hjælp til valg af regulerings riffel

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: hjælp til valg af regulerings riffel

Indlæg af C-X » 11. okt 2018, 15:59

LapuaMagnum skrev:
11. okt 2018, 11:24
Hvis det er til regulering er der nok ikke så mange kalibre og hastigheds valg, da jeg er overbevist om at man ikke får lov at regulere råger og krager med en .223 :biggrin:

HVIS det er til regulering ville jeg købe et luftgevær samtidig med at det giver god træning og er meget billigt at skyde med.

mvh
Råger, nej, ikke hvis vi snakker unger på reden, men ellers har vi da lokalt også reguleret voksne fugle med hagl.

Krager, hvad skulle problemet da være her? På marken kan de fint tages med .223 Rem, såfremt der er kuglefang.

Så med mindre der er hindringer sat, i selve reguleringstilladelsen, så er der ingen problemer med en .223 Rem. til regulering af fuglevildt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: hjælp til valg af regulerings riffel

Indlæg af LJ » 11. okt 2018, 18:00

C-X skrev:
11. okt 2018, 08:48
Har Tikka løst problemet med meget korte magasiner i .223 Rem?
Det er lidt komisk, at T3 er en LA, men magasinerne er (/var?) for korte til de patroner, som stigningen i piben kunne udnytte, på 1-8" versionen.

En lettere pimpet M700 skal man heller ikke gå af vejen for. Har ser nogle rigtig fine .223'ere på det system.
Mig bekendt er det ikke løst endnu, så man skal lige modificere sit magasin eller købe f.eks. et Waters.
En M700 er også en god mulighed.
Jeg tog udgangspunkt i det trådstarter skrev og der finder jeg .223 rem bedst egnet. Hvis der skal reguleres andet mindre vildt bliver det nok svært at nøjes med kun en riffel til det :smile:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: hjælp til valg af regulerings riffel

Indlæg af FrederikF » 11. okt 2018, 19:38

En .222rem
- meget billig hjemmekrøl
- kan lades præcist med moderat hastighed (lille kødødelæggelse).
- med de helt lette projektiler kan ved behørige vinkler reguleres i træer
- meget billige, fine rifler til salg, da moden foreskriver NATO kaliber.
Der er meget lidt ikke at kunne lide.
På minus siden (og her tale vi om anvendelse til andet end regulering):
Hvis den skal bruges til bukkejagt og man har kagten til det og lysten til lange skud, så mangler den smæk for skillingen på +150m

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: hjælp til valg af regulerings riffel

Indlæg af Kortmentyk » 11. okt 2018, 20:00

Hvilke kalibre har du i skabet nu?

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: hjælp til valg af regulerings riffel

Indlæg af Hansen-Martin » 11. okt 2018, 21:22

LapuaMagnum skrev:
11. okt 2018, 13:36
Kleth skrev:
11. okt 2018, 13:07
LapuaMagnum skrev:
11. okt 2018, 11:24
Hvis det er til regulering er der nok ikke så mange kalibre og hastigheds valg, da jeg er overbevist om at man ikke får lov at regulere råger og krager med en .223 :biggrin:

HVIS det er til regulering ville jeg købe et luftgevær samtidig med at det giver god træning og er meget billigt at skyde med
Der er regulering af mange dyr; krager, råger, gæs, ræv, Kronkalv, duer og nok mere end det.
Begrænser vi reguleringen til sortfugle og duer, vil jeg absolut give dig ret i at et luftgevær er et godt valg :thumbup:

Til regulering af vildt der ikke skal i gryden vil jeg altid anvende det mest fragmenterende/ekspanderende projektil jeg kan finde udelukkende aht sikkerheden; ikke at det fjerner behovet for kuglefang, og fragmenter når ikke lige så langt som et helt eller deformeret projektil.
Jo men taler vi kronvildt skal vi jo mindst op i en .308 eller 6,5 for at overholde energikravet. Mig bekendt er der ikke meldt ud præcist hvad der skal reguleres udover at ts har ønsket sig en riffel til krager gæs og ræv :biggrin:

mvh
jamen den skal regulere, krager, gæs og ræv :)
intet andet, behøver ikke kunne klare råvildt :)

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: hjælp til valg af regulerings riffel

Indlæg af Strangeguy » 11. okt 2018, 21:55

Jeg vil også slutte mig til 223. Jeg har en 22lr, 17hmr, 223 og 308 i skabet og er egentlig glad for dem alle og har alle deres fordele og ulemper. Jeg købte min 17hmr som legetøj fordi jeg var lidt ked af min 22lr. OG 17hmr er virkelig sjov at skyde med... når det er vindstille. Jeg har skudt sorte fugle på 160m uden problemer og den er præcis nok på den afstand, men man er bare meget afhængig af vinden og det tager desværre rigtig meget af fornøjelsen. Jeg har også skudt et par rævehvalpe på 40 og 90 meter og de lå på stedet hvor de blev skudt. Men i begge tilfælde syntes jeg ikke de var døde nok, så begge fik et fangstskud da jeg kom frem. I min optik burde kravet aldrig være sænket til ræv så 17hmr kan anvendes.
Jeg har købt en 223 (tikka) og jeg er simpelthen så glad for den. Let, lækker og billig at skyde med og vildet er HELT dødt. Og der er ikke noget som et godt drab, for hvis ikke det er et godt drab har dyret jo lidt... Og det er der jo ingen der vil have...

Mvh Søren

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: hjælp til valg af regulerings riffel

Indlæg af C-X » 11. okt 2018, 22:35

.204 Ruger - bare for at skille sig ud!

Men stadig vill jeg vælge en .222 eller .223 Rem., af hensyn til alsidighed. Gerne 1-9" eller 1-12", hvis det alligevel ikke er til råvildt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar