Dom for ulovlig våbenbesiddelse: 2 år og 3 måneder

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Dom for ulovlig våbenbesiddelse: 2 år og 3 måneder

Indlæg af Wildlife » 22. okt 2018, 13:04

Man må sige at domstolene er begyndt at benytte sig af strafferammens vide rammer, i sager om ulovlig våbenbesiddelse og opbevaring.
Ved Retten i Kolding blev en 43-årig mand i dag idømt 2 år og 3 måneders fængsel for besiddelse af et 12 kaliber jagtgevær og 46 stk. ammunition passende til jagtgeværet. Gevær og ammunition blev fundet i et uaflåst skur på mandens bopæl ved Fredericia, under en ransagning den 17. oktober 2018. Ved ransagningen blev der også fundet 0,3 gram amfetamin.
Jeg tænker ikke at de 0,3 gram amfetamin rykker synderligt på straffen, når mængden ikke var større.

Link: http://www.mynewsdesk.com/dk/sydoestjyl ... len-328369
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Re: Dom for ulovlig våbenbesiddelse: 2 år og 3 måneder

Indlæg af Kenned » 22. okt 2018, 13:32

Nej, den mængde amfetamin giver ikke fængselsstraf - men det kan måske være med til at give retten et bestemt indtryk af manden, som ikke ligefrem resulterer i en mild dom.

Hilsen Kenneth

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 22. okt 2018, 13:34

Min første tanke var at han var tidligere straffet - måske endda flere gange - men han er ovenikøbet ustraffet! :shock:

Den lange straf skyldes, først og fremmest, at både våben og ammunition, ble opbevaret groft uforsvarligt.

Peter

10-22
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 58 times
Been thanked: 30 times

Indlæg af 10-22 » 22. okt 2018, 13:54

Jeg har virkelig svært ved at se hvad godt der skulle komme ud af, at han skal have så lang en dom.
For 30 år siden da havde han fået en skideballe af den lokale betjent, hvilket i de fleste tilfælle havde været mere end nok.
Nu skal samfundet bruge ca 1800 kr på ham i døgnet, plus at han ikke kan arbejde imens.
Så jeg vil gætte på at en samlet regning hurtig løber op i mindst et 2-3 mil.
10-22

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 22. okt 2018, 14:03

PSindrup skrev:
22. okt 2018, 13:34
Min første tanke var at han var tidligere straffet - måske endda flere gange - men han er ovenikøbet ustraffet! :shock:

Den lange straf skyldes, først og fremmest, at både våben og ammunition, ble opbevaret groft uforsvarligt.

Peter
Der står også at geværet er anskaffet ulovligt. Måske via indbrud, eller hælervare? :???:

Jeg tænker det nok ikke er tale om en almindelig 7-16 job familiefar, men mere end skidt knægt der bare har været heldig ikke at blive fanget før.. Som skrevet før, var der jo også amfetamin involveret..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

10-22
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 10-22 » 22. okt 2018, 14:11

Timber skrev:
22. okt 2018, 14:03
PSindrup skrev:

Peter
Der står også at geværet er anskaffet ulovligt. Måske via indbrud, eller hælervare? :???:

Jeg tænker det nok ikke er tale om en almindelig 7-16 job familiefar, men mere end skidt knægt der bare har været heldig ikke at blive fanget før.. Som skrevet før, var der jo også amfetamin involveret..
Ja det må vi håbe, men med det jeg selv kende til ligne sager så har jeg desværre min tvivl.
Der er gode salgstal i en hård fængsle dom, når det bare lugter lidt af våben.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 22. okt 2018, 14:12

Minimumsstraffen for ulovlig våbenbesiddelse er jo to års fængsel, så dommeren ikke give mindre straf end den. Derudover kommer der yderligere straf på for at eje ammunition til våbnet, og opbevare det uforsvarligt. Kobl det sammen med besiddelse af ulovlige stoffer, og så kan man nemt se en dommer smide tre måneder oveni minimumsstraffen.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 22. okt 2018, 14:17

10-22 skrev:
22. okt 2018, 14:11
Timber skrev:
22. okt 2018, 14:03
PSindrup skrev:

Peter

Ja det må vi håbe, men med det jeg selv kende til ligne sager så har jeg desværre min tvivl.
Der er gode salgstal i en hård fængsle dom, når det bare lugter lidt af våben.
Det er rigtigt nok. Men som Flugteren også nævner i ovenstående indlæg, så er der jo en minimumsstraf.. Så det ene og det andet, tja, så passer pengene jo..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 22. okt 2018, 14:18

Flugteren skrev:
22. okt 2018, 14:12
Minimumsstraffen for ulovlig våbenbesiddelse er jo to års fængsel, så dommeren ikke give mindre straf end den. Derudover kommer der yderligere straf på for at eje ammunition til våbnet, og opbevare det uforsvarligt. Kobl det sammen med besiddelse af ulovlige stoffer, og så kan man nemt se en dommer smide tre måneder oveni minimumsstraffen.
Arh ja, det var jo en del af endnu en af bandepakkerne sidste år. Så giver det mere mening.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 22. okt 2018, 15:49

Det er helt fint med mig. Vi andre står en del besvær igennem for at kunne dyrke vores interesse, så det passer mig fint at den slags overtrædelser takseres relativt højt. Og som det er nævnt tidligere er amfetaminen med til at give et indtryk af manden, selvom.mængden er forsvindende lille, og i sig selv bare giver en bøde.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 22. okt 2018, 15:55

Senserazer skrev:
22. okt 2018, 15:49
Det er helt fint med mig. Vi andre står en del besvær igennem for at kunne dyrke vores interesse, så det passer mig fint at den slags overtrædelser takseres relativt højt. Og som det er nævnt tidligere er amfetaminen med til at give et indtryk af manden, selvom.mængden er forsvindende lille, og i sig selv bare giver en bøde.
Jeg synes nu stadig det er forkert med minimumsstraf.. Der bør altid kunne vurderes. Men det er så en helt anden sag.. :offtopic:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 22. okt 2018, 18:55

Timber skrev:
22. okt 2018, 15:55
Senserazer skrev:
Jeg synes nu stadig det er forkert med minimumsstraf.. Der bør altid kunne vurderes. Men det er så en helt anden sag.. :offtopic:
Man snubler ikke og havner med et ulovligt våben og narko i sin besiddelse. Jeg synes han slipper rimelig billigt.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. okt 2018, 18:56

Senserazer skrev:
22. okt 2018, 18:55
Man snubler ikke og havner med et ulovligt våben og narko i sin besiddelse. Jeg synes han slipper rimelig billigt.
Enig.
Går man rundt med et våben i offentligheden, er det fordi man ar parat til at begå drab.
Der slipper min overbærenhed også hurtigt op.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 22. okt 2018, 18:58

Senserazer skrev:
Timber skrev:
22. okt 2018, 15:55
Senserazer skrev:
Mit øf var nu mere møntet på det generelle problem med en minimumsstraf. Ikke lige den aktuelle sag, der umiddelbart lyder rimeligt nok, tingene taget i betragtning.. :blink: :razz:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 8 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Kode1303 » 22. okt 2018, 19:01

Det minder mig om, hvor overrasket jeg var over, at Yahya Hassan slap så let for at skyde en person med en pistol!

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-09-16- ... gselsstraf
Make mine a carbine.

10-22
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 10-22 » 22. okt 2018, 19:54

Fast Fumble skrev:
22. okt 2018, 18:56
Senserazer skrev:
Enig.
Går man rundt med et våben i offentligheden, er det fordi man ar parat til at begå drab.
Men det har han jo netop ikke gjort her.
Det her er et alm haglgevær, som før i tiden stod i et hvert kosteskab på landet.
Ikke en pistol eller en AK 47.
Hvis det nu var et 5,5 mm luftgevær i stedet for et jagtgevær, så i følge loven skulle hans straf have været den sammen.
Det er jo tegn på et samfund som har givet fortabt, hvis det eneste svar på vores bandeproblem er at smide folk i fængsel i meget lang tid.
10-22

Spaniel
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hunde, jagt, WWII militaria.
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Spaniel » 22. okt 2018, 20:22

Så hvad tænker du er en passende straf for en misbruger der anskaffer et ulovligt våben med dertilhørende ammunition og ligeledes opbevarer det i et uaflåst skur?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 22. okt 2018, 20:53

Spaniel skrev:
22. okt 2018, 20:22
Så hvad tænker du er en passende straf for en misbruger der anskaffer et ulovligt våben med dertilhørende ammunition og ligeledes opbevarer det i et uaflåst skur?
Bødestraf på kroner 5000,00 ville være passende. Men jeg har også et noget mere afslappet forhold til skydevåben end gennemsnitsborgeren.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 22. okt 2018, 23:15

Politikerne og myndighederne har gjort meget for at gøre befolkningen våbenforskrækket. Derfor kan de få opbakning. For ikke sålænge siden blev en 17årgie pige dømt for at have sparket en betjent i hovedet og anvendt pepperspray på en anden politimand. Hun slap med 3 måneder betinget!!.
Her havde jeg set en straksdom på minimum 5år.

Når man tænker på at i 1970erne typisk så en haglbøsse hænge i en lade og ammunitionen stod på en hylde ved siden af eller haglbøssen hang i forgangen på den ene knage og patronbæltet på en anden knage på gården, kan man se hvor vi er henne i dag.

Ladeport
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: PCA pistol
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Ladeport » 22. okt 2018, 23:55

Kode1303 skrev:
22. okt 2018, 19:01
Det minder mig om, hvor overrasket jeg var over, at Yahya Hassan slap så let for at skyde en person med en pistol!

Han tilhører offergruppen, loven håndhæves primært overfor indigneous deployables

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 23. okt 2018, 09:10

Ladeport skrev:
22. okt 2018, 23:55
Kode1303 skrev:
22. okt 2018, 19:01

Han tilhører offergruppen, loven håndhæves primært overfor indigneous deployables
"Offeret" er i så fald lige blevet dømt på samtlige 42 tiltalepunkter forleden... Psykiatrisk behandling på ubestemt tid.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 23. okt 2018, 09:25

Lycon skrev:
22. okt 2018, 20:53
Spaniel skrev:
22. okt 2018, 20:22
Bødestraf på kroner 5000,00 ville være passende. Men jeg har også et noget mere afslappet forhold til skydevåben end gennemsnitsborgeren.
Jeg tror nu mit er lige så afslappet , eller i hvert fald lige så liberalt. Og netop derfor synes jeg det skal straffes ret hårdt når narkotika kriminalitet blandes med skydevåben. Jeg er tilhænger af en bevæbnet befolkning, og CC for privatpersoner.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 23. okt 2018, 09:27

Fast Fumble skrev:
22. okt 2018, 18:56
Senserazer skrev:
Enig.
Nu var der ikke tale om at manden gik rundt med våbnet i det offentligt rum, og ingen har sagt noget om at han skulle være parat til at begå drab.
Gevær og ammunition blev fundet i et uaflåst skur på mandens bopæl ved Fredericia, under en ransagning den 17. oktober 2018. Ved ransagningen blev der også fundet 0,3 gram amfetamin.
Peter

Ladeport
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: PCA pistol
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Ladeport » 23. okt 2018, 10:11

0,3 gram amfetamin lyder ikke af meget. Er det ikke svarende til en kasse øl? Jeg må spørge en ven, der har prøvet alt undtagen at skyde heroin.

Yahya blev i 2016 idømt 1 år og 9 måneder for at skyde en i foden.
Siden 21. marts har den danske digter siddet varetægtsfængslet, efter en skudepisode på Kappelvænget i den vestlige del af Aarhus. Her var Yahya Hassan i besiddelse af en skarpladt pistol og affyrede mellem tre og fem skud, der ramte en 17-årig dreng i foden og strejfede hans lår.

Og han er snart ude igen efter behandlingsdommen på "ubestemt tid"
Forsvarer er meget tilfreds

Det er en behandlingsdom, som forsvarsadvokat Michael Juul Eriksen, der har repræsenteret Hassan gennem længere tid, er godt tilfreds med.

– Det betyder, at han slipper for fængsel og kan udskrives, når en læge vurderer, at det kan ske. Hvilket forhåbentligt er snart, siger advokaten til Ritzau.
Gaven, der bliver ved med at give. Han udløser vel alene 3-4 årsværk årligt. Besættelsen af Blågårds Kirke har skaffet jobs til tusindvis indenfor rets- og behandlingsvæsenet, og hver generation giver flere jobs.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 101 times
Been thanked: 103 times

Indlæg af Luluselsker » 23. okt 2018, 10:24

Nok er jeg en tolerant mand MEN, når der først er narko i mixet herunder ikke ment den efterhånden alment anerkendte fredagsjoint mange benytter sig af men derimod hård narko herunder feks. amfetamin SÅ står jeg satme af. FINT nogle ønsker at indtage det og fred med det men så skal disse personer IKKE kunne besidde våben.

at manden får en længere dom synes jeg egentlig er fair nok som sådan - POLITIET har jo næppe ved et tilfælde fundet frem til manden :giggle:

med mindre manden er med det politi vi har idag jordens mest uheldige mand så må han sq ha gjort lidt opmærksom på sig selv på knap så flatterende vis
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Besvar