Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Moebius
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. jan 2015, 00:13
Interesser: Div.
Geografisk sted: Kbh s
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af Moebius » 16. okt 2018, 15:52

Jeg er lidt nysgerrig på, hvad folk generelt tænker er en god træningsstrategi/regime som ny riffelskytte.

Har just købt en riffel (ikke noget fancy, Mossberg Predator MVP i 308) med henblik på at tage riffeltegn ved udgangen af oktober. Derudover syntes jeg det er sjovt at skyde med riffel, og tænker i den forbindelse, at det kunne være godt med nogle input fra mere erfarne skytter. Derfor følgende spørgsmål/obervationer:

- Nogle folk jeg taler med, mener det ikke kan betale sig at skyde mere end 10-12 skud pr. gang på banen, da de ellers mener man risikerer at miste koncentrationen.
- Jeg kan selv godt lide at skyde noget mere pr. gang. Tænker der også er en læring i "bare" det at skyde fx i forhold til liggestilling, greb på riflen, sigtebillede, tilvænning til rekyl mv. Self. skal man ikke oparbejde "training scars" ved at gøre det forkert eller sjuske, men er der ikke også en kvalitet i mange gentagelser?
- Valg af ammunition. Jeg skyder med det billigste, jeg kan skaffe, som er topshot 308 training til 260 kr. for 50 stk. (S&B rebranded). På nuværende tidspunkt tænker jeg, at der kan være mange faktorer, som kan påvirke præcisionen, fx. det at jeg skyder med en billig riffel, bruge billig ammunition samt ikke mindst at jeg er en uerfaren riffelskytte. Så valget af ammunition er på nuværende tidspunkt og afstand (100m) vel næppe det mest afgørende, eller...?
- Har det at riffelløbet bliver varmt en betydning for præcisionen? Skyder typisk serier af 5 skud, og venter så lige 3-5 min før næste serie. Men løbet når aldrig at køle helt ned. Er typisk håndvarmt, når jeg påbegynder en ny serie.
- Sidste serie på 30 skud var alle indenfor eller i kanten af den inderste cirkel på riffelprøveskiven.

Ser frem til gode råd og input :)

Mvh

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af Krung » 16. okt 2018, 16:07

Mange gode spørgsmål!
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
Nogle folk jeg taler med, mener det ikke kan betale sig at skyde mere end 10-12 skud pr. gang på banen, da de ellers mener man risikerer at miste koncentrationen.
Det kommer an på hvad du træner. Hvis du har noget "rekylskræk", der skal trænes væk, så er det fint. Hvis jeg skal skyde den mindste gruppe i mit liv, så er det ikke sidst på dagen det sker.
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
... Tænker der også er en læring i "bare" det at skyde fx i forhold til liggestilling, greb på riflen, sigtebillede, tilvænning til rekyl mv. ... men er der ikke også en kvalitet i mange gentagelser?
Der er kvalitet i mange gentagelser, det kan bare blive dyrt. Specielt når man kommer OK langt med at ligge derhjemme og 'skyde stikkontakter'.
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
...Jeg skyder med det billigste, jeg kan skaffe
Fin strategi. Det lyder som om de kan ramme, og ammunitionen er nok ikke det der er årsagen til din gruppestørrelser (endnu).
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
- Har det at riffelløbet bliver varmt en betydning for præcisionen?
Kværulantsvar: Ikke præcisionen, men nøjagtigheden. Dit træfpunkt kan flytte sig. Det kan give forkerte konklusioner eller et svært grundlag at lære noget på.

Sidst: https://www.thoughtco.com/regime-regime ... nt-1689480

Edit:
Jeg glemte at sige at kondi og smidighed er aldeles befordrende for god skydning. Jeg er dog eksemplet på total mangel af begge. Den gang jeg dyrkede sport var det ret ensidigt og jeg er ganske asymmetrisk (ikke lige så meget som en spydkaster), så jeg ligner en der er tabt ud af en helikopter, når jeg ligger ned og skyder.
Senest rettet af Krung 16. okt 2018, 16:31, rettet i alt 1 gang.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

MMC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19. sep 2017, 22:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 138 times
Been thanked: 51 times

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af MMC » 16. okt 2018, 16:30

Ikke rigtigt et svar på dine spg., men da jeg var i din situation sidste år havde jeg stor glæde af at booke en erfaren instruktør et par timer.

For mig var det simpelt: Blive bekræftet i at jeg godt kunne skyde sådan til husbehov. Derefter rette på stilling, åndedræt og andre parametre een ad gangen. Og så endelig træne selve prøven - både tørtræning og “hot”. Med tidstagning, sikkerhed, sikkerhed og sikkerhed.

Hellere helt undgå de dårlige vaner før de opstår end ligge og træne en masse, men skabe en masse “uro” i hovedet ift hvad der virker og rykke på alt for meget ad gangen.

Jeg skød et sted mellem 30-40 skud pr gang. Alt derover kostede på grupperne fordi koncentrationen gik fløjten. Og bedste gruppe var som oftest nummer 2...

Jeg skød med norma Golden target som stadig er dem der går bedst i mit skydejern. Mere fordi jeg ville være sikker på at det ikke var grejet men mig som var variablen. Og så fordi jrg blev grebet af at lave en god gruppe.

Og sidst:
I forhold til selve prøven fik jeg rådet om en bipod. Det var nok det bedste råd ift. at komme endnu nemmere igennem prøven. Liggende, med bipod og prøve-prøver (skrev jeg sikkerhed/våbenhåndtering?) bliver det ikke nemmere.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af LapuaMagnum » 16. okt 2018, 16:38

Det kan være rigtig givende at have en instruktørtime da man kan nå rigtig meget og gør skytten hvad man har talt om efterfølgende kan det blive rigtig godt.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af Flugteren » 16. okt 2018, 16:58

Jeg havde ikke instruktør på, da jeg fik min første riffel og skulle tage riffeltegn.

Får du først justeret kikkerten ind, lært at holde riflen i en god position og tage et roligt aftræk, så kan du stort set ikke fejle til prøven.

Det tog mig en weekend og 100 skud med Norma Jaktmatch at placere en gruppe på seks skud indenfor halvanden femkrone.

På amerikanske forum taler man om teknikken "breathe, squeeze, release". Kort sagt: Placer korset på dit mål, træk vejret ind, tage aftræk og pust ud igen. Hele sekvensen skal typisk gøres indenfor 5 sekunder, når du har målet i sigte.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af LapuaMagnum » 16. okt 2018, 17:06

Flugteren skrev:
16. okt 2018, 16:58
Jeg havde ikke instruktør på, da jeg fik min første riffel og skulle tage riffeltegn.

Får du først justeret kikkerten ind, lært at holde riflen i en god position og tage et roligt aftræk, så kan du stort set ikke fejle til prøven.

Det tog mig en weekend og 100 skud med Norma Jaktmatch at placere en gruppe på seks skud indenfor halvanden femkrone.

På amerikanske forum taler man om teknikken "breathe, squeeze, release". Kort sagt: Placer korset på dit mål, træk vejret ind, tage aftræk og pust ud igen. Hele sekvensen skal typisk gøres indenfor 5 sekunder, når du har målet i sigte.
Du bliver nød til at vise ham det, da det kan være at han misforstår hvad du skriver og får lavet noget værre juks. Det er meget lettere at få justeret fejl inden de bliver en vane og indtil en riffelskytte finder sit eget niveau for skydning og hvad der virker :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af Kleth » 16. okt 2018, 17:19

:goodpost: :goodpost: :goodpost:

MIt bedste råd er at finde en bemandet skydebane, med instruktører som kan og vil hjælpe.

Når jeg vejleder en ny riffelskytte; så først og fremmest kigger jeg på dem; det er væsentligt forskelligt hvad folk har brug for hjælp til.
Ubevidst aftræk, nulpunktstræning og åndedræt plejer at komme op...... Andre gange kan det være nødvendigt at tale om kikkerten og brug af samme.

Min holdning er at det er ultimativt vigtigst at få den helt basale skydeteknik på plads før den nye skytte skal bekymre sig om andet end at skyde højst 4-5 serier af 3-4 skud.
Hellere 3 gode skud end 3/6 dårlige og for nye skytter har jeg oplevet at det sidste skud ofte bliver “revet” hvis der skydes mere end 4 skud.

Jeg har set alt for mange nye riffelskytte der besidder spitzen klasse udstyr, men plastrer bukkeskiven til, fordi de har alt alt for travlt med at hamre skud af.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af Kleth » 16. okt 2018, 21:38

Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
- Valg af ammunition. Jeg skyder med det billigste, jeg kan skaffe, som er topshot 308 training til 260 kr. for 50 stk. (S&B rebranded). På nuværende tidspunkt tænker jeg, at der kan være mange faktorer, som kan påvirke præcisionen, fx. det at jeg skyder med en billig riffel, bruge billig ammunition samt ikke mindst at jeg er en uerfaren riffelskytte. Så valget af ammunition er på nuværende tidspunkt og afstand (100m) vel næppe det mest afgørende, eller...?
Jeg har skudt rigtig meget S&B/Topshot i forskellige kalibre og i forskellige kalibre og rifler ligger det fra 25mm-50mm grupper og det er ikke nødvendigvis afhængigt af prisen på riflen.
Når skytten er blevet konsistent i træfbilledet kan det være en ide at finde noget ammunition med mindre middelspredning og det gøres bedst ved praktisk afprøvning. Små grupper øger selvtilliden, så man i jagtsituationen tør afgive skud fordi man har overskud til også at fokusere på fareområder, kuglefang og dyrets bevægelser.

Til træning af skydeteknik vil jeg altid anvende en indskydningsskive eller lignende. Alternativt et ark papir/pap med sorte markeringsplastre som sigtepunkt - Aim Small miss Small :razz: når skytten mestrer de pæne grupper, kan skydningen flyttes til bukkeskiven.
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
- Har det at riffelløbet bliver varmt en betydning for præcisionen? Skyder typisk serier af 5 skud, og venter så lige 3-5 min før næste serie. Men løbet når aldrig at køle helt ned. Er typisk håndvarmt, når jeg påbegynder en ny serie.
5 skuds serier er lidt i overkanten når det ikke er koldt, der får piben ikke kølet nok på 3-5min.
Pibens temperatur påvirker middeltræfpunkt, spredning og slid på piben.
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
- Sidste serie på 30 skud var alle indenfor eller i kanten af den inderste cirkel på riffelprøveskiven.
Er det frit liggende? Eller fra bænk, over bipod eller?

Jeg så en ny riffeljæger skyde med et Remington 783 sæt eller lignende. Med UMC ammunition. Ingen af delene er prangende, men på 20 skud gik han fra >10cm grupper til nogle rigtig fine grupper på under 5cm.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Moebius
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. jan 2015, 00:13
Interesser: Div.
Geografisk sted: Kbh s
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af Moebius » 16. okt 2018, 22:19

Krung skrev:
16. okt 2018, 16:07
Mange gode spørgsmål!
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
Nogle folk jeg taler med, mener det ikke kan betale sig at skyde mere end 10-12 skud pr. gang på banen, da de ellers mener man risikerer at miste koncentrationen.
Det kommer an på hvad du træner. Hvis du har noget "rekylskræk", der skal trænes væk, så er det fint. Hvis jeg skal skyde den mindste gruppe i mit liv, så er det ikke sidst på dagen det sker.
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
... Tænker der også er en læring i "bare" det at skyde fx i forhold til liggestilling, greb på riflen, sigtebillede, tilvænning til rekyl mv. ... men er der ikke også en kvalitet i mange gentagelser?
Der er kvalitet i mange gentagelser, det kan bare blive dyrt. Specielt når man kommer OK langt med at ligge derhjemme og 'skyde stikkontakter'.
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
...Jeg skyder med det billigste, jeg kan skaffe
Fin strategi. Det lyder som om de kan ramme, og ammunitionen er nok ikke det der er årsagen til din gruppestørrelser (endnu).
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
- Har det at riffelløbet bliver varmt en betydning for præcisionen?
Kværulantsvar: Ikke præcisionen, men nøjagtigheden. Dit træfpunkt kan flytte sig. Det kan give forkerte konklusioner eller et svært grundlag at lære noget på.

Sidst: https://www.thoughtco.com/regime-regime ... nt-1689480

Edit:
Jeg glemte at sige at kondi og smidighed er aldeles befordrende for god skydning. Jeg er dog eksemplet på total mangel af begge. Den gang jeg dyrkede sport var det ret ensidigt og jeg er ganske asymmetrisk (ikke lige så meget som en spydkaster), så jeg ligner en der er tabt ud af en helikopter, når jeg ligger ned og skyder.
Tak for mange fine pointer.

- Jeg syntes ikke selv jeg lider af rekylskræk, men oplever alligevel en stor forskel i min egen reaktion når skudet går nu, fremfor de første 5-10 skud. Fx at jeg for det meste formår at fastholde målet i kikkerten, så jeg hurtigere kan lave et opfølgningsskud.

- Ja, dryfire practice er sikkert en lige så god ting at gøre med riffel som med pistol. Har haft pistol i en del år, men er desværre ikke disciplineret nok, til at få det gjort regelmæssigt, selvom jeg godt ved, at det for alvor er der det rykker. Er nok bare sjovere, når det siger bang :giggle:

- Prøver at gentage den samme liggestilling hver gang og kondien er ok :smile:

Moebius
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. jan 2015, 00:13
Interesser: Div.
Geografisk sted: Kbh s
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af Moebius » 16. okt 2018, 22:34

MMC skrev:
16. okt 2018, 16:30
Jeg skød med norma Golden target som stadig er dem der går bedst i mit skydejern. Mere fordi jeg ville være sikker på at det ikke var grejet men mig som var variablen. Og så fordi jrg blev grebet af at lave en god gruppe.

Og sidst:
I forhold til selve prøven fik jeg rådet om en bipod. Det var nok det bedste råd ift. at komme endnu nemmere igennem prøven. Liggende, med bipod og prøve-prøver (skrev jeg sikkerhed/våbenhåndtering?) bliver det ikke nemmere.
- Har også tænkt på at få kørt nogle forskellige typer ammunition igennem riflen, når jeg har fået lidt mere erfaring. Er mit indtryk, at der kan være ret store variationer mellem forskellige typer ammunition og rifler - og at det ikke altid er prisen der er udslagsgivende. Har adgang til Norma for 390 for 50 skud, hvilket self. er noget mere end de topshot jeg pt. bruger, men det skal da helt sikkert prøves.

- Har købt en knock-off udgave af en Atlas bipod, som sidder på et rail jeg har monteret under forskæftet. Det fungerer rigtig godt! Er også det jeg regner med at bruge til prøven.

IMG_4807.JPG

Moebius
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. jan 2015, 00:13
Interesser: Div.
Geografisk sted: Kbh s
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af Moebius » 16. okt 2018, 22:42

Kleth skrev:
16. okt 2018, 21:38
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
- Valg af ammunition. Jeg skyder med det billigste, jeg kan skaffe, som er topshot 308 training til 260 kr. for 50 stk. (S&B rebranded). På nuværende tidspunkt tænker jeg, at der kan være mange faktorer, som kan påvirke præcisionen, fx. det at jeg skyder med en billig riffel, bruge billig ammunition samt ikke mindst at jeg er en uerfaren riffelskytte. Så valget af ammunition er på nuværende tidspunkt og afstand (100m) vel næppe det mest afgørende, eller...?
Jeg har skudt rigtig meget S&B/Topshot i forskellige kalibre og i forskellige kalibre og rifler ligger det fra 25mm-50mm grupper og det er ikke nødvendigvis afhængigt af prisen på riflen.
Når skytten er blevet konsistent i træfbilledet kan det være en ide at finde noget ammunition med mindre middelspredning og det gøres bedst ved praktisk afprøvning. Små grupper øger selvtilliden, så man i jagtsituationen tør afgive skud fordi man har overskud til også at fokusere på fareområder, kuglefang og dyrets bevægelser.

Til træning af skydeteknik vil jeg altid anvende en indskydningsskive eller lignende. Alternativt et ark papir/pap med sorte markeringsplastre som sigtepunkt - Aim Small miss Small :razz: når skytten mestrer de pæne grupper, kan skydningen flyttes til bukkeskiven.
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
- Har det at riffelløbet bliver varmt en betydning for præcisionen? Skyder typisk serier af 5 skud, og venter så lige 3-5 min før næste serie. Men løbet når aldrig at køle helt ned. Er typisk håndvarmt, når jeg påbegynder en ny serie.
5 skuds serier er lidt i overkanten når det ikke er koldt, der får piben ikke kølet nok på 3-5min.
Pibens temperatur påvirker middeltræfpunkt, spredning og slid på piben.
Moebius skrev:
16. okt 2018, 15:52
- Sidste serie på 30 skud var alle indenfor eller i kanten af den inderste cirkel på riffelprøveskiven.
Er det frit liggende? Eller fra bænk, over bipod eller?

Jeg så en ny riffeljæger skyde med et Remington 783 sæt eller lignende. Med UMC ammunition. Ingen af delene er prangende, men på 20 skud gik han fra >10cm grupper til nogle rigtig fine grupper på under 5cm.
- Har faktisk også skudt på indskydningsskiverne de første par gange fra bænk. Men det var mest for at få indstillet kikkerten. Sidst skød jeg liggende på en rundskive (det var hvad der var tilgængeligt).

- Interessant pointe med behovet for afkøling af piben. Det vil jeg prøve at være mere opmærksom på fremover. Syntes ikke jeg oplevede store forskelle i forhold til præcisionen mellem serierne, men ønsker self. ikke at slide den op alt for hurtigt :)

- Indtilvidere har jeg kun skudt på KSCs anlæg, på jægernes 100m indskydningsbane. Kan forstå, at det også er her prøven finder sted.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af Kleth » 17. okt 2018, 06:39

Moebius skrev:
16. okt 2018, 22:42
- Interessant pointe med behovet for afkøling af piben. Det vil jeg prøve at være mere opmærksom på fremover. Syntes ikke jeg oplevede store forskelle i forhold til præcisionen mellem serierne, men ønsker self. ikke at slide den op alt for hurtigt :)
Som Krung nævner; så er du nok ikke stødt på udstyrets og ammunitionens begrænsning endnu :razz:

Riffelprøvens 6 skud på 5min er oceaner af tid, så der er ingen grund til at øve sig ved at skyde hurtigt eller mange skud. Jeg timede en aspirant som var 90 sekunder om at afgive 5 sigtede skud, det er mindre en en tredjedel af tiden der er til riffelprøvens 6 skud.

Selvfølgeligt skal du træne i at skyde 6 skud på 5min, og grundtræningen bør være 3-4 skud.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af AlexPH » 26. okt 2018, 11:40

Jeg var til prøve i foråret, hvilket kostede en helveds masse frustrationer over mine egne evner og udstyret.
Det som virkede for mig i forhold til prøven, var at øve elementerne af prøven og umiddelbart mestre liggende skydestilling, i mit tilfælde med en taske under forskæftet og venstre hånd under kolben.

Jeg troede alt var galt, da jeg selv i en skydebænk, havde en gruppering på + 7 cm, og riflen lovede præcision sub moa (under 2,9 cm. På 100m.) Jeg fik en masse hjælp herindefra, men det var først da min ammunition (winchester fmj) var sluppet op og jeg skiftede til norma golden target at jeg fandt årsagen. Med norma ammunition kunne jeg 2 ud af 3 gange gå sub moa, og mere til.
Så al træningen gav pote, og riffelprøven var en leg.
image.jpeg
Så mit råd vil være at træne alle elementer af god skydeteknik i den stilling du vil bruge til prøven, træne våben betjening og tørtræning derhjemme, evt med et par klikpatroner. Jeg skød ca. 20 skud på banen, men kun 3 af gangen, og så ca 10 min. Pause imellem hver serie. Og så få en instruktør til at stå bag dig, hvor han fortælle din teknik er tip top, så skyder du bedre efter 😉

Efter prøven har jeg trænet relevante skydestillinger til brug på jagt, samt at håndtere udstyr som taske/skydestok lydløst. Her har jeg brugt siddende stilling på jagtstol, med en to benet skydestok under forskæftet og begge albuer hvilende på låret, samt alm stående stilling. Nu træner jeg disse skydestillinger 2x ugentligt, ude i baghaven. Og indtil videre har jeg nedlagt råbuk og dåhjort, hvor træningen i forskellige skydestillinger gjorde hele forskellen.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Gode træningsregimer som ny riffelskytte?

Indlæg af Refraktorius » 28. okt 2018, 09:02

Moebius skrev:
16. okt 2018, 22:19
....
- Jeg syntes ikke selv jeg lider af rekylskræk, men oplever alligevel en stor forskel i min egen reaktion når skuddet går nu, fremfor de første 5-10 skud. Fx at jeg for det meste formår at fastholde målet i kikkerten, så jeg hurtigere kan lave et opfølgningsskud.

- Ja, dryfire practice er sikkert en lige så god ting at gøre med riffel som med pistol. Har haft pistol i en del år, men er desværre ikke disciplineret nok, til at få det gjort regelmæssigt, selvom jeg godt ved, at det for alvor er der det rykker. Er nok bare sjovere, når det siger bang :giggle:
...
Det kan både være et sundhedstegn og et faresignal.
Din krop gør sig umage med at forudsige ting. Det er godt i mange sammenhænge, men ikke i forbindelse med aftræk.
Og det at "holde våbnet i målet" kan betyde, at du bruger en masse kræfter på at holde geværet fast. Det skal du ikke.
I stedet skal du have en skydestilling som gør, at du optager rekylen, og så falder geværet naturligt tilbage i den rigtige retning.

Lad en kammerat lade for dig på skydebanen, og du må ikke vide om det er en skarp eller en klikpatron der er i. Læg så mærke til, hvad der sker når riflen bare siger "klik". Hvis du gør det rigtigt, så flytter sigtepunktet sig ikke.
Hvis det flytter sig i klikket (den hopper eller trækker i en retning), så er din krop ubevidst i gang med at "hjælpe" dig med at modstå rekylen /(det er ikke godt, bare så der ikke er nogen tvivl).

Jeg har haft pistolskytter der på det skarpeste benægtede at de mukkede aftrækket, og når pistolen klikkede, så var det lige før de faldt ud over standpladsbordet.
:giggle:
(Nu ved folk godt, at når jeg kommer med et smil og en håndfuld klikpatroner, så er det for at hjælpe dem, og de siger i det mindste ikke højt, at de er overbevist om at jeg vil blive skuffet, når jeg forventer et sjovt aftræk).

Værdien af tørtræning, skydning med laser og skydning med .22 eller luftgevær kan ikke overdrives.
Skytter på topplan gør det også, for de ved godt, at det er den basale teknik der danner grundlaget for alt andet.
(og der er ikke forskellen på teknikken om du skyder laser eller .50 BMG. Kun braget, rekylen og skydesikkerheden)


Jeg vil citere mig selv for 9 år siden:

Dog er jeg siden gået fra at snakke bevidst/ubevidst aftræk. Det korrekte aftræk er også bevidst, ellers er det et vådeskud.
Men det vigtige er, at aftrækket sker ved kontrolleret at øge trykket på aftrækkeren indtil skuddet går. Den øgning kan ske ret hurtigt, men må ikke ske så hurtigt, at det ændrer våbnets retning, og slet ikke som et "ryk".
Flyt din aftræksteknik fra pistolen over på riflen (det er den nemme vej. det er når folk flytter deres dårlige aftræk fra riflen over på pistolen at det er svært).

:razz:
Refraktorius skrev:
7. sep 2009, 21:46
Lassep skrev:........så nu har jeg lige i underkanten af 150 stk at træne med indtil prøven. Så det skal nok gå.

Så skal jeg bare se om jeg kan vænne mig til at koncentrere mig om min egen skydning selvom der ligger 3-4 andre og skyder lige ved siden af. Det er nok det jeg tror bliver sværest.

Fin skydning, det skal nok gå.

Husk, du kan også træne derhjemme. Køb evt en klikpatron eller tre for at skåne riflen.

KONTROLLER AT DET ER KLIKPATRONER DU BRUGER!

Du gør det samme på skydebanen, når du skyder skarpt.
Refraktorius skrev:Den klassiske åndedrætsteknik som jeg lærte den i min barndom.

1 Indtag en stabil skydestilling
2 Se hen over sigtemidlerne og ret groft ind mod målet
3 Se gennem sigtemidlerne, og lav "skyttens selvkontroller" (ved første skud eller efter behov)
4 Sigt på målet (i det generelle målområde)
5Træk vejret dybt to-tre gange
6 ånd halvt ud og hold vejret
7 Finindret sigtet
8 øg trykket roligt på aftrækkeren til skuddet går
9 husk hvor sigtet stod i skudøjeblikket, og før roligt aftrækkeren frem igen
8 og 9 er ganske vigtige, for det handler om ubevidst aftræk. Efteraftrækket er ganske vigtigt, både for skuddet og for at undgå at man kommer til at mukke skuddet.

Man må ikke sigte for længe, så går det i ged. Begynder det at knibe med luften har man sigtet for længe. Så skal man ikke skyde skuddet, men slappe af og begynde forfra.
Begynderes problem når der er andre der skyder på banen, skyldes ofte at de tager bevidst aftræk, og når det så siger knald ved siden af, rykker de skuddet af i ren og skær sympati og forskrækkelse.

Ved at træne din teknik undgår du dette, og bliver bedre til at lukke dig inde i din egen lille boble og koncentrere dig om det som du laver.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar