Ny våben bekendtgørelse med magasinbegrænsninger

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Jesper_9
Newbie
Newbie
Interesser: Revolver, lerduer & blankvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Re: Ny våben bekendtgørelse med magasinbegrænsninger

Indlæg af Jesper_9 » 4. okt 2018, 11:29

Chrstn_Olsen skrev:
4. okt 2018, 11:17
Hvis du begrænser magasinerne til under 10 skud, er der vel intet problem i at beholde dem på samlertilladelsen?
Det er vel rigtigt nok MEN det svarer lidt til at korte min SS-daggert ned til 12cm... hvorved den mister værdi i alle henseender...
Havde jeg ikke haft børn så havde jeg sgu bosat mig på et andet kontinent.
Den her lov er IGEN symptombehandling. Istedet for at erkende hvem og hvor problemet findes og fjerne det :wall:

Jesper_9
Newbie
Newbie
Interesser: Revolver, lerduer & blankvåben
Has thanked: 1 time

Indlæg af Jesper_9 » 4. okt 2018, 17:40

Ja det er rigtigt, du har helt ret, selvfølgelig kan jeg svejse en pind eller 2 i magasinerne, også uden det vil kunne ses men stadigvæk, jeg fordrer kun at have originale effekter i original stand i min ww2 samling, ingen kopier eller lignende her.
Jeg har foræret magasinerne til en samler jeg kender, en samler uden andre våben end blankvåben og de bliver afhentet lørdag formiddag..."sådan er det jo", case closed🙄

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 57 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af Rigsby » 4. okt 2018, 18:47

Jesper_9 skrev:
4. okt 2018, 17:40
Ja det er rigtigt, du har helt ret, selvfølgelig kan jeg svejse en pind eller 2 i magasinerne, også uden det vil kunne ses men stadigvæk, jeg fordrer kun at have originale effekter i original stand i min ww2 samling, ingen kopier eller lignende her.
Jeg har foræret magasinerne til en samler jeg kender, en samler uden andre våben end blankvåben og de bliver afhentet lørdag formiddag..."sådan er det jo", case closed🙄
Er det ikke en anelse overreaktion, der er jo ingen som har et klart overblik over hvilke koblinger imellem lovene der reelt er?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 4. okt 2018, 19:03

Tråd renset for forsøg på afsporing i retning uden relevans for trådens emne.

Emnet er for vigtigt til ikke at holde fokus.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 6. okt 2018, 17:05

I et forsøg på at komme lidt af forvirringen omkring indskrivningen af EU's våbendirektivs bestemmelser i den danske våbenbekendtgørelse til livs, har jeg forsøgt at lave en struktureret gennemgang af begrænsninger for ejerskab af visse typer magasiner ved visse ejerforhold, ifølge ændring af våbenbekendtgørelsen.

Citeret lovtekst er, i nedenstående, markeret med rød font.

I våbenbekendtgørelsens § 5, stk. 3 nr 4. udskilles følgende våbentyper, som politiet, herunder PET ikke kan meddele tilladelse til:

Våbentype A.”Halvautomatiske pistoler med centraltænding, med et indbygget magasin på over 20 patroner.”
(Pistoler som f.eks. Mauser C96 ”Broomhandle”, men med magasinkapacitet > 20 patroner.)

Våbentype B.”Halvautomatiske rifler eller geværer med centraltænding, med et indbygget magasin på over 10 patroner.”
(Rifler som f.eks Garand M1 og haglgeværer med rørmagasin, men med magasinkapacitet > 10 patroner.)

Våbentype C.”Halvautomatiske rifler eller geværer, som kan afkortes til en længde på mindre end 60 cm.”
(Enhver halvautomatisk riffel eller haglgevær < 60 cm. Totallængde, sammenklappet).

Bemærk at betegnelsen ”indbygget magasin” anvendes, i § 5, hvorimod betegnelsen ”aftagelige magasiner” anvendes i § 10.
Der skelnes, i bekendtgørelsen, således imellem de to magasintyper.

I våbenbekendtgørelsens § 10 a. udskilles desuden følgende typer erhververe (ejere):

Ejertype 1: Personer, der har en våbentilladelse til særligt farlige våben.

Ejertype 2: eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening.

som ikke må;
”erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner, og som er egnet til at sætte på halvautomatiske skydevåben med centraltænding eller skydevåben med repetérmekanisme. Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner.”

Bemærk at hverken våbentyper eller ejertyper er udtømmende.
Der findes således både våbentyper og ejertyper der i kombination ikke er omfattet af ændringerne i våbenbekendtgørelsen.

Eksempelvis kan en jæger der, i kraft af sit jagttegn, besidder en repeterriffel, med aftageligt magasin, på trods af ændringerne i våbenbekendtgørelsen stadig erhverve, besidde, bære og anvende aftagelige magasiner, uden kapacitetsbegrænsning til sit våben. Dette værende den logiske følge af:

1. Våbnet har ikke indbygget magasin.
2. Våbnet er ikke et våben af særlig farlig karakter.
3. Våbnet er ikke erhvervet via våbenpåtegning (SKV)

Bekendtgørelsen sondrer således imellem begrænsninger for ejerskab af bestemte våbentyper og hvilke begrænsninger for besiddelse der følger af bestemte registreringsforhold, hvilket kan illustreres som anført i nedenstående skema.

Bemærk desuden:
At for type A & B anvendes udtrykket ”indbygget magasin på over hhv. 20 og 10 patroner” og ikke udtrykket ”våben der maksimalt kan indeholde”. Altså må hhv. 20+1 og 10+1 være tilladt, såfremt våbnet lovligt kan bæres med patron i kammeret, til den aktivitet det anvendes til.
Magasinbegrænsninger efter våbentype og registreringsforhold..JPG
Magasinbegrænsninger efter våbentype og registreringsforhold..JPG (70.06 KiB) Vist 6455 gange
Bemærk at der i ovenstående ikke er højde for om våbnet lovligt kan anvendes til den pågældende aktivitet, med den nævnte magasinkapacitet. Der er alene taget højde for hvorvidt den pågældende magasintype/kapacitet lovligt kan besiddes ved den pågældende registreringsform.

Jeg har, som tilføjelse til ovenstående ikke kunne finde ændringer der taler for at retten til at besidde magasiner, via magsainsamlertilladelse, på nogen måde skulle være påvirket af revisionen af våbenbekendtgørelsen.

Ovenstående indlæg tager udgangspunkt i våbengekendtgørelsens ordlyd og tager således ikke højde for bekendtgørelsens intention, formål eller fortolkning.

Indlægget bygger således på min egen semantiske analyse af Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om våben og ammunition m.v. og kan således ikke betragtes som valideret.
Senest rettet af Agamemnon 6. okt 2018, 23:21, rettet i alt 2 gange.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 6. okt 2018, 20:48

Det er egentlig utroligt hvordan vores lovgivere er interesseret i at lovgive på et område der aldrig har været et stort eller småt sikkerhedsproblem for riget, kongen og søens folk.

Et eksempel på magasin forvirring:

Winchester 1892 riffel med fast ramme og fast magasin: Patron Kapacitet 14+1
Selvsamme riffel i take-down med aftageligt magasin: Patron kapacitet 14+1

Brugeravatar
CheesusCrust
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hulmaskiner
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af CheesusCrust » 6. okt 2018, 21:57

Agamemnon skrev:
6. okt 2018, 17:05
Hvor får du repeter riffel med indbygget magasin til at have en (lovmæssig) begrænsning på 10+1?

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 6. okt 2018, 22:22

CheesusCrust skrev:
6. okt 2018, 21:57
Agamemnon skrev:
Hvor får du repeter riffel med indbygget magasin til at have en (lovmæssig) begrænsning på 10+1?
Dét gør jeg heller ikke.... Tak. :razz:
Retter lige i skemaet.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
CheesusCrust
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hulmaskiner
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af CheesusCrust » 6. okt 2018, 22:27

Agamemnon skrev:
6. okt 2018, 22:22
CheesusCrust skrev:
6. okt 2018, 21:57
Agamemnon skrev:
Dét gør jeg heller ikke.... Tak. :razz:
Retter lige i skemaet.
Og tak for oversigten/gennemgangen, den er både informativ og pædagogisk

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 6. okt 2018, 22:34

Så vidt jeg kan se, er der et par huller i din analyse, som det er vigtigt at rette.
Agamemnon skrev:
Ejertype 2: eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening.

som ikke må;
”erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner, og som er egnet til at sætte på halvautomatiske skydevåben med centraltænding eller skydevåben med repetérmekanisme. Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner.”

Der findes således både våbentyper og ejertyper der i kombination ikke er omfattet af ændringerne i våbenbekendtgørelsen.
Jah, eller der findes ejertyper som falder i kategori 1 og 2, så snart en af de betingelser er opfyldt. Det gør egentlig dit skema lidt misvisende.
Er man fx jæger OG har en pistol på SKV påtegning, så har man pludselig IKKE mulighed for store magasiner på sine rifler.
Agamemnon skrev:
Jeg har, som tilføjelse til ovenstående ikke kunne finde ændringer der taler for at retten til at besidde magasiner, via magsainsamlertilladelse, på nogen måde skulle være påvirket af revisionen af våbenbekendtgørelsen.
Skemaet mangler også grandfathering for pistoler.
Men faktisk er det ikke SÅ enkelt. Har man fx en pistol på grandfathering, og man køber en pistol mere, så må man på den nye pistol IKKE bruge store magasiner, mens man gerne må på den gamle. Tilsvarende med semiauto rifler.

Ellers en fin skema-ting du har lavet, det er bare meget vigtigt at belyse de små ekstra detaljer, da det ellers kan vejlede til en overtrædelse af bekendtgørelsen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 6. okt 2018, 22:46

Fast Fumble skrev:
6. okt 2018, 22:34
Så vidt jeg kan se, er der et par huller i din analyse, som det er vigtigt at rette.
Agamemnon skrev:

som ikke må;

Jah, eller der findes ejertyper som falder i kategori 1 og 2, så snart en af de betingelser er opfyldt. Det gør egentlig dit skema lidt misvisende.
Er man fx jæger OG har en pistol på SKV påtegning, så har man pludselig IKKE mulighed for store magasiner på sine rifler.
Agamemnon skrev:
Skemaet mangler også grandfathering for pistoler.
Men faktisk er det ikke SÅ enkelt. Har man fx en pistol på grandfathering, og man køber en pistol mere, så må man på den nye pistol IKKE bruge store magasiner, mens man gerne må på den gamle. Tilsvarende med semiauto rifler.

Ellers en fin skema-ting du har lavet, det er bare meget vigtigt at belyse de små ekstra detaljer, da det ellers kan vejlede til en overtrædelse af bekendtgørelsen.
Dét er jeg, i udgangspunktet, enig i. Jeg tror bare at der er for mange mulige kombinationer til at det kan opstilles i et skema og fastholdes i et nogenlunde overskueligt og letlæseligt format.

Du nævner selv et par udmærkede eksempler.

Dette er netop grunden til at det er meget vigtigt at understrege at skemaet alene bør bruges som rettesnor
og oversigt over hvad ændringerne til bekendtgørelsen har medført, og ikke en facitliste, som man kan bruge som "get out of jail free card".

Denne er jeg dog ikke enig i:
Fast Fumble skrev:Er man fx jæger OG har en pistol på SKV påtegning, så har man pludselig IKKE mulighed for store magasiner på sine rifler.
Hvoraf slutter du det?
Senest rettet af Agamemnon 6. okt 2018, 22:52, rettet i alt 1 gang.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 6. okt 2018, 22:49

Agamemnon skrev:
6. okt 2018, 22:46
Dette er netop grunden til at det er meget vigtigt at understrege at skemaet alene bør bruges som rettesnor
og oversigt over hvad ændringerne til bekendtgørelsen har medført, og ikke en facitliste, som man kan bruge som "get out of jail free card".
Jeps, fuldstændig enig!
Og nogle af forholdene forventer jeg også belyst, når vore organisationer er færdige med at forhandle dem med JM.
Men jeg synes nu stadig du skulle tage grandfathering for pistoler med, for du har det jo med for rifler :smile:

Og så glemte jeg selvfølgelig at kommentere det med magasinsamlere...
Der er IKKE nævnt undtagelser for magasinsamlere, derfor ER der ikke nogen undtagelse for magasinsamlere.

Det må betyde, at er man KUN magasinsamler, så må man stadig det man altid har måttet.
Men er man magasinsamler, og OGSÅ ejertype 1 eller 2 (Halvauto på jagt eller sport), så må magasinsamlingen pludselig IKKE have store magasiner.
Men igen, det er jo en ejertype kombination, og dem har du ikke i skemaet - og skulle de med, ville skemaet blive stort... Meget stort.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 6. okt 2018, 22:54

Fast Fumble skrev:
6. okt 2018, 22:49
Agamemnon skrev:
6. okt 2018, 22:46
Jeps, fuldstændig enig!
Og nogle af forholdene forventer jeg også belyst, når vore organisationer er færdige med at forhandle dem med JM.
Men jeg synes nu stadig du skulle tage grandfathering for pistoler med, for du har det jo med for rifler :smile:
Korrekt.
Og rettelser til skemaet er meget velkomne, da det gerne skulle være så retvisende som muligt.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 6. okt 2018, 23:08

Fast Fumble skrev: Der er IKKE nævnt undtagelser for magasinsamlere, derfor ER der ikke nogen undtagelse for magasinsamlere.

Det må betyde, at er man KUN magasinsamler, så må man stadig det man altid har måttet.
Men er man magasinsamler, og OGSÅ ejertype 1 eller 2 (Halvauto på jagt eller sport), så må magasinsamlingen pludselig IKKE have store magasiner.
Det tror jeg (heldigvis) ikke at du har ret i.
Magasinsamlertilladelsen giver ret til at erhverve og besidde, men ikke bære og anvende magasiner.

Hvis bekendtgørelsens forbud skulle gå forud for magasinsamlernes tilladelser, så skulle det præciseres.

Eks. "Forbuddet gælder også personer, der oppebærer tilladelse til samling af magasiner til skydevåben".

Jeg kan ikke mindes at have set en dansk retsregl, hvor noget er forbudt ved udeladelse, med mindre at det er præciseret, at hvis det ikke, efter loven, er tilladt, så er det at betragte som værende forbudt.

Jeg kan ikke forestille mig at en dommer ville dømme en person med magasinsamlertilladelse, for at have et magasin i samlingen skulle passe på et våben ejet af samme person.
Vælger samme person at anvende de to genstande i forening er sagen nok en anden.
Senest rettet af Agamemnon 6. okt 2018, 23:29, rettet i alt 1 gang.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 6. okt 2018, 23:25

Fast Fumble skrev: Men jeg synes nu stadig du skulle tage grandfathering for pistoler med, for du har det jo med for rifler :smile:
@FF
Prøv lige at gennemlæse skemaet nu og se om du er (mere) enig i indholdet nu.

Og tak for input :razz:

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 6. okt 2018, 23:28

Agamemnon skrev:
6. okt 2018, 23:25
Fast Fumble skrev: Men jeg synes nu stadig du skulle tage grandfathering for pistoler med, for du har det jo med for rifler :smile:
@FF
Prøv lige at gennemlæse skemaet nu og se om du er (mere) enig i indholdet nu.

Og tak for input :razz:
Det er jeg.
Og det er mig der takker for skemaet!
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 6. okt 2018, 23:35

Agamemnon skrev:
6. okt 2018, 23:08
Jeg kan ikke forestille mig at en dommer ville dømme en person med magasinsamlertilladelse, for at have et magasin i samlingen skulle passe på et våben ejet af samme person.
Vælger samme person at anvende de to genstande i forening er sagen nok en anden.
Her må vi nok enes om ikke at være enige :blink:
Jeg synes ikke der er tale om en udeladelse. Bekendtgørelsen siger klart, at det ikke kun er anvendelsen der er ulovlig, det er også besiddelsen. Og bekendtgørelsen tager heller ikke stilling til om det er vigtigt at magasinet passer i et konkret våben (det våben der med sin "farlighed" placerer én i ejertype 1 eller 2). Derfor tror jeg ikke det er nødvendigt specifikt at nævne magasinsamlere. Er magasinsamleren også ejertype 1 eller 2, så må store magasiner ikke besiddes. Jeg tror snarere der skulle være en specifik UNDTAGELSE, hvis magasinsamlere ikke skulle blive påvirket.

Men det finder vi sikkert (...) ud af på et tidspunkt.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator

Indlæg af Agamemnon » 6. okt 2018, 23:44

Fast Fumble skrev:
6. okt 2018, 23:35
Agamemnon skrev:
6. okt 2018, 23:08
Her må vi nok enes om ikke at være enige :blink:
Jeg synes ikke der er tale om en udeladelse. Bekendtgørelsen siger klart, at det ikke kun er anvendelsen der er ulovlig, det er også besiddelsen. Og bekendtgørelsen tager heller ikke stilling til om det er vigtigt at magasinet passer i et konkret våben (det våben der med sin "farlighed" placerer én i ejertype 1 eller 2). Derfor tror jeg ikke det er nødvendigt specifikt at nævne magasinsamlere. Er magasinsamleren også ejertype 1 eller 2, så må store magasiner ikke besiddes. Jeg tror snarere der skulle være en specifik UNDTAGELSE, hvis magasinsamlere ikke skulle blive påvirket.

Men det finder vi sikkert (...) ud af på et tidspunkt.
Det gør vi desværre nok, før eller siden.
Men i så fald bør man kunne påberåbe sig "undskyldelig retsvildfarelse", da reglerne er endog meget uklare.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 7. okt 2018, 00:11

Men det er egentlig en interessant problemstilling.. rent juridisk!

Altså du har på den ene side en lov og dertilhørende tilladelse der giver dig ret til at besidde (hi cap) magasiner - og på den anden side en lov der siger du ikke må eje samme magasiner hvis du samtidig ejer et halvautomatisk våben.

Hvilken lov over roller den anden?

Den der siger du gerne må, eller den der siger du ikke må?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 7. okt 2018, 00:29

Ras.Killing skrev:
7. okt 2018, 00:11
Men det er egentlig en interessant problemstilling.. rent juridisk!

Altså du har på den ene side en lov og dertilhørende tilladelse der giver dig ret til at besidde (hi cap) magasiner - og på den anden side en lov der siger du ikke må eje samme magasiner hvis du samtidig ejer et halvautomatisk våben.

Hvilken lov over roller den anden?

Den der siger du gerne må, eller den der siger du ikke må?
Man kunne anskue det som alle andre tilladelser.

Man må ikke besidde skydevåben.
.
.
.
Undtagen dem man har tilladelse til.

Man må ikke besidde magasiner (i det hele taget for de fleste mennesker) med mere end 10 skud i (til rifler, hvis man har rifler).
.
.
.
Undtagen dem man tilladelse til.

Hvis sheriffen mener de ikke længere kan udstede den slags tilladelser, må de trække dem tilbage.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. okt 2018, 00:47

Bofhenator skrev:
7. okt 2018, 00:29
Man må ikke besidde magasiner (i det hele taget for de fleste mennesker) med mere end 10 skud i (til rifler, hvis man har rifler).
.
.
.

Hvis sheriffen mener de ikke længere kan udstede den slags tilladelser, må de trække dem tilbage.
Men kan man anskue det sådan?
Magasinsamlere må jo stadig godt besidde deres magasiner. Blot må de ikke besidde magasiner større end 10/20 skud, hvis de også har særligt farlige skydevåben. Det gælder jo på præcis samme vis med alle repeter våben.

Men Aga nailer det jo - reglerne er endog meget uklare!
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Indlæg af Ras.Killing » 7. okt 2018, 00:58

Fast Fumble skrev:
7. okt 2018, 00:47
Bofhenator skrev:
7. okt 2018, 00:29
.
.
.

Men kan man anskue det sådan?
Magasinsamlere må jo stadig godt besidde deres magasiner. Blot må de ikke besidde magasiner større end 10/20 skud, hvis de også har særligt farlige skydevåben. Det gælder jo på præcis samme vis med alle repeter våben.

Men Aga nailer det jo - reglerne er endog meget uklare!
Ja og nej. Magasinsamleren har vel qua sin tilladelse lov til at samle og dermed besidde alle former for magasiner.

Ejer man deriomed en repeter, så har man lov til at eje magasiner som er lovlig til våbnet. Har man så samtidig en halvauto, så er +10/20 jo så ikke længere lovlige og må derfor ikke besiddes.

Forskellen må være at samleren har specifikt tilladelse til magasinerne og våbenejeren har specifikt tilladelse til våbnet (og dertil udstyr og dele til samme).
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. okt 2018, 01:02

Ja, det kan godt være du har ret.
Jeg vil få en jurist til at kigge på det. Det her er jeg vist ikke klog nok til.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 7. okt 2018, 08:58

Jeg tror det er ret ligegyldigt hvordan man har tilladelsen til de store magasiner, da formålet med loven er at undgå store magasiner i hænderne på folk med halvauto rifler.

Hvis det vil være tilladt at eje magasinerne på en samlertilladelse eller på anden vis, så giver loven slet ingen mening.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 7. okt 2018, 09:52

CO skrev:
7. okt 2018, 08:58
så giver loven slet ingen mening.
Se, det er det der der er hele humlen ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar