Den argentinske ubåd er fundet:

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Refraktorius » 17. nov 2018, 07:04

Hørte det lige i morgennyhederne.

Den ligger tilsyneladende på 800 m dybde.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af HappyNanoq » 17. nov 2018, 09:21

Ja så har nogle af de lyde de hørte i havet været knusningen af skroget.

Skroget er oprindeligt fra 1985, men er blevet efterset og arbejdet med siden.

Husker jeg læste om den :
Assuming the hull is still intact, it can withstand ocean depths up to around 500-600 meters -- German-made subs set the crush depth at double their test depth, which is set at 300 meters, Layton says.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 334 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Tangloppen » 17. nov 2018, 14:14

Så vidt jeg husker ville døden være øjeblikkelig pga. det høje tryk. Kan huske de eksakte tal, men kollapset af strukturen når den gav efter skulle vidst måles i 0,X sekunder.

Men, det er en grim måde at forlade denne verden på.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Oscar123 » 17. nov 2018, 14:16

Den forliste ubåd blev fundet af et skib fra den amerikanske organisation Ocean Infinity, der i starten af september 2018 blev chartret ind af den argentinske flåde til at fortsætte eftersøgningen. Udover den aftalte charter kan Ocean Infinity nu hæve en esktra bonus på 7,5 mio. USD for at have fundet ubåden.

I modsætning til de tidligere søgemetoder med skrogmonterede eller trukne sensorer benytter Ocean Infinity store autonome undervandsdrone – benævnt AUV – Autonomous Underwater Vehicles. Disse AUVer påvirkes ikke af vejret på overfladen og kan operere i mange timer ad gangen. De indstilles til at bevæge sig ca. 200 feet over havbunden og afsøger denne med en højfrekevnt side-scan sonar, der giver en fin billedopløsning.

SAN JUAN blev fundet på ca. 800 meter vanddybde - se nederste billede nedenfor. Ifølge den argentiske flåde viser de indledende analyser ikke tegn på at ubåden er imploderet (knust af vandtrykket) – men derimod eksploderet indefra. Dette passer fint med teorien om at ubåden grundet den tidligere vandindtrængning må have fået vand i batteritankene, som derefter over tid har udviklet knaldgas, der så er eksploderet. Knaldgas er en uhyre eksplosive gasart og er et fænomen, som alle ubåde med konventionelle batterier skal forholde sig til. Der er derfor normalt installeret effektive ventilationsanlæg i batteritankene samt sensorer, der kan spore evt. tilstedeværelse af knaldgas. Man kan spekulere på om disse anlæg efter vandindtrængningen i ubåden har virket efter hensigten.

Planen er nu at undersøge vraget så grundigt som muligt med fjernstyrede sensorer – og muligvis bemandede dybgående undervandsfartøjer, såfremt de kan få f.eks. amerikanerne eller russerne til at hjælpe sig nu de ved hvor ubåden ligger.

Jeg tvivler på at man vil forsøge at bjærge ubåden, da dette intet formål tjener – heller ikke for de pårørende. Der vil formentlig ikke være identificerbare rester tilbage af besætningen. De er formentlig alle blevet knust af eksplosionen – og resterne er indgået i fødekæden i området…

:razz:
Oscar123
ARA SAN JUAN.jpg
ARA SAN JUAN.jpg (79.17 KiB) Vist 18505 gange
Ocean Infinity AUVs.jpg
Ocean Infinity AUVs.jpg (89.74 KiB) Vist 18505 gange
ARA SAN JUAN on seabed at 800 m.jpg
ARA SAN JUAN on seabed at 800 m.jpg (41.86 KiB) Vist 18505 gange
On scene - but unseen

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af ReneKJ » 17. nov 2018, 14:28

Oscar123 skrev:
17. nov 2018, 14:16

SAN JUAN blev fundet på ca. 800 meter vanddybde - se nederste billede nedenfor. Ifølge den argentiske flåde viser de indledende analyser ikke tegn på at ubåden er imploderet (knust af vandtrykket) – men derimod eksploderet indefra.
Skal det forstås sådan at det at den ikke er imploderet tyder på at skroget allerede var vandfyldt da den nåede den dybde hvor den ellers ville være blevet knust?

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Oscar123 » 17. nov 2018, 15:10

ReneKJ skrev:
17. nov 2018, 14:28
Skal det forstås sådan at det at den ikke er imploderet tyder på at skroget allerede var vandfyldt da den nåede den dybde hvor den ellers ville være blevet knust?
Det korte svar er nej. Ubåden er ikke knust af vandtrykket – men derimod eksploderet indefra.

Som det huskes fra omtalen sidste år gennemførtes forlægningen i rigtigt dårligt vejr. Grundet vejret dykkede ubåden og fortsatte forlægningen neddykket. Ved en sådan neddykket forlægning med passende høj fart vil der have været behov for at snorkle og genoplade batterierne i ca. 25% af tiden. I forbindelse med en af disse snorkelperioder havde ubåden taget en del vand ind. Det havde dog ikke været kritisk og situationen var efterfølgende stabiliseret. En del af det indtrængende vand (ikke nødvendigvis de store mængder) kan ifølge teorien have fundet ned i batteritankene og måske være kommet i berøring med laskerne og have forårsaget kortslutninger og ødelagt nogle af cellerne. De ”overlevende” celler er derefter blevet yderligere belastet og kan derved have påbegyndt dannelsen af knaldgas. Er batteritankene i denne forbindelse ikke blevet ventileret tilstrækkeligt vil den dannede knaldgas på et tidspunkt nå et ”passende” blandingsforhold med luften således at den bliver brisant, hvorved der meget let vil kunne ske en eksplosion.

Denne eksplosion i en af batteritankene har så flået et hul i trykskroget hvorved ubåden hurtigt er sunket. Trykbølgen inde i ubåden har i denne sammenhæng sandsynligvis slået hele besætningen ihjel momentant og de har formentlig aldrig opdaget hvad der skete.

De tidligere teorier om at ubåden gik ned som følge af en (mindre) vandindtrængning og derefter imploderede da den nåede kollapsdybden har jeg personligt aldrig troet på. En sådan implosion er jo ikke nogen energiudladning (snarere det modsatte) og den vil ikke frigive tilstrækkelig megen lyd til at det vil kunne opsnappes på lyttestationerne flere tusinde kilometer væk. En eksplosion vil derimod kunne – og jf. de argentiske myndigheder skulle vraget da også se ud til at være eksploderet indefra. Men det kommer vi nok til at høre mere om.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af ReneKJ » 17. nov 2018, 15:19

Oscar123 skrev:
17. nov 2018, 15:10
ReneKJ skrev:
17. nov 2018, 14:28
Skal det forstås sådan at det at den ikke er imploderet tyder på at skroget allerede var vandfyldt da den nåede den dybde hvor den ellers ville være blevet knust?
Det korte svar er nej. Ubåden er ikke knust af vandtrykket – men derimod eksploderet indefra.


:razz:
Oscar123
Tak, men jeg tror vist jeg fik formuleret spørgsmålet lidt uklart :smile:
Et skib/ubåd der allerede er vandfyldt vil vel ikke blive knust på dybden, da der ikke er nogen trykforskel?
Når jeg tænker over det så kan jeg ikke huske at have set billede af noget skibsvrag der er imploderet, de berømte som Titanic og Bismarck har nogenlunde bevaret formen.

Er det kun noget der sker for fartøjer med trykskrog?

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Oscar123 » 17. nov 2018, 16:09

ReneKJ skrev:
17. nov 2018, 15:19
Et skib/ubåd der allerede er vandfyldt vil vel ikke blive knust på dybden, da der ikke er nogen trykforskel?
Korrekt. Hvis er ikke er nogen trykforskel vil der ikke ske en implosion eller indtrykning. Er der ”åbent til havet” vil der være samme tryk på begge sider og skroget vil forblive nogenlunde intakt.

Hvorfor den noget søgte teori om en evt. implosion overhovedet blev lancheret i sin tid af den argentinske flåde kan man kun gisne om. Måske er det fordi en eksplosion peger på en menneskelig eller teknisk fejl – hvilke i sidste ende kan bebrejdes flåden – mens en implosion kan være resultat af et ”hændeligt” uheld. Who knows… :???:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Lycon » 17. nov 2018, 17:38

Oscar123 skrev:
17. nov 2018, 15:10
ReneKJ skrev:
17. nov 2018, 14:28
Skal det forstås sådan at det at den ikke er imploderet tyder på at skroget allerede var vandfyldt da den nåede den dybde hvor den ellers ville være blevet knust?
Det korte svar er nej. Ubåden er ikke knust af vandtrykket – men derimod eksploderet indefra.
Men ubåden er jo sektions opdelt, så kan det ikke tænkes at dele af ubåden har været lukket af fra maskin-/batterirummet og derfor har overlevet eksplosionen, for derefter at implodere ved kritisk dybde? Eller er ubåden en lang åben tunnel med fri passage mellem rummene når den er neddykket under bevægelse?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Oscar123 » 17. nov 2018, 19:21

Lycon skrev:
17. nov 2018, 17:38
Men ubåden er jo sektions opdelt, så kan det ikke tænkes at dele af ubåden har været lukket af fra maskin-/batterirummet og derfor har overlevet eksplosionen, for derefter at implodere ved kritisk dybde? Eller er ubåden en lang åben tunnel med fri passage mellem rummene når den er neddykket under bevægelse?
ARA SAN JUAN var en tyskbygget ubåd af typen TR1700. En ganske hurtig ubåd med en topfart (kortvarigt) på 25 kn og en maks dykkedybde på 300 m.

TR1700 er designet med 3 vandtætte sektioner indenfor trykskroget, som er markeret med rødt på nedenstående tegning. Forreste vandtætte sektion omfatter torpedorum, beboelse samt kommandorum. Midterste vandtætte sektion omfatter manøvrerum samt dieselgeneratorer mens den agterste vandtætte sektion omfatter hovedmotoren (el-motor) samt et antal luftflasker. Dette agterste rum er forholds lille. Der er vandtætte døre mellem sektionerne. Disse døre vil under kampberedskab være lukkede – men under en rutinemæssig forlægning i dyb fred vil dørene sandsynligvis stå åbne. Men selv hvis dørene var lukkede ville en eksplosion i en af batteritankene (markeret med blåt på tegningen) med stor sandsynlighed også ødelægge de vandtætte skotter.

:razz:
Oscar123
TR1700 Design.jpg
TR1700 Design.jpg (35.07 KiB) Vist 18382 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Lycon » 17. nov 2018, 22:01

Oscar123 skrev:
17. nov 2018, 19:21
ARA SAN JUAN var en tyskbygget ubåd af typen TR1700. En ganske hurtig ubåd med...
Mange tak for redegørelsen. :razz:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettet bruger

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Slettet bruger » 18. nov 2018, 11:05

Er findestedet i nærheden hvor man regnede med - eller har der også været problemer med navigationen ?

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Oscar123 » 18. nov 2018, 12:30

Slettet bruger skrev:
18. nov 2018, 11:05
Er findestedet i nærheden hvor man regnede med - eller har der også været problemer med navigationen ?
Ubåden blev fundet ganske tæt ved den position, som undervandslyttestationerne havde indikeret som kilden til den opfangede støj.


Den argentiske flåde afholdt i går (d. 17. november) en pressekonference vedr. forliset. Referat af konferencen kan findes på dette link http://www.ara.mil.ar/pag.asp?idItem=575. Dokumentet er på spansk – men med hjælp af Google Translate er det faktisk ganske forståeligt for ikke-spanskkyndige som mig selv.. :giggle: .

Et kort ekstrakt af pressemeddelelsen fra. d. 17. november 2018:

###
Konferencen gennemførtes med deltagelse på højt niveau med bl.a. forsvarsministeren, forsvarschefen, chefen for den flåden, chefen for materielkommandoen m.v.

Det blev oplyst, at skibet "Seabed Constructor" natten til d. 17. november ankom til Søgeområde 1 /Underafsnit 15a og gennemførte en detaljeret undersøgelse med en ROV af det objekt, som Ocean Infinity havde fundet (edit: En sådan ”Remotely Operated Vehicle” er et kabelstyret undervandsfartøj med kameraer, lys m.v. som kan gå helt tæt (få meter) på det objekt man ønsker at undersøge) . Denne detaljerede undersøgelse med ROVen bekræftede, at der var tale om ubåden SAN JUAN liggende på en dybde af ca. 900 meter – ganske tæt på stedet for den hydroakustiske anomali, der blev påvist af CTBTO lyttestationerne (Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organization) – og i øvrigt ganske tæt på ubådens sidste kendte position.

Området var tidligere blevet gennemsøgt men man havde ikke på daværende tidspunkt rådighed over den teknologi, som Ocean Infinity anvendte.

Ubåden ligger i flere stykker på 907 meters vanddybde. Den største del bestående af en del af trykskroget er på mellem 25 og 30 meter i længde. Andre dele af ubåden herunder tårnet ligger spredt i mindre stykker rundt om. I et andet område øst og nordøst for det primære findested ligger andre vragdele spredt over et område på 80 x 100 meter.

###

Forsvarsministeren oplyste i øvrigt ved et separat interview, at der ikke er planer om at hæve vragdelene.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Kloster
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 624
Tilmeldt: 6. jul 2008, 17:23
Interesser: skydning og jagt
Geografisk sted: Holstebro.
Has thanked: 185 times
Been thanked: 44 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Kloster » 18. nov 2018, 14:19

Vil egentlig bare sige tak til Oscar123 for at bruge tid på at dele sin viden med os andre. Det er fandme fedt at læse noget fra en som ved hvad han snakker om og for det formuleret så os lægmænd forstår det!

Tak!
Kloster.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Refraktorius » 18. nov 2018, 14:41

Enig.
Det er guld værd, når det er folk som “har gået til det” der kan udøse deres visdom.




Spørgsmål: er det normalt at ting der synker bryder op på den må?
(Eller har der virkelig været skrald på eksplosionen?)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Oscar123 » 18. nov 2018, 15:59

Tak for de pæne ord… :oops:
Refraktorius skrev:
18. nov 2018, 14:41
Spørgsmål: er det normalt at ting der synker bryder op på den må?
(Eller har der virkelig været skrald på eksplosionen?)
Det fleste skibe, der synker forbliver faktisk forbløffende intakte – også selvom de synker på stor vanddybe og dermed rammer bunden med en betydelig hastighed. Tænk blot på de billeder man har set af vragene af Titanic og Bismarck, der ligger på hhv. 4000 og 5000 meter vanddybde. Og sidstnævnte var endda dænget godt til af granater inden den sank.

Den relativt lave vanddybde på 900 meter kombineret med et kraftigt bygget trykskrog (ca. 33 mm specialstål) burde have medført, at ubåden var forblevet intakt hvis den ”bare” var sunket på normal vis. Det forhold at den er splittet ad tyder på en endog meget kraftig eksplosion indefra. Knaldgas er en meget eksplosiv gasart i sig selv og derudover kunne man forestille sig, at den ganske store mængde luft under højt tryk i trykluftflasker (ca. 250 bar) til ubådens hovedballasttanke samt ren oxygen til bådens nødluftanlæg har bidraget.

På pressekonferencen vistes et antal billeder af vragdelene, bl.a den forreste endebund af trykskroget, hvor de bagerste dele af de seks torpedorør er synlige (de forreste ca. 6 meter af rørene mangler). Et andet billede viste ubådens skrue, der synes at være ”stødt ud” indefra.

:razz:
Oscar123
ara-san-juan-wreckage-397489.jpg
ara-san-juan-wreckage-397489.jpg (39.56 KiB) Vist 18187 gange
ara-san-juan-wreckage-397487.jpg
ara-san-juan-wreckage-397487.jpg (39.12 KiB) Vist 18187 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Raptor357 » 18. nov 2018, 20:24

En ren knaldgas eksplosion leverer intet ekstremt tryk, brint har ikke noget højt energi indhold målt på liter gas, kan man nå op på 15 bar er det godt gået. Dog er den hurtig og kan i en ubåd levere det man kalder pressurepiling. Antændes gassen i den ene ende af båden, presser forbrændingen den øvrige gas sammen i den modsatte ende. Flamme fronten kan så blive skudt ind i den komprimmerede gas og man kan få om end meget højt tryk. Det højeste jeg har set er en faktor 5, men jeg ved at andre der har forsket i det har fået skidtet til at detonere og derved opnået tryk der er mere end en faktor 20 højere end hvad der normalt ville have været.

En ubåd er lang og flammefronten kan få fart på. Så alene en knaldgas eksplosion, som er kraftigt forurenet af alm luft, tror jeg godt kunne splitte en båd ad i hoveddele. Helt uden hjælp fra andet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 334 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Tangloppen » 19. nov 2018, 18:36

https://ing.dk/artikel/foerste-billeder ... aad-222013
Ifølge artiklen er ubåden imploderet.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af ReneKJ » 19. nov 2018, 20:24

Tangloppen skrev:
19. nov 2018, 18:36
https://ing.dk/artikel/foerste-billeder ... aad-222013
Ifølge artiklen er ubåden imploderet.
Kan man have en så begrænset implosion af en ubåd?
Når jeg hører ordet implosion forestiller jeg mig en total strukturel kollaps.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af BentxBetjent » 19. nov 2018, 21:22

ReneKJ skrev:
19. nov 2018, 20:24
Tangloppen skrev:
19. nov 2018, 18:36
https://ing.dk/artikel/foerste-billeder ... aad-222013
Ifølge artiklen er ubåden imploderet.
Kan man have en så begrænset implosion af en ubåd?
Når jeg hører ordet implosion forestiller jeg mig en total strukturel kollaps.
En stor del af skroget har jo samme tryk som det omgivende vand. De dele har større mulighed for at blive revet løs eller helt af, hvis trykskroget kollapser.

Edit: Implosionen kan også forklare manglen på vragrester.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Sort » 19. nov 2018, 22:39

Jeg kan ikke visuelt forestille mig hvordan en implosion skulle føre til at vi kan se topedorørenes bagender, hhv skrue med en stump aksel ligge frit.
Det betyder ikke at det ikke kan være rigtigt, men jeg kan overhovedet ikke se fra andre ting jeg har observeret kollapse (dåser, skorstene, gitterkonstruktioner etc) hvordan resterne af noget der er stortset rent stål, skulle kunne kollapse til sådan et rod.

Sådan logisk forestiller jeg mig implosion af ubåd (dvs reelt kun det indre skrog) som noget der kunne ske stortset uden at yderskroget gik i stykker, andet end evt lidt krøllet. Hvor sammenstødet med havbunden så evt ville bukke vraget lidt, måske knække det men ellers ikke sådan småstykker strøet omkring.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af ReneKJ » 19. nov 2018, 22:58

Sort skrev:
19. nov 2018, 22:39
Jeg kan ikke visuelt forestille mig hvordan en implosion skulle føre til at vi kan se topedorørenes bagender, hhv skrue med en stump aksel ligge frit.
Det betyder ikke at det ikke kan være rigtigt, men jeg kan overhovedet ikke se fra andre ting jeg har observeret kollapse (dåser, skorstene, gitterkonstruktioner etc) hvordan resterne af noget der er stortset rent stål, skulle kunne kollapse til sådan et rod.

Sådan logisk forestiller jeg mig implosion af ubåd (dvs reelt kun det indre skrog) som noget der kunne ske stortset uden at yderskroget gik i stykker, andet end evt lidt krøllet. Hvor sammenstødet med havbunden så evt ville bukke vraget lidt, måske knække det men ellers ikke sådan småstykker strøet omkring.
Hvis trykskroget implodere er der vel en hulens masse vand der hamre igennem ydreskroget på et øjeblik?
Jeg forestiller mig at en implosion i væske må have en kraftig indvirkning på omgivelserne.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Oscar123 » 20. nov 2018, 12:47

Well, der synes at være en del forvirring omkring eksplosion vs implosion. Hvis man læser de argentinske kilder ved flåden florerer begge teorier – men det er rigtigt, at implosions-teorien på det seneste synes at være den fremherskende.

Personligt tror jeg selv (stadig) på gas-eksplosionsteorien. Men, hvis man for argumentets skyld følger teorien om implosion rejser det blot et nyt spørgsmål – nemlig hvad fik ubåden til at gå ned..? En voldsom vandindtræning kan næsten kun være sket under en snorkling hvor sikkerhedsautomatikken i topventilen enten har været defekt eller sat ud af drift med vilje. Men selv da virker det meget underligt, idet der også er en mellemventil (”klapventil”) i snorkelmasten, som manuelt kan lukkes hurtigt om nødvendigt. Der har virkelig skullet meget store mængder vand ind på kort tid til at besætningen ikke har kunnet tvinge båden op til overfladen. Ubådens neddykkede deplacement var omkring 1700 tons og opdriften i hovedballasttankene (når disse var blæst) ca. 250 tons. En veltrimmet neddykket ubåd (med vandfyldte hovedballasttanke) er vægtløs i vandet og manøvreres op og ned ved hjælp af dybderorene. Ved en større vandindtrængning vil man naturligvis søge op til overfladen og dykke ud ved at blæse hovedballasttankene med højtryksluft (som medbringes i ganske store mængder under 250 Bars tryk). Det forhold, at dette ikke har kunnet lade sig gøre må skyldes, at ubåden har fået mere vand ind end hovedballasttankene kunne ”bære”. Og hvordan dette skulle kunne ske uden at besætningen har kunnet nå at stoppe det virker ganske underligt… :???:

Men undersøgelserne vil givet kaste mere lys over årsagen de kommende dage.

PS: Gas ekplosioner er ikke ukendte i ubådsverdenen. I 1970 forliste den franske ubåd S644 Eurydice i Middelhavet øst for Toulon. Man fandt hurtigt flydende vragstykker fra ubåden inkl et stykke inventar (af træ) med ubådens navn indgraveret. Da men efterfølgende fandt vraget var det splittet ad i mindre stykker og spredt over et større område – og de efterfølgende undersøgelser konkluderede, at der havde være tale om en knaldgaseksplosion.


:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Kenned » 20. nov 2018, 13:04

Oscar, du nævner at de øvrige sektioner ikke burde kunne overleve en eksplosion selvom de er adskilte. Jeg husker fra et program om en russiske ubåd hvor torpedorummet var designet til at kunne blive udsat for en eksplosion, men hvor resten af ubåden så ville kunne "overleve". Under designet havde man så bare kvajet sig(seriøst) ved at føre en ventilationsskakt ind gennem skottet der skulle sikre mod at en eksplosion bredte sig. Dette "smarte" design medførte døden for hele besætningen.

Er alle ubåde ikke designet til at visse sektioner kan overleve selv relativt store skader i andre sektioner?

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Den argentinske ubåd er fundet:

Indlæg af Oscar123 » 20. nov 2018, 16:29

Kenneth Jensen skrev:
20. nov 2018, 13:04
Er alle ubåde ikke designet til at visse sektioner kan overleve selv relativt store skader i andre sektioner?

Hilsen Kenneth
Joh, det er korrekt. De vandtætte sektioner i ubåde har til formål at sikre besætningen (eller dele af den) et sted at overleve, hvis ubåden får en lækage (f.eks. fra en kampskade) i en af de andre sektioner – og derved synker. I hver af disse sektioner er der som oftest en luge med anlægsflange til redningsfartøjer eller tryktætte dykkerklokker, hvorved besætningen kan bjærges op uden at blive udsat for tryk. Er ubåden sunket på lavt vand – normalt under 50 m – vil man kunne foretage fri opstigning fra ubåden. Her vil besætningen dog blive udsat for tryk og nogle vil muligvis skulle en tur omkring et trykkammer for at undgå dykkersyge.

For at de vandtætte sektioner skal have nogen effekt fordrer det dog, at årsagen til skaden ikke er så voldsom at den smadrer hele ubåden momentant samt at ubåden efterfølgende synker på vanddybder, der ikke overstiger trykskrogets kollapsdybde. Hvad angår kollapsdybden opererer de tyske ubådskonstruktører normalt med en sikkerhedsfaktor på 1,7 for kollapsdybden i forhold til maksimal (fredstids) dykkedybde. SAN JUAN var konstrueret til normal dykkedybde på 300 meter og kollaps ville derfor først indtræde når den passerede 510 meter for nedadgående. I det aktuelle tilfælde var der så stadig ca. 400 meter ned til bunden…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Besvar