Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Indlæg af Bowman76 » 3. nov 2018, 08:58

Siden 24/8 har jeg:
- sovet i snit 4-5 timer hver nat
- oplevet overdrevet svedproduktion
- ondt i maven
- været velsignet med 29 dejlige tilfælde af migræne
Etc.

Næsten samtlige friweekender/fridage har været belagt med planer og/eller opgaver af skiftende karakter.

Den bedste tid er tæt på at være de minutter, hvor jeg sidder i bilen på firmaets p-plads, inden jeg skal hjemad.

Jeg har ikke engang har noget jagt længere :thumbdown:
Uf, hvor jeg savner et godt andetræk eller råvildtjagt med buen, men jeg har ikke længere noget jagt.

En kollega har tilbudt at tage mig med ud at fiske en dag - bare et par timer......og vi har talt lidt om at prøve kræfter med havjagt :thumbup:
Senest rettet af Refraktorius 6. nov 2018, 21:40, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Klippet ud og flyttet til "Overlevelse"

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af ESAF » 3. nov 2018, 12:38

Bowman76 skrev:
3. nov 2018, 08:58
Siden 24/8 har jeg:
- sovet i snit 4-5 timer hver nat
- oplevet overdrevet svedproduktion
- ondt i maven
- været velsignet med 29 dejlige tilfælde af migræne
Etc.

Næsten samtlige friweekender/fridage har været belagt med planer og/eller opgaver af skiftende karakter.

Den bedste tid er tæt på at være de minutter, hvor jeg sidder i bilen på firmaets p-plads, inden jeg skal hjemad.

Jeg har ikke engang har noget jagt længere :thumbdown:
Uf, hvor jeg savner et godt andetræk eller råvildtjagt med buen, men jeg har ikke længere noget jagt.

En kollega har tilbudt at tage mig med ud at fiske en dag - bare et par timer......og vi har talt lidt om at prøve kræfter med havjagt :thumbup:
Det lyder fandme skidt.
Hvis du kommer i nærheden af Ålborg så sig lige til, så tager vi en tur i jollen med bøsse og stang :thumbup:
Håber du kommer igennem inden længe!
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af Bofhenator » 3. nov 2018, 12:59

Bowman76 skrev:
3. nov 2018, 08:58
Siden 24/8 har jeg:
- sovet i snit 4-5 timer hver nat
- oplevet overdrevet svedproduktion
- ondt i maven
- været velsignet med 29 dejlige tilfælde af migræne
Etc.

Næsten samtlige friweekender/fridage har været belagt med planer og/eller opgaver af skiftende karakter.

Den bedste tid er tæt på at være de minutter, hvor jeg sidder i bilen på firmaets p-plads, inden jeg skal hjemad.

Jeg har ikke engang har noget jagt længere :thumbdown:
Uf, hvor jeg savner et godt andetræk eller råvildtjagt med buen, men jeg har ikke længere noget jagt.

En kollega har tilbudt at tage mig med ud at fiske en dag - bare et par timer......og vi har talt lidt om at prøve kræfter med havjagt :thumbup:
Det lyder træls! Jeg kender ikke dine personlige forpligtelser og familiære forhold, men det lyder som om det der kan skæres væk skal skæres væk inden noget knækker.

Jeg havde en lignende periode, hvor jeg simpelthen endte med at melde fra til at hvad der hed familie-tamtam og den slags, nogle blev fornærmede, men det var der ikke noget at gøre ved.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af Refraktorius » 3. nov 2018, 20:43

Bowman76 skrev:
3. nov 2018, 08:58
Siden 24/8 har jeg:
- sovet i snit 4-5 timer hver nat
- oplevet overdrevet svedproduktion
- ondt i maven
- været velsignet med 29 dejlige tilfælde af migræne
Etc.

Næsten samtlige friweekender/fridage har været belagt med planer og/eller opgaver af skiftende karakter.

Den bedste tid er tæt på at være de minutter, hvor jeg sidder i bilen på firmaets p-plads, inden jeg skal hjemad.

Jeg har ikke engang har noget jagt længere :thumbdown:
Uf, hvor jeg savner et godt andetræk eller råvildtjagt med buen, men jeg har ikke længere noget jagt.

En kollega har tilbudt at tage mig med ud at fiske en dag - bare et par timer......og vi har talt lidt om at prøve kræfter med havjagt :thumbup:
Har du været ved læge for nyligt?

Det du beskriver lyder som “alt for meget på programmet” men det kunne også være noget andet, så tag et serviceeftersyn.

Når først folk går ned med stress/udbrændthed, så tager det ret lang tid at komme op igen. Og går man ned anden gang, så er der mange som aldrig kommer tilbage på arbejdet.
Stress (i den medicinske forstand, ikke “jeg har sygt meget at lave, huhej hvor det går”) er meget alvorligt, og det kan koste virkeligt dyrt.
Det ser ud som om, at din krop skriger til dig, at den kører på reserverne.

Jeg er helt enig i “skær alt det der kan skæres”.
Og læg kortene på bordet overfor din omgangskreds og sørg for, at din familie forstår, at det er nødvendigt at gøre (de holder formodentligt nok af dig, til at de gerne vil beholde dig). Hvis de kender årsagen, så bliver de sjældent alvorligt fornærmede.

... og der er meget af det vi gør, som slet ikke er så vigtigt, som vi selv synes.
Kør “personlig lean”!

:Hug:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af Raptor357 » 3. nov 2018, 23:18

Refraktorius skrev:
3. nov 2018, 20:43
Bowman76 skrev:
3. nov 2018, 08:58
Siden 24/8 har jeg:
- sovet i snit 4-5 timer hver nat
- oplevet overdrevet svedproduktion
- ondt i maven
- været velsignet med 29 dejlige tilfælde af migræne
Etc.

Næsten samtlige friweekender/fridage har været belagt med planer og/eller opgaver af skiftende karakter.

Den bedste tid er tæt på at være de minutter, hvor jeg sidder i bilen på firmaets p-plads, inden jeg skal hjemad.

Jeg har ikke engang har noget jagt længere :thumbdown:
Uf, hvor jeg savner et godt andetræk eller råvildtjagt med buen, men jeg har ikke længere noget jagt.

En kollega har tilbudt at tage mig med ud at fiske en dag - bare et par timer......og vi har talt lidt om at prøve kræfter med havjagt :thumbup:
Har du været ved læge for nyligt?

Det du beskriver lyder som “alt for meget på programmet” men det kunne også være noget andet, så tag et serviceeftersyn.

Når først folk går ned med stress/udbrændthed, så tager det ret lang tid at komme op igen. Og går man ned anden gang, så er der mange som aldrig kommer tilbage på arbejdet.
Stress (i den medicinske forstand, ikke “jeg har sygt meget at lave, huhej hvor det går”) er meget alvorligt, og det kan koste virkeligt dyrt.
Det ser ud som om, at din krop skriger til dig, at den kører på reserverne.

Jeg er helt enig i “skær alt det der kan skæres”.
Og læg kortene på bordet overfor din omgangskreds og sørg for, at din familie forstår, at det er nødvendigt at gøre (de holder formodentligt nok af dig, til at de gerne vil beholde dig). Hvis de kender årsagen, så bliver de sjældent alvorligt fornærmede.

... og der er meget af det vi gør, som slet ikke er så vigtigt, som vi selv synes.
Kør “personlig lean”!

:Hug:
Overbelastnings syndrom som lægen kalder det er enormt farligt. Man kan ikke selv se advarslerne, eller tager for let på det. Når man først har indset det, fatter man ikke at man har kunne overse vinket med vognstangen, vognen og storebæltsbroen. Man kører bare på.
Regn med at folk der ikke har prøvet det kan forstå noget som helst. Heller ikke selv om de gerne vil, kan de forstå det.
Snak med nogle i en lille gruppe, som har prøvet det. Accept og forståelse er vejen frem.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af Wildlife » 5. nov 2018, 11:38

Bowman76 skrev:
3. nov 2018, 08:58
Siden 24/8 har jeg:
- sovet i snit 4-5 timer hver nat
- oplevet overdrevet svedproduktion
- ondt i maven
- været velsignet med 29 dejlige tilfælde af migræne
Etc.

Næsten samtlige friweekender/fridage har været belagt med planer og/eller opgaver af skiftende karakter.

Den bedste tid er tæt på at være de minutter, hvor jeg sidder i bilen på firmaets p-plads, inden jeg skal hjemad.
STOP! Tænk! Reager!


Jeg har selv oplevet tilsvarende symptomer og kaos i en periode af mit liv for nogle år siden.

Jeg havde drøntravlt i firmaet, familien pressede på fra alle kanter i fritiden, min (daværende) kæreste fyldte alle weekender med planer og der var aldrig tid til at "lave ingenting" og lade op alene.

Til sidst var jeg også ved at knække midt over og konklusionen blev klar og tydelig:

Jeg måtte se at få fjernet så mange stressfaktorer som muligt.

Jeg løste det delvist på følgende vis:

1) I forhold til arbejdet, ville jeg som lønmodtager være gået til min arbejdsgiver og forklaret at der var for mange opgaver på mit bord og/eller for mange bolde i luften. Som arbejdsgiver var det ikke lige en mulighed, så jeg endte med at ansatte en PA, til at tage sig af rigtig mange af de af mine opgaver som jeg kunne udlicitere.

2) Jeg sagde konsekvent nej til alle invitationer i fritiden, som krævede at jeg skulle forholde mig til andre mennesker.
Det medførte blandt andet at min daværende kæreste blev meget knotten "Jamen hvad skal jeg sige til mine forældre der har inviteret??" - Mit svar var typisk "Jeg kan ikke overskue det, så jeg vil hellere melde fra nu end i sidste øjeblik" - (P.S. Det faldt ikke i god jord og løste senere sig selv da jeg bad hende pakke sine ting og finde et andet sted at leve sit liv, uden mig)

3) Jeg tog mig tid til at lave ingenting, programsatte halve og hele dage hvor jeg forsvandt ud i naturen, gik lange ture på Helgenæs, Mols Bjerge og andre pæne steder i det østjyske.

På et eller andet tidspunkt poppede jeg igen op til overfladen og begyndte at sove godt om natten og kunne overskue verdenssituationen. Det var en rar følelse og jeg er sidenhen blevet meget bedre til at passe på mig selv.

Det vigtigste jeg lærte af forløbet var at der ikke går noget af mig ved at sige nej til invitationer, og at folk der ikke kan acceptere et nej uden at få svar på "Jamen hvad skal du da, siden du ikke kan komme?" eller ikke kan tåle svaret at jeg skal lave ingenting, er måske ikke så meget værd at samle på.

Pas godt på dig selv! Du har kun det ene liv! :Hug: :razz:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af Refraktorius » 5. nov 2018, 13:49

Jeg er meget fristet til at klippe de sidste indlæg i denne tråd ud, og give dem deres egen tråd i "overlevelse".

@Bowman, vil det være OK med dig?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af ESAF » 5. nov 2018, 15:41

Refraktorius skrev:
5. nov 2018, 13:49
Jeg er meget fristet til at klippe de sidste indlæg i denne tråd ud, og give dem deres egen tråd i "overlevelse".

@Bowman, vil det være OK med dig?
Det ville være ganske på sin plads :thumbup: :NVFrules:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Slettet bruger

Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af Slettet bruger » 5. nov 2018, 23:02

Bowman76 skrev:
3. nov 2018, 08:58
Siden 24/8 har jeg:
- sovet i snit 4-5 timer hver nat
- oplevet overdrevet svedproduktion
- ondt i maven
- været velsignet med 29 dejlige tilfælde af migræne
Etc.

Næsten samtlige friweekender/fridage har været belagt med planer og/eller opgaver af skiftende karakter.

Den bedste tid er tæt på at være de minutter, hvor jeg sidder i bilen på firmaets p-plads, inden jeg skal hjemad.

Jeg har ikke engang har noget jagt længere :thumbdown:
Uf, hvor jeg savner et godt andetræk eller råvildtjagt med buen, men jeg har ikke længere noget jagt.

En kollega har tilbudt at tage mig med ud at fiske en dag - bare et par timer......og vi har talt lidt om at prøve kræfter med havjagt :thumbup:
Hvad skete der 24.8. Siden den dato lige er så skelsættende ?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Indlæg af Refraktorius » 6. nov 2018, 21:07

Klippet ud fra Small Talk og flyttet herover.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Pemso
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 6. feb 2017, 19:58
Interesser: Revolvere og genladning
Geografisk sted: Køge
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 10 times

Re: Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Indlæg af Pemso » 6. nov 2018, 21:47

- sådan helt lavpraktisk - sørger du for at du får nok at spise og det rigtige?

Jeg ved godt at nogen laver lidt fis med det, men det er altså alt-afgørende for om man kan kæmpe sig igennem sådan en tur at man får rigeligt og korrekt kost og væske.

God bedring.

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af Bowman76 » 7. nov 2018, 12:05

Refraktorius skrev:
5. nov 2018, 13:49
Jeg er meget fristet til at klippe de sidste indlæg i denne tråd ud, og give dem deres egen tråd i "overlevelse".

@Bowman, vil det være OK med dig?
Det er helt fint med mig.

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af Bowman76 » 7. nov 2018, 12:24

Slettet bruger skrev:
5. nov 2018, 23:02
Bowman76 skrev:
3. nov 2018, 08:58
Siden 24/8 har jeg:
- sovet i snit 4-5 timer hver nat
- oplevet overdrevet svedproduktion
- ondt i maven
- været velsignet med 29 dejlige tilfælde af migræne
Etc.

Næsten samtlige friweekender/fridage har været belagt med planer og/eller opgaver af skiftende karakter.

Den bedste tid er tæt på at være de minutter, hvor jeg sidder i bilen på firmaets p-plads, inden jeg skal hjemad.

Jeg har ikke engang har noget jagt længere :thumbdown:
Uf, hvor jeg savner et godt andetræk eller råvildtjagt med buen, men jeg har ikke længere noget jagt.

En kollega har tilbudt at tage mig med ud at fiske en dag - bare et par timer......og vi har talt lidt om at prøve kræfter med havjagt :thumbup:
Hvad skete der 24.8. Siden den dato lige er så skelsættende ?
24/8 fløj vi til Spanien på ferie, sammen med fruens forældre. Hendes far bliver indlagt og lagt i kunstigt koma dernede. Hans bronchier var totalt kollapsede og han havde infektion i lungerne. Var han kommet én dag senere, var han død. Fruen og svigermor var selvfølgelig helt ulykkelige, så al kontakt med:
- rejseforsikring
-hospital
- læger dernede og herhjemme
- flyselskab
- forlænge ophold på et hotel
- daglige besøg (som var heldagsture, fordi hospitalet lå så langt væk)
- daglige opdateringer til familien derhjemme

stod jeg for.

Plus ALT andet praktisk, fordi hverken fruen, hendes mor, eller ham, var i stand til at tage en selvstændig beslutning om noget som helst.
3 ugers sommerferie endte med 4 dages ferie og resten var værre end dagligdagen derhjemme.

Da vi kom hjem, fortsatte det med besøg i samtlige friweekender, flere ugentlige opkald ang. rejseforsikring og af typen "kan du ikke lige ?..." etc.

Det med ikke at kunne tage en beslutning og/eller tage ansvar, er nok noget af det, der pisser mig mest af; jeg er udpræget løsningsorienteret og ting skal bare fungere. Så kan man "tude" bagefter.
Spørgsmålet er, om det ikke er lige dér, jeg er nu ? Ikke af sorg, men af mental træthed.........

Jeg kunne bare sige fra. Men der er jeg så underlig indrettet, at det ville være et personligt nederlag.......og jeg vil heller ikke gøre konen eller familien kede af det. Det er en hujende gang fis, det ved jeg godt. Det er bare så svært at lave om på sig selv, samtidig med det kører ad helvede til.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af Kleth » 7. nov 2018, 12:49

Bowman76 skrev:
7. nov 2018, 12:24
Jeg kunne bare sige fra. Men der er jeg så underlig indrettet, at det ville være et personligt nederlag.......og jeg vil heller ikke gøre konen eller familien kede af det. Det er en hujende gang fis, det ved jeg godt. Det er bare så svært at lave om på sig selv, samtidig med det kører ad helvede til.
Da jeg var stress-ramt første gang, der havde jeg utrolig stor glæde af prioritering af opgaverne, det jeg ikke selv kunne prioritere det fik jeg andre til at prioritere f.eks. Når min peer i driften kom og bad mig gøre en masse ting, så henviste jeg ham til at koordinere med min projektleder i forhold til de opgaver vi havde i udviklingsorganisationen. Jeg tog heller ikke længere imod opgaver mundtligt, over telefon, mail o.lig. alt skulle igennem styringsværktøjerne og prioriteres i forhold til hinanden.
Privat blev tingene også prioriteret ben hårdt; nærmeste familie først, ting som bare skulle gøres, ting jeg gerne ville og så alt det andet . . . Jeg dyrkede også en hel del motion, især lange gåture og jogging da det er i det fri, det hjalp på nattesøvnen som så hjalp på energiniveauet/overskud.

Bogen "Blodtryk" af Jerk W. Langer var en stor hjælp, så kunne jeg faktisk også se at mine tiltag havde en positiv virkning og de daglige sessioner med at måle blodtryk har da også virket som selv-opretholdelse/"pusterum"/kleth-tid :smile:

Jeg kender en del som har været møllen igennem og flere har haft virkelig stor glæde af Mindfulness. Her på kontoret kører vi mindfulness sessioner og vi har et mindfulness rum til at dyrke meditation/mindfulness både som behandling og til forebyggelse af stress.

Personligt er min yndlings mindfulness
genopladning.gif
genopladning.gif (8.69 KiB) Vist 20814 gange
:hunter: :sniper:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af Bowman76 » 7. nov 2018, 14:03

Kleth skrev:
7. nov 2018, 12:49
Bowman76 skrev:
7. nov 2018, 12:24
Jeg kunne bare sige fra. Men der er jeg så underlig indrettet, at det ville være et personligt nederlag.......og jeg vil heller ikke gøre konen eller familien kede af det. Det er en hujende gang fis, det ved jeg godt. Det er bare så svært at lave om på sig selv, samtidig med det kører ad helvede til.
Da jeg var stress-ramt første gang, der havde jeg utrolig stor glæde af prioritering af opgaverne, det jeg ikke selv kunne prioritere det fik jeg andre til at prioritere f.eks. Når min peer i driften kom og bad mig gøre en masse ting, så henviste jeg ham til at koordinere med min projektleder i forhold til de opgaver vi havde i udviklingsorganisationen. Jeg tog heller ikke længere imod opgaver mundtligt, over telefon, mail o.lig. alt skulle igennem styringsværktøjerne og prioriteres i forhold til hinanden.
Privat blev tingene også prioriteret ben hårdt; nærmeste familie først, ting som bare skulle gøres, ting jeg gerne ville og så alt det andet . . . Jeg dyrkede også en hel del motion, især lange gåture og jogging da det er i det fri, det hjalp på nattesøvnen som så hjalp på energiniveauet/overskud.

Bogen "Blodtryk" af Jerk W. Langer var en stor hjælp, så kunne jeg faktisk også se at mine tiltag havde en positiv virkning og de daglige sessioner med at måle blodtryk har da også virket som selv-opretholdelse/"pusterum"/kleth-tid :smile:

Jeg kender en del som har været møllen igennem og flere har haft virkelig stor glæde af Mindfulness. Her på kontoret kører vi mindfulness sessioner og vi har et mindfulness rum til at dyrke meditation/mindfulness både som behandling og til forebyggelse af stress.

Personligt er min yndlings mindfulness genopladning.gif :hunter: :sniper:
Jeg faldt over en bog hos boghandleren den anden dag (glemte selvfølgelig at købe den ). Den hed noget i retning af "Kunsten at være ligeglad" og handlede om at prioritere ens ressourcer og finde ud af, hvilke problemer er væsentlige og hvilke er ikke. Den skal jeg have fat i.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Indlæg af Tangloppen » 7. nov 2018, 14:08

Tæt på, den hedder “Kunsten at være fucking ligeglad”, af Mark Manson.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jeg er glad/sur/Trist i dag fordi..?

Indlæg af Kleth » 7. nov 2018, 14:09

Bowman76 skrev:
7. nov 2018, 14:03
Jeg faldt over en bog hos boghandleren den anden dag (glemte selvfølgelig at købe den ). Den hed noget i retning af "Kunsten at være ligeglad" og handlede om at prioritere ens ressourcer og finde ud af, hvilke problemer er væsentlige og hvilke er ikke. Den skal jeg have fat i.
Det lyder som en rigtig god ide og tag dig så tid til at læse den :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Indlæg af CO » 7. nov 2018, 14:24

Jeg bliver næsten stresset af, bare af at tænke på at skulle finde tid til at læse en bog.

Det er sgu ret uhyggeligt.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Indlæg af Grendel » 7. nov 2018, 19:30

Jeg kan varmt anbefale bogen, Mindfulness i din hverdag af Ola Schenström, det er en nem og enkel bog om emnet som har hjulpet mig på vej igennem et lang stress forløb ,iblandt andet svær søvnløshed .. (Købte min i Bilka til få penge)

Mindfulness med en overbygning på Acceptance and Commitment Therapy (ACT) har været en rigtig god rejse for mig og håber du får det samme :smile:

https://kognitivgruppen.dk/da/metoder-act

http://actklinikken.dk/om-act/
Vedhæftede filer
mindfulness_i_din_hverdag-ola_schenstrm-22252555-frntl.jpg
mindfulness_i_din_hverdag-ola_schenstrm-22252555-frntl.jpg (10.75 KiB) Vist 20668 gange
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Indlæg af Langenge » 7. nov 2018, 22:48

Jeg kender godt den der med, at de bedste 30 sekunder på hele dagen, er de 30 sekunder man sidder i bilen på parkeringspladsen på arbejde, inden man kører hjem...…
Jeg har haft sådanne perioder et par gange eller tre, men har altid fået grebet det i opløbet.
Fælles for de perioder, har i øvrigt været, at jeg skåret alt "unødigt" fra (jajaja lav bare grin med det) men jeg har i de perioder skåret f.eks. dette forum fra.
Ud over at skære alt ind til benet, så har jeg forsøgt at lave en struktureret tidsplan for dagen/dagene, og i den har jeg indeholdt 2 x ½ time til total afslapning. Typisk har jeg brugt min halve times frokostpause på arbejde til at køre et eller andet øde sted hen, og har bare siddet i bilen. Enten helt tavs i ½ time, eller med radioen på noget lavt musik. Den anden ½ time har typisk været noget med at sætte sig ned i værkstedet efter aftensmaden, og lave noget totalt nonsens, eller i weekenden en halv times gåtur i skoven (ja, nu bor jeg lige i en skovkant, så det er nemt sagt, men så bare en gåtur?)
Derudover har jeg afsat en hel time hver aften, til at få styr på de ting jeg skal have styr på: Skolesamtaler, indkøb, bank, advokat, mekaniker, madlavning, arbejde, svigerfamilie, egen familie, husdyr, oprydning, havearbejde osv osv...… Og med styr på mener jeg et stykke papir med det hele på, og felter til flueben.

Det plejer at få mig til at komme lidt på ret køl igen, når jeg mærker, at det begynder at blive for meget.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Indlæg af Tangloppen » 8. nov 2018, 06:23

Har før haft det sådan at jeg tog på arbejde for at slappe af. At kunne fokusere på noget konstruktivt uden at skulle bekymre mig om det liv der kommer nogle timer efter.

Men sådan har jeg det ikke mere.
Efter at været sygemeldt i 5 uger pga. virus på balancenerven, og al den bøvl med mine 2 store børn og deres mor, kunne jeg simpelthen ikke holde ud at gå hjemme mere, svimmel eller ej.
Jeg måtte bare på arbejde og have noget andet at spekulere på end husets 4 vægge og alle problemerne som er ved at kvæle mig.

Så kom man på job, forklarede min chef hele situationen. Han sagde Okay, men der er ingen slinger i valsen når du nu er på job igen (hvilket er helt fair).
2 timer senere blev jeg indkaldt til samtale hvor jeg så fik en indirekte fyreseddel (jeg blev pålagt at skulle lægge udenbys, til trods for at jeg utvetydige vendinger havde gjort det helt klart at jeg ikke kan det pga. min familie). Såh, oven i al den anden bøvl kunne jeg nu end ikke bruge arbejdet som helle, men fik derimod bekymringen med jobskifte at tumle med oveni.
Noget af en velkomst at få, har trods alt været i firmaet i 14 år.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Indlæg af Bowman76 » 8. nov 2018, 06:34

Jeg skal ned og skyde med den kortløbede i aften og det kommer til at tage tid. Glæder mig.

(tænk man faktisk kan glæde sig til duften af krudtrøg :fun:)

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Indlæg af Bowman76 » 8. nov 2018, 06:35

Tangloppen skrev:
8. nov 2018, 06:23
2 timer senere blev jeg indkaldt til samtale hvor jeg så fik en indirekte fyreseddel (jeg blev pålagt at skulle lægge udenbys, til trods for at jeg utvetydige vendinger havde gjort det helt klart at jeg ikke kan det pga. min familie). Såh, oven i al den anden bøvl kunne jeg nu end ikke bruge arbejdet som helle, men fik derimod bekymringen med jobskifte at tumle med oveni.
Noget af en velkomst at få, har trods alt været i firmaet i 14 år.
Det var nobelt gjort af ham :mad:

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Indlæg af Tangloppen » 8. nov 2018, 21:06

Bowman76 skrev:
8. nov 2018, 06:35
Tangloppen skrev:
8. nov 2018, 06:23
2 timer senere blev jeg indkaldt til samtale hvor jeg så fik en indirekte fyreseddel (jeg blev pålagt at skulle lægge udenbys, til trods for at jeg utvetydige vendinger havde gjort det helt klart at jeg ikke kan det pga. min familie). Såh, oven i al den anden bøvl kunne jeg nu end ikke bruge arbejdet som helle, men fik derimod bekymringen med jobskifte at tumle med oveni.
Noget af en velkomst at få, har trods alt været i firmaet i 14 år.
Det var nobelt gjort af ham :mad:
Jah, sympati er der ikke meget af ihvertfald.
Men det er okay, har som sådan ikke behov for sympati fra dem. Nu ved jeg hvor jeg har firmaet.
Iøvrigt pudsigt, havde min chef på besøg idag, han hylede op om at vi havde sindsygt travlt og om jeg ikke lige kunne strække mig med lidt ekstra timer, give den en skalle, og passe hans arbejde på den plads jeg var forbi idag.
Forklarede ham pænt at jeg sådan set var ophøjet ligeglad med hans problemer, jeg passede mit, så kunne han passe sit. Han truede så med at kunne pålægge mig overarbejde (efter den nye overenskomst), hvilket jeg sagde at han bare skulle prøve på, da opsigelsen ville lægge på hans bord samme dag.

Må hellere få drukket mig en seriøs kæp i øret med jagtdrengene imorgen, og så få ringet rundt til andre firmaer mandag. Tiderne er gunstige inden for mit specifikke felt.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jeg er Trist i dag (overbelastning/stress?)

Indlæg af C-X » 8. nov 2018, 21:12

@ Tangloppen - Den chef har en fæl diagnose, så se at komme væk i en allerhelvedes fart!

Det var en lignende idiot der var med til, at jeg gik ned med stress. Skylden er stadig min, men ser jeg de samme træk andre steder, så begynder jeg at kigge i telefonlisten efter andet arbejde.

@ Bowman - Krudtrøg kan reducere stress i fredstid, det er der lavet massevis af undersøgelser der konkluderer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar