

Denne illustration er af to forskellige gevind i samme diameter, men med forskellig "TPI" / "Turns per inch".
Den "tomme" der er tale om, er én tomme i længderetningen angivet med den lange røde streg.
Et gevind's "TPI" er hvor mange hele omdrejninger man har, for én tomme i længderetningen.

I begge tilfælde har jeg prøvet at illustrere 1" i længderetningen, og tælle antallet af gevind pr tomme.
Så i dette tilfælde kunne man tælle henholdsvis 8 og 12 hele gevind fra start-punktet (nul), så de to gevind er hhv. x8 TPI og x12 TPI.
TPI.jpg
TPI.jpg (43.25 KiB) Vist 10167 gange
Det er ikke altid man kan måle hen over én tomme i længderetningen, da gevind for lyddæmpere sjældent er længere end 13-15mm, men så kan man regne lidt baglæns og måle en længde hen over så mange hele gevind som man har til rådighed.
Dermed kan man rimelig godt anslå gevindets TPI.

Der kan man med de metriske gevind hurtigt se om der er tale om x1 eller x1.5 gevind, da det er stigningen pr omdrejning.
De amerikanske giver lidt problemer med måling og regning, men det kan lade sig gøre at komme tæt på.


Afslutningsvist kan det være passende lige at kigge på benævnelserne for gevindene man ser i listerne ovenfor.
Gevind betegnes tit med en diameter og med en stigning, hvilket gælder for både tomme- og metriske-gevind.

Gevindet : 1/2"x20 – er 1/2" i diameter, og har 20 gevind pr tomme (mere om det om lidt)
Gevindet : 1/2"x28 – er 1/2" i diameter, men har 28 gevind pr tomme.
Gevindet : M18x1 – er Metrisk gevind, altså 18mm i diameter, og har en stigning på 1mm pr omdrejning.
Gevindet : M18x1.5 – er Metrisk gevind, også 18mm i diameter, men har en stigning på 1.5mm pr omdrejning.

Så stigningen han være angivet lidt forskelligt, altså i ”gevind pr tomme” (Turns per inch) eller direkte i stigningen pr omdrejning. Er det et lavt tal, så er det sikkert målet pr omdrejning, og er det et højt tal er det sikkert hvor mange hele gevind der er i gevindets længderetning. Så det må man lige være opmærksom på og læse lidt om i hvert enkelt tilfælde.


Har man IKKE disse værktøjer til rådighed, men derimod måske bare en af ungernes plast-linealer, ja så er man ikke HELT fortabt alligevel.
Man kan stadig med stor sandsynlighed sjusse sig frem til et resultat, idet dels gevinddiameteren kan anslås groft – og dels kan stigningen også måles hen over et antal af hele gevind og lidt ”baglæns-regning” imod de kendte gevindtyper.


Men med denne lidt simplificerede "teori" og oversigten over de oftest benyttede gevindtyper til lyddæmpere/mundingsbremser vil jeg mene at man er godt rustet til at alslå hvilket gevind der er tale om, men også at søge på.
Der kan selvfølgelig godt være andre typer også, men det stemmer godt overens med hvad jeg er løbet på igennem årene.

Området er heldigvis mest styret af nogle kendte gevindtyper og "god praksis" ved valg af gevind.
Senest rettet af HappyNanoq 28. sep 2018, 00:58, rettet i alt 6 gange.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: En lille smule teori omkring gevindtyper oftest benyttet til lyddæmpere/mundingsbremser

Indlæg af Great Dane » 27. sep 2018, 14:37

TPI = Thread Per Inch....og på dansk gænger/gevind per tomme
Mvh Great Dane

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: En lille smule teori omkring gevindtyper oftest benyttet til lyddæmpere/mundingsbremser

Indlæg af HappyNanoq » 27. sep 2018, 14:40

Great Dane skrev:
27. sep 2018, 14:37
TPI = Thread Per Inch....og på dansk gænger/gevind per tomme
Ja, det er det samme. :razz:
Jeg hører bare både "Turns per inch" og "Threads per inch" fra tid til anden.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2767
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 442 times
Been thanked: 481 times

Re: En lille smule teori omkring gevindtyper oftest benyttet til lyddæmpere/mundingsbremser

