Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af PSindrup » 26. nov 2018, 12:32

LJ skrev:
26. nov 2018, 12:28
PSindrup skrev:
26. nov 2018, 08:49

Spøg til side: Jeg vil gerne have skarpe knive, men ikke med en sliber der koster mere end alle vores knive tilsammen. :biggrin:

Peter
Så køb nogle bedre knive! :fun:
:biggrin: :fun: :rolf: :giggle:

Peter

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af LJ » 26. nov 2018, 13:46

Derudover kan jeg anbefale en kombination af f.eks. denne: https://m.aliexpress.com/item/328276357 ... entas-3pcs

...eller lignende og et keramisk strygestål fra IKEA til ca 90 kr. Og lidt tid og øvelse i at bruge det.
Så grundsliber du jeres knive og vedligeholder dem med strygestålet efter/under brug.
Begge virker fortrinligt til jagtknive også.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Refraktorius » 26. nov 2018, 16:23

LJ skrev:
26. nov 2018, 13:46
Derudover kan jeg anbefale en kombination af f.eks. denne: https://m.aliexpress.com/item/328276357 ... entas-3pcs
....
:thumbup:
Den ser faktisk umådeligt interessant ud.
(Specielt hvis man kan få sat bedre sten på den)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Krage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. okt 2018, 20:33
Interesser: Jagt, Vildt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Krage » 26. nov 2018, 16:36

Refraktorius skrev:
26. nov 2018, 08:33
Krage skrev:
26. nov 2018, 07:01
..... er i min verden overkill til det meste af befolkningens glade amatør....

Med det argument, så er der ingen grund til andet end en Mora-kniv, en gammel 6,5x55 med en 4x32 på ryggen og en Berlingo.

Glæden ved kvaliteten, lækkerheden og dimsværdien må ikke undervurderes (for slet ikke at tale om, at lægger man sit liv an efter middelmådighed og “godt nok” så er det også det man får).

:razz:
Som jeg læser post 1 så er det vist også niveauet han efterspørger. "Godt nok". Jeg tror Hr. Peter vil være fint tilfreds hvis de bare er skarpe nok til han kan barbere sig med dem. Læg mærke til at han i videoen bruger præcis samme metode til at teste skarpheden som jeg angiver. Så på den front er der intet vundet. Kan den tage fliger af en negl er den skarp nok og en knivsliber er nok i finere korn end hvad han end sliber med til sidst i videoen. Aner ikke hvad han brugte, jeg magtede ikke at se den hele. Han var simpelthen aaaalt for længe om noget så simpelt som at slibe en kniv .... (Hvis man virkelig har smadret sine knive kan metoden have sin berettigelse - hvis man derefter bare sliber dem når de ikke kan lave fliger af en negl så er metoden at sammenligne med --> :wall: )

Det må da om noget være et kompromis at nøjes med at bruge en vådsliber. Videoen er jo på 10 minutter, og det er vel på ingen måde urealistisk hvis man skal sætte en vådsliber op med jig osv. Til en helt alm. vedligeholdelsesslibning er jeg nok færdig før du overhovedet har fået dig taget sammen til at gå ud i garagen og har fjernet meget mindre materiale fra kniven. :twisted: Hvis man så vil efterpolere kan man jo lære at bruge et meget fint strygestål eller slibesten. Hvis man som jeg bare slutter af med nogle meget lette strøg på knivsliberen kommer man i praksis rigeligt tæt på.

Men hvad ved jeg ... Jeg er jo bare snedker...

Men du har ret, hvis nogen kom og spurgte hvordan man nemt hurtigt og billigt kunne komme af med den satans ræv ude på marken ville Blaser Magnum og Swarovski Awesome heller ikke indgå i mit svar... Men hvis han nu gerne vil have en ny dims at lege med ude i skuret så han kan slippe for konen, så kan han da bare sige til, så har jeg da masser af ting jeg kan anbefale :smile: Et par kvalitetsknive og en ny kone vil dog være meget længere oppe af listen end en vådsliber. :giggle:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Refraktorius » 26. nov 2018, 16:45

Jeg er umiddelbart forundret over din :twisted:
Jeg går ikke ud fra, at snedkeruddannelsen fritager for almindelig god opførsel?

Strygestål er fine til daglig vedligeholdelse, men det er imponerende få der er i stand til at bruge dem positivt.

En markant bedre løsning til vedligeholdelse er IMHO en strimmel læder limet på en pind, og så lidt UNIPOL, Autosol eller andet poleremiddel på læderet.
(den jeg lavede for 8 år siden bruger jeg stadig)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Langenge » 26. nov 2018, 16:58

Jeg holder meget af min vådsliber.
Jeg sætter den ikke op for en enkelt kniv, men tager hele dyngen på en gang, og jeg har både dyre og (mange) billige knive.
Jojo vedligeholdelse er fint, og det samme er alle de gode råd om at lære at bruge ditten og datten. Men min vådsliber med et styr var forbløffende nem at lære at bruge
Og alt det der fis med at man ikke må ditten og datten med sine køkkenknive (uha de må jo nærmest ikke bruges, endsige blive våde, eller komme i kontakt med skærebrættet, eller i opvaskemaskinen osv) er vist, i mange familier, ikke en realistisk mulighed.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Krage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. okt 2018, 20:33
Interesser: Jagt, Vildt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Krage » 26. nov 2018, 17:03

Refraktorius skrev:
26. nov 2018, 16:45
Jeg er umiddelbart forundret over din :twisted:
Jeg går ikke ud fra, at snedkeruddannelsen fritager for almindelig god opførsel?

Strygestål er fine til daglig vedligeholdelse, men det er imponerende få der er i stand til at bruge dem positivt.

En markant bedre løsning til vedligeholdelse er IMHO en strimmel læder limet på en pind, og så lidt UNIPOL, Autosol eller andet poleremiddel på læderet.
(den jeg lavede for 8 år siden bruger jeg stadig)
Tror du misforstod smileyen så. Den hørte til "se hvor hurtig min metode er i forhold til hvor lang tid det tager at bruge en vådsliber".

Er helt enig i hvad du siger med strygestål - af samme grund jeg ikke anbefalede strygestål, slibesten og i mindre grad læderstropper - de kræver at man lærer at holde vinkler og sådan, nogle er nemmere end andre, men stadigvæk vil jeg mene det er grunden til en knivsliber overhovedet blev opfundet - den gør det hele for en.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af LJ » 26. nov 2018, 18:14

Refraktorius skrev:
26. nov 2018, 16:23
LJ skrev:
26. nov 2018, 13:46
Derudover kan jeg anbefale en kombination af f.eks. denne: https://m.aliexpress.com/item/328276357 ... entas-3pcs
....
:thumbup:
Den ser faktisk umådeligt interessant ud.
(Specielt hvis man kan få sat bedre sten på den)
Den passer sten med den originale Apex Pro (det gør de fleste af klonerne) så de kan nemt opgraderes.
Jeg har en lidt anden model (også klon) som jeg købte et ekstra sæt Kina sten til med højere korn, deres pris (60 kr.) taget i betragtning frembringer de særdeles fine resultater.
Sammen med nævnte strygestål og en god strop kan man lave barbérblade af næsten alt :biggrin:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Peter » 26. nov 2018, 22:24

Du leder efter en Work Sharp! Lamnia har den (snart) på lager til en forrygende pris.

https://www.lamnia.com/da/p/5218/vaerkt ... 20v-sliber

Jeg købte en på jagtmessen i Odense til "messetilbud", og den var lidt dyrere end Lamnias pris, kan jeg se. Men efter vi fik den i huset, synes selv fruen, det er blevet sjovt at slibe knive og sakse. Super nemt at bruge.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Refraktorius » 27. nov 2018, 07:02

Her er forøvrigt et par lignende ældre tråde:
Halling skrev:
8. feb 2017, 20:50
Nu er jeg godt og grundig træt af mit lansky slibesæt :mad:

Da jeg har indtil flere knive som ikke har en plan falde til at spænde på og derfor er jeg på udkig efter et andet slibe system.

Hvad kan i anbefale ??? :what:
Rust skrev:
2. sep 2017, 18:03
Beklager altså de mange indlæg pt, men der er skal altså nyt udstyr til :Agents:

Jeg overvejer en mekanisk sliber til mine køkkenknive... Jeg har et lansky 5 stens sæt men er ikke imponeret... Slet ikke til de store knive.

Jeg har kigger på Scheppach fra Harald Nyborg, og så deres knivholder tilbehør

Men jeg har også kigget på Work Sharp's båndsliber...

Hvilken ville i vælge, og hvorfor?

Jeg kan godt lide en flot blank æg!
Tryk på den lille pil ved brugernavnet, så kommer du til tråden.

(Helt personligt har jeg den holdning, at bænkslibere og båndpudsere ikke har noget at gøre med mine skærende værktøjer. Det er udelukkende vandkølede sten eller "hånddrevne" slibere de kommer i kontakt med)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af PSindrup » 27. nov 2018, 09:11

Refraktorius skrev:
25. nov 2018, 18:49
10-22 skrev:
25. nov 2018, 16:35
Du bliver RIGTIG RIGTIG glad for en tormek T8
Mega let at bruge, og der ligger masse video om Tormek på nettet.
Jeg nøjedes med en T4 da jeg købte min.
Demovideo fra forhandleren:
Det undrer mig lidt at i videoen siger han at han stiller vinklen på skæret til 20 grader (40 grader delt med to) men i alle de videoer jeg har set om strygestål, siger de at kniven skal stryges i 15 grader. :???:

Og så er det (endelig) gået op for mig at man ikke kan slibe en (sløv) kniv med et traditionelt strygestål. Der skal man op i et keramisk (eller et belagt med industridiamanter.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af PSindrup » 27. nov 2018, 10:06

Update: Nu har jeg bestilt sliberen, inklusiv den store knivholder, stenafretter og slibepasta hos Harald Skrald og det keramiske strygestål hos IKEA (hvor det var ekstremt meget billigere end alle andre steder)

Tak for mange gode indspark. :thumbup:

Anmeldelse følger ...

Peter

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af 10-22 » 27. nov 2018, 10:14

[/quote]
(Helt personligt har jeg den holdning, at bænkslibere og båndpudsere ikke har noget at gøre med mine skærende værktøjer. Det er udelukkende vandkølede sten eller "hånddrevne" slibere de kommer i kontakt med)
[/quote]

Der er også derfor at jeg ikke får sleben mine knive hos H.W Larsen.
Har prøvet og gør det ikke igen. Fatter ikke dem som køber en kniv til 10 tkr og så lader dem mishandle den.

Ud over deres metode som jeg ikke er enig i, så koster det fra 50 til 65 kr pr kniv.
Hvilket betyder at det dårligt kan betale sig for de helt små knive, og jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at smide en kniv ud bare fordi den er sløv.
Jeg har i sin tid betalt ca 1400 kr inc porto, for at få sleben alle mine knive og sakse hos dem. Plus at du så skal undvære dem en lille uge hvis du sender med postnord. (Altså hvis du overhovedet ser dine knive igen)
Så jeg synes min tilbagebetalings tid er ok, hvis man går ud fra at det skal gøres hvert år til 1-1/2 år.
Og så det store plus er glæden ved at bruge et godt stykke værktøj, hvor der er tænkte over tingene og det hele bare spiller.
10-22

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Lassescout » 27. nov 2018, 13:54

Nu har jeg arbejdet på slagteri i flere år, og jeg forsøgte efter bedste evne at gøre som slagterne, som jeg anser for de mest professionelle knivslibere vi har. Hvis de ikke kan slibe knivene skarpe, bliver de hurtigt selv nedslidte af det hårde arbejde.

På slagterierne er det mest almindeligt at bruge en båndsliber til at slibe æggen i korrekt vinkel, og derefter polere råæggen væk med en polerskive med polerevoks på. Jeg lagde mærke til at slibebåndet havde en ret grov kornstørrelse. Jeg har senere prøvet at slibe knive på en båndsliber med meget finere kornstørrelse, men det fungerede ikke så godt. Det svære er at holde vinklen korrekt og stabilt mens man sliber, og med en fin kornstørrelse tager det for lang tid, så det bliver endnu sværere at holde vinklen. Samtidig tror jeg at æggen blev for varm og mistede hærdning på grund af den lange tid det var nødvendigt at slibe. Det sker ikke med en grovere kornstørrelse. Har man kun slibebåndet og ingen mulighed for at polere, tror jeg det bliver vanskeligt at få kniven skarp.

Strygestålet kan ikke polere æggen, men kun rette den op nogle gange mellem slibningerne. Når kniven er blevet sløv, gør det ikke længere nogen forskel at bruge strygestål. Jeg bemærkede i slut 90´erne at mange slagtere gik væk fra strygestålet og i stedet brugte nogle bordmonterede anordninger hvor kniven blev trukket ned mellem to fjederpåvirkede stålemner som åbenbart rettede æggen bedre op end strygestålet kunne.

Så efter min bedste mening kan man sagtens slibe en kniv korrekt på en båndsliber, men man kan også nemt ødelægge den. Derfor tror jeg at vi amatører er bedre tjent med en langsomtgående våd slibesten kombineret med et styr der holder vinklen korrekt og en polerskive til det fine arbejde bagefter. Det er den vej jeg vil gå.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Krage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15. okt 2018, 20:33
Interesser: Jagt, Vildt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 38 times
Been thanked: 23 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Krage » 27. nov 2018, 22:24

PSindrup skrev:
27. nov 2018, 09:11
Refraktorius skrev:
25. nov 2018, 18:49
10-22 skrev:
25. nov 2018, 16:35
Du bliver RIGTIG RIGTIG glad for en tormek T8
Mega let at bruge, og der ligger masse video om Tormek på nettet.
Jeg nøjedes med en T4 da jeg købte min.
Demovideo fra forhandleren:
Det undrer mig lidt at i videoen siger han at han stiller vinklen på skæret til 20 grader (40 grader delt med to) men i alle de videoer jeg har set om strygestål, siger de at kniven skal stryges i 15 grader. :???:

Og så er det (endelig) gået op for mig at man ikke kan slibe en (sløv) kniv med et traditionelt strygestål. Der skal man op i et keramisk (eller et belagt med industridiamanter.

Peter
Det betyder ikke så meget om det er 30 eller 40 grader. Ville dog nok ikke gå mere til den ene eller anden side. En stejlere vinkel er mere resistent mod slid og stød men man taber lidt på skarpheden. Hvis det var mig ville jeg vådslibe 15 grader på hver side (det giver en primær æg på 30 grader) og så finslibe i små 20 grader med strygestålet (sekundær æg på 35-40 grader). Så får du en sekundær æg der er nem at vedligeholdelsesslibe (i og med du kun sliber den alleryderste del af æggen), når den så efter en del vedligeholdelsesslibninger er for stor og bliver sværere at slibe skarp tager du den på vådsliberen igen. Indtil vinkelen med strygestålet ligger i hånden er du nok nødt til at have noget at gå efter til at vurdere vinkelen :smile: Det vigtigste er at holde den samme vinkel for hvert strøg - hver gang. Strygestålet giver en ret fin æg - så det fjerner heller ikke meget materiale. Det gør vådsliberen tilgengæld. Jo finere slebet æg jo skarpere kniv, jo grovere du sliber jo hurtigere går det. Du kan altså "sagtens" slibe en sløv kniv op med et strygestål, kommer nok bare til at tage nogle dage.... Måske en uges tid.... I praksis starter man så groft (vådsliber) og arbejder sig stille og roligt op i finhed.

THG Shooter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 2. apr 2018, 08:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af THG Shooter » 2. dec 2018, 09:45

Jeg har også været på lansky bøljen. Men synes ikke set var hurtigt nok og fik det ikke brugt. Da det skulle findes frem hver gang.
Så jeg købte sådan en her:

http://dangate.dk/produkt/diamant-knivslibe-saet-2/

Det virker fantastisk. Og den står fremme så knivene kan få et strøg en gang imellem.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af PSindrup » 2. dec 2018, 10:00

Jeg har modtaget sliberen fra Harald Nyborg, og den vil blive testet i dag.

Vores køkkenknive er meget hærgede og meget lidt skarpe, så jeg planlægger at lege lidt med at "gøre slibestenen grov og fin" med afretterstenen, som de skriver man kan. Har ingen ide om det virker som beskrevet.

Peter

Knivmikael
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13. maj 2008, 20:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Knivmikael » 2. dec 2018, 15:07

Hej

Jeg er for nærig og har for lidt plads til dyre roterende maskiner og har ikke fidus til Lansky tingeltangel...

Se her på min facebookside, hvordan jeg gør.

Først min knivsliber med dimantfile:
https://www.facebook.com/mikaelhansenkn ... 562780876/

Så min anvisning i brugen af strygestål:
https://www.facebook.com/mikaelhansenkn ... 869158459/

Og så læderpinden, hvor det bliver rigtigt nørdet...
https://www.facebook.com/mikaelhansenkn ... 792673634/

Hver video tager under 5 minutter, og bliver kun forstyrret af en enkelt traktor, der kører forbi mit værksted.

Med venlig hilsen

Mikael

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Deepo » 2. dec 2018, 21:50

Tak Mikael, et stk. strygestål fra IKEA er hermed skrevet på ønskelisten.
Jeg har ikke rigtigt stolet på brugen af strygestål i frihånd, så jeg tror jeg skal have en 20 graders kile skåret, som kan bruges som "rettesnor" indtil de 20 grader ligger på rygraden.

Jeg lavede for nogle år siden en pind med ca. 14x4 cm læder på. Den har tjent mig godt.
Laederpind.jpg
Laederpind.jpg (50.53 KiB) Vist 17219 gange
Det grønne stads på læderet hedder Puma no. 3 extrafein, og kommer fra Tyskland.

Billede

/Mogens

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af RoyalDuck » 5. dec 2018, 10:06

"det grønne stads" fra Puma er bare chromoxyd - en standard polervoks til rustfrit
en hurtig "kontrol" vinkel til strygestål: fold en kvadratisk serviet diagonalt - 45 gr. - en gang til så du halverer vinklen= 22.5 gr.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af PSindrup » 7. dec 2018, 17:50

Jeg lovede at komme med en tilbagemelding når jeg havde modtaget og testet knivsliberen fra Harald Nyborg, so here goes ...

Kvaliteten af selve sliberen syntes at være helt fin til prisen.

Sliberesultatet af de forskellige knive var jeg ikke særligt imponeret over. Jeg havde forventet skarpere knive.

En ting som var super frustrerende var at lange knive, hvor skæret og håndtaget ligger i samme plan, var specielt vanskelige at slibe, da håndtaget kommer til at ramme poler-"hjulet" på modsatte side af maskinen.

Jeg syntes ikke jeg kunne mærke den store forskel på når stenen blev "afrettet" med den til formålet indkøbte "afrettersten". Til gengæld bliv jeg noget overrasket over hvor meget sten der blev fjernet i processen. Vandkarret var fyldt med slibestenmateriale efter end knivslibning.

MEN, og der er et stort MEN: Da jeg nogle dage efter modtog det keramiske slibestål fra IKEA, fik piben (eller skulle jeg sige knivene) en helt anden lyd. Jeg tænkte, what the heck", jeg giver lige de nyslebne knive en tur på det keramiske strygestål, som rent faktisk kan slibe, i modsætning til det traditionelle strygestål der kun kan stryge, og så skal jeg hilse og sige at mine knive blev skarpe.

Konklusion: Den billige knivsliber fra Harald Nyborg og den ligeledes billige keramiske strygestål fra IKEA er en fantastisk kombination.

Peter

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af LJ » 7. dec 2018, 17:56

:thumbup:
Jep, det virker fint, det strygestål :smile:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Langenge » 7. dec 2018, 18:24

PSindrup skrev:
7. dec 2018, 17:50
…..
En ting som var super frustrerende var at lange knive, hvor skæret og håndtaget ligger i samme plan, var specielt vanskelige at slibe, da håndtaget kommer til at ramme poler-"hjulet" på modsatte side af maskinen.
…..
Jeps :thumbdown:
MEN bemærk, at hvor slibestenen er sat fast med en møtrik, så er polerhjulet sat fast med en fingerskrue, og kan afmonteret med een hånd og uden værktøj og på under 3 sekunder :thumbup:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af Raptor357 » 7. dec 2018, 20:38

Jeg er af den overbevisning at den store forskel er slibestenen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Den hurtigste vej til skarpe køkkenknive?

Indlæg af PSindrup » 7. dec 2018, 21:00

Langenge skrev:
7. dec 2018, 18:24
PSindrup skrev:
7. dec 2018, 17:50
…..
En ting som var super frustrerende var at lange knive, hvor skæret og håndtaget ligger i samme plan, var specielt vanskelige at slibe, da håndtaget kommer til at ramme poler-"hjulet" på modsatte side af maskinen.
…..
Jeps :thumbdown:
MEN bemærk, at hvor slibestenen er sat fast med en møtrik, så er polerhjulet sat fast med en fingerskrue, og kan afmonteret med een hånd og uden værktøj og på under 3 sekunder :thumbup:
Det gælder ikke for den fra H. N.
Bag skiven sidder der en skærm, og den er en integreret del af hele "drivværket" og kan ikke uden videre afmonteres.

Peter

Besvar