Indlæg af Krung » 27. sep 2018, 14:44

Sticky, Mods?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2009
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: En lille smule teori omkring gevindtyper oftest benyttet til lyddæmpere/mundingsbremser

Indlæg af Tangloppen » 27. sep 2018, 14:51

:rock:
Vedhæftede filer
r0_0_627_470_w1200_h678_fmax.jpg
r0_0_627_470_w1200_h678_fmax.jpg (60.15 KiB) Vist 10144 gange
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: En lille smule teori omkring gevindtyper oftest benyttet til lyddæmpere/mundingsbremser

Indlæg af HappyNanoq » 27. sep 2018, 16:42

Tænkte bare at et lille skriv kunne være interessant for dem som ikke arbejder med gevind til hverdag. :smile: Så man lige kan klare sig og komme måske 95% af vejen ved lige at kende basis.

Uden at blive über-nørdet med vinkler, typer (V, trapez, "mejeri-gevind" m.v.), "højhastighedsgevind" (gevind med to sideløbende "spor" og hver omdrejning giver "to takker/gevind" i længderetningen), hvorvidt et gevind er "slået" på drejebænk eller rullet(ikke aktuelt på våben) og meget andet som kun "metal-nisser" har brug for at vide.


Man har måske bare stødt på mange af de gevind der nævnes omkring mundingsbremser/lyddæmpere, og enkelte har måske haft brug for at vide en lille smule mere. Så tillod mig at nævne bare det grundlæggende i hvert fald.


Som Great Dane er inde på, er det fagkorrekte udtryk for TPI egentlig "Threads Per Inch" - i daglig tale benytter jeg bare "Turns Per Inch". :rock: Det erkender jeg gladeligt.

Jeg hang mig bare ikke 100% i de helt specifikke termer, og løb linen helt ud - da jeg har tendens til at blive "über-nørdet", og hellere holdt det i menneskesprog. :razz:


Men det kan være rart at kende de gængse gevind der benyttes, og hvad det lige indebærer.
Så er man godt hjulpet på vej.

Det kan folk springe op og falde ned på :) jeg hyggede mig i hvert fald mens jeg skrev det.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: En lille smule teori omkring gevindtyper oftest benyttet til lyddæmpere/mundingsbremser

Indlæg af Rixen » 27. sep 2018, 16:52

M17x1 er benyttet på nogen Sauer 202 piber. Bare som tilføjelse.

M14x1,5 er standard på S&L Classic piber.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: En lille smule teori omkring gevindtyper oftest benyttet til lyddæmpere/mundingsbremser

Indlæg af Hønsetyv » 27. sep 2018, 17:19

Grunden til at man "elsker" fingevind til dæmpere er at de stadig bærer over en stor længde hvis potten rasler løs.
Med det menes at en løs dæmper ikke vil dykke så meget og dermed udsætte sig for baffle strikes.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: En lille smule teori omkring gevindtyper oftest benyttet til lyddæmpere/mundingsbremser

Indlæg af HappyNanoq » 27. sep 2018, 17:40

Hønsetyv skrev:
27. sep 2018, 17:19
Grunden til at man "elsker" fingevind til dæmpere er at de stadig bærer over en stor længde hvis potten rasler løs.
Med det menes at en løs dæmper ikke vil dykke så meget og dermed udsætte sig for baffle strikes.
Ja, en del lyddæmperfabrikanter, specielt til automatvåben, kan også godt lide at lave versioner med "Spigot" som bare er en afdrejet del af piben som lyddæmperen støtter meget meget tæt omkring.


Der er det kun den forreste del der er gevindet - så er der lidt frigang før overgang til "spigot"-delen.
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (9.94 KiB) Vist 10064 gange
Og så er der selvfølgelig mundingsbremserne med enten gevind eller trepunkts-fatning til noget quickdetach - men det er nok så specielt, at folk der ved de vil have sådan noget, også kender mere til området :smile:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 667
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: En lille smule teori omkring gevindtyper oftest benyttet til lyddæmpere/mundingsbremser

Indlæg af Rigsby » 27. sep 2018, 21:57

M13,5x1LH (links) er også standard på Glock-17
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Besvar